Gå til innhold

Historieforståelse og metoder - historieeksamen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Skal ta påbygg eksamen i historie. 

Hvor viktige er målene under historieforståelse og metoder? Hva må jeg kunne? Hva spør de om? Synes målene er ganske vanskelige å forstå. 

Historieforståelse og metoder 

Mål for opplæringen er at eleven skal kunne 

·       forklare hvorfor historikere og andre deler tidsløp inn i perioder og diskutere hvilke kriterier som ligger til grunn for dette

·       finne og vurdere historisk materiale av ulik art og opphav som kilder, og bruke det i egne historiske framstillinger

·       bruke digitale verktøy til å planlegge, gjennomføre og presentere en problemorientert undersøkelse ut fra egne spørsmål til et historisk materiale

·       presentere en historisk person og drøfte hvordan samtidige ideer og samfunnsforhold påvirket denne personens tenkemåter og handlinger

·       tolke og bruke historisk tallmateriale i faglig arbeid

·       utforske ulike korte historiske framstillinger av en og samme hendelse, og diskutere forfatternes valg av innfallsvinkel og spørsmålsstilling

·       drøfte hvordan historie er blitt brukt og brukes i politiske sammenhenger 

·       undersøke hvordan egne forestillinger om fortiden er blitt formet og diskutere hvilke faktorer som gjør at mennesker kan ha forskjellige oppfatninger om fortiden

·       gi eksempler på og drøfte hvordan utstillinger, minnesmerker, minnedager eller markeringen av bestemte historiske hendelser har betydning for nåtiden

Anonymkode: 3eff1...ab1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg studerer historie på et universitet, og synes strengt tatt noen av måloppnåelsene her er alt for overambisiøse for en vgs. elev. Etter min mening er målene her mindre viktige, men om du vil være absolutt klar til eksamen bør du kunne svare på hvorfor historie er viktig, hva historie kan brukes til, og hvordan den i dag blir brukt. (Særlig den politiske og kulturelle bruken av historie er her relevant.) Når det kommer til metoder, bruker historikere først og fremst arkivmateriale (bøker, protokoller, brev, rettsreferater, etc. etc.), men også andre fysiske gjenstander kan brukes (eks. verktøy og redskaper, mynter, våpen, etc.). (Tidsvitner er også et alternativ.) Så gjelder det for deg å bedømme hvor godt de enkelte kildene er, og om noen er bedre og dårligere enn andre, etc. Men jeg tviler veldig strekt på om du får spørsmål om dette fra sensor.

Lykke til med eksamen, og send meg gjerne en pm om du har et konkret spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...