Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
21 timer siden, Oida skrev:

Nav ble ikke forsøkt som første løsning, det var siste utvei.

Hun har ikke nettverk i Oslo og skal nå flytte til et mindre sted like utenfor.

Jeg skulle gjerne hatt henne boende hos meg i Tromsø, men hun går jevnlig til psykolog. Hun har også timer hos fastlege som hjelper med å søke aap.

Men vi snakker om en liten uke her. Det er vel begrenset hvor mange avtaler hun har hos psykolog og fastlege på den uken (fire virkedager). Og de avtalene hun har kan helt sikkert utsettes noen dager for å løse en vanskelig situasjon. Føler at dere er litt fastlåste nå. Ikke så veldig løsningsorienterte i hvertfall. 

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
58 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Men vi snakker om en liten uke her. Det er vel begrenset hvor mange avtaler hun har hos psykolog og fastlege på den uken (fire virkedager). Og de avtalene hun har kan helt sikkert utsettes noen dager for å løse en vanskelig situasjon. Føler at dere er litt fastlåste nå. Ikke så veldig løsningsorienterte i hvertfall. 

Troll pleier ikke være løsningsorienterte. 

Anonymkode: 91c7e...ee0

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Veslefrikk skrev:

Folk blir gjerne fastlåste når de er traumatiserte, å poengtere det virker helt meningsløst og kunnskapsløst. 

Anonymkode: 96664...a2e

Skrevet

Hun kan ha krav på å være på hotell til den 1. 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror dere har en ganske forvrengt oppfatning av hvordan det praktiske, slik som bolig, skjer i krisesituasjoner. NAV tilbyr en midlertidig løsning, og det sier seg selv at dette ikke kan være noe luksustilbud. Det er en midlertidig løsning til man kommer seg på beina igjen. Hvis dette ikke er godt nok må hun finne en annen løsning på egenhånd. Siden hun er sykemeldt får hun jo penger inn, så det økonomiske bør jo ikke være helt på jordet. 

Det er bare til starten av mai, så det er ikke akkurat slik at verden raser sammen. Hvis ikke koster det ikke mye med en flybillett til Tromsø. Det er bare en liten uke, så de legetimene og psykologtimene kan da vente til hun kommer tilbake. Det er uansett ikke noe som skjer i helgen, så det er ikke snakk om mange virkedager. 

Men ta deg litt sammen, TS. Venninnen din trenger ikke noen som synker sammen med henne akkurat nå. Hun trenger vel heller noen som er oppbyggende og løsningsorientert. Det er ikke så mye som kreves for å være det. 

Anonymkode: 0273a...1dd

Hennes verden har jo rast sammen allerede, er jo derfor hun er sykemeldt etter voldtekt. Regner med du har lite erfaring med traumer selv. Alt virker så lett når man ikke har noen erfaring. 

• Liker 3
Skrevet
1 time siden, Veslefrikk skrev:

For en person som er traumatisert og får sin tilstand forverret med den usikkerheten hun nå opplever er det ikke så enkelt som å utsette avtaler.

Noe av det viktigste for henne er jevnlige samtaler med psykolog. Avtalen med fastlege er viktig i forhold til søknad om aap.

Når det er sagt var ikke mitt poeng med å starte denne tråden refsing av hvordan en syk person takler en krise, men et skremmende møte med nav. En etat jeg ikke har hatt noe erfaring med, men antatt har hjulpet folk i en vanskelig situasjon. Men har nå erfart at de forverrer situasjonen.

Skrevet (endret)

Kan hun ikke kontakte ett krisesenter? Hun er jo i krise nå å trenger hjelp. Det er gode personer der å snakke med. Be henne prøve det.

Har hun ting kan hun leie en bod hos City selfstorage på haugenstua feks 

Endret av Korsihalsen
  • Liker 1
Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Troll pleier ikke være løsningsorienterte. 

Anonymkode: 91c7e...ee0

Å omtale ukjente som troll er jo virkelig saklig.

AnonymBruker
Skrevet

Skal hun flytte ut av byen mot Skedsmo ville jeg ha ringt Romerike krisesenter. Fantastisk flinke mennesker som jobber der. Var der i en krise i fjor. Fikk masse god hjelp og samtaler.

Anonymkode: 2af38...192

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hospits må da koste like mye som billig leie 500kroner dag el.l  ? Nekter å tro at dere er serriøse når dere sier at NAV vil betale for hospits for folk som ikke er narkiser, det høres for dumt til å være sant ?

Anonymkode: cf4f1...6ae

Det er dessverre sant. Nav har visstnok avtale med diverse hospits i Oslo. Det er den overnattingen de tilbyr alle trengende, uansett hvilken situasjon de er i.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
14 hours ago, AnonymBruker said:

Og fantastisk for noen som er traumatisert etter voldtekt, kaldt er det også:P 

Anonymkode: 6dde8...3cc

Man kommer ikke langt med å være for kresen. Problemet er at noen mennesker har blitt totalt institusjonalisert, de klarer ikke løse noen problemer på egenhånd. For venninnen din kan det å løse denne utfordringen på egenhånd være første steget mot selstendighet og en ny opplevelse av mestring.

Anonymkode: e898b...b50

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har virkelig huseier som hun leier av lov til å gi en ukes varsel og så ut?

Jeg forstår virkelig ikke. Hun leier nå, hun skal jo ha mellom 1-3 mnd oppsigelse, og den skal være skriftlig. I løpet av den tiden greier hun fint å skaffe seg et annet sted å bo. Det er jo slik det fungerer.

Anonymkode: dc512...210

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har virkelig huseier som hun leier av lov til å gi en ukes varsel og så ut?

Jeg forstår virkelig ikke. Hun leier nå, hun skal jo ha mellom 1-3 mnd oppsigelse, og den skal være skriftlig. I løpet av den tiden greier hun fint å skaffe seg et annet sted å bo. Det er jo slik det fungerer.

Leste visst feil, ser at hun skal flytte inn i ny leilighet 1 mai. Dette må da kunne ordnes uten NAV. Vi snakker om mindre enn en uke jo.
Kan hun ikke reise hjem noen dager?, Besøke, søster, tante, eller bror? Venner? Hva som helst.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2018 den 19.45, Oida skrev:

Sist uke var jeg med en venninne på nav. Hun er langtidssykemeldt som følge av en voldtekt. Hun har de siste år leid bolig, nå skal denne selges og hun søkte da om midlertidig hjelp til hun skal flytte inn i ny 1 mai.

Det nav kunne tilby var et rom på hospits med felles bad og kjøkken. Det ble også opplyst at det ville bli foretatt uanmeldte inspeksjoner på rommene for å påse at beboerne ikke hadde rusmidler. Vi dro hjem da dette ikke var noe alternativ som bolig for en voksen dame med psykiske problemer. Etter en ringerunde rundt til apartements i Oslo fikk vi noen gode tilbud på studioleiligheter på 20 kvm. Dro så tilbake til nav dagen etterpå med disse. De ble avslått alle som en, og min venninne fikk da beskjed om at det eneste tilbudet hun fikk var det rommet på hospitset. Fra nav gikk turen til psykiatrisk legevakt da min venninne knakk fullstendig sammen. Psykologen var veldig klar på at hospits var et uakseptabelt tilbud til en person med min venninnes problemer. Hun fikk med et brev til nav, og onsdag gikk turen dit for tredje gang på tre dager.

Brevet løste saken for noen dager. Det ble utbetalt 1000,- for valgfri overnatting to døgn. Det resterende måtte min venninne dekke selv at livsoppholdet.

Så nå er hun like langt, oppholdet på apartement er over i morgen og hun står uten tak over hodet. Jeg skulle så gjerne trått til med hjelp og en seng. Men problemet er at hun bor i Oslo og jeg bor i Tromsø.

Er det noen her inne som har erfaring med nav og gode tips til hvordan dette kan løses? Eller er det kanskje noen som kan hjelpe på noe vis? Jeg er dere evig takknemlig! 

Jeg vil ikke beskrive det som sjokkerende akkurat. Det er det tilbudet som er i Oslo, hvis hun ikke liker det så må hun finne seg et annet tilbud. Enten så må hun få til å sove hos noen venner, ta kontakt med familien eller snakke med noen form for organisasjoner. Hun har et tilbud hos deg, men hun er ikke villig til å ta i mot det tilbudet fordi at hun MÅ være i Oslo. Greit, siden hun må gå en gang til psykologen i løpet av denne uken så velger hun heller hospiten eller en benk på gaten. Kan bare skylde på seg selv da. Lurer på hvor hun har satt fra seg møblene sine, siden hun ikke har noe nettverk, så har hun bare dumpet dem på gaten da? ;) 

Du høres jo ut som en god venninne. Flyr ned, blir med henne på NAV, også - når hun ikke har noe sted å bo så stikker du bare hjem igjen til din varme, gode seng, mens hun ikke har noe sted å bo. Wihu. Lenge leve vennskapet. :hjerte:

Anonymkode: 20f96...a67

AnonymBruker
Skrevet
14 timer siden, Oida skrev:

For en person som er traumatisert og får sin tilstand forverret med den usikkerheten hun nå opplever er det ikke så enkelt som å utsette avtaler.

Noe av det viktigste for henne er jevnlige samtaler med psykolog. Avtalen med fastlege er viktig i forhold til søknad om aap.

Når det er sagt var ikke mitt poeng med å starte denne tråden refsing av hvordan en syk person takler en krise, men et skremmende møte med nav. En etat jeg ikke har hatt noe erfaring med, men antatt har hjulpet folk i en vanskelig situasjon. Men har nå erfart at de forverrer situasjonen.

ENDA viktigere enn å ha en seng og tak over hodet. Høres ut som om hun virkelig vet å prioritere. 

Anonymkode: 20f96...a67

• Liker 4
Skrevet
19 timer siden, Oida skrev:

Om hun er over i en fase hvor hun skal søke AAP så har hun vært sykemeldt ganske mange måneder. Har hun vært sykemeldt ganske mange måneder med tett oppfølging av fastlege og psykolog er det faktisk å forvente at hun klarer å forholde seg til noe så viktig som for eksempel flytting og at datoene krasjer. 

NAV har ikke stående et hotell til disposjon for de som ikke har tenkt litt lenger frem. Vi kan sutre over at dette er dårlig, men det hadde vært en mye dårligere bruk av ressurser å ha dette stående klart (eller spandere hotell fordi flyttedatoer krasjer). Dette er ikke noe som kom på dagen på noen måte. Huset hennes har ikke brent ned, og å kritisere NAV for å ikke finne en luksusløsning på dagen fordi din venninne ikke har klart å finne en løsning på et problem hun har vist om i relativt lang tid er, om ikke annet, veldig barnslig. 
NAV bruker skjønn til en viss grad, men om din venninne skal ha så greie ordninger så betyr det at alle andre også har rett på det. Dessuten er venninnen din sykemeldt fremdeles, altså hun får 100% av lønnen utbetalt hver måned. NAV skal bistå i situasjoner hvor ikke personen selv har mulighet til å fikse det, og da med en nødløsning, ikke for at folk med full utbetalt har planlagt dårlig og vil ha noe bedre enn hospits. 

Hun trenger ikke ukentlige møter med fastlegen for å søke AAP. Hun trenger faktisk ikke mer enn 1 legetime, hvis psykologen også mener at dette er riktig. Det er faktisk ganske fort gjort å sende avgårde den søknaden, det kan du faktisk få gjort på internett så sender legen inn det han også skal sende på internett, så laster NAV den ned. Det er internett i Tromsø også. 

Tilslutt kan du gjerne anklage meg for å aldri ha opplevd noe traumatisk i livet mitt eller at jeg er kald, men dette er hvordan det fungerer. Jeg har opplevd vonde ting, min venninne har opplevd vonde ting, naboen har opplevd vonde ting, osv. Det betyr ikke at voldtekten er greit eller at dette er noe man bare skal komme over, men på et tidspunkt må man nesten ta litt ansvar for eget liv til en viss grad. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
21 hours ago, AnonymBruker said:

Hennes verden har jo rast sammen allerede, er jo derfor hun er sykemeldt etter voldtekt. Regner med du har lite erfaring med traumer selv. Alt virker så lett når man ikke har noen erfaring. 

Støtter denne. Jeg blir virkelig sjokkert over antall ufølsomme kommentarer i denne tråden med tanke på at det er snakk om ei som har blitt utsatt for overgrep. Hvor er empatien til folk??? 

Anonymkode: 502d3...399

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Folk blir gjerne fastlåste når de er traumatiserte, å poengtere det virker helt meningsløst og kunnskapsløst. 

TS er jo ikke traumatisert. Argumentet ditt holder ikke.

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det har den ikke selv om det kan føles slik ut akkurat nå. 

Det siste der bør du være forsiktig med å slenge ut. Du har da ingen innsikt i hva andre har opplevd i livet. Trolig forteller de det ikke til deg heller. Det er en ussel kommentar å komme med bare fordi man ikke er enig i det noen andre skriver, 

Anonymkode: 0273a...1dd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, vi lever i en velferdsstat. Men enkelte ting må man ordne selv. Man må ta tak i ting og ordne opp. 

Da min mor sitt hus brant ned måtte hun bo hos meg inntil forsikringen ordnet midlertidig leilighet. Om hun ikke hadde kunne bodd hos meg måtte hun selv ha betalt hotell/motell/airBnb (eller bodd på gaten)

Til tema:

Staten er ikke ansvarlig for at flyttedatoen til folk stemmer overens, uansett hvilket traume man har.

I ytterste ende skal hun egentlig være glad for at hun bor i Norge hvor det er mulig å være (langtids)sykemeldt etter voldtekt og andre traumer.

Anonymkode: c3441...8c1

Skrevet
På 24.4.2018 den 20.29, AnonymBruker skrev:

Dette forstår jeg virkelig ikke. Tror alle i Norge at Nav skal hjelpe til med alt? Nav kan tilby kortvarig tak over hode i nødstilfeller, dessverre blir det ofte hospits eller tilsvarende. Men det er et tilbud om husly bedre enn ingenting. Dette fordi de ikke sitter på X antall leiligheter som er klare for enhver situasjon. I mange tilfeller er det folk som bare har surret det til for seg selv og ikke orket å finne leilighet/ikke giddi å betale forrige huseier som oppsøker nav for hjelp til bolig. Du kan tenke deg til hvordan sy-puter-under-armene-tendensene hadde blitt da (jeg sier IKKE at TS venninne er et slikt tilfelle, og synes det er veldig fint av TS at hun hjelper sin venninne). Nav kan ofte stille opp med depositumsgaranti, men dessverre er det ikke alle huseiere som godtar såkalt Nav-garanti. Dette gjør situasjonen for Nav-brukere enda vanskeligere.

Håper det løser seg for TS sin venninne!

Anonymkode: 02b4f...17b

Altså, et av NAV sine jobber er å disponere med tak over hodet når man ikke har et sted å bo, så jeg vil ikke si at å påstå at NAV skal hjelpe TS sin venninne er å be dem om å hjelpe til med alt....

Nå er det slik at NAV skal finne et sted å bo, midlertidig, men det skal være tilpasset hver og enkelts situasjon. Basert på informasjonen vi har fått om venninnen, vil jeg påstå at å bo i telt eller på hospits med fremmede menn og kvinner, ikke er ideelt for hennes psykiske tilstand, og dermed ikke tilpasset hennes situasjon. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...