Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

http://osloapartments.no/informasjon/leiligheter-for-korttidsleie-i-oslo.html

https://www.hometogo.no/

http://overnattingoslo.no/

http://oslo-korttidsleie.fastweb.no/billige-leiligheter-til-leie-i-oslo_184.html

Mange muligheter. Du kan jo også invitere henne med hjem til deg i ei ukes tid. Flybilletten koster mye mindre enn det vil koste henne å bo midlertidig et sted i Oslo. Tingene hennes kan hun sikkert leie et lager til eller be om å få lagret i tilknytning til sitt nye bosted.
Altså, hun bor jo i Oslo. Der burde det virkelig være mange muligheter hvis man bare gidder å lete.

Anonymkode: fe556...c9f

Hun ringte rundt til diverse Apartments og fikk tilbud på overnatting. Dette ble levert nav dag to. Svaret var da at hun fikk godta hospitalet, det var tilbudet hun fikk 

Så problemet her var ikke at hun ikke giddet å lete, men at hun ikke fikk den økonomiske støtten hun har behov for fra nav.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sove i telt i noen dager? Det er gratis, og tenk så fint, ute i naturen.

Anonymkode: e898b...b50

• Liker 2
Skrevet (endret)

Hei, 

kjempe trist å lese at folk kommer med sånne kommentarer når venninna di har det så tøft! 

Det første jeg kommer på er å besøke Katarinahjemmet da de har ofte noen rom som man kan leie :) http://katarinahjemmet.katolsk.no. Det er drevet av den Katolske kirken. 

Veldig hyggelig at du står opp for henne og forsøker å hjelpe henne :) 

Jeg syntes at det hørtes VELDIG dårlig ut at NAV ikke klarer å hjelpe henne med å finne en bolig som er tilpasset hennes situasjon. Har dere brukt frirettshjelp og undersøkt hva hennes rettigheter er? 

Har venninna di hatt oppsigelsestid eller har eier bare kastet henne ut på kort varsel? 

Endret av millennial
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, Oida skrev:

Hun ringte rundt til diverse Apartments og fikk tilbud på overnatting. Dette ble levert nav dag to. Svaret var da at hun fikk godta hospitalet, det var tilbudet hun fikk 

Så problemet her var ikke at hun ikke giddet å lete, men at hun ikke fikk den økonomiske støtten hun har behov for fra nav.

Hvorfor kan hun ikke betale selv? Hun betaler jo leie ellers, så et billig AirBnB-rom burde jo gå greit i en periode. Og kan hun ikke det må hun nesten ta til takke med det hun får i en så kort periode (kun til 1. mai?). 

Anonymkode: 148fb...5f2

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, millennial skrev:

Jeg syntes at det hørtes VELDIG dårlig ut at NAV ikke klarer å hjelpe henne med å finne en bolig som er tilpasset hennes situasjon. Har dere brukt frirettshjelp og undersøkt hva hennes rettigheter er?

Dette forstår jeg virkelig ikke. Tror alle i Norge at Nav skal hjelpe til med alt? Nav kan tilby kortvarig tak over hode i nødstilfeller, dessverre blir det ofte hospits eller tilsvarende. Men det er et tilbud om husly bedre enn ingenting. Dette fordi de ikke sitter på X antall leiligheter som er klare for enhver situasjon. I mange tilfeller er det folk som bare har surret det til for seg selv og ikke orket å finne leilighet/ikke giddi å betale forrige huseier som oppsøker nav for hjelp til bolig. Du kan tenke deg til hvordan sy-puter-under-armene-tendensene hadde blitt da (jeg sier IKKE at TS venninne er et slikt tilfelle, og synes det er veldig fint av TS at hun hjelper sin venninne). Nav kan ofte stille opp med depositumsgaranti, men dessverre er det ikke alle huseiere som godtar såkalt Nav-garanti. Dette gjør situasjonen for Nav-brukere enda vanskeligere.

Håper det løser seg for TS sin venninne!

Anonymkode: 02b4f...17b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, Oida skrev:

Hvorfor har hun behov for økonomisk støtte fra nav når hun er sykemeldt? Hun betaler vel husleie til vanlig også. Og hvorfor står hun uten et sted å bo midt i en måned. Oppsigelsesfrister er jo alltid fra den 1. i neste måned og løper i en mnd eller tre mnd. Her er det noe som skurrer veldig!

Anonymkode: 394c0...78e

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har hun hørt med der hun skal flytte fra og der hun skal flytte inn om hun kan bo noen dager ekstra? En dato er jo bare en dato, om de får vite at hun er i en vanskelig situasjon kan det hende de kan strekke seg litt.

Anonymkode: 6dde8...3cc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette er standard og helt vanlig. Jeg og min sønn holdt på å stå uten bolig for et par år siden. Nav sa at normalt ville de hjelpe med hospits, men siden jeg hadde barn så kunne de la oss leie billigste hytte på campingplass. Så dette er helt normalt av NAV.

Anonymkode: 9ed01...94d

AnonymBruker
Skrevet
10 hours ago, AnonymBruker said:

Sove i telt i noen dager? Det er gratis, og tenk så fint, ute i naturen.

Anonymkode: e898b...b50

Og fantastisk for noen som er traumatisert etter voldtekt, kaldt er det også:P 

Anonymkode: 6dde8...3cc

• Liker 5
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor har hun behov for økonomisk støtte fra nav når hun er sykemeldt? Hun betaler vel husleie til vanlig også. Og hvorfor står hun uten et sted å bo midt i en måned. Oppsigelsesfrister er jo alltid fra den 1. i neste måned og løper i en mnd eller tre mnd. Her er det noe som skurrer veldig!

Oppsigelsen er midt i måneden av den enkle grunn at kontrakten løp fra den 15 i måneden. Oppsigelsen var også på bare en måned, så ikke lang tid å finne ny bolig på.

Hun mottok bostøtte, noe som faller bort med boligen. Derfor trangt økonomisk.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt historien her. 

1. Din venninne er sykmeldt, altså mottar hun vanlig lønn og har i utgangspunktet penger nok til å betale en vanlig husleie.

2. Hun har visst at hun ble uten bolig en god stund. 

3. Hun vil få sine depositumspenger tilbake 1. mai.

Derfor skjønner jeg ikke hvorfor dere ikke går på det vanlige utleiemarkedet i Oslo? Det er massevis av leiligheter til leie som er klar for innflytning på dagen. 

Anonymkode: f46e6...e7f

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Tenk hvis alle skulle gått til nav når leiekontrakten deres gikk ut...

Anonymkode: 39183...dd1

• Liker 8
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er standard og helt vanlig. Jeg og min sønn holdt på å stå uten bolig for et par år siden. Nav sa at normalt ville de hjelpe med hospits, men siden jeg hadde barn så kunne de la oss leie billigste hytte på campingplass. Så dette er helt normalt av NAV.

Helt tragisk! Et hospits er ikke egnet bosted for alle og enhver.

• Liker 2
Skrevet

NAV tilbyr kun midlertidig nødbolig, det sier seg selv at det er billigste alternativ. Er det ingen leiligheter ledige, så er det stort sett bare hospits igjen. Jeg har selv bodd på hospits (dog ikke i Oslo, så kan ikke uttale meg om situasjonen der) og det er helt greit i en kort periode. Dersom en har legeerklæring pleier det å gå greit å slippe undersøkelse av rom, spesielt når det kun gjelder et par dager. Noe mer kan man faktisk ikke forvente på så kort varsel.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
7 minutter siden, Sitrusfrukt skrev:

NAV tilbyr kun midlertidig nødbolig, det sier seg selv at det er billigste alternativ. Er det ingen leiligheter ledige, så er det stort sett bare hospits igjen. Jeg har selv bodd på hospits (dog ikke i Oslo, så kan ikke uttale meg om situasjonen der) og det er helt greit i en kort periode. Dersom en har legeerklæring pleier det å gå greit å slippe undersøkelse av rom, spesielt når det kun gjelder et par dager. Noe mer kan man faktisk ikke forvente på så kort varsel.

Hospits må da koste like mye som billig leie 500kroner dag el.l  ? Nekter å tro at dere er serriøse når dere sier at NAV vil betale for hospits for folk som ikke er narkiser, det høres for dumt til å være sant ?

Anonymkode: cf4f1...6ae

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hospits må da koste like mye som billig leie 500kroner dag el.l  ? Nekter å tro at dere er serriøse når dere sier at NAV vil betale for hospits for folk som ikke er narkiser, det høres for dumt til å være sant ?

Anonymkode: cf4f1...6ae

Det er helt vanlig, hvis ikke det er barn inni bildet. Da får man den billigste hytten på campingplassen eller motellet der.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror dere har en ganske forvrengt oppfatning av hvordan det praktiske, slik som bolig, skjer i krisesituasjoner. NAV tilbyr en midlertidig løsning, og det sier seg selv at dette ikke kan være noe luksustilbud. Det er en midlertidig løsning til man kommer seg på beina igjen. Hvis dette ikke er godt nok må hun finne en annen løsning på egenhånd. Siden hun er sykemeldt får hun jo penger inn, så det økonomiske bør jo ikke være helt på jordet. 

Det er bare til starten av mai, så det er ikke akkurat slik at verden raser sammen. Hvis ikke koster det ikke mye med en flybillett til Tromsø. Det er bare en liten uke, så de legetimene og psykologtimene kan da vente til hun kommer tilbake. Det er uansett ikke noe som skjer i helgen, så det er ikke snakk om mange virkedager. 

Men ta deg litt sammen, TS. Venninnen din trenger ikke noen som synker sammen med henne akkurat nå. Hun trenger vel heller noen som er oppbyggende og løsningsorientert. Det er ikke så mye som kreves for å være det. 

Anonymkode: 0273a...1dd

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor svarer du ikke på hva venninnen din har gjort i løpet av oppsigelsestiden for å skaffe seg midlertidig bolig, dersom hun viste hun måtte ut 15 april og ikke skulle overta ny før 1 mai? 
Og du svarer heller ikke på hvordan hun har løst det med tingene sine. 
Du svarer ikke på om hun har prøvd snakke med nav før dere møtte opp der i det hun måtte flytte ut. 
Du svarer heller ikke på hvordan hun ellers har råd til å betale husleie både for eksisterende bolig og framtidig bolig, men de to ukene hun står uten bolig så har hun ikke råd til å betale noe? 

Anonymkode: 0c2bf...022

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Oida skrev:

Oppsigelsen er midt i måneden av den enkle grunn at kontrakten løp fra den 15 i måneden. Oppsigelsen var også på bare en måned, så ikke lang tid å finne ny bolig på.

Hun mottok bostøtte, noe som faller bort med boligen. Derfor trangt økonomisk.

En oppsigelse gjelder alltid fra månedskiftet uanhengig av når kontrakten løper fra. Og hvis dette dreier seg om en leilighet eller et hus, så er det livbestemt at oppsigelsestiden erctre måneder. Hybel, garasje, lager og lignende kan ha en mnd oppsigelse. 

Legger ved link så kan du lese selv. 

https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17/KAPITTEL_9#§9-6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Beklager skrivefeilene. Sitter på en buss som humper avgårde. :fnise:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...