Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sist uke var jeg med en venninne på nav. Hun er langtidssykemeldt som følge av en voldtekt. Hun har de siste år leid bolig, nå skal denne selges og hun søkte da om midlertidig hjelp til hun skal flytte inn i ny 1 mai.

Det nav kunne tilby var et rom på hospits med felles bad og kjøkken. Det ble også opplyst at det ville bli foretatt uanmeldte inspeksjoner på rommene for å påse at beboerne ikke hadde rusmidler. Vi dro hjem da dette ikke var noe alternativ som bolig for en voksen dame med psykiske problemer. Etter en ringerunde rundt til apartements i Oslo fikk vi noen gode tilbud på studioleiligheter på 20 kvm. Dro så tilbake til nav dagen etterpå med disse. De ble avslått alle som en, og min venninne fikk da beskjed om at det eneste tilbudet hun fikk var det rommet på hospitset. Fra nav gikk turen til psykiatrisk legevakt da min venninne knakk fullstendig sammen. Psykologen var veldig klar på at hospits var et uakseptabelt tilbud til en person med min venninnes problemer. Hun fikk med et brev til nav, og onsdag gikk turen dit for tredje gang på tre dager.

Brevet løste saken for noen dager. Det ble utbetalt 1000,- for valgfri overnatting to døgn. Det resterende måtte min venninne dekke selv at livsoppholdet.

Så nå er hun like langt, oppholdet på apartement er over i morgen og hun står uten tak over hodet. Jeg skulle så gjerne trått til med hjelp og en seng. Men problemet er at hun bor i Oslo og jeg bor i Tromsø.

Er det noen her inne som har erfaring med nav og gode tips til hvordan dette kan løses? Eller er det kanskje noen som kan hjelpe på noe vis? Jeg er dere evig takknemlig! 

AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, Oida skrev:

Sist uke var jeg med en venninne på nav. Hun er langtidssykemeldt som følge av en voldtekt. Hun har de siste år leid bolig, nå skal denne selges og hun søkte da om midlertidig hjelp til hun skal flytte inn i ny 1 mai.

Det nav kunne tilby var et rom på hospits med felles bad og kjøkken. Det ble også opplyst at det ville bli foretatt uanmeldte inspeksjoner på rommene for å påse at beboerne ikke hadde rusmidler. Vi dro hjem da dette ikke var noe alternativ som bolig for en voksen dame med psykiske problemer. Etter en ringerunde rundt til apartements i Oslo fikk vi noen gode tilbud på studioleiligheter på 20 kvm. Dro så tilbake til nav dagen etterpå med disse. De ble avslått alle som en, og min venninne fikk da beskjed om at det eneste tilbudet hun fikk var det rommet på hospitset. Fra nav gikk turen til psykiatrisk legevakt da min venninne knakk fullstendig sammen. Psykologen var veldig klar på at hospits var et uakseptabelt tilbud til en person med min venninnes problemer. Hun fikk med et brev til nav, og onsdag gikk turen dit for tredje gang på tre dager.

Brevet løste saken for noen dager. Det ble utbetalt 1000,- for valgfri overnatting to døgn. Det resterende måtte min venninne dekke selv at livsoppholdet.

Så nå er hun like langt, oppholdet på apartement er over i morgen og hun står uten tak over hodet. Jeg skulle så gjerne trått til med hjelp og en seng. Men problemet er at hun bor i Oslo og jeg bor i Tromsø.

Er det noen her inne som har erfaring med nav og gode tips til hvordan dette kan løses? Eller er det kanskje noen som kan hjelpe på noe vis? Jeg er dere evig takknemlig! 

Fremgangsmåten er standard fremgangsmåte på Nav. Hospits er det de tilbyr fordi Nav sitter ikke på tomme boliger folk i krisesituasjoner kan flytte inn i på øyeblikket. Slik er det også for folk som står på gaten etter en brann. De må hjelpe seg selv når akuttfasen på hotell er over. 

Er din venninne sykemeldt så har hun vel hatt en inntekt som hun nå får sykepenger i forhold til? 

Vi kan vel alle være enige om at hospits ikke er løsningen for en person med PTSD etter voldtekt? 

Anonymkode: 4d191...a81

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Vel, nav har kun krav om å gi tak over hodet og det har hun fått. Men hvis hun skal flytte inn i ny første mai så er jo det bare en uke til, kan hun ikke betale seg for vandrehjem e.l. eller sove over hos venner/familie i en liten uke? Alle mener de er spesielle og burde få noe bedre enn alle andre, men det er faktisk ikke flust med perfekte hjem som står og venter på folk som plutselig vil at nav skal fikse. Eller trodde du nav skulle fikse suite på plaza?

Anonymkode: 22fa3...775

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

En flybillett til Tromsø koster bare noen hundrelapper. Hvis hun ikke kjenner noen i Oslo altså.

Anonymkode: 05cf3...4bb

• Liker 22
AnonymBruker
Skrevet

NAV har ingen ledige boliger stående, selv om det virker som alle i Norge tror det. I noen kommuner kan du få tilbud om midlertidig bolig, men det er som regel hospits eller kollektiver av samme standard. Som regel får man ukesvedtak på disse boligene, det er altså ikke en varig løsning. Hun sitter sikkert igjen med noe depositum etter den leiligheten hun nå må flytte ut av. Det du kan hjelpe med er å lete aktivt etter et sted å bo som hun kan flytte inn i asap og som hun føler seg trygg i. Har hun venner/slektninger hun kan bo hos for en periode? Alternativt er at hun blir med deg til Tromsø for en periode. Hvis hun har sykepenger, har hun forhåpentligvis ikke behov for sosialhjelp, og da trenger hun ikke å søke om dette i Tromsø (for du skal helst søke i kommunen du er folkeregistrert i).

Anonymkode: 02b4f...17b

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Er det et alternativ å leie en lagerplass til alle eiendelene hennes og så at hun blir med deg hjem til Tromsø på «ferie» frem til hun får flytte inn på det nye stedet? Evt høre om det er mulighet for å overta tidligere enn avtalt? 

Anonymkode: 2c679...9ec

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er sånt som dette som antakeligvis gjør at de med større økonomiske problemer ikke blir tatt seriøst. Her går dere til NAV som første løsning, helt rådløse og blir sjokkert over å ikke få fint nok hotell fullt dekket. 

Dere har fast inntekt, brukbar økonomi, i forhold til mange andre.

Prøv: venner, hun kan reise til deg og være hos deg til den nye leiligheten er klar. Et enkelt googlesøk på "billig overnatting i oslo" gir også mange treff.

Anonymkode: 6551e...54b

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår ikke. Hvis det er blitt bestemt at de skal selge nå, så har hun vel uansett oppsigelsestid? Og 1.mai er jo bare en uke unna, kan hun ikke bli med deg til tromsø så lenge? Eller leie en hytte/camping vogn etc. 

Det er ikke nødvendig å gjøre seg så veldig vanskelig. 

Anonymkode: c7f39...6f4

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Altså, hvis denne venninnen din ikke engang har råd til en husleie så kommer hun jo ikke langt.

Jeg har fått Arbeidsavklaringspenger i noen år nå, pga medisinske grunner. Jeg skulle bytte leilighet og hadde da mistet depositumet mitt fra forrige leilighet, og måtte ha depositum FORT. Jeg fikk da greie på at man kan få "depositumslån" av NAV, men dette er IKKE noe de selv informerer om. 

Vil understreke at jeg hadde råd til husleie, men IKKE depositum. Jeg gikk da inn til NAV med husleiekontrakten og sa til dem at "Hei, jeg har fått en leilighet, jeg har ikke depositum og huseieren godtar IKKE nav garanti, jeg må søke om depositumslån nå og det haster". Jeg fikk da et "søknadsskjema" som jeg fylte ut, skrev på notater det at jeg har overtatt leiligheten og trenger lånet ASAP.

To dager senere fikk jeg 19000,- kr av nav som ble direkte overført til depositumskontoen i husleiekontrakten. Jeg har nå 2 år igjen på å betale ned lånet, som er rentefritt. :) Jeg får også støtte fra husbanken, ca 2000,- kr i mnd til husleie slik at jeg kan bruke mest mulig av mine APP penger til livsopphold og andre utgifter. 

Hospits er narkorønner, ingen med psykiske plager eller andre mennesker som ikke ruser seg burde ikke få lov til å bli plassert der. Ei heller barn under 18 år, jeg er fra Tønsberg og flere av mine venninner som ruser seg har blitt plassert på hospits hvor dem faktisk har vært under 18 år. Det burde ikke vært lov, men det er en annen sak.

Anonymkode: 92532...362

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hva med Airbnb pleier å være mye billig der. 

Anonymkode: 9e189...ff5

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Airbnb pleier å være mye billig der. 

Anonymkode: 9e189...ff5

Det var et godt tips. 

Anonymkode: 4d191...a81

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

http://osloapartments.no/informasjon/leiligheter-for-korttidsleie-i-oslo.html

https://www.hometogo.no/

http://overnattingoslo.no/

http://oslo-korttidsleie.fastweb.no/billige-leiligheter-til-leie-i-oslo_184.html

Mange muligheter. Du kan jo også invitere henne med hjem til deg i ei ukes tid. Flybilletten koster mye mindre enn det vil koste henne å bo midlertidig et sted i Oslo. Tingene hennes kan hun sikkert leie et lager til eller be om å få lagret i tilknytning til sitt nye bosted.
Altså, hun bor jo i Oslo. Der burde det virkelig være mange muligheter hvis man bare gidder å lete.

Anonymkode: fe556...c9f

• Liker 3
Skrevet

Støtter forslaget om airbnb,mye bra og billig! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vel, nav har kun krav om å gi tak over hodet og det har hun fått. Men hvis hun skal flytte inn i ny første mai så er jo det bare en uke til, kan hun ikke betale seg for vandrehjem e.l. eller sove over hos venner/familie i en liten uke? Alle mener de er spesielle og burde få noe bedre enn alle andre, men det er faktisk ikke flust med perfekte hjem som står og venter på folk som plutselig vil at nav skal fikse. Eller trodde du nav skulle fikse suite på plaza?

Det finnes da mand en mellomting mellom suite på plaza og hospits med inspeksjoner og roome med narkomane. Du har tydeligvis issues som kommer med slikt oppgulp til mennesker i nød. 

Anonymkode: 96664...a2e

• Liker 16
Skrevet

Hvor har din venninne gjort av alle tingene sine nå da? Om hun ikke kan være i den gamle leiligheten lenger? 

Airbnb er et knallgodt tips ja. Om ikke hadde jeg gladelig lånt ut sofaen min til en venninne som trengte å krasje et sted i en uke. Kan hun ikke fly opp til deg om hun ikke har noen andre i oslo?

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Virker litt rart at hun har blitt akutt husløs, pga. salg, men ok. Hun bør dra til sin fastlege og få et tydelig skriv derfra at hospits med narkomane ikke er tilrådelig i hennes tilfelle. NAV er forpliktet til å skaffe henne egnet bolig, men enkelte steder praktiseres loven på et råttent vis. Jeg ser ingen grunn til at NAV ikke er mer behjelpelig enn dette. 

Hvis hun har økonomiske problemer i tillegg bør hun søke nødhjelp/supplerende sosialstøtte. Du nevner athun må bruke av sitt "livsopphold", er hun mottaker av sosialstønad? 

"Det midlertidige botilbudet som benyttes må være kvalitetsmessig forsvarlig ut fra den enkelte brukers behov. Bruker skal sikres en selvstendig tilværelse med mulighet til å opprettholde relasjoner og sosialt nettverk, delta i alminnelige daglige aktiviteter, og kunne være i eller forsøke å finne seg arbeid. NAV-kontoret må vurdere om det midlertidige botilbudet er egnet til å ivareta disse behovene. " - https://www.veiviseren.no/stotte-i-arbeidsprosess/overgang-til-bolig-i-kommune/midlertidig-botilbud-fra-nav

Anonymkode: 96664...a2e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er sånt som dette som antakeligvis gjør at de med større økonomiske problemer ikke blir tatt seriøst. Her går dere til NAV som første løsning, helt rådløse og blir sjokkert over å ikke få fint nok hotell fullt dekket. 

Prøv: venner, hun kan reise til deg og være hos deg til den nye leiligheten er klar. Et enkelt googlesøk på "billig overnatting i oslo" gir også mange treff.

De tror da ikke at de skal få alt servert. Om man er ung uten familie og den nærmeste vennen er en nettvenn fra Tromsø, så sier det seg selv at der ikke er mange alternativer. 

At du vokste opp med et sosialt nettverk som hjalp deg da du trengte det, betyr ikke at alle har den luksusen. 

Anonymkode: d99a9...bb8

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Huseier som selger er uansett låst til kontrakten, med oppsigelsestid. 
Hva er gjort for å prøve finne midlertidig løsning fra hun måtte ut til hun skulle overta ny leilighet? Om hun måtte ut nå, så skal hun ha hatt minimum en måned oppsigelsestid. Hun har rukket finne ny leilighet med overtagelse 1 mai, har hun ikke tenkt på midlertidig bolig fra dagen hun må ut til overtagelsedato? 
Hvor har hun gjort av alle tingene sine da? 
Om hun viste hun ville ha 1-2 uker uten bolig, hvorfor ventet hun til de siste dagene før hun ba om hjelp? 

Jeg skjønner at ting kan være vanskelig med psykiske belastninger etter traumer, men man kan likevel ikke sitte å tvinne tomler å vente til siste liten før man ber om hjelp. 

Anonymkode: 0c2bf...022

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Om du ikke har noe bedre å komme med så kanskje du skulle la være å ytre deg?

Min venninne forventer ikke å få suite på Plaza, men heller ikke å bli inkvatert med rusavhengige hvor hun kan risikere å få uanmeldt besøk og sjekk av rom midt på natten.

Kanskje du skulle sette deg litt inn i hvordan det er for en person å leve med traumer etter overgrep før du kommer med slike ufølsomme kommentarer. Vær glad det ikke er du som lever med slikt. 

• Liker 7
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nav ble ikke forsøkt som første løsning, det var siste utvei.

Hun har ikke nettverk i Oslo og skal nå flytte til et mindre sted like utenfor.

Jeg skulle gjerne hatt henne boende hos meg i Tromsø, men hun går jevnlig til psykolog. Hun har også timer hos fastlege som hjelper med å søke aap.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...