Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, har en gutt på 17 måneder som slår i ansiktet til oss foreldre. Og i dag fikk vi vite det av barnehagen at han har begynt å slå.

han kaster også det meste av ting, han tror det er lek og sier «woiiiii» eller «booom» når han kaster noe og ser opp mot taket før han har kastet det.

Han kan også begynne å kaste mat når han er ferdig med å spise.

jeg mistenker det er av far han har lært det fordi de to kaster ofte ball med hverandre og ord som «boom» sier pappaen når han «scorer mål». Han har også et ballhus hvor vi har ballkrig.

er dette en fase? En vane? Hvis det kommer av ballbingen, kan vi reversere oppfattelsen av at det er greit å kaste? Han ser ikke ut til å forstå «nei, stopp eller ikke lov» han snakker nesten ikke noen ord enda så vanskelig å kommunisere utenom at han skjønner mye som i «skal vi sove, gå ut, etc»

Anonymkode: 5b257...fa1

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dere er nødt til å sette grense når han slår, spesielt siden han også har begynt å slå i barnehagen.

Dersom dere ikke rekker å reagere slik at han rekker å slå: Si "AU!". Deretter må dere si "Du må ikke slå. Jeg får au når du slår. Da blir jeg lei meg. Du må kose med hånda." Stryk hånda til gutten mot kinnet.

Hvis dere rekker å reagere skal dere stoppe hånda og si "Nei", og deretter gjøre det samme som over.

Når det gjelder kastinga er ikke det like viktig, siden det i mindre grad går ut over andre. Dette går seg til over tid.

Si nei når han gjør det, og ikke gi ting tilbake med en gang. Unngå å forsterke den dårlige oppførselen. Når han sitter veldig fint og spiser eller leker må dere huske å gi han masse ros for at han klarer å spise/leke så fint.

At han ikke ser ut til å forstå "nei" betyr en av tre ting.

1: Han forstår, men vil ikke forstå. Dette vil gå over med tid og ved å gi (kortvarige og relevante) konsekvenser.

2: Han forstår, men dere foreldre har ikke vært klare nok på at nei er nei. Isåfall må dere bli mer konsekvente.

3: Han forstår ikke. Dette vil endre seg snart, for han nærmer seg alderen der språket løsner.

Anonymkode: 9018d...4a1

Gjest Frøkenskog
Skrevet

Det over! Hilsen alemor til 2. 

AnonymBruker
Skrevet

Noen ganger lurer jeg på om foreldre og barnehageansatte tror at unger kommer ferdig oppdratt ut av magen på mora. Eller om det er det at foreldrene skal så raskt tilbake på jobb som gjør at de glemmer at de forlater et språkløst barn og tror det skal gå strålende til enhver tid. 

Ungen er halvtannet år! En liten unge, nesten bare en baby! Selvfølgelig slår han og prøver seg, særlig når han har en bajas til pappa. Ro ned ball-lekene og sett fysiske grenser for ham. Dere må lære ham å ta og stryke på en positiv måte, slik at han får empati med andre barn og voksne. Ta fra ham maten når han ikke lenger spiser av den, slik at han ikke kan kaste. 

Ja, det er en fase. Den heter VÆRE ET BITTELITE BARN. Hallo :babysmokk:

Anonymkode: 005f2...7e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...