Gå til innhold

Erfaringer med Modum-Bad?

Fremhevede innlegg

Skrevet
13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mener du at Helene i alle episodene skulle fortalt om alle de andre tilbudene behandlingsinstuttisjonen har? Ser for meg at for eksempel episoden fra RASP hadde gått i flere uker dersom Helene måtte ta for seg alle avdelingene og pasientgruppen de har på Ullevål. 

Anonymkode: 1bc1d...0ab

Folk flest er oppegående og kan Google. Det blir veldig nyhetsarktig om de skal informere om slike ting. Det blir i såfall et annet konsept

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

modum bad ved traumeavd. tar har inntaksstopp og tar ikke inn pasienter fra andre helseforetak. Det er veldig lang ventetid, så få de til å søke deg inn. Opp mot 2 år.

Anonymkode: e3499...e37

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Psykologen min har tipset meg om Modums angstprogram. Etter å ha sett programmet så lurer jeg på om jeg er for frisk for dem. Jeg har hørt at de ønsker seg «lette» pasienter, men vil jo ikke bli med hvis jeg føler meg alene der. 

Jeg har kombinerte plager, hovedsakelig bekymringsangst. Jeg får ikke panikkangst eller går på benzo for å klare hverdagen. Jeg ringer ikke ned folk for å drøfte bekymringer.  Jeg er i delvis jobb og det fungerer sånn nogenlunde med alt

jeg kjenner folk som har vært veldig fornøyde med Modum men som får seg en knekk når de kommer hjem og ikke får samme oppbacking der som på Modum. Alt er veldig organisert og strukturert der, men overgangen kan bli for stor for mange. 

Jeg er en person som trenger struktur og hadde nok trives på et slikt sted med et slikt opplegg. Hadde ikke bekymret meg hvis jeg var opptatt med noe og sosial hele tiden.  Om det hadde gitt effekt på meg _etter_ oppholdet vet jeg ikke. 

Anonymkode: 8c161...569

Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet (endret)
På 26.4.2018 den 21.44, AnonymBruker skrev:

modum bad ved traumeavd. tar har inntaksstopp og tar ikke inn pasienter fra andre helseforetak. Det er veldig lang ventetid, så få de til å søke deg inn. Opp mot 2 år.

På avdelingen for relasjonstraumer er det ventetid til 2019. Og de tar inn mennesker fra spesifikke deler av landet tror jeg

Endret av Jegskulleønskeat
Skrevet
3 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

På avdelingen for relasjonstraumer og kompleks PTSD er det ventetid til januar 2019. Og de tar inn mennesker fra sør-vest regionen tror jeg. Behandleren min søker meg inn der nå

Finnes det andre steder som gjør det samme?

AnonymBruker
Skrevet

Betaler dere penger for å være der eller blir det en gratis ferie i flere måneder?? For viss det er gratis tror jeg jammen meg jeg tar en tur jeg også. Har aldri vært i buskerud før, så skal bli spennende å få sett litt av den byen og :laugh:

Anonymkode: 4990f...fac

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

På avdelingen for relasjonstraumer og kompleks PTSD er det ventetid til januar 2019. Og de tar inn mennesker fra sør-vest regionen tror jeg. Behandleren min søker meg inn der nå

så bra du hører til den regionen, lykke til. Håper du får plass og hjelpen du trenger 😊

AnonymBruker
Skrevet

vikensenteret i bardufoss, nidaros dps i trondheim har tilsvarende opplegg.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betaler dere penger for å være der eller blir det en gratis ferie i flere måneder?? For viss det er gratis tror jeg jammen meg jeg tar en tur jeg også. Har aldri vært i buskerud før, så skal bli spennende å få sett litt av den byen og :laugh:

På tide du tar deg en tur om du tror buskerud er en by :nori:

• Liker 11
Gjest Jegskulleønskeat
Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ferie? Nei, man drar ikke på ferie. Man drar for å få behandling for en psykisk lidelse. 

AnonymBruker
Skrevet
21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg skal først prøve dps sitt 4-dagers program, hvis det ikke funker snakket vi om å søke på Modum. Jeg har agorafobi med panikk, og skal i utgangspunktet passe godt inn der. Jeg så episoden, og regnet egentlig med at disse tilfellene var av de mildeste.

Problemet mitt er at jeg ikke får noe mye angst eller panikk hvis situasjonen er konstruert. Når jeg vet at det er en øvelse så skjer det lite i kroppen min, og da får jeg ikke de positive opplevelsene man skal bygge videre på. Det er helt snålt. Når jeg derimot MÅ på butikken så føles det helt umulig å gå ut døra. Dess større konsekvensen av å ikke få det til er, dess med angst får jeg.

Men du som sier at du besvimer av angst; er du sikker på at det er angsten? Vi besvimer jo av akutt blodtrykksfall, og under angstanfall får man høyere blodtrykk. Jeg har fått beskjed av minst 6 behandlere om at det ikke går an å besvime hvis man har spist og ellers er frisk. Ikke for å være belærende, det er bare det at jeg lener meg mye på den faktaopplysningen.. 

Anonymkode: 4a99c...eb3

Hvis man ikke klarer å styre pusten sin så kan man fint besvime av angst. 

Anonymkode: f1a48...c9c

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, Jegskulleønskeat skrev:

Ferie? Nei, man drar ikke på ferie. Man drar for å få behandling for en psykisk lidelse. 

Hvem dekker utgiftene? Er de som får behandlet trygdet fra før eller må de sykemeldes fra jobb for å delta?

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvem dekker utgiftene? Er de som får behandlet trygdet fra før eller må de sykemeldes fra jobb for å delta?

Modum bad har driftsavtale, så det er gratis. På lik linje som innleggelser på sykehusavdelinger. Mange som innlegges på Modum bad har jobb, så ja, da må de sykemeldes.

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette koster, men om folk blir bedre så de feks kan gå ut i jobb, leve et "normalt" liv og bidra til samfunnet så er det jo verdt det. Jeg sliter etter å ha blitt misbrukt som barn, synes du ikke jeg fortjener hjelp for det når det påvirker livskvaliteten min så til de grader? Heller ønsket jeg hadde kreft eller leddgikt, liksom mer forståelig og akseptert det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pipaluk skrev:

Nå må du huske på at det du så på skjermen var en del av et programkonsept. De skal lage god TV og kan ikke opplyse om alt annet som skjer på Modum da det bryter med konseptet. 

Hvis man bare så dokumentaren så kan en fort tenke at de bare driver med typiske atferdseksperimenter. Grunnen til at de viser det frem er fordi det er mer logisk og mer underholdende enn annen traumebehandling som de ellers gjør nok av. 

De som har angst på samme måte som deg selv ville lite trolig stilt opp foran kamera. De har nok med egne kamper. 

Jeg har svart på dette tidligere, men jeg skrev at de f.eks. kunne laget en kjapp tekst i starten, noe a la "modum har mange av delinger, av hensyn til sykdommen har vi valgt å skåne de sykeste" eller what so ever. Trenger jo ikke endre konsept. 

Jeg har ikke problemer med å være på tv, har stilt opp på tv før jeg. Og jeg tror som jeg skrev tidligere, at det ville være sunt for folk å se at sånne som meg også får angst, for jeg tror mange som ikke har det selv tenker at det bare rammer sånne typiske "nervevrak". Jeg er en dame med bein i nesen, ikke redd for konfrontasjoner og har hatt lederstillinger tidligere, så jeg tror jo at å se en som faktisk er ganske tøff og får til mye i ung alder bli helt invalidisert av angst kanskje ville nøytralisere en dels oppfatning av mennesker med angst. Jeg har gått i gruppeterapi tidligere, og der har det jo vært alle slags folk, men det er en gjenganger når jeg sier at jeg har angst "jeg trodde ikke sånne som deg kunne få sånt noe!" eller hvis jeg nevner at jeg f. eks. har gått i behandling med en konsernsjef i et av norges mest inndrivende konsern så sier de sånn "hæ, ble han gal da??? hvorfor fikk han angst da?".. Tror en del har et lite nyansert bilde, så det hadde vel bare vært bra om noen som meg ble filmet :P Kontrasten er enorm, og kan skje på minutter. Men ja, jeg kan skjønne at ikke alle ville blottlegge seg sånn, men jeg syns ikke angst er flaut. Kanskje nettopp fordi jeg er kjent som en tøff type ellers, og føler vel at det beviser hvor mye angst faktisk tar over når du får det.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis man ikke klarer å styre pusten sin så kan man fint besvime av angst. 

Anonymkode: f1a48...c9c

Det også, men man kan besvime av flere grunner... Utmattelse, svimmelhet, hvis man reiser seg raskt etter å sittet skjelven og sammenknyttet f. eks., hvis man har kastet opp mye/hatt diarè som en del får osv.

Anonymkode: bddf6...834

AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja dette koster, men om folk blir bedre så de feks kan gå ut i jobb, leve et "normalt" liv og bidra til samfunnet så er det jo verdt det. Jeg sliter etter å ha blitt misbrukt som barn, synes du ikke jeg fortjener hjelp for det når det påvirker livskvaliteten min så til de grader? Heller ønsket jeg hadde kreft eller leddgikt, liksom mer forståelig og akseptert det.

Nå tror jeg du misforsto det jeg skrev eller jeg formulerte meg klønete. 

Jeg lurte på hvem som dekket utgiftene til oppholdet,  om stedet fikk midler fra staten, eller om pasientene måtte betale egenandel selv. 

AnonymBruker
Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

Psykologen min har tipset meg om Modums angstprogram. Etter å ha sett programmet så lurer jeg på om jeg er for frisk for dem. Jeg har hørt at de ønsker seg «lette» pasienter, men vil jo ikke bli med hvis jeg føler meg alene der. 

Lette pasienter? Det betyr at de har en høy andel som blir bedre eller friske fordi de tar inn mennesker som sannsynligvis hadde blitt bedre uansett om de var der eller ei. Så kan de skryte på seg at 7 av 10 blir friske. For et lureri. 

Anonymkode: fe7be...76e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå tror jeg du misforsto det jeg skrev eller jeg formulerte meg klønete. 

Jeg lurte på hvem som dekket utgiftene til oppholdet,  om stedet fikk midler fra staten, eller om pasientene måtte betale egenandel selv. 

Det meste blir dekt av staten. Noen egenandeler er det sikkkert, men vi har jo frikortsystem i norge. Noen er sikkert trygdet, mens andre igjen er i jobb og må ha sykemelding. Det er en lang prosess å få plass (iallefall på traume/dissosiering) pga lang ventetid med mange søkere på få plasser. Du må utredes av psykolog og være i stand til å ta imot hjelp (ikke for syk og ikke for frisk) 

Avsporing men viktig info: De av kvinnene i utvalget som hadde fått en posttraumatisk stresslidelse, slet i gjennomsnitt med symptomene i ni år. Det tilsvarende tallet for menn var drøyt 17 år. Personlig så synes jeg det er alt for lenge, vi må hjelpe folk lenge før. Dette er plager som går utover hele livet til den det gjelder og de pårørende rundt.

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2017/03/02/195282298/forskere-55.000-nordmenn-sliter-etter-traumatiske-opplevelser

AnonymBruker
Skrevet
På 26.4.2018 den 3.33, AnonymBruker skrev:

Ja, det er jeg sikker på. Det skjer jo bare når jeg har angstanfall. At de forteller deg at du ikke kan kaste opp, ikke få diarè og ikke besvime av angst er ren løgn, og det innrømmet behandleren til meg allerede da jeg var 10 år. Alternativet ville jo vært å påstå at jeg er alvorlig syk, noe jeg ikke er - og noe jeg var utredet for grundig i forkant. Å besvime kan man gjøre under angst av flere grunner (hyperventilering f. eks.). Oppkast og diarè er ganske vanlig for de som er hardt rammet, men det snakkes naturligvis ikke så mye om. Også er det mange som IKKE har de problemene, og jeg håper de føler seg heldige. Hadde gledelig hatt tatt "vanlig" angst (uten diarè, besvimelser og oppkast) hver dag resten av livet fremfor et panikkanfall til av verste sort. 

Takk for svar! Kan jeg spørre hvorfor du ikke har byttet til en fastlege som er nærmere? Jeg har fastlegen 150 m fra huset, og jeg sliter som f bare med den korte strekningen. Og du må fly? :ohmy:

Synd å høre at du får så sterke anfall, og at du blir tvunget til å forlate dem pga fysiske plager. Det er jo enda en konsekvens å være redd for på forhånd. Jeg har også symptomer som oppkast og diaré, men jeg tror jeg har det mildere enn deg. Til meg kommer det ikke før kanskje 1 time etter anfallet begynner. Får i tillegg migrene, og hvis anfallet er sterkt får jeg leddsmerter. Jeg skjønner jo hvorfor det skjer, stress er en jævel mot bl.a. tarmene. Men å besvime har jeg heldigvis ikke vært i nærheten av. Sykt nok er jeg likevel redd for det, selv om erfaring tilsier at det ikke vil skje. Rare greier denne sykdommen.. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! Kan jeg spørre hvorfor du ikke har byttet til en fastlege som er nærmere? Jeg har fastlegen 150 m fra huset, og jeg sliter som f bare med den korte strekningen. Og du må fly? :ohmy:

Synd å høre at du får så sterke anfall, og at du blir tvunget til å forlate dem pga fysiske plager. Det er jo enda en konsekvens å være redd for på forhånd. Jeg har også symptomer som oppkast og diaré, men jeg tror jeg har det mildere enn deg. Til meg kommer det ikke før kanskje 1 time etter anfallet begynner. Får i tillegg migrene, og hvis anfallet er sterkt får jeg leddsmerter. Jeg skjønner jo hvorfor det skjer, stress er en jævel mot bl.a. tarmene. Men å besvime har jeg heldigvis ikke vært i nærheten av. Sykt nok er jeg likevel redd for det, selv om erfaring tilsier at det ikke vil skje. Rare greier denne sykdommen.. 

Haha nei, han er vel 15 min unna med bil (utfordrende nok), men må fly hvis jeg skal til Modum bad. Hehe!

Ja, det suger :( på meg begynner det med diarè, også får jeg angst.. men ja, drittsykdom!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...