Gå til innhold

Halvmaraton uten trening?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er påmeldt et halvmaraton nå til helgen og jeg har dessverre ikke fått trent - i det hele tatt. Jeg har løpt distansen før (samme løpet) og tror jeg skal være i stand til å fullføre denne gangen også, men vet det kanskje ikke er så lurt med tanke på at kroppen ikke er vant til belastningen. Hva sier dere? Skal jeg gutse og prøve eller bør jeg skåne kroppen for dette? Seriøse svar pls.

Anonymkode: db5ea...bab

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er påmeldt et halvmaraton nå til helgen og jeg har dessverre ikke fått trent - i det hele tatt. Jeg har løpt distansen før (samme løpet) og tror jeg skal være i stand til å fullføre denne gangen også, men vet det kanskje ikke er så lurt med tanke på at kroppen ikke er vant til belastningen. Hva sier dere? Skal jeg gutse og prøve eller bør jeg skåne kroppen for dette? Seriøse svar pls.

Hva legger du i "ikke trent i det hele tatt". Betyr det at du ikke har løpt på årevis, eller at du ikke har trent spesifikt mot løpet? 

AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, Isambard skrev:

Hva legger du i "ikke trent i det hele tatt". Betyr det at du ikke har løpt på årevis, eller at du ikke har trent spesifikt mot løpet? 

TS her:  er i ok form pga styrketrening og motbakketrening, men har ingen distanse i beina. Har ikke løpt langt på et år +

Skrevet

Du kan ta det som en rolig treningstur. Det dummeste man gjør er å legge ut i et tempo som om man har trent for det, da blir siste halvdel tøff. Men det er jo også tillat å bryte, så ingenting i veien for å gi det et forsøk.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

TS her:  er i ok form pga styrketrening og motbakketrening, men har ingen distanse i beina. Har ikke løpt langt på et år +

Prøv å løp en mil eller noen i morgen og se hvordan det går. Om det er i Bergen du skal løpe så får du nok noe igjen for motbakketreningen. :P

Anonymkode: c5c01...4ab

AnonymBruker
Skrevet

Du kan risikere å sitte igjen med diverse midlertidige skader på muskler, sener og slikt nettopp fordi de får en plutselig belastning de ikke har fått på lengre tid. Det kan hende du ikke gjør det heller. Støtter forslaget om å ta det rolig. Hvis du har tid, så vil jeg anbefale deg å løpe en 10 km, noen korte, intense Bakkeintervaller før helgen. 

Gjlr drilløvelser hver dag før helgen! Søk på nett om det er nytt for deg:) 

bruk gode sko med mye støtte :) 

lykke til!

Anonymkode: b60c9...fd1

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å løp en mil eller noen i morgen og se hvordan det går. Om det er i Bergen du skal løpe så får du nok noe igjen for motbakketreningen. :P

Anonymkode: c5c01...4ab

ja, det er i Bergen og jeg vet at de første 10k er opp, opp opp :P tar meg en lengre tur i morgen og ser!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Leifern skrev:

Du kan ta det som en rolig treningstur. Det dummeste man gjør er å legge ut i et tempo som om man har trent for det, da blir siste halvdel tøff. Men det er jo også tillat å bryte, så ingenting i veien for å gi det et forsøk.

I og med at du er trent, og vant med å løpe, hadde jeg gått for det. Men ikke presset maks. Antar det er Bergen, særlig begynnelsen er veldig tøff, og enkelt å gå for hardt ut når du er vant med motbakkeintervaller, ville derfor holdt godt igjen til du er forbi Mulen. 

Svaret mitt avhenger også av om du er 20-30, eller godt over 40. En ung kropp kan presses mer, og restituerer bedre. 

Anonymkode: 3f76e...84c

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan risikere å sitte igjen med diverse midlertidige skader på muskler, sener og slikt nettopp fordi de får en plutselig belastning de ikke har fått på lengre tid. Det kan hende du ikke gjør det heller. Støtter forslaget om å ta det rolig. Hvis du har tid, så vil jeg anbefale deg å løpe en 10 km, noen korte, intense Bakkeintervaller før helgen. 

Gjlr drilløvelser hver dag før helgen! Søk på nett om det er nytt for deg:) 

bruk gode sko med mye støtte :) 

lykke til!

Anonymkode: b60c9...fd1

Takk for tips! Jeg tar det som en trening, slipper meg ned i bakerste gruppe og håper jeg klarer å undertrykke konkurranseinstinktet :P

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ja, det er i Bergen og jeg vet at de første 10k er opp, opp opp :P tar meg en lengre tur i morgen og ser!

Det DUMMESTE du kan gjøre er å legge ut på langtur bare noen dager før halvmaraton. Anbefaler deg til å melde deg av. Har sett folk som har fått anfall og besvimt osv fordi de ikke har trent før de la ut på halvmaraton. 

Anonymkode: 67ad8...0a0

• Liker 1
Skrevet (endret)
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ville ikke tatt en langtur fire dager før løp om du er utrent mtp langturer. Da vil du ev. starte løpet med gangsperr. 20 minutters rolig jogg, maks. Strengt tatt holder 10.

Endret av Leifern
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det DUMMESTE du kan gjøre er å legge ut på langtur bare noen dager før halvmaraton. Anbefaler deg til å melde deg av. Har sett folk som har fått anfall og besvimt osv fordi de ikke har trent før de la ut på halvmaraton. 

TS: anfall og besvim

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I og med at du er trent, og vant med å løpe, hadde jeg gått for det. Men ikke presset maks. Antar det er Bergen, særlig begynnelsen er veldig tøff, og enkelt å gå for hardt ut når du er vant med motbakkeintervaller, ville derfor holdt godt igjen til du er forbi Mulen. 

Svaret mitt avhenger også av om du er 20-30, eller godt over 40. En ung kropp kan presses mer, og restituerer bedre. 

Det er i Bergen, ja. Kjenner løypen. Er kvinne, akkurat bikket 40 og har ikke tenkt å presse til jeg får blodsmak i munnen.

AnonymBruker
Skrevet

Det er mandag. Skader null å prøve ut beina litt i dag, 5 dager før. Særlig når TS har løpt før. Hun bør selvfølgelig ikke gå helt i kjelleren. 

Anfall og bevisstløshet skjer kun om man er helt utrent, eller går helt i kjelleren og ikke lytter til egen kropp. Det er tydelig at TS er bevisst dette. 

AnonymBruker
Skrevet

Går helt sikkert fint. Folk har så mange råd om sånt, men garanter at det i alle løp er med mange svært utrente. Det går bra med dem også. Halvmaraton er ikke en uoverkommelig distanse og vil ikke gi deg varige men.

Ikke press deg selv til du svimer av, men ta det som en treningstur. Perse kan du gjøre neste gang.

Anonymkode: 15390...946

Skrevet

5 minutter siden, Leifern said:

Jeg ville ikke tatt en langtur fire dager før løp om du er utrent mtp langturer. Da vil du ev. starte løpet med gangsperr. 20 minutters rolig jogg, maks.

Ville vel heller tenkt at om man sitter med gangsperre i fire dager etter å ha jogget en mil så var det ingen grunn til å prøve seg på halvmaraton i utgangspunktet. 

• Liker 1
Skrevet

Du skal være himla forsiktig med å presse deg såpass mye som du må i et halvmaraton som "relativt utrent" på distanser. Med mindre du er innstillt på å gå deler av distansen? Har sett nok av folk med belastningsskader etter slike stunt. Jeg hadde meldt meg av, men dersom du klarer å ikke la konkurranseinstinktet ta over så kan det nok gå fint. Jeg hadde ikke klart det 🙈

Skrevet
2 timer siden, Snillingen skrev:

Ville vel heller tenkt at om man sitter med gangsperre i fire dager etter å ha jogget en mil så var det ingen grunn til å prøve seg på halvmaraton i utgangspunktet. 

Men om man faktisk har tenkt å gjennomføre en halvmaraton uten å ha trent for det, så er det lurt å ha friske bein ved start. Det får man ikke nødvendigvis gjennom å løpe halve distansen fire dager før.

• Liker 1
Skrevet

Mannen min gjennomførte halvmaraton uten løpetrening, og jeg tenker at dersom du er ung og frisk, så er det ikke farlig med mindre du presser deg for hardt slik at du blir skadet. Kroppen er jo skapt for bevegelse!

Mine tips:

- ikke løp noe særlig nå uka før (i hvert fall ikke en mil i strekk). Evt et par kortere turer på 25 min. Det generelle rådet er å halvere løpsmengden uka før løp, og ikke løpe langt/fort. Du henter ikke noe på å "trene" uka før. Det er mest for å holde beina og sirkulasjonen i gang.

-løp selve løpet med pulsklokke, og følg med på at du har jevn lav puls gjennom løpet

-det er ikke realistisk at du klarer å løpe hele løpet i ett strekk hvis du ikke har løpt i nærheten av distansen siste året. Det er lov å gå litt innimellom! Du trenger ikke å miste veldig mye tid dersom det gjør at beina er raske resten av løpet. Jeg har løpt forbi mange som går, både i oppover- og nedoverbakker.

-spar litt på kreftene i første halvdel -men det vet du jo siden du har løpt distansen før

- ikke fall for fristelsen å spise/drikke noe ukjent på løpsdagen (gel, barer, sportsdrikke som du ikke vet om du tåler) for å kompensere

Skrevet

Jeg er uenig med de som sier at det ikke skader om man bare tar det rolig. Så lenge man løper/jogger og ikke går, får man støtbelastning, og det er ganske hardt om man ikke er vant til det. Å få det over så lang distanse som 21 km er, kan fort lede til belastningsskader om man ikke har løpt på lang tid.

TS: Du burde ha endret distanse til 5 km (jeg sjekka nettsida til Bergen maraton), vet ikke om det er for seint nå. 5 km går greit selv om man er rimelig utrent, så lenge man har løpt før. 21 km vil jeg fraråde, og jeg har løpt både halv- og helmaraton i mitt liv.

• Liker 1
Skrevet
14 timer siden, Wiggins skrev:

Jeg er uenig med de som sier at det ikke skader om man bare tar det rolig. Så lenge man løper/jogger og ikke går, får man støtbelastning, og det er ganske hardt om man ikke er vant til det. Å få det over så lang distanse som 21 km er, kan fort lede til belastningsskader om man ikke har løpt på lang tid.

TS: Du burde ha endret distanse til 5 km (jeg sjekka nettsida til Bergen maraton), vet ikke om det er for seint nå. 5 km går greit selv om man er rimelig utrent, så lenge man har løpt før. 21 km vil jeg fraråde, og jeg har løpt både halv- og helmaraton i mitt liv.

Vedkommende har løpt halvmaraton før, og har trent motbakketrening jevnlig i det siste, men altså ikke løpt lange joggeturer.

Maraton ville jeg frarådet, men en rolig halvmaraton trenger ikke føre til skader.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...