org Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Vi var hos tannlegen i dag, for gutten på 7 1/2 år har fått en misfarging på de blivende fremtennene og på 6-års jekslene. Tannlegen utbrøt:"Nei, det var synd!" da gutten åpnet munnen. Hun (tannlegen) sa at det var store mineralfeil på tennene, og at disse tennene var vesentlig svakere enn de andre. Årsakene kunne være høy feber like etter fødselen, eller sykdom i de første levemånedene. Det kunne også være at jeg hadde fått antibiotika (nevnte spesielt tetracyclin) under svangerskapet. Men ærlig talt, jeg husker verken sterk feber, alvorlig sykdom eller noe spesiell antibiotika... Er det noen som har peiling på hva dette er? Vi er nøye med tannpuss, har et normalt kosthold. Gutten har ikke hull i tennene, og har aldri hatt det. Tannlegen sa at hun så godt at vi er nøye med tannhygienen. Uff, lei meg i dag.
Far til 2 Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Jeg antar at dette er det samme som vi har opplevd med et av våre barn, også beskrevet som "svak tannemalje". Og første årsaken vi fikk beskrevet var det samme som hos dere. I ettertid er dette imidlertid endret til "arvelig belastet" tiltross for at hverken moren eller jeg har svake tenner. Med god tannpuss blir det likevel noe hull. Pass spesielt på "brusdrikker" med mye syre , men også juice, sjokolade, etc er skadelig. Barnet vårt som har "samme" problemet er nå ca 3 år eldre og har hittil hatt 2 hull, men et par til er på vei til å utvikle seg. Tannlegen er imidlertid forsiktig med å plombere melketenner. Barnet vil få gratis tannlegebehandling resten av livet om du har mulighet til en bekreftelse fra spesialist (f.eks. tannlegehøyskolen). De største problemene tror jeg kan oppstå om det også kan bli behov for regulering (slik det kan bli i vårt tilfelle). Men det er ingen grunn til å ta sorgene på forskudd. God tannpuss med ekstra skylling med fluor gjør mye.
org Skrevet 22. februar 2005 Forfatter #3 Skrevet 22. februar 2005 Takk for svaret! Godt å høre at det er flere med samme problem. (Ikke misforstå. Det er jo ikke bra at barnet deres har svake tenner...) Jeg skal allerede i morgen ta kontakt med distriktstannlegen som vi var hos for henvisning til spesialist. Sannsynligheten er stor for at gutten om noen år må ha regulering, det ser vi allerede nå. Det er bare to dager siden vi oppdaget skadene, og jeg må si at jeg er sjeleglad for at tannlegen sa at vi ikke har gjort noe galt her! Dette vil jo skjemme utseende hans etterhvert. Vet du om fortennene som er skadet kan blekes?
Gjest LoisLane Skrevet 22. februar 2005 #4 Skrevet 22. februar 2005 Lurer på om dette er noe av det samme som datteren min har. Tennene virker veldig porøse og har gule flekker. Hun har også veldig lett for å få hull.
Far til 2 Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Lurer på om dette er noe av det samme som datteren min har. Tennene virker veldig porøse og har gule flekker. Hun har også veldig lett for å få hull. Utifra det jeg har forstått er dette "ganske vanlig" (ihvertfall ikke uvanlig". Men det først de siste 10 ? årene de har klart å finne en forklaring. Nå beveger jeg meg på litt dypt vann så det er best dere snakker med tannlege eller tannpleier. Kansje det er noen som besøker disse sidene også ? Men jeg har fortsått det slik at det gul-brune belegget er starten på hull. I vårt tilfelle har det ikke medført noen store skjemmende flekker. Det er imidlertid mulig å se flekkene når vi vet om dem. Jeg har forstått det slik at GOD (og da mener jeg UVANLIG GOD) tannpuss sammen med fluor skyllevann er eneste resepten SAMMEN MED begrenset inntak av syreholdig brus, sjokolade, etc. Skadene oppdages som oftest i samband med tannlegebesøk på skolen de første årene. Jeg foreslår at LoisLane tar med seg datteren til en tannlege som er oppdatert på disse tingene (dvs tannlege som har gjennomgått oppdateringskurs eller ikke er for gammel).
Gjest LoisLane Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Vi har ikke fått NOE info fra tannlegen om dette. :evil: jeg spurte en gang, og da bladde tannlegen i kartoteket og sa at ja, hun har visst *?&/#¤%* - uforståelig latinske greier. Burde nok ha spurt litt mer da. Ringer tannlegen nå, jeg!
org Skrevet 23. februar 2005 Forfatter #7 Skrevet 23. februar 2005 Vi har ikke fått NOE info fra tannlegen om dette. :evil: jeg spurte en gang, og da bladde tannlegen i kartoteket og sa at ja, hun har visst *?&/#¤%* - uforståelig latinske greier. Burde nok ha spurt litt mer da. Ringer tannlegen nå, jeg! Ja, gjør for all del det. Vi har jo oppdaget dette tidlig, før det ble hull. Og tannhygienen er god, svært god. (litt selvskryt hjelper på humøret*S*) Vi får god oppfølging, med kontroll foreløpig hver 3. mnd. Sett krav, er mitt (noe stakkarslige) råd. Forlang at dere får oppfølging! Vi var jo heldige, kom til en forstandig tannlege som tok oss på alvor. Jeg har funnet ut at en del bindevevssykdommer og også ubehandlet cøliaki kan gi sånne skader på tennene. Ikke dumt å sjekke, iallefall!
Tule Skrevet 24. februar 2005 #8 Skrevet 24. februar 2005 Utifra det jeg har forstått er dette "ganske vanlig" (ihvertfall ikke uvanlig". Men det først de siste 10 ? årene de har klart å finne en forklaring. Nå beveger jeg meg på litt dypt vann så det er best dere snakker med tannlege eller tannpleier. Kansje det er noen som besøker disse sidene også ? Men jeg har fortsått det slik at det gul-brune belegget er starten på hull. I vårt tilfelle har det ikke medført noen store skjemmende flekker. Det er imidlertid mulig å se flekkene når vi vet om dem. Jeg har forstått det slik at GOD (og da mener jeg UVANLIG GOD) tannpuss sammen med fluor skyllevann er eneste resepten SAMMEN MED begrenset inntak av syreholdig brus, sjokolade, etc. Skadene oppdages som oftest i samband med tannlegebesøk på skolen de første årene. Jeg foreslår at LoisLane tar med seg datteren til en tannlege som er oppdatert på disse tingene (dvs tannlege som har gjennomgått oppdateringskurs eller ikke er for gammel). hei brus gir ikke syreskader og det kan vere alvorlig vis emaljen er svkeket fra før, det brune behøver ikke være begynnede hull men vis det er mykt er det hull, vis det er begyndene hull kan det og reparere seg selv vis man har god hygiene tannlegene r gorsiktige med og reparere hull før det er nødvendig hilsen
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå