Gjest Anonymous Skrevet 13. august 2002 #1 Skrevet 13. august 2002 hvor mye betyr lønnen for dere når dere velger en jobb?
Viking Skrevet 13. august 2002 #2 Skrevet 13. august 2002 For meg betyr lønn ganske mye. Jeg har ikke høyere utdannelse, og vet ennå ikke helt hva jeg vil i mitt yrkesliv. Jeg kan der med ikke velge og vrake i spennede jobber, og har i en periode tatt det jeg har fått. Da er lønna viktig, fordi økonomi er en stor del av årsaken til at jeg er ute i jobb. Lønna fungerer som en inspirasjon, er jobben kjedelig kan en holde ut til en viss grad, når lønna er ok. Har også jobbet i endel småbedrifter, der lønna blir forhandla frem nokså individuelt, og da synes jeg at lønna gjenspeiler din verdi i firma. Jeg er forresten meget fornøyd om dagen, da jeg igår ble tilbudt 12 kr/t i lønnsforhøyelse. Da følte jeg meg veldig verdsatt.
Gjest Turi Skrevet 13. august 2002 #3 Skrevet 13. august 2002 Lønn var viktig for meg helt til jeg kom på nivået "tjener bra nok". Nå er arbeidsinnholdet viktigere, forutsatt at jeg holder meg på det nivået. Jeg gikk faktisk ned i lønn ved forrige jobbytte (grunnet tap av bonusordning).
Gjest gurimalla Skrevet 13. august 2002 #4 Skrevet 13. august 2002 Jeg er helt enig med Sissan. Jeg gikk også ned i lønn for å få den jobben jeg ville ha, fordi jeg hadde råd til det.
Gjest care Skrevet 13. august 2002 #5 Skrevet 13. august 2002 Lønn betyr litt, men ikke mest. Jeg kan inntre i en stilling der jeg får 100 000 mer enn i dag, men har store betenkeligheter med det. Grunnen er at jeg må jobbe med noe meningsfyllt for både samfunnet og meg. :blunke:
Miss Fishy Skrevet 13. august 2002 #6 Skrevet 13. august 2002 Lønn er viktig, men det er ikke nødvendigvis om å gjøre å ha HØYEST lønn. Poenget for meg er at lønnen er "rettferdig", dvs at den: - står i samsvar med utdannelsen min - står i samsvar med arbeidsoppgavene og ansvaret jeg har i jobben - er noenlunde lik lønnen til personer i tilsvarende situasjon, både internt i bedriften og hvis man sammenligner seg med personer i andre like bedrifter. - står i samsvar med innsatsen jeg legger ned Det er viktig å se på sammenhengen mellom det man ofrer og det man får igjen. En nyutdannet jeg kjenner tjener 450.000. Han jobber imidlertid 60 timer i uka. Når jeg sammenligner hans lønn med min lønn (350.000, 40 t uka), tjener jeg faktisk langt bedre enn ham.. relativt sett.. Det er for meg meningsløst med høy lønn, dersom jeg da må jobbe så mye at jeg ikke får tid til å være sammen med venner/kjæreste.
Gjest sandix Skrevet 13. august 2002 #7 Skrevet 13. august 2002 Lønn betyr mye. Jo høyere timelønn, desto lavere stillingsandel kan jeg klare meg med.
Ellen Skrevet 13. august 2002 #8 Skrevet 13. august 2002 For meg er det viktigst å jobbe med noe jeg liker og synes er meningsfylt. Ellers hadde jeg ikke hatt den jobben jeg har. Det lønner seg ofte lite å ta utdanning, pengemessig, men da får du jobbe med noe du (forhåpentligvis) har interesse for. Men så får du dyre studielån i tillegg, og ofte en lønn som ikke er høyere en de uten utdanning. Jeg hadde ikke holdt ut i en jobb jeg ikke hadde synes var meningsfylt, selv om lønna absolutt skulle vært høyere ja.
Catzy Skrevet 14. august 2002 #9 Skrevet 14. august 2002 Er enig med Sissan i at lønn er viktig til du kommer opp på et nivå der du "tjener bra nok". For meg er det å tjene bra nok å ha nok til å ikke trenge å snu på hver krone, og kunne unne meg litt luksus i ny og ne uten å måtte spare i mange måneder. Har 305.000 nå, og det er egentlig nok. Jeg hadde ikke sagt nei til å gå opp noen ti-tusener, fordi luksus er alltid fint. :blunke: Men jeg klarer meg kjempefint på den lønna jeg har nå. På den annen side, så ville jeg ikke gått noe særlig ned i lønn. Jeg ser etter en ny jobb nå, i IT-bransjen. (Ikke veldig bra timing...) Jeg vil nok takke nei til en jobb med lønn under 280.000, selv om det var interessant. Programering er ikke livet mitt, så idealismen er ikke veldig sterk. På den annen side vil jeg nok heller gå for en IT-jobb med litt mindre lønn enn en ikke-IT-jobb med bedre lønn, fordi jeg helst vil jobbe med IT. Catzy
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå