AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #1 Skrevet 23. april 2018 Jeg var på første svangerskapskontroll for et par uker siden. Det har jeg ikke betalt for, men så kom det en faktura for henvisning til ordinær ultralyd på sykehuset (administrativt gebyr). Jeg synes dette var litt merkelig, siden svangerskapsomsorgen skal være gratis. Det var ikke de store summene, men jeg lurte på om flere har vært borti det samme? Anonymkode: 4d9b0...2dd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #3 Skrevet 23. april 2018 Ring legekontoret å hør? Jeg fikk ei regning fra legekontoret når jeg hadde vært på sv. Kontroll. Den ble sletta. Så kan være en feil 👍 Anonymkode: c2060...afc
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #4 Skrevet 23. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ring legekontoret å hør? Jeg fikk ei regning fra legekontoret når jeg hadde vært på sv. Kontroll. Den ble sletta. Så kan være en feil 👍 Anonymkode: c2060...afc Jeg har ringt dem for å høre, og som sagt så var det et administrativt gebyr for å sende en hevisning på OUL til sykehuset (helsesekretæren sjekket det til og med op med en kollega av seg). Jeg betalte ikke for selve timen. Som sagt, så er det ikke mye penger det er snakk om, så jeg tror ikke jeg tar meg bryet med å sjekke det videre. Men tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen tilsvarende erfaringer i alle fall :-) TS Anonymkode: 4d9b0...2dd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #5 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ringt dem for å høre, og som sagt så var det et administrativt gebyr for å sende en hevisning på OUL til sykehuset (helsesekretæren sjekket det til og med op med en kollega av seg). Jeg betalte ikke for selve timen. Som sagt, så er det ikke mye penger det er snakk om, så jeg tror ikke jeg tar meg bryet med å sjekke det videre. Men tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen tilsvarende erfaringer i alle fall :-) TS Anonymkode: 4d9b0...2dd De skal ikke ta betalt for en slik henvisning, nei. Det har de egentlig ikke anledning til. Anonymkode: 571e7...b1f 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #6 Skrevet 23. april 2018 Det er vanlig at man må betale for henvisninger, forsendingen koster som fastlegen min så fint sa det🙄 Anonymkode: 07b9d...806 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #7 Skrevet 23. april 2018 Det er egentlig ikke lov å ta betalt for henvisninger, uansett om dette er på svangerskapskontroll eller vanlig legetime. Anonymkode: 5fb50...99c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #8 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det er egentlig ikke lov å ta betalt for henvisninger, uansett om dette er på svangerskapskontroll eller vanlig legetime. Anonymkode: 5fb50...99c Har du kilde på det som jeg kan få og bruke hos fastlegen min?😊 Anonymkode: 07b9d...806
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #9 Skrevet 23. april 2018 Jeg har ikke betalt for det hvertfall. Anonymkode: 14cff...4d3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 https://tidsskriftet.no/2002/01/fra-foreningen/betaling-annet-enn-konsultasjonen Litt gammel, finnes sikkert noe nyere. Anonymkode: 5fb50...99c
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 Tror ikke det er så vanlig. Jeg fikk ikke noe sånt verken første eller denne gangen.. Anonymkode: d0e7d...132
Marimba Skrevet 23. april 2018 #12 Skrevet 23. april 2018 Så noen som hadde samme spørsmål inne på babyverden. Der var det noen som mente at det var et administrativt gebyr de måtte ta, på lik linje med at man feks må betale for selve glukosedrikken når man tar glukosebelastning. Hva som er riktig, aner jeg riktignok ikke. Jeg bestilte fødeplass selv, og fikk da henvisning til UL i forbindelse med det, så det ble ikke sendt noe henvisning. Men, med mindre det er du som startet tråden på babyverden også, så har jeg hvertfall hørt om flere som har fått dette gebyret.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #13 Skrevet 23. april 2018 14 minutter siden, Marimba skrev: Så noen som hadde samme spørsmål inne på babyverden. Der var det noen som mente at det var et administrativt gebyr de måtte ta, på lik linje med at man feks må betale for selve glukosedrikken når man tar glukosebelastning. Hva som er riktig, aner jeg riktignok ikke. Jeg bestilte fødeplass selv, og fikk da henvisning til UL i forbindelse med det, så det ble ikke sendt noe henvisning. Men, med mindre det er du som startet tråden på babyverden også, så har jeg hvertfall hørt om flere som har fått dette gebyret. Jeg betalte ikke glukosedrikken selv heller jeg. Anonymkode: 14cff...4d3
Snart_mammatil2 Skrevet 23. april 2018 #14 Skrevet 23. april 2018 Jeg måtte ikke betale for henvisning
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #15 Skrevet 23. april 2018 Jeg måtte betale 25 kroner i gebyr til sykehuset for oul Anonymkode: 3ced1...082
Marimba Skrevet 23. april 2018 #16 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg betalte ikke glukosedrikken selv heller jeg. Anonymkode: 14cff...4d3 Jøss, rart det skal være forskjell på sånt. Men samtidig, i slutten av 2016 var jeg på OUL og måtte betale en liten sum for bilder av babyen. I dag var jeg igjen på OUL med ny baby, og måtte ikke betale for bildene. Kanskje det kommer an på dagsformen
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #17 Skrevet 23. april 2018 1 time siden, Marimba skrev: Så noen som hadde samme spørsmål inne på babyverden. Der var det noen som mente at det var et administrativt gebyr de måtte ta, på lik linje med at man feks må betale for selve glukosedrikken når man tar glukosebelastning. Hva som er riktig, aner jeg riktignok ikke. Jeg bestilte fødeplass selv, og fikk da henvisning til UL i forbindelse med det, så det ble ikke sendt noe henvisning. Men, med mindre det er du som startet tråden på babyverden også, så har jeg hvertfall hørt om flere som har fått dette gebyret. Det var ikke meg på babyverden, nei. Jeg ser jobut i fra svarene at det er veldig varierende praksis på hva det tas betalt for rundt om kring. Litt frustrerende at det skal være sånn, men jeg tror jeg betaler gebyret, så lenge det er så lite som det er. Anonymkode: 4d9b0...2dd
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #18 Skrevet 23. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har ringt dem for å høre, og som sagt så var det et administrativt gebyr for å sende en hevisning på OUL til sykehuset (helsesekretæren sjekket det til og med op med en kollega av seg). Jeg betalte ikke for selve timen. Som sagt, så er det ikke mye penger det er snakk om, så jeg tror ikke jeg tar meg bryet med å sjekke det videre. Men tenkte jeg skulle høre om noen hadde noen tilsvarende erfaringer i alle fall :-) TS Anonymkode: 4d9b0...2dd 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg var på første svangerskapskontroll for et par uker siden. Det har jeg ikke betalt for, men så kom det en faktura for henvisning til ordinær ultralyd på sykehuset (administrativt gebyr). Jeg synes dette var litt merkelig, siden svangerskapsomsorgen skal være gratis. Det var ikke de store summene, men jeg lurte på om flere har vært borti det samme? Anonymkode: 4d9b0...2dd Det du skulle betalt når du var på legekontoret var enten kr. 59 eller kr. 62. Fordi du ikke betalte der og da, så har du nok fått en dobling av beløpet med gebyr fra innkrever. Henvisninger må man betale for selv om man har frikort, selv barn betaler for henvisning. Slutt å sutre og betal de lusne kronene. Noen betaler ikke fordi legen lar være å ta betalt for arbeid de med rette kan kreve betaling for. Er du i tvil så se på prislisten på legekontoret ved neste besøk. Anonymkode: 21c76...21b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #19 Skrevet 23. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg måtte betale 25 kroner i gebyr til sykehuset for oul Anonymkode: 3ced1...082 Det er forbruksmateriale. Ultralyd gel og papir på benken m.m. 1 time siden, Marimba skrev: Jøss, rart det skal være forskjell på sånt. Men samtidig, i slutten av 2016 var jeg på OUL og måtte betale en liten sum for bilder av babyen. I dag var jeg igjen på OUL med ny baby, og måtte ikke betale for bildene. Kanskje det kommer an på dagsformen Du har betalt for papiret og blekket for å få ut bildene. Materialkostnader er det også fullt lovlig å ta betalt for, enten det er barn, peraoner med frikort, gravide eller yrkesskadepasienter. Anonymkode: 21c76...21b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #20 Skrevet 23. april 2018 2 timer siden, AnonymBruker skrev: https://tidsskriftet.no/2002/01/fra-foreningen/betaling-annet-enn-konsultasjonen Litt gammel, finnes sikkert noe nyere. Anonymkode: 5fb50...99c Den er 16 år gammel og revidert mange ganger. Anonymkode: 21c76...21b 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå