Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #1 Skrevet 23. april 2018 Hvilke rettskilder har vi i helseretten? Finner ikke noe i bøkene mine om dette. Det eneste jeg har kommet fram til er at en rettskilde er det som er gjeldende rett, og grunnloven står alltid øverst. Rettskilder i helseretten er: Grunnloven Lover Forarbeidet Rettspraksis og forvaltningspraksis ?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #2 Skrevet 23. april 2018 Forskrifter er vel også relevante i helserett. De har samme rang som lover. Ellers er også reelle hensyn og juridisk litteratur en rettskilde, men det varierer hvor sterkt de står og skal bare brukes til å støtte de andre kildene. Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #3 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Forskrifter er vel også relevante i helserett. De har samme rang som lover. Ellers er også reelle hensyn og juridisk litteratur en rettskilde, men det varierer hvor sterkt de står og skal bare brukes til å støtte de andre kildene. Anonymkode: 76d88...9f5 Ok:) Så rettskilder i helseretten er: Grunnloven, lover, forskrifter, forarbeid, rettspraksis og forvaltningspraksis? Trenger jeg å ha med noe mer?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #4 Skrevet 23. april 2018 Akkurat nå, Klokkeblomst90 skrev: Ok:) Så rettskilder i helseretten er: Grunnloven, lover, forskrifter, forarbeid, rettspraksis og forvaltningspraksis? Trenger jeg å ha med noe mer? Ja, du trenger nok neppe noe mer enn det. Men det kan jo hende at reelle hensyn også er relevant innen helse, siden det ofte er relevant når man har med mennesker å gjøre og sånn. Men det viktigste er vel å finne de konkrete rettskildene, for det du ramser opp her er jo bare generelle rettskilder. Du bør spesifisere hvilke det gjelder. Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #5 Skrevet 23. april 2018 Grunnloven, lover, forskrifter, forarbeid, rettspraksis og forvaltningspraksis, og reelle hensyn som betyr rettsansvenderens vurdering. Hvor kommer etikk og faglig skjønn inn?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #6 Skrevet 23. april 2018 3 minutter siden, Klokkeblomst90 skrev: Grunnloven, lover, forskrifter, forarbeid, rettspraksis og forvaltningspraksis, og reelle hensyn som betyr rettsansvenderens vurdering. Hvor kommer etikk og faglig skjønn inn? Det går inn under reelle hensyn, eventuelt hvis det er nevnt i en paragraf at det skal tas hensyn til. Men som sagt, skal du ikke spesifisere rettskildene dine? Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #7 Skrevet 23. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Det går inn under reelle hensyn, eventuelt hvis det er nevnt i en paragraf at det skal tas hensyn til. Men som sagt, skal du ikke spesifisere rettskildene dine? Anonymkode: 76d88...9f5 Ja, men jeg skjønner ikke helt hva de forventer. Er det slik at jeg skal gå inn i alle lover som omhandler helserett og peke mot disse?
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #8 Skrevet 23. april 2018 Akkurat nå, Klokkeblomst90 skrev: Ja, men jeg skjønner ikke helt hva de forventer. Er det slik at jeg skal gå inn i alle lover som omhandler helserett og peke mot disse? Det kommer jo helt an på hva oppgaven er og hva du studerer. Hva står det i læringsmålene? Du må nok ikke kune alle, men de som er aller mest relevante, vil jeg tro? Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #9 Skrevet 23. april 2018 Jeg går siste året på vernepleien. Forsvarlighetskravet og plikten til omsorgsfull hjelp i helsepersonelloven kap 2, § 4. Hovedregel om samtykke i pasient og brukerettighetsloven kap 4, § 4.1 samt unntak fra disse som § 4.3 annet ledd, samt om § 4.6, §4.9 og om tvang § 4A. Taushetsplikt og dokumentasjonsplikt, samt retten til selvbestemmelse som omhandler rett til informasjon, rett til medvirkning og rett til å samtykke.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 Akkurat nå, Klokkeblomst90 skrev: Jeg går siste året på vernepleien. Forsvarlighetskravet og plikten til omsorgsfull hjelp i helsepersonelloven kap 2, § 4. Hovedregel om samtykke i pasient og brukerettighetsloven kap 4, § 4.1 samt unntak fra disse som § 4.3 annet ledd, samt om § 4.6, §4.9 og om tvang § 4A. Taushetsplikt og dokumentasjonsplikt, samt retten til selvbestemmelse som omhandler rett til informasjon, rett til medvirkning og rett til å samtykke. Ja, der er du nok inne på det. Både helsepersonelloven, pasient- og brukerrettighetsloven er absolutt relevante. Det er nok kanskje også primærkildene? Ellers er vel kanskje forvaltningsloven relevant? Spesialisthelsetjenesteloven? Kan barnevernloven også være relevant for en vernepleier, eller er det mest sosionomer/barnevernspedagoger? Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 Ok, da skjønner jeg. Så først må jeg ramse om alle rettskildene. Så må jeg visse til hvilke lover som gjelder for helseretten. Feks, Helsepersonelloven, pasient og brukerrettighetsloven, og helse og omsorgstjenesteloven er primærkildene. Spesialisthelsetjenesten ligger under helse og omsorgstjenesesloven. Men hva med rettigheter som man har som pasient, kan jeg dra inn dette også? Som feks, pasient har rettigheter som: Rett til helsehjelp (pasient og brukerrettighetsloven) Kap, 2 Rett til selvbestemmelse, infmormasjon og medvirkning (pasient og brukerrettihetsloven) Kap, 3 og Kap, 4. Særlige bestemmelser som er viktige her er § 3.1, § 3,2 og § 4,1 Rett til journal-innsyn (pasient og brukerrettighetsloven) Kap, 5. Retten til å klage, samt kreve erstatning (pasient og brukerrettihetsloven) Kap 7.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #12 Skrevet 23. april 2018 2 minutter siden, Klokkeblomst90 skrev: Ok, da skjønner jeg. Så først må jeg ramse om alle rettskildene. Så må jeg visse til hvilke lover som gjelder for helseretten. Feks, Helsepersonelloven, pasient og brukerrettighetsloven, og helse og omsorgstjenesteloven er primærkildene. Spesialisthelsetjenesten ligger under helse og omsorgstjenesesloven. Men hva med rettigheter som man har som pasient, kan jeg dra inn dette også? Som feks, pasient har rettigheter som: Rett til helsehjelp (pasient og brukerrettighetsloven) Kap, 2 Rett til selvbestemmelse, infmormasjon og medvirkning (pasient og brukerrettihetsloven) Kap, 3 og Kap, 4. Særlige bestemmelser som er viktige her er § 3.1, § 3,2 og § 4,1 Rett til journal-innsyn (pasient og brukerrettighetsloven) Kap, 5. Retten til å klage, samt kreve erstatning (pasient og brukerrettihetsloven) Kap 7. Spesialisthelsetjenesten ligger ikke under helse- og omsorgstjenesteloven. Den har en egen lov: spesialisthelsetjenesteloven. Om du skal ramse opp eller hva du skal gjøre kommer jo an på hva oppgaven sier. Ja, pasienters rettigheter er absolutt relevant! Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #13 Skrevet 23. april 2018 Haha, så det nå at jeg skrev feil. Takk for god hjelp
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #14 Skrevet 23. april 2018 Gjør rede for begrepet jus og juridisk metode? Jus omhandler alt vi gjør i hverdagen. Jus handler om hvordan man inntrer som følger av lover, slik at mennesker kan leve et godt liv uten å bli utsatt for misbruk, eller skade. Juridisk metode går ut på å finne ut hva som er gjeldende rett.
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #15 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, Klokkeblomst90 skrev: Gjør rede for begrepet jus og juridisk metode? Jus omhandler alt vi gjør i hverdagen. Jus handler om hvordan man inntrer som følger av lover, slik at mennesker kan leve et godt liv uten å bli utsatt for misbruk, eller skade. Juridisk metode går ut på å finne ut hva som er gjeldende rett. Tja, hva juridisk metode er bruker vel folk 5 år på å lære seg (også kjent som master i rettsvitenskap), men en kort forklaring er dette: Relevans -> Slutning -> vekt. Det er veldig enkelt forklart den juridiske metode. Og jo, det handler vel om å finne gjeldende rett, men det er vel forklart som at man bruker den til å finne er rettsregel som kan anvendes på juridiske problemstillinger. Anonymkode: 76d88...9f5
Gjest Klokkeblomst90 Skrevet 23. april 2018 #16 Skrevet 23. april 2018 26 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tja, hva juridisk metode er bruker vel folk 5 år på å lære seg (også kjent som master i rettsvitenskap), men en kort forklaring er dette: Relevans -> Slutning -> vekt. Det er veldig enkelt forklart den juridiske metode. Og jo, det handler vel om å finne gjeldende rett, men det er vel forklart som at man bruker den til å finne er rettsregel som kan anvendes på juridiske problemstillinger. Anonymkode: 76d88...9f5 Takk skal du ha! Dette hjalp mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå