AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #1 Skrevet 23. april 2018 Vi har en baby og jeg er for tiden hjemme i permisjon. Vi har snakket om mulighet for å være hjemme med baby til den er 2 år, selv om vi har fått tildelt barnehageplass fra høsten i år. Baby er født sent i november og vi ønsker som et alternativ oppstart etter jul i barnehge. Utfordringen dukker da opp når det blir snakk om å trekke permisjonstuden ut med ferier og evt ulønnet permisjon. Jeg har spart opp noe ferie fra i fjor og har til sammen 7 uker ferie jeg kan bruke i år. Samboer har kun sine 5 ferieuker. Han har et barn fra tidligere på 13 som han har hatt/skal ha ferie sammen med, slik at han kan ikke bruke 5 uker ferie på å kombinere med pappaperm med baby. Han har tidligere sagt at det kan gå an å få til en uke, men nå har han plutselig snudd og mener han må ta ut feriedager under barnets sommerferie for å være i lag med det. Altså utenom de ferieukene barnet skal være med oss. Og det er jo fint. Sambo ønsker ikke å kombinere ferietiden med eldste barn med å ha ansvar for babyen. Men det blir da ikke noe ferie igjen til høsten for å kombinere med pappaperm. Når jeg påpeker dette blir han sint og viser til sine forpliktelser ovenfor sitt eldre barn. Samboer er motstander av å sende baby i barnehag for tidlig, og er den av oss som er mest for å ta ulønnet permisjon. Når vi nå så har begynt å snakke om dette mer konkret så har han gått fra hva han tidligere har sagt, at han kan ta noe ulønnet, til å mene at det er jeg som må ta ulønnet permisjon da han har økonomiske forpliktelser for et barn til og at det ikke skal lide for hans evt valg. Jeg vil gjerne være hjemme med babyen, men er jo avhengig av at økonomien går rundt. Og det er det som er utfordringen da. Jeg eier hus med stort lån som jeg betaler 100% selv, samboer bor her men har beholdt sin egen bolig som han har samvær med eldstebarnet i under uken da det er en viss geografisk avstand. Han betaler dermed ikke noe hos meg. Jeg har dessverre ikke råd til å ta ulønnet permisjon uten at samboer leier ut sin bolig og går inn og deltar i utgiftene hos meg, noe samboer stiller seg nokså uforstående til fordi han mener kontantstøtte og sparing fra min side løser det hele. Han skal bidra så langt ha kan sier han, uten noe løfte om hvor mye. Jeg kjenner jeg blir provsert over samboer som mener det er jeg som skal ordne opp i dette, og at han ikke mener han trenger å bidra særlig. Barnet vi har fått er vårt, og ikke bare mitt. Jeg mener nå at barnet må i barnehage siden far tenker han ikke trenger å bidra særlig for å få ting til å gå opp. Er jeg urimelig mot familien som ikke tar ansvar og sparer for å ordne ulønnet permisjon slik samboer mener? Eller er det sambo som er urimelig her som kaster alt ansvar på meg? Anonymkode: b5765...70e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #2 Skrevet 23. april 2018 Jeg tenker at hvis dere (du) ikke har råd til å være hjemme med barnet så må barnet i barnehage. Han vil ikke at sitt barn skal være skadelidende men deres felles barn blir jo også skadelidende hvis han ikke hjelper til økonomisk når han mener at du skal være i ulønnet permisjon. Det er mange barn som begynner tidlig i barnehagen, og du er ikke en dårlig mor for å sende barnet i barnehagen. Anonymkode: a375e...5be 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #3 Skrevet 23. april 2018 Samboeren din er selvfølgelig urimelig som mener du skal ta regningen for deres felles barn og han de ukene han bor gratis hos deg fordi han ikke har samvær. Jeg kunne fortalt deg at dette var fryktelig dårlig planlagt, men det vil ikke hjelpe deg nevneverdig. Han må selvfølgelig stille opp like mye for sitt tidligere barn som for sitt nye, både økonomisk og tidsmessig. Halve regningen for å ha barnet hjemme fra bhg må han altså stå for, dvs dekke inn halvparten av inntektstapet. I tillegg bør han begynne å betale halvparten av alle utgifter som mat, strøm, kommunale avgifter, tv, Internett osv den tiden han bor hos deg og selvfølgelig husleie for den tiden. Det skulle virkelig bare mangle. Anonymkode: 36607...619 2
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #4 Skrevet 23. april 2018 Samboer er urimelig! Den som ikke tar ulønnet permisjon må dele lønna si med den andre. Om ingen av dere har råd til det, så må barnet tidloigere i barnehage. Anonymkode: b5cef...fff
SesameStreet Skrevet 23. april 2018 #5 Skrevet 23. april 2018 (endret) Ja, selvfølgelig, så er han urimelig. Han kan ikke kreve at du skal ta ulønnet permisjon og samtidig at du er den som får det til å gå rundt økonomisk i det hjemmet dere bor i. Han har økonomiske forpliktelser ovenfor begge barn og om dere velger at et barn skal være hjemme så må dere få det til å gå økonomiske rundt for dere begge. Endret 23. april 2018 av SesameStreet
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #6 Skrevet 23. april 2018 TS her. Takk for støtte. Vi hadde en stor krangel i helga hvor dette var tema. Jeg mener vi må være to om ansvar og utgifter, mens samboer mener jeg skal bære mer enn ham økonomisk og ellers fordi han har et barn til. Anonymkode: b5765...70e
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #7 Skrevet 23. april 2018 Selvsagt skal mannen betale halvparten av utgiftene, både for barnet og for boligen han faktisk bor i! Det er ikke DU som har fått barn, det er DERE, og jeg skjønner at du blir forbanna. Mener gubben virkelig at du skal dekke utgiftene både for boligen deres samt for deres felles barn?! Det at han har et barn fra før unntar han da ikke for å forsørge sitt andre barn eller dekke utgiftene til boligen han bor i! Anonymkode: 031ab...e7b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #8 Skrevet 23. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for støtte. Vi hadde en stor krangel i helga hvor dette var tema. Jeg mener vi må være to om ansvar og utgifter, mens samboer mener jeg skal bære mer enn ham økonomisk og ellers fordi han har et barn til. Anonymkode: b5765...70e Du skal bære mest siden han har unge fra før? Dette stemmer ikke. Dette barnet dere har sammen er ansvar 50/50 delt mellom dere. Det at han har et annet barn fra tidligere skal ikke gå utover hverken deg eller deres felles barn. Du (og barnet deres) blir "straffet" for hans egne handlinger tidligere. det er jo helt håpløst! Anonymkode: ba718...d5b
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #9 Skrevet 23. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for støtte. Vi hadde en stor krangel i helga hvor dette var tema. Jeg mener vi må være to om ansvar og utgifter, mens samboer mener jeg skal bære mer enn ham økonomisk og ellers fordi han har et barn til. Anonymkode: b5765...70e Men det gjør du jo allerede, ved at han bor gratis hos deg. Det er du som sponser hans særkullsbarn, og han mener da at derfor skal han ikke betale for fellesbarnet heller? Det går jo ikke. Anonymkode: 39e82...217
SesameStreet Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 (endret) 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: TS her. Takk for støtte. Vi hadde en stor krangel i helga hvor dette var tema. Jeg mener vi må være to om ansvar og utgifter, mens samboer mener jeg skal bære mer enn ham økonomisk og ellers fordi han har et barn til. Anonymkode: b5765...70e Vet du hva? Du har vært kjempegrei mot han i starten, altfor grei, mener jeg! Han har fått beholde leiligheten han har på grunn av avstanden og du bærer det fulle økonomiske ansvaret for det hjemmet som dere bor i, men her så håper jeg virkelig at du er bestemt og står på ditt. Endret 23. april 2018 av SesameStreet 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 Forresten så er det jo ikke slik i "hele" familier, at når man får barn nummer to og tre, så merker ikke den eldste at han har fått søsken, man må aldri dele rom eller dra på ferie sammen med dem(!), den nye babyen krever aldri noe av foreldrenes tid eller penger... På hvilken måte vil hans særkullsbarn "lide" av at faren har ulønnet permisjon noen måneder? Vil ikke det gå like mye økonomisk ut over deg/han selv/familien som om du gjør det? Lønna hans går jo slett ikke direkte til særkullsbarn, det er det indirekte din lønn som gjør. Jeg skjønner ikke tankegangen? Hvis du er hjemme i ulønnet permisjon, må han betale for to hus og to barn (og en kone). Hvis han er hjemme i ulønnet permisjon skal du betale for to hus og to barn og (en mann)? Og det vil han ikke, for det vil hans særkullsbarn måtte lide for? Hva er det han mener her? Dere har økonomiske forpliktelser SAMMEN her. Huslån og husutgifter må betales (to hus). Barnebidrag må betales (uansett hvem av dere som er i ulønnet perm). Baby må forsørges (er vel ingen utgift i seg selv å snakke om. Men til sammen: Lønn må kompenseres uansett hvem av dere som er hjemme. Eller minsten må i barnehage. Anonymkode: 39e82...217
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #12 Skrevet 24. april 2018 TS her. Takk for svar, ganske entydige sådan. Jo kanskje har jeg vært for snill. Det var jo ikke meninga at dette skulle være en langvarig løsning, men en kortere en i en overgangsperiode. Men den har nå vart ei stund. Jeg skal sette meg ned og få pratet ordentlig gjennom det hele, men må finne rett tid og sted så det helst ikke ender i krangel på nytt. Anonymkode: b5765...70e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå