Gå til innhold

Studielån - betale tilbake?

Anbefalte innlegg

Gjest maranna
Skrevet

Jeg er ferdig med et fireårig studium til våren. Har hatt fullt studielån hele denne tiden, men vært så heldig at jeg ikke har trengt å bruke særlig mye av det. Har dermed ca 200.000,- stående i banken som ikke er "mine"..

Nå skal jeg ha et friår (kjæresten skal til utlandet ifm. jobb i flere måneder, og han driver egentlig eget firma hjemmefra. I denne perioden skal jeg overta mesteparten av driften for ham, + at jeg skal ha en deltidsjobb og spare opp penger til videre studier) før jeg begynner å studere igjen.

Jeg vil absolutt bli i stand til å betale ned hele studielånet i løpet av dette kalenderåret.. Men bør jeg gjøre det?

Har ingen store planer om verken hus, ny bil, barn eller bryllup og således ikke "bruk" for den ekstrakapitalen pr idag. Men jeg skal altså begynne å studere igjen om et år, og fortsette med det i flere år.. Når jeg er ferdig med disse studiene vil jeg jo antagelig være i en situasjon der hus etc er veldig aktuelt.. (men det vet man jo aldri).

Siden renten idag er så lav så er det ikke noe stort problem å bare betale tilbake det nødvendigste i året som kommer og fremdeles "holde på" mesteparten av lånet.. Men er det egentlig lurt?

Hva ville du gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg vet ikke hvor økonomisk det er da men jeg hadde betalt, om jeg ikke trengte pengene til noe da..

Gjest Anonymous
Skrevet

Så fornuftig du er!

Jeg ville ha brukt opp alt på å reise og bo i utlandet.

Jeg ville ha shoppet designerklær, spist ute, vært på nattklubber og brukt opp alt.

Dette kan jeg naturligvis gjøre nå også, men da ville jeg ha gjort det i ennå større grad!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville betalt tilbake.

Men hadde kanskje unnet meg litt større økonomisk frihet... :wink: Hadde vel ikke sett så veldig mørkt på det om det stod igjen en liten rest... Men ville nok betalt tilbake en hel del, ja!

Skrevet

Jeg hadde rentebetjent lånet, slik at det ikke øker.

Dersom du skal studere videre og fortsette å ta opp lån så vil det jo være rentefritt videre, og du vil tjene på å ha det i banken. Da vil du ha en solid "egenkapital" når du skal kjøpe bolig senere, og får billigere boliglån.

Du sier ikke noe om hvor lenge du skal studere videre? Jeg kjener nok av folk som har tatt så langs studier at Lånekassen ikke gir dem mer støtte. Da løper rentene og de trenger penger å leve av samtidig. Da er det godt å ikke ha betalt inn tidligere.

Så ville jeg utnyttet BSU-muligheten, og satt inn maks eløp hvert år på den kontoen.

Gjest Étoile
Skrevet

Jeg ville holdt på lånet og bare betalt tilbake det nødvendige. Hvorfor kan du bl.a. lese mer om her.

Forøvrig håper jeg du ikke har pengene stående på en vanlig bankkonto? Det taper du masser av rentekroner på. Mine "ekstra" penger putter jeg i pengemarkedsfond eller obligasjonsfond avh. av tidshorisont, og fondene jeg putter dem i har praktisk talt like liten risiko som banken.

Skrevet

Jeg har vært i nogenlunde samme situasjon. Jeg kan betale ned studielånet raskere enn jeg gjør nå. men så innbiller jeg meg at det er bedre å ha et stort studielån enn andre typer lån. Derfor betaler jeg heller mer på huslånet og holder meg til minimumsavdragene på studielånet.

Gjest Anonymous
Skrevet

Studielånet er så gunstig at du bør ha det. Så lenge du ikke mangler selvdisiplin (altfor mange gjør det, men ikke du tydeligvis) er det ingen farer å ha lånet. Det første året når du jobber taper du litt (2.8% på lånet og kanskje 1.35% på innskudd, dette gir effektivt 1% etter skatt, tilsvarer 2500 hvis lånet er på 250000), men dette tjener du igjen neste år når lånet er rentefritt.

Gjest Litjmæ
Skrevet

Dette kommer jo helt an på forutsetningene. I artikkelen det linkes til f.eks, så er jo poenget at dersom du har andre lån til høyere rente, så vil det lønne seg å betale ned på de i stedet. Ettersom studielånet har spesielle forutsetninger, f.eks. så går det ikke i arv - så vil det vel stort sett være fornuftig å kvitte seg med andre lån først. Men har du ingen andre lån så lønner deg seg så klart ikke. Så lenge du ikke har funnet en sparekonto uten risiko som har høyere rente enn studielånet har (si fra hvis du finner det!) så kan det aldri lønne seg å ha lån.

Gjest Étoile
Skrevet

Men hvis hun skal begynne å studere allerede om et år, vil det bare løpe renter i ett år før hun får rentefritak igjen. Når hun senere har behov for å kjøpe bolig kan noen hundre tusen i egenkapital komme svært godt med.

Skrevet
Men hvis hun skal begynne å studere allerede om et år' date=' vil det bare løpe renter i ett år før hun får rentefritak igjen. Når hun senere har behov for å kjøpe bolig kan noen hundre tusen i egenkapital komme svært godt med.[/quote']

:enig_animasjon:

Skrevet

Støtter de to stste innlegg, ikke finn på å betale det inn ettersom du snart skal til å studere igjen. Da stopper jo rentene og du har pengene "gratis" til låns. Du kan fort komme til å trenge dem, plutselig dukker drømmehuset opp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...