AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #1 Skrevet 23. april 2018 Jeg er utdannet adjunkt, og skal snart i gang med mitt tredje arbeidsår. Nå har jeg i tillegg en liten mini på snart 1 år. Jeg har egentlig angret lenge på at jeg ikke tok master med en gang, og vurderer derfor å ta det nå. Har noen tatt master på deltid ved siden av 80/100% stilling mens man har små barn? Anonymkode: 2d9cf...ba0
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #2 Skrevet 23. april 2018 Dette lurer jeg også på! Jeg vurderer det, og har søkt master fra høsten av. Er hjemme med tredje barnet akkurat nå, så mulig det er ammetåka som får meg til å tro at jeg skal klare det. Men jeg har allerede fullført endel av masteren, har oppgaven og en eksamen igjen. Null ambisjoner om god karakter, bare ambisjoner om lektorlønn. Jeg jobber nå i barneskolen, og tenker jeg kan klare det over et par år. Dersom jeg var i ungdomsskolen, ville jeg ikke hatt kapasitet pga rettebyrden. Hvilket fag tenker du, TS? Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #3 Skrevet 24. april 2018 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Dette lurer jeg også på! Jeg vurderer det, og har søkt master fra høsten av. Er hjemme med tredje barnet akkurat nå, så mulig det er ammetåka som får meg til å tro at jeg skal klare det. Men jeg har allerede fullført endel av masteren, har oppgaven og en eksamen igjen. Null ambisjoner om god karakter, bare ambisjoner om lektorlønn. Jeg jobber nå i barneskolen, og tenker jeg kan klare det over et par år. Dersom jeg var i ungdomsskolen, ville jeg ikke hatt kapasitet pga rettebyrden. Hvilket fag tenker du, TS? Anonymkode: 88d95...bf9 Så spennende! Skal du gjøre dette ved siden av 100%? Jeg er litt todelt. Enten noe innenfor norsk, eller spes.ped så jeg kan bevege meg utenfor klasserommet Anonymkode: 2d9cf...ba0
AnonymBruker Skrevet 24. april 2018 #4 Skrevet 24. april 2018 Jeg har begynt på en master i nordisk språk og litteratur tidligere (før jeg begynte å jobbe og få barn), så blir mest sannsynlig å fullføre den. Usikker på hvor mye jeg vil jobbe Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 28. april 2018 #5 Skrevet 28. april 2018 Jeg tok 60 studiepoeng før jeg fikk barn, har ikke fått startet på selve oppgaven, og sønnen min er snart 3.Jobber i vgs, så har forferdelig mye retting, og veldig lite tid på kvelder og i helger. Forsøkte å komme i gang, men måtte endre både tema og problemstilling, så mista igrunn motivasjonen og. Anonymkode: ce852...307
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #6 Skrevet 29. april 2018 10 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg tok 60 studiepoeng før jeg fikk barn, har ikke fått startet på selve oppgaven, og sønnen min er snart 3.Jobber i vgs, så har forferdelig mye retting, og veldig lite tid på kvelder og i helger. Forsøkte å komme i gang, men måtte endre både tema og problemstilling, så mista igrunn motivasjonen og. Anonymkode: ce852...307 Hvilket fag? Skjønner godt det blir vanskelig med barn og stor rettebyrde. Jeg jobbet tidligere i u-skolen, og hadde aldri tenkt tanken på å gjøre ferdig masteren da- til det var rettebyrden altfor stor. Nå er jeg i barneskolen, og rettebyrden mye mindre. Kunne du jobbet noe redusert for å bli ferdig? Ville tro arbeidsgiver ville synes det var Ok? Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #7 Skrevet 29. april 2018 Kanskje ikke små barn, mine var 5 og 7 da jeg tok master ved siden av full jobb på vgs. Jeg underviser i norsk og engelsk. Det gikk fint, men jeg hadde nok å gjøre, for å si det sånn. Anonymkode: 2685d...a06
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #8 Skrevet 29. april 2018 Det lureste er å spare seg opp penger og ta seg et friår fra jobb. Eventuelt jobbe 1-2 dager i uka. Da kan du ta første året av masteren på heltid. Andre året er bare skriving (på de fleste mastere, i hvert fall) og da kan du jobbe 100% igjen. Du har også lov til å ta de aller fleste mastere på deltid, slik at du kan bruke to år på skrivingen. Anonymkode: 8255a...ad5
AnonymBruker Skrevet 29. april 2018 #9 Skrevet 29. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det lureste er å spare seg opp penger og ta seg et friår fra jobb. Eventuelt jobbe 1-2 dager i uka. Da kan du ta første året av masteren på heltid. Andre året er bare skriving (på de fleste mastere, i hvert fall) og da kan du jobbe 100% igjen. Du har også lov til å ta de aller fleste mastere på deltid, slik at du kan bruke to år på skrivingen. Anonymkode: 8255a...ad5 Skulle gjerne gjort det, men jeg er så redd jeg ikke skal finne ut hva jeg vil skrive om, så jeg ikke rekker å bli ferdig 😅 Er det lov å spørre hva dere andre har skrevet masteroppgave om? Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #10 Skrevet 1. mai 2018 Jeg gjør det nå:) Underviser i videregående, tar en master (selve oppgaven teller 60 studiepoeng- 100-120 sider) og har tre barn. To av dem under tre år. Det er jo bare for en kort periode av livet. Det klarer man. Innstillingen min er å ikke gruble for mye over at det er mye..bare gjøre det.. Anonymkode: e91c6...021
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #11 Skrevet 1. mai 2018 35 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg gjør det nå:) Underviser i videregående, tar en master (selve oppgaven teller 60 studiepoeng- 100-120 sider) og har tre barn. To av dem under tre år. Det er jo bare for en kort periode av livet. Det klarer man. Innstillingen min er å ikke gruble for mye over at det er mye..bare gjøre det.. Anonymkode: e91c6...021 Imponerende! Og du jobber 100%? Er det lov å spørre hvor du tar studiet? Når skriver du? Kommer du til å måtte ta noe fri/permisjon underveis/ mot slutten? Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #12 Skrevet 1. mai 2018 Tusen takk, så nydelig tilbakemelding. Føler jeg ikke strekker til noen steder. Men (!) har lært at det er nettopp kun det- følelser. Jeg foretrekker å være anonym her inne. Jeg jobber 100%, ja. Og jeg skriver når jeg kan. Heldigvis har vi ikke bunden tid (videregående), slik at jeg kan skrive for eksempel før jeg drar for å undervise. Ellers krever dette mye disiplin og ordnet hverdag. De små ungene MÅ legges innen kl 19 og eldste lærer at mamma vil nå målene sine og derfor må skrive mye på kvelder dette året (de er 1,2 og 7 år). Det går på bekostning av mye, men aldri barna. Derimot går det ut over det sosiale- venner får jeg self mindre tid til nå. Og mannen min er fantastisk flink med ungene og vi gjør like mye i hus. Det er self en forutsetning. Men som jeg skrev: jeg fokuserer på at dette bare er noe jeg må gjøre. Og jeg deler ikke med hele verden (derfor anonym her) at jeg skriver på master. Av erfaring blir det nesten vanskeligere når flere vet. Du kan lety bli kritisert for at du ikke er nok med barna av folk som egentlig kun ønsker gjøre det samme (til tross for at du er like til stede for barna som dem). I tillegg vil det lett kunne bli økt prestasjonspress. Jeg gjør dette for MIN del, mitt mål og mitt løp. Jo mindre fokusert jeg er på at det er stress, mye, vanskelig etc, dess bedre ro over skrivingen får jeg. Bare GJØR jobben, du har ingenting å tape på å prøve. Jeg har ikke bedt om permisjon osv. Passer heller på at jeg skriver regelmessig hele veien nå, slik at det ikke blir skippertak på slutten. Skippertak og panikkskriving er for fulltidsstudenter uten barn. Vi fulltidsarbeidende mammaer må utnytte evnen vår til planlegging og multitasking og gjøre dette til vår fordel! Og du- det er gøy å skrive:) personlig utvikling. Og vipps så er året ferdig og du har graden OG høyere lønn, samt aller viktigste: mestringsfølelse og rollemodell for barna- dette klarte du! Du fikser dette her! Og kan jo alltids be om utsettelse om du ikke rekke første frist:) Anonymkode: e91c6...021
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #13 Skrevet 1. mai 2018 Ps: og hyppige veiledninger er alfa omega!! Da unngår du at skrivingen glir ut! Jeg tar forresten en master i nordisk litteratur! Svært teoritung oppgave. Brukt mye tid bare på å lese meg opp. Fagene er jeg ferdig med. Anonymkode: e91c6...021
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #14 Skrevet 1. mai 2018 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk, så nydelig tilbakemelding. Føler jeg ikke strekker til noen steder. Men (!) har lært at det er nettopp kun det- følelser. Jeg foretrekker å være anonym her inne. Jeg jobber 100%, ja. Og jeg skriver når jeg kan. Heldigvis har vi ikke bunden tid (videregående), slik at jeg kan skrive for eksempel før jeg drar for å undervise. Ellers krever dette mye disiplin og ordnet hverdag. De små ungene MÅ legges innen kl 19 og eldste lærer at mamma vil nå målene sine og derfor må skrive mye på kvelder dette året (de er 1,2 og 7 år). Det går på bekostning av mye, men aldri barna. Derimot går det ut over det sosiale- venner får jeg self mindre tid til nå. Og mannen min er fantastisk flink med ungene og vi gjør like mye i hus. Det er self en forutsetning. Men som jeg skrev: jeg fokuserer på at dette bare er noe jeg må gjøre. Og jeg deler ikke med hele verden (derfor anonym her) at jeg skriver på master. Av erfaring blir det nesten vanskeligere når flere vet. Du kan lety bli kritisert for at du ikke er nok med barna av folk som egentlig kun ønsker gjøre det samme (til tross for at du er like til stede for barna som dem). I tillegg vil det lett kunne bli økt prestasjonspress. Jeg gjør dette for MIN del, mitt mål og mitt løp. Jo mindre fokusert jeg er på at det er stress, mye, vanskelig etc, dess bedre ro over skrivingen får jeg. Bare GJØR jobben, du har ingenting å tape på å prøve. Jeg har ikke bedt om permisjon osv. Passer heller på at jeg skriver regelmessig hele veien nå, slik at det ikke blir skippertak på slutten. Skippertak og panikkskriving er for fulltidsstudenter uten barn. Vi fulltidsarbeidende mammaer må utnytte evnen vår til planlegging og multitasking og gjøre dette til vår fordel! Og du- det er gøy å skrive:) personlig utvikling. Og vipps så er året ferdig og du har graden OG høyere lønn, samt aller viktigste: mestringsfølelse og rollemodell for barna- dette klarte du! Du fikser dette her! Og kan jo alltids be om utsettelse om du ikke rekke første frist:) Anonymkode: e91c6...021 Jeg er kjempeimponert, og jeg blir motivert til å prøve Jeg er hjemme i permisjon med minste nå, men føler på å bruke denne tida. Samtidig håper jeg jo å klare det. Jeg vil uansett ikke ha høye ambisjoner når det gjelder karakter, jeg gjør det i tilfelle kun for å bli ferdig, få det gjort. Vet arbeidsgiver at du skriver master? Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #15 Skrevet 1. mai 2018 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ps: og hyppige veiledninger er alfa omega!! Da unngår du at skrivingen glir ut! Jeg tar forresten en master i nordisk litteratur! Svært teoritung oppgave. Brukt mye tid bare på å lese meg opp. Fagene er jeg ferdig med. Anonymkode: e91c6...021 Er nordisk jeg også skal ta. Men strever med å finne oppgave/problemstilling. Satser på å få en god veileder. Bor du i nærheten av studiestedet? For min del er studiestedet flere timer unna, og med baby kan det bli utfordrende. Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #16 Skrevet 1. mai 2018 Skulle jo ha hjulpet deg med emne da🤔 Anbefaler deg å for eksempel skrive innenfor et av de samme emnene du har som emmekrets. Da lærer du masse nyttig du kan bruke. Velg emne først, problemstillingen materialiserer seg undeveis. Les deg opp, men vit å velge når det er nok lesing og behov for mer skriving! Jeg valgte tilnærming først- deretter fant jeg forskningsobjektet- romanen. Mange velger en roman de elsker og har lest godt, og «tvinger» en forutbestemt hermeneutikk på den. Og henvend deg til den veilederen du vet er god på det feltet du velger. Jeg bor 20 min unna, ja, så det er helt klart en fordel. Men jeg har til gjengjeld tre barn og mye aktiviteter allerede med syvåringen. Fokuser mindre på ulemper og mer på målet. Lover deg at du vil fikse dette! Anonymkode: e91c6...021
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #18 Skrevet 1. mai 2018 Skal du ta fagene også? Og blir det toårig på deltid? Eller hvordan løser du det? Anonymkode: e91c6...021
AnonymBruker Skrevet 1. mai 2018 #19 Skrevet 1. mai 2018 43 minutter siden, AnonymBruker skrev: Skal du ta fagene også? Og blir det toårig på deltid? Eller hvordan løser du det? Anonymkode: e91c6...021 Tusen takk for så raskt svar! Jeg har også tre barn, men eldste er fem, og fortsatt ikke med på organiserte aktiviteter. Er hjemme med tredje som er nyfødt, og håper jeg får gjort endel på ett år. Har tidligere tatt tre emnekretser, så planen er å ta fjerde og siste emnekrets til høsten, også håper jeg å finne emne og starte på masteroppgaven i løpet av høsten. Må imidlertid belage meg på å studere siste emnekretsen på egenhånd, har ikke anledning til å følge forelesninger. Jeg er usikker på hvor lang tid jeg vil bruke, men håpet er å klare det på ett år- altså bli ferdig med både siste emnekrets og oppgaven neste skoleår. Har egentlig ikke lyst til å si noe til lederen min, bare bli ferdig i det stille. Anonymkode: 88d95...bf9
AnonymBruker Skrevet 2. mai 2018 #20 Skrevet 2. mai 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Skulle jo ha hjulpet deg med emne da🤔 Anbefaler deg å for eksempel skrive innenfor et av de samme emnene du har som emmekrets. Da lærer du masse nyttig du kan bruke. Velg emne først, problemstillingen materialiserer seg undeveis. Les deg opp, men vit å velge når det er nok lesing og behov for mer skriving! Jeg valgte tilnærming først- deretter fant jeg forskningsobjektet- romanen. Mange velger en roman de elsker og har lest godt, og «tvinger» en forutbestemt hermeneutikk på den. Og henvend deg til den veilederen du vet er god på det feltet du velger. Jeg bor 20 min unna, ja, så det er helt klart en fordel. Men jeg har til gjengjeld tre barn og mye aktiviteter allerede med syvåringen. Fokuser mindre på ulemper og mer på målet. Lover deg at du vil fikse dette! Anonymkode: e91c6...021 Vær forsiktig med å la problemstillingen «materialisere seg etterhvert» - den bør du ha klar så tidlig som mulig, slik at du slipper mye unødvendig arbeid og frustrasjon. Anonymkode: 1856f...e64
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå