Gå til innhold

Økonom som mistrives på jobb. Hvordan komme videre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er siviløkonom, og mistrivdes både i nåværende og forrige jobb. Jeg stortrivdes med studiene, har gode resultater, men den store forskjellen fra da og nå er at jeg som student ofte fikk jobbe sammen med andre studenter. Hjelpe hverandre, støtte hverandre, diskutere problemstillinger. Jeg var hun som "alle" kom og spurte om faglig hjelp, og det syns jeg var veldig gøy! 

Nå er det ikke sånn. Jeg jobber mutters alene, og kjeder vettet av meg. Innser mer og mer at jeg nok burde hatt et yrke som var mer rettet mot mennesker. Men det er for sent å bytte utdanning. 

Noen ideer til hva slags stillinger jeg kan se etter, som kan passe meg bedre? Jeg tenker alt for eksempel at kundekontakt i en bank hadde vært noe, men det er jeg jo overkvalifisert for, de ønsker folk med bachelor, i tillegg til at sånne jobber blir sjeldnere og sjeldnere. Salg er jeg dessverre elendig på, så jeg kan ikke ha en veldig salgsrettet jobb. 

Jeg jobber i dag med analyse, som også gjør det litt vanskelig å skifte beite, fordi analysekompetanse ikke er etterspurt i stillinger med mer menneskelig interaksjon. Så jeg er jo ikke kvalifisert til alt som er interessant heller. 

Anonymkode: c111c...20d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har selv byttet beite i voksen alder, og jobber nå med noe som ikke er direkte relevant med utdanningen min (som er lang og spesialisert). Jeg drar imidlertid nytte av all arbeidserfaring på en eller annen måte i jobben, og i tillegg får jeg brukt mye mer av meg selv slik at trivselen har økt noe helt enormt.

Du må bare gå på og søke på det som er av jobber som du kunne tenke deg å prøve ut. Ikke tenk at utdanningen setter deg i bås eller at du er overkvalifisert. Du må ha troen på deg selv for å kunne overbevise andre. Du må kartlegge ferdighetene dine og selge de inn. Om du kommer på intervju klarer du alltid å forklare karriereskiftet med at du ønsker å jobbe mer med mennesker, være mer allsidig, utvikle deg selv, osv. Den høye utdanningen viser at du har evnen til å lære, og at du kan brukes til mer enn dine konkurrenter til stillinger som krever bachelor.

For å få større sjans på andre jobber, bør du ta etter- og videreutdanning for å vise at du kan og er interessert i mer enn analyse. 

Har ikke peiling på økonomiske fag, men hva med markedsføring, prosjektledelse eller psykologi?

Anonymkode: 8a50c...cfc

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har selv byttet beite i voksen alder, og jobber nå med noe som ikke er direkte relevant med utdanningen min (som er lang og spesialisert). Jeg drar imidlertid nytte av all arbeidserfaring på en eller annen måte i jobben, og i tillegg får jeg brukt mye mer av meg selv slik at trivselen har økt noe helt enormt.

Du må bare gå på og søke på det som er av jobber som du kunne tenke deg å prøve ut. Ikke tenk at utdanningen setter deg i bås eller at du er overkvalifisert. Du må ha troen på deg selv for å kunne overbevise andre. Du må kartlegge ferdighetene dine og selge de inn. Om du kommer på intervju klarer du alltid å forklare karriereskiftet med at du ønsker å jobbe mer med mennesker, være mer allsidig, utvikle deg selv, osv. Den høye utdanningen viser at du har evnen til å lære, og at du kan brukes til mer enn dine konkurrenter til stillinger som krever bachelor.

For å få større sjans på andre jobber, bør du ta etter- og videreutdanning for å vise at du kan og er interessert i mer enn analyse. 

Har ikke peiling på økonomiske fag, men hva med markedsføring, prosjektledelse eller psykologi?

Anonymkode: 8a50c...cfc

Takk for svar fra en som har erfaring! :)

Ja du har rett i at jeg bare må hoppe i det. Men problemet er at jeg ikke vet HVA jeg skal se etter. Begynte i nåværende jobb fordi jeg trodde det skulle bli bedre, men der tok jeg feil. Når jeg tråler gjennom Finn finner jeg sjelden stillinger jeg tenker at kan være aktuelle for meg OG inkludere mer kontakt med mennesker. Jeg aner rett og slett ikke hva jeg ser etter. Mye av det jeg finner er jo veldig teknisk, innen regnskap og lønn, eller rådgiver innen ett eller annet it-program. Ingenting som gir meg godfølelsen! 

Jeg tror ikke etterutdanning er så relevant for meg. Jeg er siviløkonom, og har jo dermed allerede kurs i ledelse, prosjekt, markedsføring etc. Slik videreutdanning er som regel ikke relevant før man er i en jobb der man faktisk vet man trenger det, for det krever litt erfaring å dra nytte ut av disse kursene. 

Skulle jeg valgt yrke på ny hadde jeg kanskje gått for noe innen helse - medisin, jordmor, psykologi. Med andre ord ikke noe jeg kan lure meg innpå som økonom. :P Så jeg famler veldig i blinde, og blir daffere og daffere på jobb fordi ingen vet eller bryr seg om hva jeg driver med. 

Ønsker du å si hva du byttet fra og til? :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er i en litt lignende situasjon som deg (har selv utdanning innenfor økonomi og sitter også på et kontor for meg selv uten særlig kontakt med andre), så er kanskje ikke den rette til å gi råd, men jeg prøver meg på et svar likevel..

Jeg tenker at du som sivililøkonom burde ha mange muligheter til å kunne jobbe med mennesker. Kanskje ikke akkurat som ansvarlig for folks liv og helse slik som ansatte i helsesektoren, men jeg har tro på at å jobbe på kontor kan være både sosialt og givende det også, så lenge man havner på den rette arbeidsplassen. Og du kan jo jobbe i en bransje som har med mennesker å gjøre, økonomer trengs jo overalt! Høres først og fremst ut som du trenger å bytte stilling, og kanskje også bransje.

Når det gjelder det med å havne mellom to stoler (være enten overkvalifisert eller mangle riktig kompetanse for de jobbene man har lyst på), så er det alltid en utfordring, men jeg tenker at man kan komme langt med å skrive gode søknader og spisse CVen mot de jobbene man søker, eller ved å benytte nettverket sitt. Vil tro at mange f.eks. har forståelse for at en person som har sittet på et kontor og drevet med analyse i flere år kan ha behov for å bytte yrke til noe med mer menneskelig kontakt etter hvert. Tror du bare må åpne øynene litt for alle mulighetene, fremfor å fokusere på kompetansen du mangler. Analyse er jo heller ikke et smalt felt, men noe som kreves i veldig mange type jobber!

Anonymkode: cefe9...b9a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
42 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er i en litt lignende situasjon som deg (har selv utdanning innenfor økonomi og sitter også på et kontor for meg selv uten særlig kontakt med andre), så er kanskje ikke den rette til å gi råd, men jeg prøver meg på et svar likevel..

Jeg tenker at du som sivililøkonom burde ha mange muligheter til å kunne jobbe med mennesker. Kanskje ikke akkurat som ansvarlig for folks liv og helse slik som ansatte i helsesektoren, men jeg har tro på at å jobbe på kontor kan være både sosialt og givende det også, så lenge man havner på den rette arbeidsplassen. Og du kan jo jobbe i en bransje som har med mennesker å gjøre, økonomer trengs jo overalt! Høres først og fremst ut som du trenger å bytte stilling, og kanskje også bransje.

Når det gjelder det med å havne mellom to stoler (være enten overkvalifisert eller mangle riktig kompetanse for de jobbene man har lyst på), så er det alltid en utfordring, men jeg tenker at man kan komme langt med å skrive gode søknader og spisse CVen mot de jobbene man søker, eller ved å benytte nettverket sitt. Vil tro at mange f.eks. har forståelse for at en person som har sittet på et kontor og drevet med analyse i flere år kan ha behov for å bytte yrke til noe med mer menneskelig kontakt etter hvert. Tror du bare må åpne øynene litt for alle mulighetene, fremfor å fokusere på kompetansen du mangler. Analyse er jo heller ikke et smalt felt, men noe som kreves i veldig mange type jobber!

Takk for svar! Trives du med situasjonen, eller ønsker du også å prøve noe annet? 

Ja, jeg tror jo også at mulighetene kan finnes, men inntrykket mitt er at det er sjelden den type stillinger dukker opp, hvertfall når jeg ikke har riktig nettverk. Alt jeg finner på Finn lyser gørrkjedelig i mitt litt leie sinn. Så hvordan bør jeg gå frem for å finne mulighetene? 

AnonymBruker
Skrevet

Min første tanke er HR. Har du tenkt på det? :) Kjenner flere siviløkonomer som startet i typiske økonomiyrker (i bank, revisjon etc), men som byttet over til HR. Tror det er veldig spennende faktisk! Jeg er siviløkonomstudent på siste året, starter i jobb som revisor til høsten, men har tenkt på om kanskje HR er mer spennende, så kanskje jeg også kommer til å bytte etterhvert. 

Anonymkode: a2101...11a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Min første tanke er HR. Har du tenkt på det? :) Kjenner flere siviløkonomer som startet i typiske økonomiyrker (i bank, revisjon etc), men som byttet over til HR. Tror det er veldig spennende faktisk! Jeg er siviløkonomstudent på siste året, starter i jobb som revisor til høsten, men har tenkt på om kanskje HR er mer spennende, så kanskje jeg også kommer til å bytte etterhvert. 

Anonymkode: a2101...11a

Nei, har ikke tenkt på det, men det er ikke et dårlig forslag! HR-jobber vokser dessverre ikke på trær da, de fleste HR-stillinger jeg finner er egentlig lønnsmedarbeider-stillinger, som er helt uaktuelt for meg. Noe faglig interesse må jeg ha. Men jeg skal holde øynene mer åpne for HR! 

Jeg har faktisk vurdert revisjon, fordi det kan åpne mange andre dører, og man i det minste har noe kundekontakt. Men arbeidstidene hindrer meg fra å søke, jeg har et lite barn og ønsker ikke å jobbe bort ettermiddagene jeg heller kan bruke med han... 

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta videreutdanning i pedagogikk og sjekke mulighet som økonomi-lærer på videregående? Om du ikke får 100% siden det bare blir ett fag, kan du kanskje få en avtale med skolen slik at du jobber 1-2 dager på skolen og resten i ett firma med det du jobber med nå? 

Anonymkode: 3b347...8ac

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å ta videreutdanning i pedagogikk og sjekke mulighet som økonomi-lærer på videregående? Om du ikke får 100% siden det bare blir ett fag, kan du kanskje få en avtale med skolen slik at du jobber 1-2 dager på skolen og resten i ett firma med det du jobber med nå? 

Anonymkode: 3b347...8ac

Jeg vurderer det ganske sterkt faktisk, men det er umulig å få jobb bare med økonomi. Tenker å ta matte i tillegg, så må først bruke ett år på matte, og så ett år på PPU. Det er litt risikabelt og dyrt når jeg ikke en gang vet om jeg trives som lærer. Men det er helt klart et alternativ. 

TS

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg vurderer det ganske sterkt faktisk, men det er umulig å få jobb bare med økonomi. Tenker å ta matte i tillegg, så må først bruke ett år på matte, og så ett år på PPU. Det er litt risikabelt og dyrt når jeg ikke en gang vet om jeg trives som lærer. Men det er helt klart et alternativ. 

TS

Vet om en siviløkonom som fikk jobb som lærer på videregående nærmest rett fra skolebenken. Tror han tok pedagogikk ved siden av, etter at han hadde begynt i jobben. Dette er dog noen år siden nå, så vet ikke om det har kommet nye regler siden. Men du kan jo sjekke mulighetene for dette?

AnonymBruker
Skrevet
På 23.4.2018 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Jeg er siviløkonom, og mistrivdes både i nåværende og forrige jobb. Jeg stortrivdes med studiene, har gode resultater, men den store forskjellen fra da og nå er at jeg som student ofte fikk jobbe sammen med andre studenter. Hjelpe hverandre, støtte hverandre, diskutere problemstillinger. Jeg var hun som "alle" kom og spurte om faglig hjelp, og det syns jeg var veldig gøy! 

Nå er det ikke sånn. Jeg jobber mutters alene, og kjeder vettet av meg. Innser mer og mer at jeg nok burde hatt et yrke som var mer rettet mot mennesker. Men det er for sent å bytte utdanning. 

Noen ideer til hva slags stillinger jeg kan se etter, som kan passe meg bedre? Jeg tenker alt for eksempel at kundekontakt i en bank hadde vært noe, men det er jeg jo overkvalifisert for, de ønsker folk med bachelor, i tillegg til at sånne jobber blir sjeldnere og sjeldnere. Salg er jeg dessverre elendig på, så jeg kan ikke ha en veldig salgsrettet jobb. 

Jeg jobber i dag med analyse, som også gjør det litt vanskelig å skifte beite, fordi analysekompetanse ikke er etterspurt i stillinger med mer menneskelig interaksjon. Så jeg er jo ikke kvalifisert til alt som er interessant heller. 

Sutre sutre, tenk på alle som ikke får seg jobb! Skal de røves for enå stilling pga din mistrivsel i en godt betalt jobb? Egoister som deg som river dette landet fra hverandre! Blir så sint at campingvogna skjelver her!

Anonymkode: 49e1e...441

AnonymBruker
Skrevet

Sutre sutre, tenk på alle som ikke får seg jobb! Skal de røves for enå stilling pga din mistrivsel i en godt betalt jobb? Egoister som deg som river dette landet fra hverandre! Blir så sint at campingvogna skjelver her!

Takk for at du bumpet opp tråden min. 😘

TS 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Takk for at du bumpet opp tråden min. 😘

TS 

You are welcome honey 😉 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er siviløkonom. Jobber i mellomlederstilling på ei videregående skole, med regnskap, lønn og budsjett. Har mye med personalet og personalting å gjøre, noe opplæring i div systemer, mye møter og samarbeid om budsjettering samt presentasjon av rapporter i tillegg til daglige oppgaver med regnskap /lønn. Syns det er nokså sosial jobb, og føler jo jeg jobber med mennesker også 😊 Med jobb på skole er jo også bygget fylt med masse ungdommer og den energien som følger med dem 😊

Anonymkode: 89d63...29e

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er siviløkonom med spesialisering innen strategi og ledelse. Så jobber jeg ser etter etterhvert (må bare begynne litt et sted) er mer "kreativt økonomiarbeid" med samarbeid og arbeid på tvers av avdelinger/fagområder. Rådgivning/konsulent/advisory, forretningsutvikler, produktsjef, markedsføringsjobber, osv.

Har også et årsstudium i medievitenskap, så kan få foten min innenfor arbeid som kombinerer økonomi og media. Og sistnevnte er vel litt av det jeg har gått for da jeg nå fullfører PPU slik at jeg kan undervise i både økonomi og media på videregående. Som deg liker jeg også å jobbe med andre, diskutere, synest det er kjekt å lære, lære bort, og studere i det selv. Da kan læreryrket også passe fint for mange om de resterende faktorene som kreves er på plass. 

Litt oppsummert er det mange jobber en kan få som gir deg mer av det du ser etter. Enten det er innenfor økonomi eller andre felt også.

Anonymkode: 3954d...84a

• 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Fant denne tråden- og ble veldig interessert i hvordan det har gått med deg TS. Har du funnet en annen jobb? Jeg er også siv.øk og føler meg så alene på jobb. Savner å jobbe med mennesker og hadde definitivt valgt et annet yrke om jeg hadde valgt på nytt. Tråler Finn etter jobber, men sliter med å finne noe jeg vet jeg vil trives med. 

Anonymkode: f76f3...8d4

Skrevet (endret)
På 23.4.2018 den 10.41, AnonymBruker skrev:

Hvis du har tilgang til Altaposten (plussartikkel) så kan du jo lese om økonomen Arnt som sluttet som økonom for å bli sykepleier.

https://altaposten.alda.no/bestillpluss?3&artRefId=18142817&aviskode=ALT&targetUrl=https%3A%2F%2Fwww.altaposten.no%2F%3Fservice%3DpaywallRedirect%26articleUrl%3Dhttps%3A%2F%2Fwww.altaposten.no%2Fnyheter%2Farticle18142817.ece

Endret av Serafin
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å vurdere ta en annen utdanning innen helsefag? Med sykepleier utdanning har du mange muligheter senere og er nesten garantert jobb i fremtiden. Det er aldri for sent å skifte beite og selv om det kan ta litt tid så kan det være verdt det hvis man mistrives veldig i bransjen man jobber i.

Anonymkode: 9b20d...1a4

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Hyggelig at noen lurer på hvordan det går. :)

Jeg har nylig begynt i ny jobb. Det er for tidlig å si hvordan det går, men jeg tror jeg skal trives bedre enn de andre arbeidsplassene, pga litt mer jevn strøm av oppgaver som jeg MÅ gjøre. Men dette er ikke drømmen akkurat, jeg kjeder meg i bunn og grunn, og savner utfordringer. Har dessverre ikke økonomi til en ny utdanning, med barn og boliglån på slep. 

Anonymkode: 41d11...165

AnonymBruker
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Fant denne tråden- og ble veldig interessert i hvordan det har gått med deg TS. Har du funnet en annen jobb? Jeg er også siv.øk og føler meg så alene på jobb. Savner å jobbe med mennesker og hadde definitivt valgt et annet yrke om jeg hadde valgt på nytt. Tråler Finn etter jobber, men sliter med å finne noe jeg vet jeg vil trives med. 

Anonymkode: f76f3...8d4

Uff, føler med deg! Jeg har trålet Finn i ett år uten å finne jobber jeg tenker dekker mitt behov for å jobbe MED noen. Burde jo ikke være uoppnåelig, men når man er sliten og lei er det ikke så lett å se mulighetene heller. 

Anonymkode: 41d11...165

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...