AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #1 Skrevet 22. april 2018 Jeg ble tatt i kontroll på bussen i dag fordi jeg hadde kjøpt feil type billett. Jeg er 20 år, men hadde ved en feiltagelse kjøpt ungdomsbillett i Ruter-appen (som er for dem under 20 år). Greia er at jeg har kjøpt ungdomsbillett i over et halvt år etter at jeg fylte 20, fordi at jeg har pleid å kjøpe ny månedsbillett gjennom Hurtigkjøp i appen. Når man gjør det kan man enkelt fornye sine sist kjøpte billetter, men da står det ikke oppgitt noen aldersgrense (slik som det gjør når man manuelt går inn og velger sone, reisende, periode osv). Jeg har derfor ikke vært klar over at jeg har kjøpt billett som er ment for dem under 20 år. Kontrolløren ba meg sende inn en klage og forklare at jeg ikke var klar over det. Hun ba meg også kontakte Ruter for å endre min nåværende billett til studentbillett. Jeg forstår at Ruter vil se på kjøpshistorikken min for å vurdere klagen. Jeg pleier å kjøpe månedsbillett hver måned, og det kan man se i kjøpshistorikken min. Jeg oppdaget for et par måneder siden at jeg har kjøpt feil type billett og man kan derfor også se at jeg heller har kjøpt studentbillett de siste to månedene. Men denne måneden hadde jeg trykket feil i hurtigkjøp i appen og kjøpt ungdomsbillett. Jeg lurer på om dersom jeg forklarer situasjonen og betaler for studentbillett, om de vil fjerne boten? Hva tenker dere om situasjonen? Anonymkode: 7d730...6b4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #2 Skrevet 22. april 2018 Hva om de bøtlegger deg for alle bilettene du har kjøpt etter du fylte 20 år istedet? Anonymkode: 54b3f...ee8 7
Miklo Velka Skrevet 22. april 2018 #3 Skrevet 22. april 2018 Prøv gjerne, men jeg ser ikke for meg at du får medhold. Det er du som er ansvarlig for at du kjøper rett, så da tviler jeg på at Ruter lar deg slippe unna. 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #4 Skrevet 22. april 2018 Gjør som kontrolløren sa. Jeg har ikke spåkule og kan derfor dessverre ikke si hva som vil skje. Anonymkode: 8c37b...1de 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #5 Skrevet 22. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Hva om de bøtlegger deg for alle bilettene du har kjøpt etter du fylte 20 år istedet? Anonymkode: 54b3f...ee8 Boten er på ca 1100 kr, så det hadde vært billigere å betale for billettene i så fall Anonymkode: 7d730...6b4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #6 Skrevet 22. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Boten er på ca 1100 kr, så det hadde vært billigere å betale for billettene i så fall Anonymkode: 7d730...6b4 Åja, mener du at jeg kan få en bot for hver av de ungdsomsbillettene jeg har kjøpt etter jeg fylte 20? Går det an egentlig? Anonymkode: 7d730...6b4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #7 Skrevet 22. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker said: Åja, mener du at jeg kan få en bot for hver av de ungdsomsbillettene jeg har kjøpt etter jeg fylte 20? Går det an egentlig? Anonymkode: 7d730...6b4 Sevsgat ikke, det er bare tull., Anonymkode: 177e3...695
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #8 Skrevet 22. april 2018 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg ble tatt i kontroll på bussen i dag fordi jeg hadde kjøpt feil type billett. Jeg er 20 år, men hadde ved en feiltagelse kjøpt ungdomsbillett i Ruter-appen (som er for dem under 20 år). Greia er at jeg har kjøpt ungdomsbillett i over et halvt år etter at jeg fylte 20, fordi at jeg har pleid å kjøpe ny månedsbillett gjennom Hurtigkjøp i appen. Når man gjør det kan man enkelt fornye sine sist kjøpte billetter, men da står det ikke oppgitt noen aldersgrense (slik som det gjør når man manuelt går inn og velger sone, reisende, periode osv). Jeg har derfor ikke vært klar over at jeg har kjøpt billett som er ment for dem under 20 år. Kontrolløren ba meg sende inn en klage og forklare at jeg ikke var klar over det. Hun ba meg også kontakte Ruter for å endre min nåværende billett til studentbillett. Jeg forstår at Ruter vil se på kjøpshistorikken min for å vurdere klagen. Jeg pleier å kjøpe månedsbillett hver måned, og det kan man se i kjøpshistorikken min. Jeg oppdaget for et par måneder siden at jeg har kjøpt feil type billett og man kan derfor også se at jeg heller har kjøpt studentbillett de siste to månedene. Men denne måneden hadde jeg trykket feil i hurtigkjøp i appen og kjøpt ungdomsbillett. Jeg lurer på om dersom jeg forklarer situasjonen og betaler for studentbillett, om de vil fjerne boten? Hva tenker dere om situasjonen? Anonymkode: 7d730...6b4 Du må skrive og forklare hele situasjonen. Når du i tillegg lett kan dokumentere saken din, så blir dette en individuell vurdering både på bakgrunn av faktasjekk og forklaringen din, samt hvor troverdig du fremstiller saken og feilen din. Da heg begynte å lese ville jeg sagt glem det, når jeg har lest alt vil jeg si prøv, legg deg paddeflat og vedgå dine feil. Ruter svarer ikke på forumet, så du får komme tilbake hit når du har fått svar hos dem. Lykke til. Anonymkode: 94aec...46d 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #9 Skrevet 22. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Åja, mener du at jeg kan få en bot for hver av de ungdsomsbillettene jeg har kjøpt etter jeg fylte 20? Går det an egentlig? Anonymkode: 7d730...6b4 Nei, det går selvfølgelig ikke an. Jeg vet ikke om vedkommende fleiper eller ikke skjønner ,men i hvert fall bare å overse det der. De kan ikke ilegge deg gebyr for å ha hatt et bestemt månedskort uten at de har kontrollert deg. Det er fullt lov å ha et månedskort man ikke har rett på å bruke til å ta buss/trikk/bane/tog, det som ikke er lov er å gjennomføre en reise uten gyldig billett. Jeg har lov til å kjøpe ti barnebilletter på Bergensbanen også, det er om jeg blir tatt på fersk gjerning mens jeg bruker en av dem at jeg sliter. Du kunne i prinsippet fått bot hver eneste gang du reiste med et månedskort du ikke fylte vilkårene for å bruke, men du ble ikke tatt før nå. Du kan naturligvis ikke få noen bot i ettertid bare for å ha hatt et bestemt månedskort i en bestemt periode. Man får bot ved kontroll. Man får ikke bot for å ha et månedskort på mobilen, selv hvis man skulle skjønne at du antagelig også urettmessig har reist med det en eller annen gang. Jeg synes uansett du bør gjøre som kontrolløren sa, nemlig sende inn en beskjed til Ruter om dette og håpe de er greie. Jeg hadde ikke prøvd å surre meg inn i en fortelling om at du egentlig har rett og at de er kjipe som gir deg gebyr, for sånn er det tross alt ikke. Jeg hadde bare sagt på høfligst mulig måte at jeg misforstod, forklart hvorfor jeg misforstod og nevnt at mine tidligere månedskortkjøp viser at jeg ikke akkurat har hatt til hensikt å snike. Og at kontrolløren, da du forklarte situasjonen, oppfordret deg til å sende inn en slik beskjed til Ruter. De har all rett til å opprettholde boten, for det du gjorde var tross alt i strid med reisevilkårene, men er du høflig og ydmyk nok kan det jo hende de er greie. Jeg slapp selv unna bot da jeg hadde et utløpt månedskort (tre dager over) for noen måneder siden og kortet jeg hadde lagt inn i appen hadde gått ut, så det hender de er smidige. Selv om man ikke skal budsjettere med det. Anonymkode: d6f55...5fe 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 Tviler veldig på at du kommer noen vei, det er ditt ansvar å kjøpe riktig billett. Anonymkode: 9cdd3...821
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 Foreslå å betale mellomlegget mellom billetten du har og den du egentlig skulle hatt i en høflig mail til ruter Anonymkode: ebf68...a99
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #12 Skrevet 23. april 2018 Jeg har opplevd det samme selv, og de kommer neppe til å ta hensyn til det. Kjøpte ungdomsbillett i 1,5 år etter jeg ble 20 år. Var riktignok klar over det selv. Har vel spart 10k + fordi jeg måtte ha billett for alle tre soner, så boten var uansett verdt det. Du kan selvfølgelig prøve å sende inn en klage, men når Ruter ser at du har holdt på med det her i et halvt år, så er det tvilsomt at de fjerner boten din. Du har jo betalt mye mindre enn du skal i lang tid, uansett om du har vært bevisst på det eller ikke.😊 Anonymkode: 97caf...fa8 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå