Gå til innhold

Intervaller og ketose

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei! Jeg er en supermosjonist som løper mye, med 2 intervalløkter per uke. Deltar i mange 5 og 10 km løp.

Jeg vil ta av 5 kg fett, og er nå i ketose. Håper å nå målet innen 1 måned.

Rolig løping er ikke noe problem i ketose. Jeg er innstilt på at jeg denne måneden bare kommer til å opprettholde løpeformen istedetfor å forbedre, men for å opprettholde må jeg jo trene intervaller. 

Vil terskelitervaller i sone 3 gå fint ? Pleier å ha 5 x 5 min... 

Anonymkode: 8949c...c0c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Var kanskje litt uklar i HI: Høyintensitets intervaller krever jo glukose, men gjør sone 3 også det? Noen som vet?

Ts

Anonymkode: 8949c...c0c

AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke gå ned mer enn 0,5 kg i uka ...

Anonymkode: 6debf...bab

AnonymBruker
Skrevet
17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke gå ned mer enn 0,5 kg i uka ...

Sier hvem egentlig?

Anonymkode: 5831b...08a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sier hvem egentlig?

Anonymkode: 5831b...08a

Alle som har litt utdanning innen helse og som vet hvordan kroppen fungerer.

Skrevet

Det er ikke sånn at forbrenning av glykogen slår inn på en viss intensitet. Du forbrenner litt glykogen også når du ligger på sofaen, i den grad kroppen din klarer å danne glykogen når den er i ketose. Det skjer som du antakelig vet ved å omdanne proteiner til glukose, en energikrevende prosess som kroppen bruker som nødløsning når den ikke får glukose via maten.

Andelen glykogen som forbrennes øker eksponensielt med intensiteten, så i sone 3 vil kroppen din trenge mer glykogen enn i sone 1, men ikke fullt så mye som i sone 5. Siden du ikke har noe særlig glykogenlager vil det kjennes tyngre å trene i sone 3 enn hvis du hadde spist vanlig mat.

Siden du omtaler deg selv som supermosjonist: Hvis du nå virkelig skal ned 5 kg, hvorfor ikke gjøre det ved å spise normalt og trene? Selv er jeg alltid litt tung i mars/april i forhold til min idealvekt som syklist, både fordi jeg legger på meg litt fett i løpet av vinteren (blir ikke like mange skiturer som sykkelturer) og en del muskelmasse. For meg går det greit å gå ned denne vekta ganske raskt ved å bare sykle og passe på mengdene jeg spiser. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...