Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hjelp..det har gått 9 år siden jeg fikk jobben (høyt og langt utdannet, gode betingelser, privat sektor, ordnede forhold, stor frihet).

Vi er få ansatte og internt er det ikke avsnsemuligheter. Alle vi som jobber der har selvstendige og gode stillinger. 

Under tiden fikk vi barn og vi erfarte kronisk sykdom og brudd, noe som gjorde at årene bare passerte.

Er på venteliste komplisert operasjon og regner med sykemelding i hele 6 måneder (!) Blir da fullt ut frisk : ) 

Har ikke vært sykemeldt før..og er veldig lei jobben. Har vært lei den siste to-tre årene. 

Har søkt noen attraktive stillinger og kom til intervju men ble ikke meg. Nå må jeg stoppe jobbsøk og sette det på pause til jeg er tilbake etter sykemelding går ut om 6 mnd.

Er vel ikke lov å gå på intervjuer i en sykemeldingsperiode? 

Anonymkode: 06ef0...bb7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor kan du ikke gå på jobbintervjuer i en sykmeldingsperiode? Det er jo ikke lønnet arbeid. 

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, Glitnir skrev:

Hvorfor kan du ikke gå på jobbintervjuer i en sykmeldingsperiode? Det er jo ikke lønnet arbeid. 

Ok, visste ikke at det er «lov/innenfor». Hvis det er det kan jeg søke og gå til intervjuer. 

Takk! 

Men hva om nåværende arbeidsgiver skriver på min profil på hjemmesiden «sykemeldt»? 

AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet har man lov til å gå på intervju ved sykemeldinger. Men i praksis ser det jo ikke så bra ut. Om din nåværende arbeidsgiver blir ringt opp som referanse, og forteller at du er sykemeldt, så vil det ikke bli godt mottatt hos ny arbeidsgiver. Jeg ville heller ventet til du er friskmeldt igjen. Dersom du vet at du kommer til å bli sykemeldt et halvt år, så er det nesten galemattias å gå for ny jobb i den perioden.

Anonymkode: 3fb27...e34

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ok, visste ikke at det er «lov/innenfor». Hvis det er det kan jeg søke og gå til intervjuer. 

Takk! 

Men hva om nåværende arbeidsgiver skriver på min profil på hjemmesiden «sykemeldt»? 

Det kan jo være lurt å fortelle det selv på intervjuet - også med tanke på at de sannsynligvis vil ha nåværende leder som referanse. Hva som er lurt kan vel variere, men juridisk sett er det helt innenfor å gå på et intervju selv om du er sykmeldt med sykepenger. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å ha nåværende leder som referanse. Du oppgir eventuelt kolleger eller tidligere leder. Det er selvsagt helt innenfor å gå på jobbintervju når man er sykemeldt. Du har forøvrig i ditt tilfelle ikke noen grunn til å skjule at du er sykemeldt for ny arbeidsgiver, siden det er en konkret ting som er årsaken (operasjon, pluss at du blir frisk igjen). Hadde vært litt annerledes hvis du var sykemeldt på grunn av konflikt/utbrenthet. 

Anonymkode: 721ac...ef8

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Så vidt jeg vet har man lov til å gå på intervju ved sykemeldinger. Men i praksis ser det jo ikke så bra ut. Om din nåværende arbeidsgiver blir ringt opp som referanse, og forteller at du er sykemeldt, så vil det ikke bli godt mottatt hos ny arbeidsgiver. Jeg ville heller ventet til du er friskmeldt igjen. Dersom du vet at du kommer til å bli sykemeldt et halvt år, så er det nesten galemattias å gå for ny jobb i den perioden.

Tenkte at tid går med til å spotte jobbene og å søke. Tror det vil gå mot slutten av sykemeldingsperioden før det blir intervju(er).

Er slik jeg ser det men vet jo ikke på forhånd.

Jeg ville, som to andre her sier, ikke oppgi nåværende leder som referanse. Synes ikke det høres så klokt ut.

Har tidligere leder fra samme sted (som nå jobber et annet sted) som referanse.

Operasjonen vil føre til at jeg vil se litt svak ut og det vil ta et par måneder å bli sterkere. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke vanlig å ha nåværende leder som referanse. Du oppgir eventuelt kolleger eller tidligere leder. Det er selvsagt helt innenfor å gå på jobbintervju når man er sykemeldt. Du har forøvrig i ditt tilfelle ikke noen grunn til å skjule at du er sykemeldt for ny arbeidsgiver, siden det er en konkret ting som er årsaken (operasjon, pluss at du blir frisk igjen). Hadde vært litt annerledes hvis du var sykemeldt på grunn av konflikt/utbrenthet. 

Jo, det er vanlig, men også vanlig at nåværende leder ringes kun om du er i sluttfasen. I vår sektor hadde du aldri blitt ansatt om du nektet å bruke nåværende leder som referanse. 

Anonymkode: eb19e...fbb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er ganske vanlig å bruke nåværende leder som referanse i en del bransjer, og total motstand mot å gjøre det kan skape mistanke hos potensiell ny arb. giver. 

Og det kan se litt dårlig ut å gå rundt på intervjuer osv. hvis man faktisk er sykmeldt, uavhengig av grunn, det vil nok være mange ledere som da tenker hvorfor vedkommende ikke er på jobb. Å være på og ta seg rundt på intervjuer er relativt krevende, og det er da lett å tenke hvorfor vedkommende da ikke er på jobb. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda, det er ganske vanlig å bruke nåværende leder som referanse i en del bransjer, og total motstand mot å gjøre det kan skape mistanke hos potensiell ny arb. giver. 

Og det kan se litt dårlig ut å gå rundt på intervjuer osv. hvis man faktisk er sykmeldt, uavhengig av grunn, det vil nok være mange ledere som da tenker hvorfor vedkommende ikke er på jobb. Å være på og ta seg rundt på intervjuer er relativt krevende, og det er da lett å tenke hvorfor vedkommende da ikke er på jobb. 

Dette. 

Det som eventuelt kan redde det inn er:

Full åpenhet om sykemelding og årsak (eks planlagt operasjon) samt godt samarbeid med nåværende leder hvor nåværende leder gir god referanse og dere begge har samme historie om hvorfor du søker nye jobber. 

Eks om du går fra en jobb med stor kundeportefølje og mye overtid, til litt mer ordnede former og dere har en årsak til hvorfor du søker deg til andre utfordringer, så trenger ikke sykmeldingen være et problem i det hele tatt. 

Anonymkode: 077e7...3d2

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jo, det er vanlig, men også vanlig at nåværende leder ringes kun om du er i sluttfasen. I vår sektor hadde du aldri blitt ansatt om du nektet å bruke nåværende leder som referanse. 

Hvilken sektor er det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

Full åpenhet om sykemelding og årsak (eks planlagt operasjon) samt godt samarbeid med nåværende leder hvor nåværende leder gir god referanse og dere begge har samme historie om hvorfor du søker nye jobber. 

Eks om du går fra en jobb med stor kundeportefølje og mye overtid, til litt mer ordnede former og dere har en årsak til hvorfor du søker deg til andre utfordringer, så trenger ikke sykmeldingen være et problem i det hele tatt. 

Man søker da ikke nye jobber i samarbeid med sin nåværende leder?!

Det er da bra nok å ja referanser som tidligere daglig leder gjennom flere år som jobbet nært på. 

For meg vitner det om manglende sosiale antenner om nåværende leder kreves som referanse. Hvilke bransjer typisk krever/forventer dette? 

Det skaper en dårlig situasjon for den ansatte dersom ny jobb-søk strekker ut i tid..kan bli bortprioritert i lønn osv.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette. 

I min bransje vil man nok uansett ikke greie å "redde" inn inntrykket ny arbeidsgiver skaper seg hvis man er sykemeldt, men fortsatt anser seg som frisk nok til å trave rundt på intervjuer. 

AnonymBruker
Skrevet

Man søker da ikke nye jobber i samarbeid med sin nåværende leder?!

Det er da bra nok å ja referanser som tidligere daglig leder gjennom flere år som jobbet nært på. 

For meg vitner det om manglende sosiale antenner om nåværende leder kreves som referanse. Hvilke bransjer typisk krever/forventer dette? 

Det skaper en dårlig situasjon for den ansatte dersom ny jobb-søk strekker ut i tid..kan bli bortprioritert i lønn osv.

Jobber i en teknisk bransje der referanse fra nåværende leder er ganske vanlig. Manglende vilje til å oppgi dette vil redusere sjansen for å få ny jobb ganske drastisk. 

Ja, men sånn er det. Å få ny jobb medfører en kostnad, og det er ikke uvanlig å bli utsatt for straff/sanksjoner for manglende lojalitet (når man søker etter ny jobb). Arbeidslivet i dag er tøft, det må man bare ta innover seg. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvilken sektor er det? 

Departement (staten). 

AnonymBruker
Skrevet

Så teknisk bransje og statlig sektor (departement) «krever» referanse fra nåværende leder, ifølge denne tråden?

Jeg har erfaring fra kommunal sektor og privat sektor, og har aldri møtt på spørsmål om referanse fra nåværende leder. Dette er da uhørt.

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Departement (staten). 

Staten krever vel også vurderingsboken fra barneskolen? 

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

I min bransje vil man nok uansett ikke greie å "redde" inn inntrykket ny arbeidsgiver skaper seg hvis man er sykemeldt, men fortsatt anser seg som frisk nok til å trave rundt på intervjuer. 

Et par intervjuer helt mot slutten av sykemeldingsperioden er vel innenfor. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så teknisk bransje og statlig sektor (departement) «krever» referanse fra nåværende leder, ifølge denne tråden?

Jeg har erfaring fra kommunal sektor og privat sektor, og har aldri møtt på spørsmål om referanse fra nåværende leder. Dette er da uhørt.

Det finnes jo ingen fasit og to streker under svaret da alle arbeidsgivere kan være forskjellige, men min erfaring er at "teknisk bransje" ofte forventer referanse fra nåværende leder. 

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Et par intervjuer helt mot slutten av sykemeldingsperioden er vel innenfor. 

Spørsmålet ny arbeidsgiver evt. kan stille seg er da hvorfor man traver rundt på intervju fremfor å være på jobb. Dette kan for en del ledere fremstå som illojalt. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...