Gjest Rimfrost Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Jeg skal søke på disse studiene: -Vesteuropeisk middelalderhistorie -Arkeologi -Etnologi -Idèhistorie Og jeg lurer på, er det lett å få seg jobb når man har bachelor eller mastergrad i en av disse? (jeg vil ikke jobbe som lærer) Og hvem av dem har best lønn? Noen som studerer/jobber med disse eller tilsvarende studier/yrker og som vil fortelle litt ?
Gjest Crackers Skrevet 22. februar 2005 #3 Skrevet 22. februar 2005 Man kan få ganske 'like' jobber med disse utdannelsene. Missforstå meg rett.. Så det er vanskelig å si noe om. Hvis du lurer på jobbmuligheter etter disseutdaningene ville jeg rett og slett lest jobbutlysninger. Lat som du har en av disse utdannelsene og se hvor mange jobber du er kvalifisert til. Mange av disse studiene fører jo heller ikke ut i en spesiell type jobb og noen av de som gjør det (kan jo bli arkeolog) vil det være vanskelig å få jobb i/som. Men det viktige i jobbsøker prosessen blir da det som på god norsk heter "transferable skills" ..... altså "pga av studiene mine har jeg blitt meget skrukturert. Jeg er god på gruppearbeid fordi studiene var lagt opp slik" .... Altså ikke nødvendigvis det du lærte, men at du lærte! Og måten du tilegna deg kunnskap! .... Vet ikke om dette hjalp noe i det hele tatt, men siden du ikke hadde fått noen andre svar tenkte jeg at jeg kunne jo skrive ned mine tanker De er forresten ganske engelske. Jeg studerer i England og dette er det de forteller oss her. Studerer du et SVADA fag (unnskyld - studerer et selv) er ikke nødvendigvis faget det viktigste seinere i livet i jobbsammenheng.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #4 Skrevet 23. februar 2005 Hvis du får jobb med bachelorgrad, får du ikke jobben på grunn av bachelorgraden men utifra andre kvalifikasjoner du har. For alle fire fagene gjelder at du må være svært dyktig for å få en jobb etter mastergrad som er direkte relatert til hele utdanningen. Slik er det hvis du utdanner deg på SV eller HF-fakultet. Disse utdanningene setter deg i stand til å tenke i henhold til bestemte mønstre og med visse perspektiver. Du blir også flink til å finne fram og stille deg kritisk til informasjon. Ellers vil jeg kansje holde en liten knapp på etnologi som det mest anvendelige faget av de du nevner.
Gjest Rimfrost Skrevet 23. februar 2005 #5 Skrevet 23. februar 2005 Takk for tips... Jeg finner ikke etnologi i søkerhåndboka.... :o
Amarone Skrevet 23. februar 2005 #6 Skrevet 23. februar 2005 Du finner ikke etnologi i søkehåndboka fordi det nå heter kulturhistorie, og er slått sammen med folkloristikk! Evt. "program for kulturhistorie eller noe lignende...
Gjest Rimfrost Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 Ahaaa Takk for at du sa ifra ! Men si jeg har en bachelorgrad i middelalderhistorie. Finnes det i det hele tatt noe relevante jobber til dette ? Museumsjobber eller noe .. ? Typisk detta her.... fristen for å søke nærmer seg og jeg som trodde jeg hadde bestemt meg er nå nok en gang i tvil.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 Museumsjobber finnes, men de vokser slett ikke på trær og er nok ikke de enkleste å få. Kjenner ei med hovedfag i etnologi som drømmer om museumsjobb.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #9 Skrevet 23. februar 2005 Men si jeg har en bachelorgrad i middelalderhistorie. Finnes det i det hele tatt noe relevante jobber til dette ? Nei, i praksis ikke. Skal du være kvalifisert til noe som helst (unntatt læreryrket) på grunnlag av en utdanning fra sv/hf-fakultetet, må du ha master. Jeg mener en universitetsutdanning bare med bachelor uten master blir omtrent som et samleie der man avslutter etter vorspielet.
Gjest Crackers Skrevet 23. februar 2005 #10 Skrevet 23. februar 2005 Jeg mener en universitetsutdanning bare med bachelor uten master blir omtrent som et samleie der man avslutter etter vorspielet. Nei så ille er det da virkelig ikke. Kommer ann på hva du kan tenke deg å jobbe med Rimfrost? Vil du f.eks jobbe med mennesker? Vil du jobbe innen admin? Vil du drive research? Vil du jobbe på museer? Eller med arkelogi? Hvor viktig er dette for deg? Er du f.eks villig til å flytte på deg? Ut av landet kanskje? Er du villig til å ta relevante ubetalte jobber ved siden av studiene for å få kompetanse/erfaring som seinere kan sikre deg en jobb? Skulle ønske jeg hadde satt meg ned å tenkt igjennom det. Jeg kunne lett fått relevant erfaring. Man hører ofte at man skal studere det man liker, men et sted inni der må man også tenke på hva man vil bli, eller hvor man kunne tenke seg å jobbe.
Gjest Anonymous Skrevet 23. februar 2005 #11 Skrevet 23. februar 2005 Er det så ille å gi seg etter vorspielet da? Jeg synes det er å foretrekke å gi seg der. Samleier kan være svært oppskrytt.
Gjest Tristessa Skrevet 25. februar 2005 #12 Skrevet 25. februar 2005 Jeg må si meg enig med Are - å gi seg med en bachelor innen den fagkretsen tar deg ingensteder, dessverre. For å kunne bli noe relevant innen arkeologi/etnologi/middelalderhist. kreves nok en svært god master eller lengre tids studier. Det er mange om beinet på museumsjobbene, kravene er til dels svært høye. Det er ikke umulig å få jobb, men du må regne med å være blant de beste av alle som studerer tilsvarende, samt å påkoste deg en doktorgrad dersom du vil unngå lærer-fellen og heller jobbe som forsker. Mamma er arkeolog, og hun er ganske glad for at jeg ikke valgte det samme, for å si det sånn. Selvfølgelig skal man studere det man vil, men hvis du stiller krav til jobben, vil jobben stille beinharde krav til deg.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå