Gå til innhold

Er i ketose, går ikke ned i vekt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei.

Jeg har vært i ketose i to uker nå- Gjør alt rett, har vært i ketose mange ganger før og lever generelt på et lavkarbo-kosthold. Noen ganger, for å få fart på vektnedgang har jeg gått i ketose.. Denne gang funker det ikke.

Jeg måler både ketostix (urin) og blod, som er absolutt sikrest for å vite at man er i ketose. Mister matlyst i ketose og spiser ca alt mellom 800-1200 kalorier. Ikke rart man ofte går fort ned i ketose. Men nå? Nada.

Noen som vet hva slikt kan komme av?

Ps ønsker svar på spørsmålet og ikke forslag til å ut av ketose eller begynne med et nytt kosthold. Det er ikke aktuelt. 

Anonymkode: 93214...5a3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor høy er du og hva veier du? 

Vet du hvor mange kcal du får i deg om dagen? 

Og: to uker er ikke lang tid. Kanskje kroppen din holder mye vann? I ukene før mensen veier jeg alltid mer, før plutselig et par kilo forsvinner over natten. 

Anonymkode: 94627...c61

AnonymBruker
Skrevet

Har du prøvd å kutte ut meieriprodukter? Søtstoffer? Alle varianter for korn? Prøvd å øke grønnsaksmengden og drikke mye vann? 

Anonymkode: 482e2...ccf

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvor høy er du og hva veier du? 

Vet du hvor mange kcal du får i deg om dagen? 

Og: to uker er ikke lang tid. Kanskje kroppen din holder mye vann? I ukene før mensen veier jeg alltid mer, før plutselig et par kilo forsvinner over natten. 

Anonymkode: 94627...c61

174, 85 kg. Har ca 10 kg som må av. Jo, kanskje kroppen holder vann, men som regel i ketose, går vannvekten nokså fort av....Håper inderlig det snur snart. 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du prøvd å kutte ut meieriprodukter? Søtstoffer? Alle varianter for korn? Prøvd å øke grønnsaksmengden og drikke mye vann? 

Har ikke prøvd kutte meieriprodukter, det var et godt tips. Har gjort det tidligere i ketose, hatt en meierifri uke og da slapp plutselig to kg liksom. Takk. Søtstoffer rører jeg nesten ikke. Korn er forbudt. Spiser enorme mengder grønnsaker og er dårlig på å drikke vann.

Kutte meieriprodukter og drikke mer vann. Gode tips. 

Skrevet

Uff, samme situasjon her. Kutter jeg meieriprodukter og lettbrus, er det virkelig ikke noe godt igjen😞

Fortell gjerne om resultatet! Lykke til!

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, cerruti skrev:

Uff, samme situasjon her. Kutter jeg meieriprodukter og lettbrus, er det virkelig ikke noe godt igjen😞

Fortell gjerne om resultatet! Lykke til!

Joda masse godt igjen :) det gjelder bare å omstille hjernen! Jeg tenkte også sånn til å begynne med. Majones er melkefri, sauser i beger fra Eldorado, feks bearnés og hollandese er melkefrie og lite karbs. Kokosmelk kan du bruke i mat og evt smoothies. Melkefri 85% sjokolade med lite karbs finner du fra änglemark på coop. Dressing fra salatmester er melkefri og lite karbs. Gi det en uke eller to, hvis ingen forandring da er det ikke det. Prøv å kutte en ting av gangen. Jeg ville begynt med meieriprodukter. Dersom du ikke drikker litervis med Pepsimax hverdag så er det vel begrenset med søtstoffer du får i deg. Sukrin kan ha en bremsende effekt hos noen. 

AnonymBruker
Skrevet

slutt å gå på vekten.  Mange som er på ketodiett går ned i størrelsen uten mye bevegelser på vekten.   Vent noen uker til og se hvordan klærne passer.  Sukrin er erythritol og det er god forskning for å bevise at det har NULL insulin reaksjon lik andre søtstoffer.  I tillegg går 100% of dette ut av urinen.  

Anonymkode: 22e32...3d2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Joda masse godt igjen :) det gjelder bare å omstille hjernen! Jeg tenkte også sånn til å begynne med. Majones er melkefri, sauser i beger fra Eldorado, feks bearnés og hollandese er melkefrie og lite karbs. Kokosmelk kan du bruke i mat og evt smoothies. Melkefri 85% sjokolade med lite karbs finner du fra änglemark på coop. Dressing fra salatmester er melkefri og lite karbs. Gi det en uke eller to, hvis ingen forandring da er det ikke det. Prøv å kutte en ting av gangen. Jeg ville begynt med meieriprodukter. Dersom du ikke drikker litervis med Pepsimax hverdag så er det vel begrenset med søtstoffer du får i deg. Sukrin kan ha en bremsende effekt hos noen. 

Oi her var det mange gode tips! Tuuusen takk. Jeg skal prøve en meierifri uke og se hvordan det går! Ble litt mer motivert når jeg fikk tips her nå om sauser og slikt.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

slutt å gå på vekten.  Mange som er på ketodiett går ned i størrelsen uten mye bevegelser på vekten.   Vent noen uker til og se hvordan klærne passer.  Sukrin er erythritol og det er god forskning for å bevise at det har NULL insulin reaksjon lik andre søtstoffer.  I tillegg går 100% of dette ut av urinen.  

Anonymkode: 22e32...3d2

Jeg har erfaring med å gå fort ned i vekt i ketose, derfor undrer jeg meg nå og går på vekten av gammel vane. Vil gjerne at den rikker seg og i og med at jeg ligger 10 kg over sunn bmi....Sukrin bruker jeg så og si aldri, men greit å vite.

det er verre med cola zeroen, den glemte jeg når jeg sa jeg knapt rører søtstoff....drikker nokså mye av den faktisk. Har aldri bremset meg før, kan vel ikke plutselig begynne å være vektbrems?

ts

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Men jeg liker jo dessverre ikke noe av det du nevner😞 Og drikker sikkert en liter Cola Zero hver dag. Noe må gjøres, for vekta rikker seg ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Fortsatt på stedet hvil. Har kuttet meieriprodukter og drikker mer vann. Bom stille. Trener tre ganger i uken også uten at det har noe effekt På vekten. Syns dette er rart og har såpass mye å ta av at det burde gå av fortere. Har jo et underskudd på ca 7000 kal pr uke, hvilket tilsvarer at jeg burde kunne gå ned rundt en kg...neida.

Er fortsatt i ketose....sukk....

Noen som kan hjelpe? 

Ts

Skrevet

Jeg tok av meg ca 25 kg mens jeg var i ketose. Da jeg hadde rundt 10 kg igjen, stoppet det opp. 

Det går mye saktere når du ikke har så mange kilo ekstra. Jeg gikk da ut av ketose og startet med kaloritelling. 
Det går fortsatt sakte, men det kan jeg leve med. 

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fortsatt på stedet hvil. Har kuttet meieriprodukter og drikker mer vann. Bom stille. Trener tre ganger i uken også uten at det har noe effekt På vekten. Syns dette er rart og har såpass mye å ta av at det burde gå av fortere. Har jo et underskudd på ca 7000 kal pr uke, hvilket tilsvarer at jeg burde kunne gå ned rundt en kg...neida.

Er fortsatt i ketose....sukk....

Noen som kan hjelpe? 

Ts

Jeg går ikke ned ett gram og mister helt motivasjonen nå. Håper noen har råd.

AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, cerruti skrev:

Jeg går ikke ned ett gram og mister helt motivasjonen nå. Håper noen har råd.

Trener du også?

ts

AnonymBruker
Skrevet

Jeg slet med noe av det samme som deg, jeg trente nok litt mindre enn deg, men jeg telte kalorier slavisk og gikk ikke ned. Jeg drakk 1-1,5L pepsi max hver dag og til slutt kuttet jeg det ut (slet med kraftige abstinenser i 4 dager!!!) og herregud... Vekten begynte å rase av. Jeg økte kaloriinntaket mitt med 400 etter en måned og fortsatte likevel å gå nedover, bare saktere. Forstå det den som kan, for det er visstnok ingen kalorier i Pepsi max, men noe fucker det opp iallfall... 

Anonymkode: 793fd...708

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Trener du også?

ts

Ja, fått til ca 3 ganger siste ukene. Nå har jeg ikke trent ordentlig på over et år, men synes energien er totalt fraværende i ketose og melkesyren kommer med en gang. 

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg slet med noe av det samme som deg, jeg trente nok litt mindre enn deg, men jeg telte kalorier slavisk og gikk ikke ned. Jeg drakk 1-1,5L pepsi max hver dag og til slutt kuttet jeg det ut (slet med kraftige abstinenser i 4 dager!!!) og herregud... Vekten begynte å rase av. Jeg økte kaloriinntaket mitt med 400 etter en måned og fortsatte likevel å gå nedover, bare saktere. Forstå det den som kan, for det er visstnok ingen kalorier i Pepsi max, men noe fucker det opp iallfall... 

Ikke ts, men takk for at du deler! Jeg drikker nemlig en god del lettbrus. Husker med gru abstinensene fra da jeg kuttet tidligere... men må vel dit igjen for å teste om det hjelper.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Oi, det der høres ut som meg...Jeg drikker mye cola zero, og det går vel ut på det samme? (vet ikke om det er samme søtningsmiddel...) Kanskje det er veien å gå? Kutte lett-brus? Hm...nå fikk jeg litt å tenke på. Takker. Men gruer evt for abstinenser...har gjort dette før og det var grusomt.

38 minutter siden, cerruti skrev:

Ja, fått til ca 3 ganger siste ukene. Nå har jeg ikke trent ordentlig på over et år, men synes energien er totalt fraværende i ketose og melkesyren kommer med en gang. 

Hm....er du sikker på du er i ketose? Og hvor lenge har du holdt på? De første to ukene i ketose føles jo som influensa light....deretter bør energien komme. Jeg har masse energi og syns ketose er gull av mange grunner....

Håper det kommer seg for deg! Kanskje du spiser for lite? Hva med mct olje? jeg bruker den daglig. Gir mer energi enn druesukker og er jo null-karb selvsagt :)

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring når jeg når et platå og vekten ikke rikker seg, er at det hjelper å ha en dag hvor jeg spiser høykarbo og ikke teller kalorier, for så å gå tilbake til kavkarbo strikt (maks 20 karb) og teller kalorier, jeg ligger på ca 1000- 1200 for å gå ned i vekt.

Typisk dag er

Frokost: omelett av2 egg, par skinkeskiver

Lunsj: et kyllinglår + salat

Middag: laks med gratinert blomkålmos

Anonymkode: 275c1...6d6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kroppen din er blitt vant med altfor lite kalorier og sakner forbrenningen din. Du må spise mer enn 1200 kcal for å balansere kroppen din (i alle fall i en periode). Å kutte til under 1000kcal (eks. 800) er farlig for kroppen og den vil gå i sultemodus og holde på alt fettet den har fordi den tror du skal sulte ihjel. 

Anonymkode: d4bac...90d

Skrevet

Når på dagen spiser du? Det er enkelte leger som mener at man bør innføre periodisk faste i tillegg til LCHF/ketose for å oppnå optimal vektnedgang, slik at kroppen tærer på eget fett og ikke kun "går" på det fettet man inntar. Jeg opplevde selv at det gikk tregere under oppstarten av ketose, igjen. Litt usikker på hvorfor, men har hørt om flere som har opplevd dette (kan nevne at jeg nylig har fått konstatert lavt stoffskifte også).

Jeg startet for en stund siden med periodisk faste (16:8/18:6) og opplever at det går fortere ned enn tidligere. Og det er også viktig å ikke spise for mye, men heller ikke for lite, som nevnt over. Vet ikke hva du spiser og hvordan makroene dine ser ut, men en grei huskeregel er en fordeling på 70-75 % fett, 20-25 % protein og 5 % karber. :) Ellers kan det være lurt å kutte litt ned på grønnsakene, faktisk, hvis du spiser veldig mye. Og to uker er veldig kort tid. Det er lett å forvente stor nedgang i starten, fordi man gjorde det første gangen. Gi det litt tid, så skal du se at kroppen din følger etter. ;) 

Når det gjelder trening og melkesyre, så vil kroppen bruke litt tid på å tilpasse seg. Den har jo vært vant til å bruke karbohydrater, under anstrengelse, og nå må den venne seg på å bruke fett. Dette kan nok ta flere uker. Det kommer seg det også, om man er litt tålmodig. :) 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...