Gå til innhold

Når baby er sterkt tilknyttet meg, hvordan få avlastning uten gråt og frustrasjon for baby?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hun er 9 måneder, og hun må være født med kronisk separasjonsangst. Greia er at jeg er utslitt. Jeg er så lei. Jeg trenger avlastning nå. Helst i går. Jeg har et elsk-hat forhold til denne mammarollen. I snart 9 måneder har jeg ammet i søvn, og det er ikke akkurat gjort på et blunk. X-antall oppvåkninger i 9 måneder har jeg tatt meg av. Dagsoving i helgene har bf hjulpet til med, men det ender som regel med at hun hylgråter seg i søvn i bæresjalet på pappaen.

Jeg klarer ikke mer. Jeg føler meg så dritt og trenger virkelig at vi kan dele på dette legge- og oppvåkningsstyret.

Hvordan bør vi gå frem?:(

Anonymkode: aa0a2...866

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du prøver å få et tøystykke/t-skjorte eller lignende, som du har sovet på/med, så kan denne bli med over til bf. Babyen liker lukten din. 

Prøv å sitte mer tett med baby oppå dere begge, sånn at babyen får bli kjent med pappa i «trygge» omgivelser.

Du kan også forlate huset noen timer nå og da, mens pappa passer på. Ofte går det bedre når du ikke er i nærheten, siden mødre ofte kommer springende når babyen griner. Babyens gråt er babyens måte å kommunisere på, både på godt og vondt, før talespråket utvikler seg. 

Anonymkode: 7da89...d50

AnonymBruker
Skrevet

Akkurat likt her, men han er ti mnd. Blir smågal, men holder på et merkelig vis ut. 

Har du begynt på jobb? Dagene går overraskende fint mens jeg er på jobb, pappa og baby finner sin greie. De er alene to dager i uka. Alt er fullstendig låst og det er bare hylskrik hvis jeg er hjemme og pappa for eksempel prøver å legge - selv om jeg holder meg langt unna. Vi satser på at det løser seg snart, jeg har jo nettopp begynt på jobb så det tar vel litt tid. 

Anonymkode: c3aac...73d

AnonymBruker
Skrevet

Kunne nesten ha skrevet dette selv. Babyen på 8 mnd er skikkelig avhengig av meg og har skikkelig seperasjonsangst. Øver litt på det når det er mulig men barnefar tar lite ansvar og har liten interesse. Så følger med på om du får gode råd :) men vit at du er ikke alene om å ha det sånn :)

Anonymkode: ea704...1a7

AnonymBruker
Skrevet

Kan dere legge sammen i begynnelsen, og så gå over til at du forsvinner i ett minutt, to minutter etc. til han til slutt kan legge alene? Da kan dere evt bruke flaske istedenfor ammingen.

Anonymkode: 25460...b07

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her snudde det rundt 1 år. Da sluttet vi å amme i søvn og pappa kunne da også legge.  Jeg ble da mye friere å kunne få fri på kveldene til å gå ut av huset. 

Anonymkode: 59d49...0fe

AnonymBruker
Skrevet

Dra ut av huset. Sett deg i bilen eller gå en liten tur. Kan hende barnet godtar pappa når hn vet at du ikke er i nærheten :) 

Anonymkode: 9cc18...eb5

AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er det med far?  Prøver han å hjelpe til eller er han som de andre tafatte late fedre som synes det er helt greit at du gjør alt?

Anonymkode: 7e13f...883

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvordan er det med far?  Prøver han å hjelpe til eller er han som de andre tafatte late fedre som synes det er helt greit at du gjør alt?

Anonymkode: 7e13f...883

Enig... Dette er ris til egen bak! Sånn går det når far ikke er med fra begynnelsen!

Kalles konsekvens av fravær, unnskyldning er at mor ammer og far må gjøre alt annet enn å sitte hjemme med baby og mor (ja, faktisk så er det sånn far blir med på laget, gjør som mor med baby.)

Anonymkode: 245bf...11b

• Liker 1
Gjest GoldenLioness
Skrevet

Min var sånn. Blid som en perle, men jeg måtte være innen rekkevidde og vi samsov.

Jeg startet med å pumpe og gi flaske. Da kunne pappa også overta mer og mer av mating. Noen ganger kom han inn på badet mens jeg dusjet fordi ungen var hysterisk, men litt etter litt så gikk det bedre og bedre ved at jeg tok korte ærend, pappa tok noen trilleturer etc.

Vi flyttet sprinkelsengen i vårt rom og ninjasnek han over hver gang han sovnet. Når han våknet og om han skrek så gjorde vi det om igjen. Etterhvert ble han vant med sprinkelsengen og sov fint der. Så sluttet jeg med pupp og ga flaske på natten. Pappa gikk også inn med flaske. Etter en stund var det også Ok. Plutselig sluttet han med pupp og foretrakk flasken. 

Tenker din er gjennom en liten sleep regression nå også. Slår inn rundt 8-9 mnd. Når den var over så sov han bedre.

2 mnd før han startet i barnehagen flyttet vi han på eget rom og han sov der hele natten og har sovet der siden.

Så jeg vil anbefale å begynne å pumpe og kun tilby flaske på natten og trene på å sove i egen seng. Min sov bedre da fordi han var blitt såpass stor og synes egentlig det var godt å ha litt mer plass og han ble mindre forstyrret av mine bevegelser.

Og la far ta ungen i korte intervaller og øk med timer ute av huset eller fra hverandre. Ute av syn ute av sinn funker bra. Hysteri i det jeg gikk og glemt etter noen minutter med pappa. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...