Gå til innhold

Plantebasert kosthold med IBS?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei hei! 😄

Jeg sliter med IBS og har nå kommet frem til at jeg skal forsøke et kosthold uten kjøtt - i retning plantebasert. Dette ser jeg på som en utfordring da IBS setter begrensinger mtp bønner,spirer,frø, korn osv. Grunnen til at jeg nå kutter kjøtt er

nr.1 fordi jeg generelt er lei av å spise kjøtt (blir svært "tung" i magen etterpå) 

nr.2 blir kvalm av tanken på at jeg spiser et dyr og hva det dyret har gått gjennom 

nr.3 rødt kjøtt er ikke bra for helsa (kreftfremkallende ++++) 

nr.4 har lest at flere med IBS blir bedre i magen av å kutte ut kjøtt 

Jeg spiser fra før av ikke fisk og lam, så dette blir det ikke noe problem å kutte. MEN hvordan skal jeg legge opp et kosthold som gir kroppen min nok næring? Og i forhold til min IBS. Fra før av spiser jeg

Glutenfri havregryn (toppet med bær eller banan, kokt på Laktosefri melk eller mandelmelk) eller glutenfrie knekkebrød (Brisk) med hvitost til frokost.

Knekkebrød eller salat til lunsj.

Kjøtt med ris eller potet, å grønnsaker eller salat til middag. 

Til kvelds spiser jeg stort sett det samme som frokost.

Som mellom-måltid bruker jeg å spise laktosefri Yoghurt eller gulrøtter.

Er ikke så glad i egg, da jeg blir sykt oppblåst av dette! 😠 Noen andre som blir det??

Kroppen min tar dessverre også opp for lite D-vitamin og Jern (har blitt sjekket med lege at det ikke er noe bakenforliggende grunn til dette). Tar kosttilskudd for dette men tenker også å starte med Chlorella - noen som har erfaring med dette? 🌱

Videre tenker jeg kanskje å starte med periodisk faste (på grunn av ibs og at det skal lette mage plager). Der jeg spiser første måltid klokken 12 og siste klokken 20. Noen tanker om dette? 🙋

Anonymkode: 6ce91...679

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det finnes ingen fasit for mennesker med IBS. For min del er kjøtt og fisk, egg og melk en svært viktig del av kosten fordi jeg tåler ikke bønner og liser og alt mulig sånt. 

Anonymkode: 140bd...983

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det finnes ingen fasit for mennesker med IBS. For min del er kjøtt og fisk, egg og melk en svært viktig del av kosten fordi jeg tåler ikke bønner og liser og alt mulig sånt. 

Anonymkode: 140bd...983

Hei ☺

Er nok heller ikke ute etter en fasit, men meninger (og da erfaringer) til dem som har forsøkt slikt kosthold! Men takk for svar uansett :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også IBS. Hadde også lyst å bli veganer (allergisk mot melk), men for meg var det umulig. Kan bare spise små mengder av enkelte grønnsaker, nøtter og frukt. For mye og det kommer ufordøyd ut igjen. Eneste jeg kunne spise mye av og som lå innenfor studentbudsjettet var forskjellige former for poteter og ris. Jeg gav opp. 

Anonymkode: b78e4...d7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har Ibs og magen min ble mye mye bedre etter å ha kuttet ut alt av meieriprodukter inkludert laktosefrie også ost, og smør. Kuttet ut gluten og alle slags korn. Kuttet ut stivelse, dvs poteter og ris. Kuttet ut bønner, linser ++, blomkål, kål. Alle nøtter bortsett fra valnøtter.

Jeg innførte i kosten, kraft kokt av høns, chiafrø, kokosfett, mct olje, valnøtter, rent kjøtt, grønnkål, agurk, litt tomat. Bringebær og blåbær.  

Jeg kan virkelig ikke skjønne hva du skal ende opp med å spise dersom du skal bli vegetarianer og prøve å bli bedre med tabke på ibs. Jeg reagerte også på egg tidligere, men nå som magen er bedre reagerer jeg ikke lenger. Kanskje det er derfor du reagerer? Hvor tenker du å hente proteiner fra? Hvis ikke kjøtt, egg, belgfrukter?

havre er det begrensninger på. Det skal kun spises ca 30g mener je å huske det var før magen slår seg vrang. Banan er heller ikke bra for ibs, kun de helt grønne, men regner med at du ikke spiser de? Hva inneholder de knekkebrødene? Er de low fodmap? Har du lastet ned app low fodmap? Finnes også fin gruppe på Facebook dersom du er på Facebook. 

Anonymkode: 72c51...c81

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kommer helt an på hva mageproblemene dine er (forstoppelse, smerte, diare, oppblåst, en kombinasjon osv)

Selv sliter jeg med oppblåsthet, og det eneste som fungerer er røde eller grønne linser, brokkoli, blomkål, currypaste og basmatiris ved siden av

Det er ikke alltid bare hva du spsier det handler om heller, noen ganger handler det om hvordan du setter sammen måltidet. Ris kan for eks gjøre noen typer mat lettere å fordøye. 

Om periodisk faste hjelper er det heller ingen fasit på, det finnes 50 ulike mageproblemer og årsaker til mageproblemene blant alle med diagnosen IBS. IBS er en samlebetegnelse for mange ulike type mageplager

Ost er ofte en versting når det gjelder IBS. Personlig blir jeg dårlig av meieriprodukter, hvete og for mye sukker på en gang. For mye fett kan også være vanskelig. Samt mye fett + raske karbohydrater kan være dårlig

Forresten, om du bløtlegger linser og koker dem til de blir oppblåst, så er det mye lettere å fordøye, så mulig magen din tåler det bedre. 

Jeg spiser dette

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1182098-spiser-veganere-veldig-variert-som-de-sier/?tab=comments#comment-21414867

Anonymkode: aca79...4c0

AnonymBruker
Skrevet

Jeg spiser mest vegansk mat, med noen unntak. Merker ikke noe til IBSen min lengre. Lager smoothie med chlorella. Er enkelt grønnsaker jeg reagerer på, så juicer de i stede, da går det bra. 

Blir også tung i kroppen av kjøtt, meieri produkter, sukker og mat som ikke er rene råvarer samt veldig vondt i magen og kvalm.

Nå har jeg masse energi, trenger mindre søvn, ser friskere ut pluss mange andre fordeler. I perioder juicefaster jeg. 

Synes det er supert at du ønsker å prøve plantebasert kosthold. Håper det hjelper på magen og tarmene dine. 

Anonymkode: 8295d...b1d

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har også IBS. Hadde også lyst å bli veganer (allergisk mot melk), men for meg var det umulig. Kan bare spise små mengder av enkelte grønnsaker, nøtter og frukt. For mye og det kommer ufordøyd ut igjen. Eneste jeg kunne spise mye av og som lå innenfor studentbudsjettet var forskjellige former for poteter og ris. Jeg gav opp. 

Anonymkode: b78e4...d7c

Huff det er så vanskelig med IBS :/ 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har Ibs og magen min ble mye mye bedre etter å ha kuttet ut alt av meieriprodukter inkludert laktosefrie også ost, og smør. Kuttet ut gluten og alle slags korn. Kuttet ut stivelse, dvs poteter og ris. Kuttet ut bønner, linser ++, blomkål, kål. Alle nøtter bortsett fra valnøtter.

Jeg innførte i kosten, kraft kokt av høns, chiafrø, kokosfett, mct olje, valnøtter, rent kjøtt, grønnkål, agurk, litt tomat. Bringebær og blåbær.  

Jeg kan virkelig ikke skjønne hva du skal ende opp med å spise dersom du skal bli vegetarianer og prøve å bli bedre med tabke på ibs. Jeg reagerte også på egg tidligere, men nå som magen er bedre reagerer jeg ikke lenger. Kanskje det er derfor du reagerer? Hvor tenker du å hente proteiner fra? Hvis ikke kjøtt, egg, belgfrukter?

havre er det begrensninger på. Det skal kun spises ca 30g mener je å huske det var før magen slår seg vrang. Banan er heller ikke bra for ibs, kun de helt grønne, men regner med at du ikke spiser de? Hva inneholder de knekkebrødene? Er de low fodmap? Har du lastet ned app low fodmap? Finnes også fin gruppe på Facebook dersom du er på Facebook. 

Anonymkode: 72c51...c81

Jeg spiser 50 gram glutenfri havregrøt til frokost, så jeg tror jeg er over den grensa der på 30g. Spiser helst de grønne bananene ja, men av og til er de jo ikke helt grønn etter noen dager på benken liksom 😅 Ja jeg har den appen:) 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kommer helt an på hva mageproblemene dine er (forstoppelse, smerte, diare, oppblåst, en kombinasjon osv)

Selv sliter jeg med oppblåsthet, og det eneste som fungerer er røde eller grønne linser, brokkoli, blomkål, currypaste og basmatiris ved siden av

Det er ikke alltid bare hva du spsier det handler om heller, noen ganger handler det om hvordan du setter sammen måltidet. Ris kan for eks gjøre noen typer mat lettere å fordøye. 

Om periodisk faste hjelper er det heller ingen fasit på, det finnes 50 ulike mageproblemer og årsaker til mageproblemene blant alle med diagnosen IBS. IBS er en samlebetegnelse for mange ulike type mageplager

Ost er ofte en versting når det gjelder IBS. Personlig blir jeg dårlig av meieriprodukter, hvete og for mye sukker på en gang. For mye fett kan også være vanskelig. Samt mye fett + raske karbohydrater kan være dårlig

Forresten, om du bløtlegger linser og koker dem til de blir oppblåst, så er det mye lettere å fordøye, så mulig magen din tåler det bedre. 

Jeg spiser dette

http://forum.kvinneguiden.no/topic/1182098-spiser-veganere-veldig-variert-som-de-sier/?tab=comments#comment-21414867

Hei og takk for svar :)

Hvorfor er ost verstingen? Altså typ vanlig Norvegia?? 

AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser mest vegansk mat, med noen unntak. Merker ikke noe til IBSen min lengre. Lager smoothie med chlorella. Er enkelt grønnsaker jeg reagerer på, så juicer de i stede, da går det bra. 

Blir også tung i kroppen av kjøtt, meieri produkter, sukker og mat som ikke er rene råvarer samt veldig vondt i magen og kvalm.

Nå har jeg masse energi, trenger mindre søvn, ser friskere ut pluss mange andre fordeler. I perioder juicefaster jeg. 

Synes det er supert at du ønsker å prøve plantebasert kosthold. Håper det hjelper på magen og tarmene dine. 

Takk for svar! 

Spiser du veganske burgere å sånt? Har sett at de har litt av hvert i  frysedisken på vanlig matbutikk å tenkt at det kan kanskje prøves. Kan du beskrive en typisk "matdag" for deg?? 😃 

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor ikke spise sjømat? 

Anonymkode: 48d5b...29d

Skrevet

Har en venninne med ibs og hun tåler veldig lite fiber, så plantebasert kosthold funker særdeles dårlig for henne. Fremfor å tenke stakkars dyr så ville jeg nå heller tenkt på hvilket kosthold du funker optimalt på 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
På 22.4.2018 den 23.00, AnonymBruker skrev:

Takk for svar! 

Spiser du veganske burgere å sånt? Har sett at de har litt av hvert i  frysedisken på vanlig matbutikk å tenkt at det kan kanskje prøves. Kan du beskrive en typisk "matdag" for deg?? 😃 

Jeg lager det meste selv.

Frokost består som regel av smoothie/ juice/frukt.

Lunsj kan være feks. frukt/ grønnsaker/ knekkebrød lagd av frø med avokado og basilikum eller banan/ salat.

Eks på middag stekte poteter og grønnsaker/ wok/ salat/ squash pasta med pesto og stekte blomkål og brokkoli/ grønnsakssuppe/ taco med bønner. 

Kveldsmat kan være alt fra midsagsrester til oppskåret frukt og grønt. 

Jeg kjøper sjeldent vegansk hamburgere/ pølser og annet, lager det meste selv 😊

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
On 4/22/2018 at 10:57 PM, AnonymBruker said:

Hei og takk for svar :)

Hvorfor er ost verstingen? Altså typ vanlig Norvegia?? 

Vet ikke, men får en lignende dårlig følelse i magen som av hvete. Blir dårlig en stund etterpå. Så legger man veldig lett på seg. Jeg gikk opp 6 kg den perioden jeg spiste ost :P 

On 4/22/2018 at 11:00 PM, AnonymBruker said:

Takk for svar! 

En del av ferdigmaten er noe næringsfattig. Vegetarburgere er som regel mer lunsj enn en skikkelig middag. Men det går selvsagt å spise det innimellom ;) 

For min del spiser jeg for eks havregrøt med frosne/ tinte bær, linfrø og kanskje semsafrø til frokost. 

Kokte røde linser med en type gul currypaste man finner på butikker som selger midtøsten mat o.l. Koker linsene med brokkoli og blomålblanding, hvitløk (hvitløk tar knekken på mye dritt i magen, men du kan først bli dårlig før du blir bedre). Koker basmatiris på siden. Er kjempegodt. Kan også ha gulrøtter, evt erstatte hvitløk med gulrøtter

Spiser gjerne en middagporsjon til kvelds. Eller ingenting om magen er dårlig. Kanskje noe frukt, mørk sjokolade eller vegansk iskrem. 

On 4/22/2018 at 11:30 PM, Silfen said:

Har en venninne med ibs og hun tåler veldig lite fiber, så plantebasert kosthold funker særdeles dårlig for henne. Fremfor å tenke stakkars dyr så ville jeg nå heller tenkt på hvilket kosthold du funker optimalt på 

Ser ikke noe galt i at TS søker mest mulig informasjon og forsøker se om hun kan få dette til, siden det er det hun ønsker. Om ingenting fungerer kan hun begynne å spise kjøtt (om magen tåler det)

AnonymBruker
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet ikke, men får en lignende dårlig følelse i magen som av hvete. Blir dårlig en stund etterpå. Så legger man veldig lett på seg. Jeg gikk opp 6 kg den perioden jeg spiste ost :P 

En del av ferdigmaten er noe næringsfattig. Vegetarburgere er som regel mer lunsj enn en skikkelig middag. Men det går selvsagt å spise det innimellom ;) 

For min del spiser jeg for eks havregrøt med frosne/ tinte bær, linfrø og kanskje semsafrø til frokost. 

Kokte røde linser med en type gul currypaste man finner på butikker som selger midtøsten mat o.l. Koker linsene med brokkoli og blomålblanding, hvitløk (hvitløk tar knekken på mye dritt i magen, men du kan først bli dårlig før du blir bedre). Koker basmatiris på siden. Er kjempegodt. Kan også ha gulrøtter, evt erstatte hvitløk med gulrøtter

Spiser gjerne en middagporsjon til kvelds. Eller ingenting om magen er dårlig. Kanskje noe frukt, mørk sjokolade eller vegansk iskrem. 

Ser ikke noe galt i at TS søker mest mulig informasjon og forsøker se om hun kan få dette til, siden det er det hun ønsker. Om ingenting fungerer kan hun begynne å spise kjøtt (om magen tåler det)

Takk for svar! 😄 Ja jeg ser den med osten, for mye fet mat blir jeg kvalm av! Jeg skal prøve den retten med kokte linser, hørtes godt ut! 

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Takk for svar! 😄 Ja jeg ser den med osten, for mye fet mat blir jeg kvalm av! Jeg skal prøve den retten med kokte linser, hørtes godt ut! 

Bruker denne currypasten (fra butikker med mat fra andre land)

670c450d5aebece8853e4c3f2439524b.image.4

AnonymBruker
Skrevet

Mitt problem er for øvrig oppblåsthet, dersom du sliter med diare kan det være du får diare fra denne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker for øvrig å bløtlegge linsene noen timer før jeg skal spise dem (de kan lett stå over natten). Er ikke nødvendig, men kan gjøre det lettere å fordøye dem. koker dem også til de blir knust/ ødelagt. Blir litt som linsemos (:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...