Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Slettet

Endret av Mamma31
Slettet
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Kan det være at hun ønsker oppmerksomhet fra deg? Fordi hun får mindre nå som hun har en lillesøster? Det er forståelig fra deres synspunkt at de ikke ønsker at lillesøster var født, når det fører til at de må dele på oppmerksomheten.

Anonymkode: d2823...fcb

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å fokusere på eldste og finne på kjekke ting kun dere to? Har du snakket med lærer på skolen og spurt om h*n har lagt til merke noe?

Noen barn legger til seg rare vaner og måter, noen for oppmerksomhet og noen for å takle noe ved å fokusere på urelaterte ting.

Gi jenta en god klem hver morgen, en god start på dagen er viktig.

Anonymkode: 1dfd8...8ec

AnonymBruker
Skrevet
45 minutter siden, Mamma31 skrev:

Hei.

Har et barn på 8 år som for ca. 1,5 år siden fikk en lillesøster.
Barnet har alltid vært en tenker, men veldig snill med andre, går fint på skolen, og oppfører seg flott med andre i familien (beste foreldre m.m) og når hun er på besøk.
Den siste tiden har hun begynt å utvikle "rare vaner". 

1) Hun er veldig redd for å tisse på seg, selv om hun aldri har gjort dette foruten en gang som 4 åring (da om natta). Dette btyr at hun bruker masse tid på do før vi skal gå ut (hver dag). Jeg har ikke giddet å vise at jeg er frustrert over det, men hun hevder det "lekker" selv etter hun har tørket seg. Vært hos legen og skal tilbake, men legen mente dette var en uvane. 

2) Når hun går til skolen, msier hun at hun må se på alt og plukke opp alt. Dvs. ser hun noe hun lurer på hva er, eller en fin stein, stopper hun opp og plukker opp dette. Hun sier at hun må, og hun blir sint på seg selv fordi hun gjør dette. Det jeg syntes var rart at jeg var på gå  tur med henne en dag forrige uke da med beste mor, og da var hun ikke sånn...

3) Hun blir så fort sint/skriker når hun ikke får viljen sin. Og hun tester ut grenser, som er normalt, men det er så mye (føler jeg).

Det som er viktig å påpeke at mye av dette skjer når hun er med meg. Hun går mye på do når hun er hos andre, på skolen, eller skal ut med pappan. Men alt det adnre virker som forsterkes når jeg er inn i bildet (punkt 2 og 3).

Jeg er så mye frustrert da lillesøster fortsatt kan våkne 1-2 gr på natt, og jeg jobber fullt.
Jeg lurer på om mye av dette er et resultat av søskensjalusi. Hun har flere ganger poengtert at hun skulle ønske lillesøster ikke var født.

Noen tips for at jeg også kan slippe å bli frustrert HVER dag - jeg blir så sliten. Jeg prøver å ikke vise henne alt, og når hun vil plukke ting opp fra bakken; sa jeg bare; det er jo greit. Mye fint å se på..Ønsket ikke å lage det til noe "problem"...

Takk! 

Hun får din oppmerksonhet på denne måten. Du bør prøve å ha en til en kontakt med henne daglig. 

Lag også en hemmelig bok, der hun kan skrive hva som frustrerer henne hver dag når det skjer eller på kvelden. Før hun begynner på kveldsstellet sitt, setter dere dere begge ned, uforstyrret og leser i boka og snakker om tingene. 

Påstår hun at hun lekker, (har mamma snakket om den slags før eller etter fødsel?) Så la henne bruke truseinnlegg. Da får hun både en fysisk beskyttelse mot "våt" truse og ikke minst en beskyttelse mot redsel for våt truse. Så slår det meg at mange jenter får utflod år før de får menstruasjon. Kan det være tilfellet her? 

Anonymkode: 01af6...c20

• Liker 1
Skrevet

Ts her,

Vi har gjort flere ting sammen, som f.eks dra på kino, dra alene på hytta, gå turer sammen, ha kosekveld sammen osv. Hun nevnte til meg for en tid siden at hun følte seg mye alene, og dette kom av lillebror - jeg var alltid med han (ifølge henne).
Snakket med lærer og SFO og de er ikke bekymret. Jo, hun går mye på do der, men leker med mange og viser ikke noe tegn til bekymring. 
Så derfor føler jeg at dette handler om meg og henne...Hvis dere skjønner?

Her om dagen sa hun at hun plukket opp ting fordi det var noe hun grudde seg til (hun skulle på legesjekk og var redd for blodprøve). Dette sa hun rett til meg - så føler at hun plukker opp ting som følge av å tenke på noe annet og få oppmerksomhet. Høres det logisk ut? 

Skrevet
20 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun får din oppmerksonhet på denne måten. Du bør prøve å ha en til en kontakt med henne daglig. 

Lag også en hemmelig bok, der hun kan skrive hva som frustrerer henne hver dag når det skjer eller på kvelden. Før hun begynner på kveldsstellet sitt, setter dere dere begge ned, uforstyrret og leser i boka og snakker om tingene. 

Påstår hun at hun lekker, (har mamma snakket om den slags før eller etter fødsel?) Så la henne bruke truseinnlegg. Da får hun både en fysisk beskyttelse mot "våt" truse og ikke minst en beskyttelse mot redsel for våt truse. Så slår det meg at mange jenter får utflod år før de får menstruasjon. Kan det være tilfellet her? 

Ts her.
Jeg har ikke opplevd å lekke, men når hun tørker seg så blir hun aldri helt tørr, og får hun en liten dråpe i trusen er det full "krig" på do. Jeg tenkte å prøve med truseinnlegg fordi nå legger hun inn papir og det er ikke så deilig...

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Mamma31 skrev:

Ts her,

Vi har gjort flere ting sammen, som f.eks dra på kino, dra alene på hytta, gå turer sammen, ha kosekveld sammen osv. Hun nevnte til meg for en tid siden at hun følte seg mye alene, og dette kom av lillebror - jeg var alltid med han (ifølge henne).
Snakket med lærer og SFO og de er ikke bekymret. Jo, hun går mye på do der, men leker med mange og viser ikke noe tegn til bekymring. 
Så derfor føler jeg at dette handler om meg og henne...Hvis dere skjønner?

Her om dagen sa hun at hun plukket opp ting fordi det var noe hun grudde seg til (hun skulle på legesjekk og var redd for blodprøve). Dette sa hun rett til meg - så føler at hun plukker opp ting som følge av å tenke på noe annet og få oppmerksomhet. Høres det logisk ut? 

Ahh... det er du som laget "redd for dprøyte tråden" også- jenta di virker ganske engstelig, og jeg håper hun blir tatt på alvor av lege.

Anonymkode: 3aed8...b32

AnonymBruker
Skrevet
4 timer siden, Mamma31 skrev:

Slettet

Når du sletter hi og hi er sitert lengre nede hva er da vitsen med å slette? 

Jeg siterer nå automatisk alle hi der det ikke er ab, nettopp fordi sletting skjer og hele tråden mister da sin mening, for andre blir denne typen tråder da meningsløse. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...