Gå til innhold

Gått glipp av delt dobbel barnetrygd?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har i 5 år hatt vårt felles barn med delt bosted 50/50. Har i disse årene hatt delt ordinær barnetrygd. 

Satt og leste litt om dette en dag, og ser at man da har krav på delt særfradrag. Jeg som far har aldri hatt dette særfradraget, da jeg trodde det var kun en som hadde krav på det. Mor har et barn fra før, så hun har hatt fullt særfradrag hele tiden.

har jeg gått glipp av masse penger her, eller er det andre regler som må fylles for å få dette særfradraget? Ser ut som man kan endre dette 3 år tilbake i tid dersom jeg har hatt krav på det.,

Anonymkode: 8bbb3...417

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du har vel strengt tatt ikke gått glipp av noe da pengene skal brukes på barnet..

Anonymkode: 94942...cde

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja, du har gått glipp av masse penger. Både halve ekstra barnetrygden, samt halve særfradraget for enslige forsørgere. 

Man får kun særfradrag og ekstra barnetrygd om man ikke er samboer forresten. Om mor eller du har fått ny partner hadde dere ikke fått dette.

Anonymkode: 8719a...584

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du har vel strengt tatt ikke gått glipp av noe da pengene skal brukes på barnet..

Tull! Barnetrygden går naturligvis inn i husholdningens totale økonomi. Og særfradraget for enslige forsørgere har med skatt å gjøre, ikke en sum man får. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ok, det høres ut som jeg må ta en telefon til skatteetaten i morgen og snakke med de. 

Ingen av oss har eller har hatt ny samboer. Det jeg synes er merkelig er at dette ikke kommer automatisk inn i selvangivelsen? Siden vi allerede har hatt delt barnetrygd. 

AnonymBruker
Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ok, det høres ut som jeg må ta en telefon til skatteetaten i morgen og snakke med de. 

Ingen av oss har eller har hatt ny samboer. Det jeg synes er merkelig er at dette ikke kommer automatisk inn i selvangivelsen? Siden vi allerede har hatt delt barnetrygd. 

Særfradraget knyttes til utvidet barnetrygd. Om du bare mottar ordinær barnetrygd får du ikke særfradrag. Du må søke til NAV om delt utvidet barnetrygd. 

Anonymkode: b50a4...440

AnonymBruker
Skrevet

Så det vil si at det nytter ikke å få særfradraget tilbake i tid? Siden vi har hatt delt barnetrygd? Synd at man må finne ut av alt dette selv.

AnonymBruker
Skrevet
13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det vil si at det nytter ikke å få særfradraget tilbake i tid? Siden vi har hatt delt barnetrygd? Synd at man må finne ut av alt dette selv.

Det er  mulig å få innvilget barnetrygd opptil 3 år tilbake i tid. Det får du svar på om du får når du søker hos NAV. 

Bare å sette i gang : 

https://www.nav.no/no/Person/Skjemaer-for-privatpersoner/skjemaveileder/vedlegg?key=312706&languagecode=53&veiledertype=privatperson

Anonymkode: b50a4...440

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

1) Om dere har delt bosted og 50/50 så får dere begge (gitt at dere bor alene) kr 970,- hver/mnd.

Har du ikke fått dette?

2) Særdradrag for «enslig forsørger» er noe dere kan føre opp i skattemeldngen. En av dere kan gjøre det eller dere kan trekke fra halve hver.

Det er ditt ansvar å følge med og orientere deg - spesielt når alle har Google og Internett.

Anonymkode: 4b171...3e2

• Liker 3
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har i 5 år hatt vårt felles barn med delt bosted 50/50. Har i disse årene hatt delt ordinær barnetrygd. 

Satt og leste litt om dette en dag, og ser at man da har krav på delt særfradrag. Jeg som far har aldri hatt dette særfradraget, da jeg trodde det var kun en som hadde krav på det. Mor har et barn fra før, så hun har hatt fullt særfradrag hele tiden.

har jeg gått glipp av masse penger her, eller er det andre regler som må fylles for å få dette særfradraget? Ser ut som man kan endre dette 3 år tilbake i tid dersom jeg har hatt krav på det.,

Ta tak nå og søk NAV. vedr barnetrygd. 

Søk Skatteetaten for fradrag barn. 

Du har gått glipp av det som gjelder barnetrygd. Dette regnes inn I barnebidraget. En måte er å justere barnbidrag og barnepass kostnader hos deg for å kompensere ffremtidig barnetrygd. Det forutsetter delt bosted. Ikke bare 50/50 samvær. 

Jeg vet ikke hvor mye skatt du kan få justert tilbakevirkende. Hør med Skatteetaten. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

1) Om dere har delt bosted og 50/50 så får dere begge (gitt at dere bor alene) kr 970,- hver/mnd.

Har du ikke fått dette?

2) Særdradrag for «enslig forsørger» er noe dere kan føre opp i skattemeldngen. En av dere kan gjøre det eller dere kan trekke fra halve hver.

Det er ditt ansvar å følge med og orientere deg - spesielt når alle har Google og Internett.

Anonymkode: 4b171...3e2

Vi har kun fått 485kr hver i barnetrygd pr mnd. 

AnonymBruker
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det må jo søkes om. Hvis hun allerede har hatt dette tilknyttet eldstebarnet sitt (som hun ikke har med deg), så er det jo ingen grunn for henne å søke. 

AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Og da barnet bor 50% med far så har vel han tapt penge her ja.  Ellers mener du at mor skal ha alt uansett hva? 

Anonymkode: 7a438...f72

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du ikke har ny samboer skulle du fått halve vanlige barnetrygden, og halve utvidede. Dvs. til sammen 970,- i mnd. 
MEN: Dette gjelder kun hvis dere har delt bosted (det er mulig å ha fast bosted hos mor, men samtidig 50/50 samvær). Det må også søkes om (til NAV). Det er ikke mulig å få særfradrag med mindre du har søkt om å få delt den utvidede barnetrygden. Hvis du hadde søkt om det skulle det automatisk bli satt opp i skattemeldingen. 

Anonymkode: 9d229...7c6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...