Gå til innhold

Bli tatt foto av

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har alltid unngått sosiale situasjoner der det er muligheter for at jeg kan bli tatt bilder av. Jeg sliter veldig med selvbildet ettersom alle legger disse bildene ut på nettet etter de blir tatt, å jeg har alltid vært utrolig lite fotogen. Jeg blir 20kilo tyngre å oppblåst i ansiktet. Dette har foregått helt siden jeg var yngre å undervektig. Nå har jeg gått mye opp å det å bli tatt bilde av bare foreviger dette... under selskap har jeg konsekvent gjemt meg på bad eller dratt uten å si noe før noen leter opp kameraet. Nå skal vi i bryllup til min beste venninne å jeg får helt noia å gråter om natten. Sjønner ikke hvordan jeg kan ha et så dårlig selvbilde, å hvordan alle andre kan se så flotte ut på bilder mens jeg ser ut som en stiv bolle 😕

Noen andre som har det på denne måten? Eller er jeg helt alene? 

Anonymkode: 9f03c...ed7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Catalina Culès

Liker heller ikke å bli tatt bildet av, ser helt jævlig ut på bilder, og spesielt når jeg ikke vet de tar bildet, det er det verste, da ser trynet mitt helt forvrengt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har det også sånn.. blir kvalm av å se meg selv egentlig. 

Anonymkode: 59aca...a52

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har konsekvent sagt ifra I selskap og fester de seneste årene (ikke pga utseende, helt andre grunner) at jeg ikke skal være med på bilder og det ikke skal legges ut bilder på meg noen plass overhodet. 

Jeg har måttet klikke og bedre folk fjerne bilder et fåtall ganger, kanskje ca 4-6gg, men nå etter ca 10 år respektere folk mitt ønske! 

Si ifra klart og tydelig til venninnen din og be hun si til toastmaster at dette er en beskjed gjestene må forholde seg til. 

Trenger ikke si navn men at enkelte gjester absolutt ikke ønsker å få bildet sitt spredd på nett fra denne fest. 

Anonymkode: 85359...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Høres mer ut som tvangstanker enn dårlig selvbilde. Er ikke pen selv, men gir en god faen i det. Det finnes andre gode egenskaper man kan ha. Om folk tar bilde av meg får de gjøre det. 

Anonymkode: d6f09...7d0

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Problemet er jo at det er så mange folk som fotograferer, spesielt i turisttiden, at du må regne med å komme på bilder. Du kan jo ikke holde deg hjemme og innendørs hele tiden heller

Anonymkode: 0bce4...fb8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg ser konsekvent ned, eller bort. Jeg hater å bli tatt bildet av. 

Anonymkode: 2de3f...cc6

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har alltid unngått sosiale situasjoner der det er muligheter for at jeg kan bli tatt bilder av. Jeg sliter veldig med selvbildet ettersom alle legger disse bildene ut på nettet etter de blir tatt, å jeg har alltid vært utrolig lite fotogen. Jeg blir 20kilo tyngre å oppblåst i ansiktet. Dette har foregått helt siden jeg var yngre å undervektig. Nå har jeg gått mye opp å det å bli tatt bilde av bare foreviger dette... under selskap har jeg konsekvent gjemt meg på bad eller dratt uten å si noe før noen leter opp kameraet. Nå skal vi i bryllup til min beste venninne å jeg får helt noia å gråter om natten. Sjønner ikke hvordan jeg kan ha et så dårlig selvbilde, å hvordan alle andre kan se så flotte ut på bilder mens jeg ser ut som en stiv bolle 😕

Noen andre som har det på denne måten? Eller er jeg helt alene? 

Det er lov å ta bilder av andre på offentlig sted, eller i sosiale sammenhenger. 

Men det er ikke lov å offentliggjøre private bilder på nettet eller å dele på andre ,åter uten at personen på bildet gir sitt klare samtykke til å dele bilde(r). Blir ikke dette respektert kan du klage til Datatilsynet.no eller slettmeg.no

Uavhengig av dit selvbilde så gjelder personopplysningsloven og andre lover alle med alle typen personkomplekser.

Anonymkode: 94606...520

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 22.4.2018 den 19.11, Sirah skrev:

Må du være med på bildene i bryllupet da? 

Det er en av mine nærmeste venninner, så hun hadde blitt veldig skuffet om jeg ikke er med. Hun ser heller ikke problemet i der å ikke ville bli tatt bilde av å tror jeg bare synes det er litt «ubehaglig» 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har det på nøyaktig samme måte! Livredd for å dra til Oslo feks, for der er det alltid noen som tar bilder eller filmer til et tv-innslag. Hadde fått meg en skikkelig knekk om jeg plutselig hadde dukket opp i bakgrunnen på dagsrevyen el. 

Så har du sånn streetphoto greier og.. Seriøst, sjekk det! Er du på feil sted til feil tid risikerer du å få trynet ditt klint opp på et lerret på en utstilling i Polen eller gud vet hvor... 

Anonymkode: 7b94a...88f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg liker heller ikke å bli tatt bilde av. Ser da så tydelig hvor lite pen jeg er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Syns det er en uting at folk tar bilder i hytt og pine i selskaper osv. Det er respektløst og skikkelig stress. Jeg sier klart i fra. Det er en i sin fulle rett til å gjøre uansett grunn til at en ikke vil bli tatt bilde av. Når det gjelder utendørs på offentlige plasser så bryr jeg meg ikke. 

Anonymkode: 27992...d52

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk over det ts, at det er ingen som studerer bilder av deg på samme måten du studerer bilder av deg selv!
For eksempel i bryllupet skal du ikke bekymre deg, det er ingen som vil se på hvert ene menneske å tenke "pen, pen , stygg , ok , stygg, pen " om hver enkelt. De vil se på paret, og på samlingen av folk som helthet som står rundt, og tenke "for en flott dag! Se så flotte kjoler! Flott hår! Fint vær! Så utrolig gode minner!"
Og sånn er det stort sett med andre type bilder også, det er mere "Kari, Ida, Egil, Jørgen" enn "stygg, pen, pen, ok" liksom :)
Uansett åssen man ser ut så er bilder koselige minner å ha, og man sitter igjen med følelsen av dagen og situasjonen når man ser på bildene og dømmer ikke noen etter hvordan utseende de har på bildene :) Et bilde er et minne, ikke en skjønnhetskonkurranse med dommerpanel ! Husk det!

Anonymkode: 3df6f...ac2

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er en av mine nærmeste venninner, så hun hadde blitt veldig skuffet om jeg ikke er med. Hun ser heller ikke problemet i der å ikke ville bli tatt bilde av å tror jeg bare synes det er litt «ubehaglig» 

Synes du skal slutte å tenke på deg selv og heller tenke på venninnen din. Dårlig gjort av deg å ikke være villig til å stille opp på et bilde av henne og forloverne/venninnene.

Det er faktisk brudeparets dag og det er dem som skal være i sentrum. Ikke deg med fotofobi

Anonymkode: 0bce4...fb8

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta en skikkelig prat med din venninne og fortell henne nøyaktig hvor ille dette er for deg. En virkelig god venninne vil respektere dette! Kom deg i bryllup og kos deg :D

Ellers skriver AB et godt innlegg under her :)

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tenk over det ts, at det er ingen som studerer bilder av deg på samme måten du studerer bilder av deg selv!
For eksempel i bryllupet skal du ikke bekymre deg, det er ingen som vil se på hvert ene menneske å tenke "pen, pen , stygg , ok , stygg, pen " om hver enkelt. De vil se på paret, og på samlingen av folk som helthet som står rundt, og tenke "for en flott dag! Se så flotte kjoler! Flott hår! Fint vær! Så utrolig gode minner!"
Og sånn er det stort sett med andre type bilder også, det er mere "Kari, Ida, Egil, Jørgen" enn "stygg, pen, pen, ok" liksom :)
Uansett åssen man ser ut så er bilder koselige minner å ha, og man sitter igjen med følelsen av dagen og situasjonen når man ser på bildene og dømmer ikke noen etter hvordan utseende de har på bildene :) Et bilde er et minne, ikke en skjønnhetskonkurranse med dommerpanel ! Husk det!

Anonymkode: 3df6f...ac2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men- har dere lagt merke til at man ser penere ut enn man trodde på bilder tatt for noen år siden? - Eller er det bare jeg som synes det?  Liker heller ikke å bli tatt bilder av, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skjønner deg godt, ble tatt 100 bilder av i bryllup nå nylig og jeg ble helt svett på ryggen. Så faen ikke ut, så både stygg og 20 kg tyngre ut på de. Hjelper ikke at veldig mange sier at jeg er ufotogen og utrolig mye penere i virkeligheten. Selv med utallige timer Photoshop og filter blir folk som bare har sett meg på bilder positivt overraska når de ser meg IRL. 

Og dagens kamera som viser alt av detaljer da :redd: 

Anonymkode: ea50c...ee1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...