Gjest lmari Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Jeg har blitt spurt om å være fadder for min venninnes lille datter som skal døpes i begynnelsen av april!! Jeg ble helt rørt over å bli spurt, og synes det er en stor oppgave som det er veldig koselig at hun vil at jeg skal inneha. ... Men jeg har aldri vært fadder før, jeg. Og sist gang jeg var i barnedåp var jeg bare 12 år, så jeg husker ikke så mye av fadderens oppgaver heller... Noen som vil hjelpe meg? Man skal vel bli med opp til døpefonten? Skriver man under på noe også, tro? Har man egne oppgaver på festen, forresten? ... og kom gjerne med gode tips til gaver, forresten... Storesøsteren fikk eventyrbok av oss i dåpsgave, så det har de veldig mye av. Tenkte kanskje på et smykke og et epletre som de kan plante i hagen?
Plonk Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Du får nok et lite hefte i posten fra kirken, det er vanlig. Der står det hva som forventes av deg som fadder. Vanligvis står fadrene sammen med foreldrene under dåpshandlingen. Ellers er poenget at du skal følge litt ekstra med på fadderbarnet ditt gjennom oppveksten, og om du og/eller foreldrene er kristne, er det i følge tradisjonen slik at fadderen skal ha en åndelig oppgave også, men det er det jo mange som ikke praktiserer. Selv skjønner jeg ikke vitsen med dåp om man ikke ønsker å gi barnet en kristen oppdragelse, men folk gjør jo så mye rart... I så fall er en fin faddergave en barnebibel eller noe lignende. Skal ikke skrive under på noe eller ha egne festoppgaver med mindre foreldrene spør deg. Men du kan jo begynne å skrive konfirmasjonstalen med en gang, for det er det vanlig at fadrene holder!
LilleBille Skrevet 22. februar 2005 #3 Skrevet 22. februar 2005 Fadderens oppgave En fadder påtar seg en ansvarsfull oppgave. Fadderen skal for det første være vitne om at barnet er døpt med en kristen dåp. For det andre lover fadderen å be for barnet og lære barnet å be. Dessuten skal fadderen hjelpe barnet til å bli kjent med bibelfortellingene og oppmuntre det til å gå til nattverd. I en sum skal fadderen hjelpe til at barnet ”skal bli hos Kristus når det vokser opp”. Om å være fadder Dåpen
coda Skrevet 22. februar 2005 #4 Skrevet 22. februar 2005 Men det kan være verd å poengtere at du ikke må skrive under på noe, du er i prinsippet heller ikke pålagt å møte i kirken. For meg ville det vært naturlig å følge opp dåpsansvaret slik det står beskrevet fordi jeg er kristen, men for andre vil det vel i hovedsak være å overføre det en selv anser som gode verdier til barnet på forskjellige måter - fortrinnsvis i samsvar med foreldrenes ønsker. Det er for meg ikke en jobb, det er givende og moro, og det varierer etter barnet hvordan jeg møter det (jeg er så heldig å være fadder til flere). Men som sagt, for meg inneværer det å være fadder å hjelpe barnet til på en god måte å få et forhold til det som er aller viktigst for meg - troen min -, fordi det er det jeg lover når jeg påtar meg ansvaret.
Wayah Skrevet 22. februar 2005 #5 Skrevet 22. februar 2005 I min familie har jeg blitt lært opp til at hvis noe skulle skje med mamma og pappa før jeg ble myndig, skulle fadderne mine tatt seg av meg(adoptert). Er det andre som praktiserer dette?
Gunilla Skrevet 22. februar 2005 #6 Skrevet 22. februar 2005 I min familie har jeg blitt lært opp til at hvis noe skulle skje med mamma og pappa før jeg ble myndig' date=' skulle fadderne mine tatt seg av meg(adoptert). Er det andre som praktiserer dette?[/quote'] Nei, men jeg trodde lenge at det var slik. Det var nok slik det var før i gamle dager, uten utbygd velferdsordninger. I dag blir det i praksis annerledes dersom foreldre ikke har anledning til å ta seg av sine barn. Fadderne tar ikke automatisk over. nei.
Plonk Skrevet 23. februar 2005 #7 Skrevet 23. februar 2005 I min familie har jeg blitt lært opp til at hvis noe skulle skje med mamma og pappa før jeg ble myndig' date=' skulle fadderne mine tatt seg av meg(adoptert). Er det andre som praktiserer dette?[/quote'] Det er nok barnevernet som overtar, ikke sikkert du ville få lov til å adoptere engang, om du er aldri så mye fadder! Vanligvis er det vel slektninger som overtar foreldreansvaret om foreldrene faller fra.
Gjest Wayah - ikke innl Skrevet 23. februar 2005 #8 Skrevet 23. februar 2005 Det er altså snakk om familie som er faddere, bare for å oppklare litt, søster til mamma og sånt. Hos oss var det underforstått at det var noen av fadderne som skulle gjøre det. Heldigvis ble det aldri aktuelt :-)
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #9 Skrevet 24. februar 2005 Du skal ikke skrive under noe, men blir med opp til fontenen. Hvis du er "luefadder" eller gudmor kan du enten holde ungen eller fjerne lua :o Tror ikke dere er normalt med noe stort bidrag under dåpsfesten, men til en evt. konfirmasjon er det vanlig med en sang eller tale (hvis du fortsatt har kontakt med familien da Hvordan du velger å utøve fadderrollen kommer veldig an på deg og familien. Noen gir gaver til jul og bursdag, andre ikke. Synes smykke er ganske søtt som gave. Et tre var et veldig godt og kreativt forslag. Andre vanlige gaver er slike tallerken med kniv og gaffel fra f. eks. Porsgrund med motiv fra eventyr. P.s Du har ingen rettsmessige "krav" på ungen om foreldrene skulle falle fra.
Gjest Anonymous Skrevet 24. februar 2005 #10 Skrevet 24. februar 2005 Det er altså snakk om familie som er faddere' date=' bare for å oppklare litt, søster til mamma og sånt. Hos oss var det underforstått at det var noen av fadderne som skulle gjøre det. Heldigvis ble det aldri aktuelt :-)[/quote'] Samma om det er familie som er fadder eller ikke, om en er fadder har absolutt INGEN TING å si om foreldrene skulle falle fra. Det er ikke engang sånn at den foreldrene har "bestemt" og skrevet under på at de ønsker skal overta foreldreansvaret nødvendigvis får det. Det er barnevernet som bestemmer, etter "barnets beste". Så, faddere har ikke noe med dette å gjøre.
nallemaja Skrevet 24. februar 2005 #11 Skrevet 24. februar 2005 jeg har et lite gavetips. Der jeg kommer fra er det en dame i nabobygda som lager barnebøker tilpasset dåpsbarnet, der fortellingen blir skrevet som om den handler om barnet som skal få boka, og navnet og fødselsdato ev. dåpsdato blir trykt i permen(det er ca sånn, husker ikke, for har bare hørt veldig mange snakke om dette, har ikke sett den selv.) Det er veldig populært der, og blir ofte favorittboken når ungen blir litt større! Ellers syns jeg epletre e.l er kjempekoselig da! vi bygger nytt hus, og vi har planlagt at ungene skal få hvert sitt frukttre i hagen som skal være bare deres, som de må vanne og stelle og høste av! tror det blir stas!
Annie78 Skrevet 25. februar 2005 #12 Skrevet 25. februar 2005 I vår familie, og ellers det jeg kjenner til, skal en fadder (i den kristne kirken) sammen med foreldrene sørge for at barnet får en kristen oppdragelse. Dette lover dere for presten i kirken. Du trenger ikke være tilstede dersom du ikke kan, men de fleste møter jo opp i kirken. Hos oss gir fadderen en litt ekstra fin gave til fadderbarnet til jul og bursdag fram til konfirmasjonen, og vi inviterer de som er fadre på oss i bryllupet. Du kan, hvis foreldrene vil det, bære barnet til dåpen, men ofte er det foreldrene selv som gjør dette. Fadre og foreldre skal gå frem med barnet til døpefonten sammen. Er en ære å bli spurt om å være fadder! Lykke til!!! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå