AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #1 Skrevet 22. april 2018 Hvilke grenser har dere andre? Regler? Hvor stor frihet har ungdommen? Alkohol? Avhold? Overnatting hos venner? Fest hjemme? Henting om natten? Ok at de kjører med andre? Er du våken/edru selv når din ungdom er ute? Anonymkode: be8a7...1af
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #2 Skrevet 22. april 2018 O alkohol selvfølgelig. De er ikke 18. Alltid edru selv og kjører pluss henter. Barn skal da ikke drikke seg full. Er man 18 så kan de, men det anbefales ikke. Jo tidligere barn drikker jo mer skadet blir hjernen og drikker mer som voksne. Det skulle vært 20 år på alkohol. Anonymkode: f139b...d4d 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #3 Skrevet 22. april 2018 Som 16-17 åring hadde jeg innetid med mindre jeg sov hos noen. Foreldrene mine hadde mye tillit til meg så de stolte på at jeg ikke drakk da jeg sov borte, men det hendte at foreldrene våre snakket sammen og sørget for at vi ikke løy om hva vi gjorde. Dette var de helt åpne om ovenfor oss. Som 17-åring møtte jeg min nåværende kjæreste. En snill og ordentlig gutt som da var 21 år. De var bestemte på å møte han, og før de møttes var det null overnatting og strenge innetider. Kl 23 i ukedag og 01 i helgen. Etterhvert begynte vi å overnatte hos hverandre, og de la seg aldri opp i når jeg sov hos han. Dette var nok fordi de hadde tillit til både meg og han. Alkohol hadde de nulltoleranse for før jeg fylte 18, noe jeg er glad for den dag i dag. Jeg ser tilbake på det som at de gjorde det fordi de brydde seg om meg, og mente det godt. Ang henting sa alltid mine foreldre «ring alltid oss om du blir for full, så tar vi diskusjonen imorgen fremfor at du ikke kommer deg hjem.» Jeg har dog alltid ordnet meg selv, men var det fare for at foreldrene mine måtte hente ventet de på meg edru. Vi hadde også avtale på at jeg alltid skulle komme inn til de og si at jeg var hjemme om de hadde gått og langt seg. Jeg sendte også alltid melding når jeg kom hjem om jeg sov borte og de visste jeg var på fest, slik at de visste at jeg var trygg Jeg hadde alt i alt stor frihet, men dette kommer nok av tillit. Jeg viste at de kunne stole på meg, og de ga meg konsekvenser om tilliten ble brutt. Det var derfor aldri noe alternativ å ljuge ovenfor de, fordi jeg lærte gjennom noen hvite løgner at det lønte seg å være ærlig. Er 20 år nå Anonymkode: 104a1...548 3
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #4 Skrevet 22. april 2018 Vokste opp med at vi fikk dra på fest etter komfirmasjon. Null stress med litt alkohol før man blir atten. Anonymkode: 9883c...e73
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #5 Skrevet 22. april 2018 Åpenhet, være tilgjengelig og ikke dømmende. Ingen overnatting uten at jeg er helt sikker på at foreldrene der de skal være har kontroll og samme regler som oss. Vil heller ha hjem en full 17 åring enn t den sover borte for å skjule det. Vi har ett åpent forhold til alkohol. Ser at de som ikke har det er de som ender opp med hjemme-alene festene her. Tør de ringe etter hjelp feks for å komme seg hjem gjør jeg det uten de store moralpreknene, enn så lenge det er vanlige venner de omgås og ikke de som tukler med alt som er ulovlig. Jeg er alltid edru og klar for å hente, de vet de. Jeg tar alltid med venner hvis de er flere og ser jeg noen som åpenbart har fått for mye blir de fulgt hjem til døren. Det er ikke lov å drikke men det som er enda mindre lov er å skjule det, da mister jeg muligheten til å veilede. Anonymkode: ad160...34b 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #6 Skrevet 22. april 2018 Har ikke barn men kan si hvordan jeg vil være mot mine: La de gå på fest, men hente de eller alliere med andre foreldre om å hente. Ikke dømme, ikke kjefte, for da vil de bare feste hardere i skjul og ikke tørre å være åpne om ting som evn har skjedd. Vi hadde en forelder som pleide å hente oss, og det var eneste årsaken til at vi kom oss trygt hjem. Vi sov der, fordi foreldrene til oss andre ville kjeftet. Men i stedet for å overnattet hos fremmede på fest og drikke til vi sovna, ble vi hentet halv ett hver gang av denne ene forelderen, og kjørt trygt hjem til trygge omgivelser selvom vi hadde drukket noen cider eller øl. Anonymkode: 38ddd...65a 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #7 Skrevet 22. april 2018 55 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vokste opp med at vi fikk dra på fest etter komfirmasjon. Null stress med litt alkohol før man blir atten. Anonymkode: 9883c...e73 Vokste også opp med å få lov til å dra på fest fra jeg var konfirmert. Ingen foreldre som spurte hvor jeg var, om jeg drakk, ingen innetider. Kunne unngått mye ubehagelig hadde jeg hatt foreldre som brydde seg mer... det var fest fredag og lørdag hver helg i hele ungdomstiden. Anonymkode: 01669...897 1
Gjest GoldenLioness Skrevet 22. april 2018 #8 Skrevet 22. april 2018 Frihet under ansvar. Det vil være nulltoleranse for alkohol frem til han er 18, men han skal fremdeles vite at han alltid kan ringe oss og aldri være redd for å komme hjem om han skulle drikke alkohol. Hallo, jeg har vært ung jeg også Men drikker han så får det konsekvenser uten kjefting og drama. Jeg vil at han skal være trygg nok på oss til å komme med oss uansett hva det gjelder. Jeg mener at det er bedre å snakke om det og heller vise at en er skuffet om barnet har gjort noe det vet er galt fremfor å kjefte på ungen.
Ulven Skrevet 22. april 2018 #9 Skrevet 22. april 2018 Alkohol er ikke ulovlig under 18, så vær så snill å ikke bruk det som argument overfor ungdommen. Bruk heller alkoholens farer, samt det at noen gjør seg til lovbryter for å skaffe fram alkoholen som argument. 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #10 Skrevet 22. april 2018 Har ei på 17 år, hun får dra på fest, og jeg vet at hun drikker. Hun startet vel noen måneder etter hun ble 16 år. Men hun drikker ikke store mengdene, jeg vet alltid hvor hun er. Og hun svarer på melding. Så er hun på fest ca en gang annenhver måned, det er ikke hver helg. Jeg har selvfølgelig sagt at jeg ikke liker at hun drikker, vi har pratet mye om farene, og mer om farene ved hjemmebrent og dop. Så jeg stoler på henne. Det er den venninnen hennes som ikke får lov til å drikke, og ikke får gå på fest. Som drikker verst, som min datter har måtte ta seg av på festen, og få hjem. Som politiet har kjørt hjem osv. Jeg vil mye heller vite hvor min datter er, og hva hun gjør. Og jeg har sagt at hvis hun skulle bli for full en gang, eller det skjer noe, så må hun bare ringe, for da kommer jeg med en gang. Anonymkode: e115a...c67 5
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #11 Skrevet 22. april 2018 Det var veldig enkelt å si «null alkohol før du er 18» til min datter, men i praksis fungerte det ikke. Hun drakk/festet i smug, overnattet borte for at vi ikke skulle finne det ut osv... jeg har jo selv vært ung og skjønte fort hva hun drev med. Så ble heller enige om at alkohol i små mengder er Ok under visse forutsetninger: unngå sprit så langt som mulig, dersom noe skjærer seg/ mister kontrollen så kan hun ringe hjem når som helst, alltid ta vare på hverandre og ikke forlate noen som er døddrukne... ang kjøring; av og til henter vi dem fra fest, noen ganger kjøres de hjem av venner. ( de slipper haike/ta pirat med fremmede slik vi gjorde). Har ikke avtalt fast innetid, hun kommer hjem vanligvis rundt kl 01-02. Jeg ligger ikke våken og venter lenger, men har mobilen på og hun må alltid stikke hodet inn på soverommet mitt når hun er kommet hjem. Alt-i-alt har dette gått fint til nå. Hun har ikke vært overstadig beruset, og blir 18 år neste måned. Så håper hun har fått et godt grunnlag for videre festing, det tenker jeg hun vil trenge når russetida står for tur.😬 Anonymkode: 26918...550 2
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #12 Skrevet 22. april 2018 Ikke overnatting så fremst det ikke er hos kjæreste med foreldre hjemme. Ikke vært noe festing til nå. Men regelen er at jeg skal hente på fest. Om og når 16 åringen begynner å drikke tror jeg ikke jeg får gjort så mye med. Men ville aldri kjeftet fordi ungdommen skulle finne på å drikke. Hva alkohol er og hva de gjør med kroppen vet ungdommen da det er alkoholikere i nær familie. Og tror det er grunn til at ungdommen ikke vil på fester pr i dag. Anonymkode: 01632...cc9
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #13 Skrevet 22. april 2018 Jeg er 20 så ikke så lenge siden jeg begynte med festing og drikking. Dette er i alle fall mine erfaringer: Foreldrene mine støtter ikke mindreårig drikking, men det fikk heller ingen konsekvenser at jeg drakk. Jeg var/er en ansvarsfull person og de stolte på meg, men dersom det ikke var tilfelle så ville det nok blitt konsekvenser. Jeg begynte å drikke da jeg var 17, før dette var jeg nokså usosial og dro ikke ut på noe siden alt sosialt som foregikk utenom skoletid var fest med alkohol. Foreldrene mine var ganske lettet da jeg begynte å være sosial og det har nok noe med hvorfor de aksepterte fest med alkohol i utgangspunktet. Jeg fikk ikke lov til å overnatte hos venninner etter fest med mindre det var snakk om barndomsvenninner med foreldrene som var gode venner av foreldrene mine. Mobilen skulle bestandig være fulladet og jeg skulle oppdatere mamma eller pappa ca. annen hver time med hvordan det gikk, om jeg ble lengre enn planlagt, osv. Foreldrene mine skulle hente meg uansett hva, dette sørget blant annet for at jeg ikke drakk spesielt mye siden jeg ikke ønsket at de skulle se meg sørpefull. De holdt seg ikke våkne dersom det var snakk om kl 1-2, da våknet de heller når jeg ringte. Foreldrene mine er tilnærmet avholds (de kjører selvsagt edru) og kjørte gjerne hjem venner av meg dersom de ikke bodde så altfor langt vekke fra meg. Jeg hadde aldri fest hjemme utenom 18 årsdagen og 19 årsdagen min. Mange fine møbler, foreldrene mine er imot drikking av sprit pga alkoholisme i familien, og jeg blir generelt altfor sliten av å være vertinne. Mamma og pappa ville gjerne at jeg skulle være mer sosial og ha fest oftere hjemme da de tilbød seg også å dra ut noen timer for å spise eller annet. Kort oppsummert. Foreldrene mine ga meg aldri alkohol, jeg fikk kun lov til å drikke øl eller cider (fått via venner), dersom jeg ble litt for beruset så snakket vi sammen om det morgenen etter, jeg dro egentlig ikke spesielt ofte ut, hadde også en god del edrukvelder, og alt var innenfor trygge rammer. Jeg er veldig takknemlig for at foreldrene mine lærte meg om å ha et sunt forhold til alkohol, men samtidig ikke forbød drikking selv om de gjerne skulle ønsket at jeg ikke rørte alkohol i det hele tatt. "Alle" 16/17 åringer drikker, alt fra dem på toppidrettslinja, prestens datter og de flinke døtrene/sønnene til venninnene til mamma, noen skjuler det bare bedre enn andre. Jeg tenker i alle fall at det er viktig å vise forståelse og sette trygge rammer, men dersom man bryter disse så bør det få konsekvenser. Anonymkode: 1e418...028 4
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #14 Skrevet 22. april 2018 Skulle ønske jeg hadde så ansvarsfulle foreldre som dere i tråden her! Jeg begynte å drikke som 13 åring, var på fest både fredag og lørdag hver helg, ingen innetider, ingen henting, og om jeg kom hjem klokka 8 om morgenen så fikk jeg ikke engang spørsmål om hvor jeg hadde vært.. Anonymkode: 2d2ad...9a1
Gjest fruktfest Skrevet 22. april 2018 #15 Skrevet 22. april 2018 Alkohol og fest var helt uaktuelt da jeg var 16-17 Da jeg ble 18 sa foreldrene mine at dersom jeg skulle på fest så ønsket de veldig at det var de som skulle kjøre og hente meg, uansett hvor sent det ble. Er 21 nå og har i grunnen aldri vært noe interessert i fest og alkohol heller.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #16 Skrevet 22. april 2018 Herregud så mange flinke og omsorgsfulle foreldre det er her! Anonymkode: c94ed...5ea
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #17 Skrevet 22. april 2018 Jeg fikk tidlig vite at jeg ikke fikk drikke alkohol, men det var lett å lyve og si at jeg skulle overnatte hos venner.. så jeg begynte teknisk sett som 14-åring. Da jeg ble eldre, rundt 16 til 18 kjørte jeg på hardere og det skjedde MYE dumt. Fikk lov til å dra, men foreldrene mine ville vite hvor jeg var osv. Nå er jeg noen år eldre og ser at så mye kunne blitt unngått om jeg bare hadde vært ærlig og snakket med foreldrene mine om det. Den dagen jeg blir mamma skal jeg sette meg ned tidlig og snakke om alkohol. og hvis han/hun skulle gjøre det vil jeg heller ha sannheten enn «skal overnatte hos en venn». Anonymkode: 95956...d07
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #18 Skrevet 23. april 2018 Er oppvokst på bygda, så er vant til at ungdommene smaker på alkohol fra konfirmasjonsalder. Ønsker ikke å la barna ha et unaturlig forhold til dette, så jeg kan se for meg at de får med seg en halv flaske vin el.l. når de skal på fest når de går på vgs. Men vi bor i byen nå, og kanskje det er mer vanlig der med nulltorelanse? Uansett er det helt OK for meg. Anonymkode: c885f...9f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå