Gå til innhold

Gå ned i vekt: spise lite eller ofte?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bør jeg gå ned i vekt ved å;

- gjøre magesekken liten, som de som tar slankeoperasjoner gjør?

- eller spise lavkarbo eller ala Grete Roede?

Ønsker å gå ned minst 20kg. Veier 100 kg og er kvinne i trettiårene. 

Hilsen tjukkebollefeita.

Anonymkode: 974bc...f6d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøyaktig hvordan du gjør det er ikke så nøye, det viktigste er at du forbrenner flere kalorier enn du inntar.
Du gjør det selvsagt enklere ved å spise mat som gir deg metthetsfølelse som varer lenger, men det viktigste er å ikke få i seg for mye kalorier.
Trening, da spesielt å bygge muskler hjelper og vektnedgang til en viss grad, da det øker forbrenningen din.

• Liker 7
Skrevet

Det er viktig at du gjør noe du synes funker for deg, for noen funker Grete roede for andre lavkarbo. Det som er avgjørende er hva du klarer å gjøre mer enn i 2 uker.

Begynn med å skrive ned ALT du spiser til vanlig en uke, deretter se hva du kan bytte ut med produkter. Spiser du nugatti, bytt det ut med skinke. Spiser du potetgull med dip bytt det ut med grønnsaker og dip osv. Spis lite og ofte, tell gjerne kalorier i begynnelsen så vet sånn ca hvor mye kalorier det er i maten du spiser.

Lykke til

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk, begge to. Synes det er så vanskelig, men skal virkelig ta tak i problemet. Klarer ikke å se for meg at jeg klarer å gå ned i vekt. Men håper jeg klarer det, mannen har gått ned 25kg med løping, føler meg helt j*****, og andre poengterer at jeg må se fin ut for mannen. Skal melde meg på sats.

Mvh TS.

Skrevet

Trives du med lavkarbo, bruk det. Det funker ikke for meg jeg elsker brød og poteter. Jeg spiser 2-3 måltider om dagen +mellommåltid knekkebrød og frukt. Teller kalorier med my fitness pal og går ned litt per uke. 

AnonymBruker
Skrevet

Trist at du underskriver med den betegnelsen du gjør. Det er et skjellsord. 

Anonymkode: ff92b...884

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk, begge to. Synes det er så vanskelig, men skal virkelig ta tak i problemet. Klarer ikke å se for meg at jeg klarer å gå ned i vekt. Men håper jeg klarer det, mannen har gått ned 25kg med løping, føler meg helt j*****, og andre poengterer at jeg må se fin ut for mannen. Skal melde meg på sats.

Mvh TS.

Husk at sånn i all hovedsak så står maten for 90 prosent av vektnedgangen og trening de resterende ti. Meld deg for all del på SATS, men fortvil ikke om du ikke orker være så sprek som mannen din. Det viktigste er hva du putter inn i munnen din. Selv er jeg veldig makelig og har mer eller mindre gått ned over femti kilo ved å spise mindre, litt turer innimellom.

Anonymkode: 81447...a28

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Bli veganer. 1 kg brokkoli = 330 kalorier. Linser 300g = 340 kalorier. Det er myyyeee mat og lite kalorier. Så lenge du ikke lesser på med oljer, nøtter, sukkermat eller annen junk, så går du ned bare ved å spise "normalt". Fordi du spiser mer volum til mindre kalorier. Du kan spise vegansk 3 dager i uka og du hadde sannsynligvis begynt å gå ned i vekt, selv om det hadde vært treigere. 

Lavkarbo øker bare sjansen din for å utvikle hjerte- og karsykdommer, samt kan tukle med gallen

Når det gjelder størelse på måltider velger du selv det som gjør det lettere for deg å spise mindre kalorier. Jeg spiser mindre når jeg spiser store måltider. Spiser jeg små måltider føler jeg for å spise hele tiden. Men dette er induviduelt. 

Anonymkode: 4f99a...805

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes du burde ta tak i dette på en helt annen måte.

Du GÅR ned i vekt ved å spise færre kalorier enn du forbruker.
Du BØR gjøre dette på en måte som funker for deg.

Det er mange ting man ikke kan gjøre noe med, men vekta er ikke blant dem. Slutt å gjøre deg selv til et offer. Slutt å kalle deg selv stygge ting. Slutt å håpe, og slutt å sammenligne deg med andre, slutt å bry deg om hva folk sier, ikke meld deg inn på treningssenter hvis du ikke spesifikt har lyst til å trene på treningssenter.

Informer deg. Skaff deg nøytral og nyansert kunnskap. Vær kritisk til alt du leser og hører. Ta i bruk sunn fornuft. Legg en slagplan. Se på hvilke ting du gjør i dag, som bidrar til overvekt. Hvilke av de tingene kan du enkelt endre, uten at du føler at det går utover livskvaliteten? Pass på at det du endrer til ikke føles pyton og/eller ikke har noen reell effekt, eller får negative konsekvenser. Hvis du ikke har tilstrekkelig kunnskap om ernæring, skaff deg det, fra pålitelige kilder, og det beste for en som totalt mangler kunnskap, er Helsedirektoratets kostholdsråd. Hvis du har god kunnskap om ernæring fra før, må du bare ta den i bruk.

Vær forberedt på utfordringene du vil møte. Du vil bli overøst med "gode råd", og hvis du faktisk går ned i vekt, misunnelse og mistro. Hvis du bruker mat som trøst eller underholdning, kan du komme til å føle et tomrom, som må fylles på en annen måte. Du kan komme til å oppdage andre problemer, som har vært underordnet overvekten, og at lavere vekt ikke vil løse alle problemene dine. Du kan bli sett på på en annen måte, bli møtt med andre forventninger. Dine forventninger til deg selv kan også endres og utfordres. Å gå ned i vekt er mye mer mentalt arbeid enn kroppsarbeid.

• Liker 2
Skrevet

Gå ned i vekt er såre enkelt, men likevel så vanskelig. Det er helt riktig som en del sier her at du må innta færre kalorier enn du forbrenner, det er den enkle delen. Å få det til er en helt annen sak. Det som funket for meg var å ikke endre på så mye, men spise det samme som før, bare litt mindre. Store endringer fører ofte til at man sprekker. Jeg kuttet også ut en del tomme kalorier, som øl på hverdager f.eks. Trente ikke noe mer enn før, men var ganske aktiv før jeg gikk ned da. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det som fungerer best for de fleste er å ikke hoppe på et opplegg eller diett, men å gjøre små og riktige grep i forhold til ditt vanlige kosthold. 

Snu dårlige vaner, og fokuser på å redusere mengden mat inn med små grep. Jeg merket at jeg ble mett nok av ett knekkebrød til frokost, nummer to var kun en uvane. Jeg valgte avocado eller egg som pålegg, i stedet for ost og rekesalat. Jeg spiste en liten neve nøtter hver ettermiddag, slik at jeg ikke var utsultet når jeg kom hjem. Jeg forsynte meg kun en gang av middagen, jeg var jo mett nok. 

Var jeg sulten utenom frokost-lunsj-middag spiste jeg, men det var ikke "lov" å hive i seg "god" mat. Det vil si, hadde jeg ikke lyst på en liten kopp havregrøt, litt nøtter eller et tørt knekkebrød, var jeg egentlig ikke sulten. Og motsatt, var jeg ikke sulten til et måltid, spist jeg ingenting eller bare bittelitt. 

Jeg var ikke redd for sunne kilder til fett, som laks, avocado, nøtter. Jeg lærte meg om gode proteinkilder, som egg, linser og bønner. Dette gjorde at jeg var mett lenge. 

Av aktivitet fant jeg det som var mest lystbetont for meg. Jada, jeg kunne sikkert fått raskere progresjon og mer definerte muskler om jeg fulgte et treningsopplegg. Men trur jeg hadde gått på veggen og plutselig sluttet på dagen, om jeg skulle stå inne på Sats og løfte vekter tre ganger i uka. I stedet for kommer jeg meg ut av huset hver dag, det var eneste kravet. I begynnelsen gikk jeg 20-30 min. Nå blir det ofte over mila med løp, eller motbakkeintervaller. 

Anonymkode: d837a...7b8

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Mvh TS.

Du skal ikke se fin ut for mannen, eller noen andre! Du skal føle deg vel med deg selv. De "vennene" dine som sier det er noen skikkelige drittsekker. For all del, trening er kjempebra, men gjør det for deg selv! :klemmer:

Og husk at trening = gram, mat = kilo.

Forøvrig kan jeg dele min erfaring, jeg går for tiden under oppfølging ved en overvektsklinikk (jeg veier 125 kg. Der anbefaler de å spise små måltider ofte. Jeg skal spise hver 3-4 time. Frokost to brødskiver (med forskjellig pålegg), lunsj 1 brødskive (eller 2 knekkebrød, eller youghurt med ca 40gram frokostblanding), mellommåltid 2 knekkebrød, middag 150 gram kjøtt, 100-150 gram karbohydrater, minst 1/3 tallerken grønnsaker, kvelds 1 brødskive (eller 2 knekkebrød). Grønnsaker til hvert måltid, f.eks. tomatskiver på brødskiva. 3 porsjoner (ca 100 gram pr porsjon) frukt om dagen, maks 1 som juice. Daglig inntak skal ligge på ca 1600 kalorier, det er i underskudd for meg, så jeg går sakte og kontrollert ned i vekt. Jeg spiser meg mett, spiser god mat, og har gått ned ca tre kilo på den første måneden. Det er bedre å gå sakte ned i vekt, for om man raser ned med en diett, er det også stor risiko for at alt + mer til kommer rasende tilbake når du slutter.

Anonymkode: 02bae...b91

• Liker 1
Skrevet
22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du skal ikke se fin ut for mannen, eller noen andre! Du skal føle deg vel med deg selv. De "vennene" dine som sier det er noen skikkelige drittsekker. For all del, trening er kjempebra, men gjør det for deg selv! :klemmer:

Anonymkode: 02bae...b91

Dette, TS!! Du skal ikke gå ned i vekt for noen andre sin skyld, kun for din egen :) Stå på, dette klarer du!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...