AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Skrevet 21. april 2018 Jeg lurer på en ting. Jeg er glad i dyr og har alltid vært det, spesielt katter. Følger flere grupper på facebook for dyr som forsvinner. Og har stusset på en ting.. Hvorfor er folk så raske til å legge ut "Kjenner du igjen denne katten?" innlegg? En katt vandrer inn på deres tomt en gang, og de slipper dem inn og gir dem mat. En katt er i nabolaget for første gang og de går helt bananas. "Noen som har chip og kattefelle? haster!". I dag så var det enda en slik en. "Ny katt i nabolaget, fikk lokket den inn hos meg, ser fin ut i pelsen og er god og rund, fikk litt tunfisk nå, noen som har chipavleser?". Er jeg helt på trynet som reagerte på dette? Jeg skrev det rett ut at de må ro seg ned litt. Katten har det tydeligvis godt! Er stelt og får mat. Synes det er helt sykt at de oppfører seg slik. Jeg ble blokkert så klart fra siden. Sa ikke siste setning så klart var saklig og høflig. Ja man er pliktig til å hjelpe dyr i nød. Men det må da være en god grunn til å reagere, før man reagerer. Lav vekt og floker er ofte et godt utgangspunkt. Ja det finnes katter som sliter med å legge på seg, ja det finnes eiere som er late når det kommer til børsting. Men en katt som ser helt frisk ut.. jeg forstår det bare ikke. Er det jeg som er helt på bærtur her? Anonymkode: 64f0c...503 18
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #2 Skrevet 21. april 2018 Hvorfor plager det deg? Anonymkode: 7e8e1...b8f 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #3 Skrevet 21. april 2018 Har og lagt merke til det samme. Og det dette i den lokale gruppen for nabolaget her. Det kan være litt surt og kaldt ute, og det hagler inn med meldinger og bilder av "savnede" katter på utsiden som de har matet av ren barmhjertighet.. ikke rart at det forsvinner mange katter. Anonymkode: 4212e...ce4 7
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #4 Skrevet 21. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hvorfor plager det deg? Anonymkode: 7e8e1...b8f Fordi jeg synes det er galt. Grunnen til at jeg synes det er galt, kan du lese her: https://www.nrk.no/ostfold/_-ikke-mat-andres-katter-i-kulda-1.10804858 Om noen hadde tatt inn min katt, så hadde jeg klikket. Jeg hadde blitt så forbannet at jeg har ikke ord. Jeg følger disse gruppene, i frykt for å se min egen katt der. Enten som i å blitt fanget, stjålet og matet av ukjente, eller påkjørt og funnet død i grøften. ts Anonymkode: 64f0c...503 10
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #6 Skrevet 21. april 2018 Jeg er veterinær og har flere ganger fått inn «bortkomne» katter for å sjekke om de har chip. Det har ofte vist seg å være katter i nabolaget som ikke var savnet, men kun takket ja til litt ekstra mat. Anonymkode: 043e3...6c2 15
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #7 Skrevet 22. april 2018 Enig med deg. Ser man katter bør man tenke over om katten faktisk ser hjemløs ut. Er den rastløs og leter? Er den stygg i pelsen? Etc. Men å te en frisk og tam katt inn bare fordi man har sett den i hagen en gang er idioti. Man forvirrer kattene. Anonymkode: 72fcb...1cb 11
Gjest MadameDeRosa Skrevet 22. april 2018 #8 Skrevet 22. april 2018 En av mine katter kunne forsvinne i opptil to døgn pga sånne som tok inn katten og gav den mat og holdt den inne et par dager i gangen det første året i det nye nabolaget. Hun er chipset og sterilisert, har fin pels og vært litt tynn etter at hun fikk kattungene sine, men hun har det godt og et godt hjem. Det er så respektløst!
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #9 Skrevet 22. april 2018 Stemmer i, de virker jo helt hysteriske. Mine katter er heldigvis ikke noe vant med fremmede. Anonymkode: 63f84...ffc
Sussudio Skrevet 23. april 2018 #10 Skrevet 23. april 2018 To ganger har jeg opplevd at noen har tatt med seg katten min hjem fordi de antok at katten hadde gått seg bort. Begge gangene var kattene nærmest utenfor inngangsdøra vår når den ble tatt. Begge kattene har vært chippet, kastrert og frisk og blank i pelsen. Den siste damen som tok katten begrunnet handlingen med at katten var så blank og fin i pelsen at hun var sikker på at den måtte være en rømt innekatt. Altså...Etter siste gjenforening skrøt kidnapperen av at hun hadde "reddet" katten på en sånn gruppe på facebook. Jeg blir helt matt. 7
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #11 Skrevet 23. april 2018 Er så enig med ts!! Å mate andre sine katter er en jævla uting, og ser ikke folk forskjell på om kanskje katten virkelig trenger hjelp eller har den kanskje bare vært ute i 30 minutter..... Anonymkode: 2e162...af1 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #12 Skrevet 23. april 2018 Så enig med deg!! Katter går seg jo veldig sjelden bort, de finner veien hjem. Når jeg var liten husker jeg at katten min var hos bestemor en periode, 4 km unna, og den snek seg ut døra der og gikk hjem. At man ser en katt EN gang synes jeg ikke er noen grunn til å reagere. Ser man samme katten flere ganger derimot, og den mjauer og vil inn, er tydelig dårlig stelt / sulten så er det noe annet. Men får inntrykk av at innlegg som "denne katten har jeg ikke sett her før, så den tar jeg inn og gir mat selv om det ser ut til at den har det fint" er helt unødvendig, og ofte viser det seg at katten tilhører en nabo, og katten bare var på luftetur (som katter er, og skal være). Anonymkode: 09a50...852 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #13 Skrevet 23. april 2018 Katten vår ble "stjålet" fordi den var så tynn og skranten. Den var (for meg) åpenbart en rasekatt som skal være slank, skjønner ikke hvorfor katteleskerne ikke så det før de begynte å fôre han. Han var blank og fin i pelsen, det var vår (ikke kaldt) og bodde 1000 meter unna. Trengte åpenbart ikke å "reddes".... Anonymkode: 20514...d44 3
Kontormus Skrevet 23. april 2018 #14 Skrevet 23. april 2018 Jeg syns det er bra at folk har blitt mere bevisst på at katter ikke skal ignoreres. Hvis folk merker kattene sine slik at eier kan kontaktes, så får det så være at et par ikke nødvendigvis har rotet seg bort, men tilhører nabolaget. 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #15 Skrevet 23. april 2018 Syns det er helt på trynet. Ja greit hvis katten har vært der noen dager, men katter kan jo søren ikke være ute å lufte seg lenger uten å bli tatt inn, mata, sjekka chip på å hele pakka. Haha. Forstår det om katten ser pjusk ut, men en frisk og rask katt- nei. Anonymkode: 2be2c...603 4
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #16 Skrevet 23. april 2018 Man tar inn en katt KUN når den ser pjuskete ut. Man mater ikke katten FØR man ar sjekket om den har en eier. De fleste rundt oss har katt. To er av god gammel årgang og slipper kattene ut om natten uansett gradene. Her har jeg lagt ulltepper i godstoler på overbygd veranda om vinteren og der sover kattene som er ute. Anonymkode: 829c6...3fe 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #17 Skrevet 23. april 2018 2 minutter siden, Kontormus skrev: Jeg syns det er bra at folk har blitt mere bevisst på at katter ikke skal ignoreres. Hvis folk merker kattene sine slik at eier kan kontaktes, så får det så være at et par ikke nødvendigvis har rotet seg bort, men tilhører nabolaget. Hva med de som flere ganger i uka finner katta si på ei facebookgruppe, med teksten "NOEN SOM SAVNER KATTA SI????" "eh ja. den bor 2 hus bortfor" typ Anonymkode: 2be2c...603 5
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #18 Skrevet 23. april 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er så enig med ts!! Å mate andre sine katter er en jævla uting, og ser ikke folk forskjell på om kanskje katten virkelig trenger hjelp eller har den kanskje bare vært ute i 30 minutter..... Anonymkode: 2e162...af1 Jeg mistet en katt på den måten. Ei dame begynte å mate med noe han likte bedre enn maten hjemme, så han gikk så klart dit. Etterhvert lot jeg henne overta hele katten, han var jo alltid der uansett. Anonymkode: f9147...018 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #19 Skrevet 23. april 2018 Jeg er enig med deg TS. Mange tar inn katter som plutselig er i hagen deres, som om de tror katter ikke skal være ute? Jeg forstår ikke helt. Det er som om de er så kåte på å gjøre «en god gjerning» at de ikke ser at de gjør en dårlig en i stedet. Anonymkode: 70733...67b 2
Kontormus Skrevet 23. april 2018 #20 Skrevet 23. april 2018 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som flere ganger i uka finner katta si på ei facebookgruppe, med teksten "NOEN SOM SAVNER KATTA SI????" "eh ja. den bor 2 hus bortfor" typ Anonymkode: 2be2c...603 Samme katt flere ganger i uka? Du overdriver ikke en smule? Jeg har aldri sett samme katt mer enn én gang, og de aller fleste er faktisk savnet. Uansvarlige katteeiere er et større problem enn overivrige kattereddere. Så merk kattene deres! Om noen skulle vise seg og ha en hjem i nærheten er ingen stor skade skjedd. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå