AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Skrevet 21. april 2018 Jeg er hobby/turrytter med bittelitt opplæring fra dritdårlig rideskole fra mange år tilbake. Av opplæring ellers har jeg hatt 4-5 privattimer med instruktør som ga meg mye. Har ingen mulighet til å ta privattimer nå, men jeg kunne saktens trenge det. Jeg elsker å ri på tur, og jeg synes det er gøy når hesten min har lyst til å galoppere. Enda gøyere ville det jo vært om jeg greide å sitte ned i galoppen og finne takten, men jeg synes det er så innmari vanskelig! Jeg har en hest som er litt traust og treig, så vi har ikke galoppert mye. Nå på våren merker jeg at det er mer futt i henne, og da særlig på tur sammen med andre hester. Siden vi for det meste rir alene får jeg lite galopptrening, og når vi endelig kommer på tur med andre og det blir mer fart kjenner jeg at jeg blir veldig usikker. Problemet mitt er nok for det første at jeg nok spenner meg litt når hun fatter galopp (uvant med så mye fart/redd for ikke å mestre det), jeg finner ikke takten, greier ikke "slippe hofta" (jeg er jo allerede spent) og gynge med, hælene, som vanligvis peker nedover, greier jeg ikke ha fokus på i det hele tatt, og føttene sklir ut av stigbøylene. Når føttene sklir ut kommer frykten for å falle av i rasende tempo, og derfra er all fokus på å klore seg fast. Skikkelig elegant... Ellers sliter jeg ikke med sits: jeg fokuserer på å sitte på seteknokene, jeg bruker magemusklene aktivt, senker skuldrene, har hælene ned og tærne fram. Jeg synes jo dette er så gøy, men det er så frustrerende å ikke føle at man får til ordentlig. Kan noen med erfaring forklare meg på lettfattelig vis hva jeg skal gjøre for å få til dette bedre? Anonymkode: c920e...1d8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #2 Skrevet 21. april 2018 Det hjelper å lene seg littegrann bakover og holde seg fast foran på salen og liksom presse seg ned i salen. Det hjelper også om du slipper å tenke på å ha kontroll hele tiden, for det å "henge" på tøylene og sitte og passe på hesten gjør det hele vanskelig, som du jo har merket også. Jeg opplevde en stor forskjell da jeg begynte å ha lengre tøyler og stole mindre på å ha kontroll med tøylene og mere på å ha balanse og tyngde i kroppen. Og så må man selvsagt føle seg trygg, om man ikke gjør det så må man gå noen steg tilbake. Det er så mange ulykker på hest som kunne vært unngått om man hadde holdt seg til ting man er komfortabel med istedenfor å presse seg inn i situasjoner som føles utrygge. Det er så lett å bli presset av andre fordi det ser ut som de fikser det, men de kan faktisk være like usikre som deg men viser det ikke. Det er lurt å begynne et sted det er helt trygt, som i en ridehall eller på bane, eventuelt mens noen lonsjerer hesten, da trenger man jo bare å sitte der og kan fokusere utelukkende på sits. Det vil jeg også anbefale å gjøre barbak da jeg mener at det er dette som virkelig trener balansen. Lykke til! Anonymkode: 208d7...b34 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #3 Skrevet 21. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det hjelper å lene seg littegrann bakover og holde seg fast foran på salen og liksom presse seg ned i salen. Det hjelper også om du slipper å tenke på å ha kontroll hele tiden, for det å "henge" på tøylene og sitte og passe på hesten gjør det hele vanskelig, som du jo har merket også. Jeg opplevde en stor forskjell da jeg begynte å ha lengre tøyler og stole mindre på å ha kontroll med tøylene og mere på å ha balanse og tyngde i kroppen. Og så må man selvsagt føle seg trygg, om man ikke gjør det så må man gå noen steg tilbake. Det er så mange ulykker på hest som kunne vært unngått om man hadde holdt seg til ting man er komfortabel med istedenfor å presse seg inn i situasjoner som føles utrygge. Det er så lett å bli presset av andre fordi det ser ut som de fikser det, men de kan faktisk være like usikre som deg men viser det ikke. Det er lurt å begynne et sted det er helt trygt, som i en ridehall eller på bane, eventuelt mens noen lonsjerer hesten, da trenger man jo bare å sitte der og kan fokusere utelukkende på sits. Det vil jeg også anbefale å gjøre barbak da jeg mener at det er dette som virkelig trener balansen. Lykke til! Anonymkode: 208d7...b34 Takk for svar! Har googlet litt, og jeg ser flere anbefaler barbak/evt droppe stigbøyler. Bare tanken skremmer meg. Antagelig er jeg altfor avhengig av stigbøylene (det føles sånn), og da tenker jeg at det kanskje er noe grunnleggende feil med sits og/eller balanse? Å trene med longering kunne sikkert være veldig nyttig, men jeg har ingen som kan det, desverre. Bane har jeg tilgang på, så det spørs om jeg ikke skal bruke tid på trening der. Anonymkode: c920e...1d8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #4 Skrevet 21. april 2018 1 hour ago, AnonymBruker said: Takk for svar! Har googlet litt, og jeg ser flere anbefaler barbak/evt droppe stigbøyler. Bare tanken skremmer meg. Antagelig er jeg altfor avhengig av stigbøylene (det føles sånn), og da tenker jeg at det kanskje er noe grunnleggende feil med sits og/eller balanse? Å trene med longering kunne sikkert være veldig nyttig, men jeg har ingen som kan det, desverre. Bane har jeg tilgang på, så det spørs om jeg ikke skal bruke tid på trening der. Anonymkode: c920e...1d8 Ja tren gjerne på bane selv, om du ikke tør å ri barbak kan du jo bare ta føttene ut av stigbøylene og la hesten rusle rundt mens du holder deg fast i salen og konstentrerer deg om å bare holde balansen. Det er nok balansen som mangler litt, og når du syns det blir sitte på en hest uten stigbøyler blir det jo ikke noe gøy om du mister dem. Det er smart for sikkerheten skyld også at du lærer å ri uten. Jeg lærte å ri barbak helt fra begynnelsen, og fortsatte med det fordi jeg sjeldent fant at hesten hadde en behagelig sal som passet. Jeg har bare pleid å sitte på et teppe eller voiloc som er festet med tau egentlig, skikkelig profft haha Men det funker for å lære balanse. Jeg leste et sted at noen mente at man egentlig aldri lærer å sitte godt på en hest om man ikke lærer å ri barbak, så det var en blanding av det og at jeg faktisk ikke hadde sal som passet som gjorde at jeg forbante meg på at jeg skulle lære å ri barbak. Jeg er ikke noe teknisk flink, har null peiling på dressur etc., men jeg sitter på hesten, det har jeg iallefall lært. Jeg pleide også å sitte på hesten min og andre hester mens de beitet, og å ligge på dem også. Det hjelper så utrolig å sitte på en hest som bare gjør som den vil, fordi bevegelsene blir uforutsigbare og det trener balansen enormt. Dette kan du også gjøre med sal selvsagt. Anonymkode: 208d7...b34 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #5 Skrevet 21. april 2018 Det manglet visst et par ord her plutselig: 1 minutt siden, AnonymBruker said: Ja tren gjerne på bane selv, om du ikke tør å ri barbak kan du jo bare ta føttene ut av stigbøylene og la hesten rusle rundt mens du holder deg fast i salen og konstentrerer deg om å bare holde balansen. Det er nok balansen som mangler litt, og når du syns det blir vanskelig å sitte på en hest uten stigbøyler blir det jo ikke noe gøy om du mister dem. Det er smart for sikkerheten skyld også at du lærer å ri uten. Jeg lærte å ri barbak helt fra begynnelsen, og fortsatte med det fordi jeg sjeldent fant at hesten hadde en behagelig sal som passet. Jeg har bare pleid å sitte på et teppe eller voiloc som er festet med tau egentlig, skikkelig profft haha Men det funker for å lære balanse. Jeg leste et sted at noen mente at man egentlig aldri lærer å sitte godt på en hest om man ikke lærer å ri barbak, så det var en blanding av det og at jeg faktisk ikke hadde sal som passet som gjorde at jeg forbante meg på at jeg skulle lære å ri barbak. Jeg er ikke noe teknisk flink, har null peiling på dressur etc., men jeg sitter på hesten, det har jeg iallefall lært. Jeg pleide også å sitte på hesten min og andre hester mens de beitet, og å ligge på dem også. Det hjelper så utrolig å sitte på en hest som bare gjør som den vil, fordi bevegelsene blir uforutsigbare og det trener balansen enormt. Dette kan du også gjøre med sal selvsagt. Anonymkode: 208d7...b34 Anonymkode: 208d7...b34
FantasDick Skrevet 21. april 2018 #6 Skrevet 21. april 2018 Hvordan går det i arbeidstrav? Hvis du sitter fint ned der, burde det gå greit å overføre det til galoppen. Jeg ville ridd på bane uten stigbøyler, jobbet mye i arbeidstrav. Er hun sterk nok til å galoppere på volte? Da ville jeg prøvd det også - rolig og kontrollert. På tur ville jeg stått i galoppen en stund, for at du skal bli vant og fortrolig med farten før du tenker på å sitte ned. Kan jeg spørre hvilken rase det er? Noen større typer har ofte ganske stort steg som kan være vanskeligere å sitte godt ned på.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #7 Skrevet 21. april 2018 Stå i stigbøylene? Anonymkode: 6ffa1...de9
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #8 Skrevet 21. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Ja tren gjerne på bane selv, om du ikke tør å ri barbak kan du jo bare ta føttene ut av stigbøylene og la hesten rusle rundt mens du holder deg fast i salen og konstentrerer deg om å bare holde balansen. Det er nok balansen som mangler litt, og når du syns det blir sitte på en hest uten stigbøyler blir det jo ikke noe gøy om du mister dem. Det er smart for sikkerheten skyld også at du lærer å ri uten. Jeg lærte å ri barbak helt fra begynnelsen, og fortsatte med det fordi jeg sjeldent fant at hesten hadde en behagelig sal som passet. Jeg har bare pleid å sitte på et teppe eller voiloc som er festet med tau egentlig, skikkelig profft haha Men det funker for å lære balanse. Jeg leste et sted at noen mente at man egentlig aldri lærer å sitte godt på en hest om man ikke lærer å ri barbak, så det var en blanding av det og at jeg faktisk ikke hadde sal som passet som gjorde at jeg forbante meg på at jeg skulle lære å ri barbak. Jeg er ikke noe teknisk flink, har null peiling på dressur etc., men jeg sitter på hesten, det har jeg iallefall lært. Jeg pleide også å sitte på hesten min og andre hester mens de beitet, og å ligge på dem også. Det hjelper så utrolig å sitte på en hest som bare gjør som den vil, fordi bevegelsene blir uforutsigbare og det trener balansen enormt. Dette kan du også gjøre med sal selvsagt. Anonymkode: 208d7...b34 Jeg dropper gjerne stigbøylene når vi skritter, og jeg synes det går greit å være uten dem i rolig arbeidstrav også. Det er når farten øker at jeg føler jeg trenger dem, som en hjelp til å holde meg på. Jeg har ridd litt barbakk, men da holder jeg meg til skritt. Synes det er innmari ubehagelig, for jeg blir så sår i r*va. Opplevd å få ordentlig gnagsår, liksom. Jeg har kanskje for dårlig med kjøtt på kroppen! 57 minutter siden, FantasDick skrev: Hvordan går det i arbeidstrav? Hvis du sitter fint ned der, burde det gå greit å overføre det til galoppen. Jeg ville ridd på bane uten stigbøyler, jobbet mye i arbeidstrav. Er hun sterk nok til å galoppere på volte? Da ville jeg prøvd det også - rolig og kontrollert. På tur ville jeg stått i galoppen en stund, for at du skal bli vant og fortrolig med farten før du tenker på å sitte ned. Kan jeg spørre hvilken rase det er? Noen større typer har ofte ganske stort steg som kan være vanskeligere å sitte godt ned på. Jeg sitter greit ned i arbeidstrav. Hun er ikke strrk nok til galopp på volte, desverre. Ville vært mye enklere om hun var. Litt skeptisk til å stå i stigbøylene, siden jeg har bomløs sal..? Ikke en drittsal, altså, det er en skikkelig fra barefoot med ordentlig pad/trykkfordeling, men dog. Hun er fjording, så ingen store steg, heldigvis. Har ridd diger hedt med ditto steg før, og det var mye verre i galoppen. Anonymkode: c920e...1d8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #9 Skrevet 22. april 2018 Man får automatisk god balanse av å tråkke hælen ned. Det er en vanesak. Man blir sterkere etterhvert. Jeg rir helst barbak, særlig på tur og ofte på banen. Jeg har en hanoveraner som er svær, og har verdens beste galopp. Tren balanse, det blir bedre. Anonymkode: de1f9...701
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #10 Skrevet 22. april 2018 jeg mistenker at hele problemet ligger i at du ikke tør å "slippe hofta" som du selv skriver. Jeg ville beskrevet det som om du ikke tør å slippe opp i overgangen mellom bekkenet og korsryggen. Bekkenet skal følge hestens bevegelser, mens fra korsryggen og opp skal du jobbe for å være mest mulig i balanse i forhold til hestens midtpunkt/tyngdepunkt. Gir det mening? Fjordinger har forholdsvis korte ben og dermed korte steg. Siden de også er litt bedagelig anlagt, må man ofte pushe de ganske godt før de kommer opp i skikkelig galopp og skikkelig steglengde. Her er det viktig å ikke bremse med bekkenet! En fjording vil oppfatte ethvert signal om å bremse og gjøre nettopp det. Samtidig gir du kanskje motstridende signaler om å øke tempoet. Resultatet er en litt stakkato gange uten flyt. Og da er det også vanskelig å få en god sits. du kan for eksempel forsøke å galoppere uten stigbøyler mens du presser hælene ned. ideelt sett skal ikke stigbøylene gjøre noe som helst for sitsen eller balanse din, unntatt å holde sjenklene på plass. Anonymkode: 738eb...97d 1
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #11 Skrevet 22. april 2018 7 timer siden, AnonymBruker skrev: jeg mistenker at hele problemet ligger i at du ikke tør å "slippe hofta" som du selv skriver. Jeg ville beskrevet det som om du ikke tør å slippe opp i overgangen mellom bekkenet og korsryggen. Bekkenet skal følge hestens bevegelser, mens fra korsryggen og opp skal du jobbe for å være mest mulig i balanse i forhold til hestens midtpunkt/tyngdepunkt. Gir det mening? Fjordinger har forholdsvis korte ben og dermed korte steg. Siden de også er litt bedagelig anlagt, må man ofte pushe de ganske godt før de kommer opp i skikkelig galopp og skikkelig steglengde. Her er det viktig å ikke bremse med bekkenet! En fjording vil oppfatte ethvert signal om å bremse og gjøre nettopp det. Samtidig gir du kanskje motstridende signaler om å øke tempoet. Resultatet er en litt stakkato gange uten flyt. Og da er det også vanskelig å få en god sits. du kan for eksempel forsøke å galoppere uten stigbøyler mens du presser hælene ned. ideelt sett skal ikke stigbøylene gjøre noe som helst for sitsen eller balanse din, unntatt å holde sjenklene på plass. Anonymkode: 738eb...97d Jeg tror du har veldig mye rett i det du skriver her. Det har en tendens til å være sånn at jeg blir tatt litt på senga når jeg skjønner at hun faktisk har lyst til å løpe skikkelig fort, fordi det så sjelden skjer. Det er ikke sånn at hun tar seg friheter, altså, for jeg signaliserer jo at det er det hun skal, men alene må jeg jobbe så veldig for å få henne med (hun er så lat da), og galoppen blir aldri veldig rask, mens på tur med andre, særlig nå på våren, overrasker hun meg innimellom med skikkelig rask galopp. Når tempoet bli veldig høyt kjenner jeg at vi er i utakt, og det blir desto vanskeligere både å konsentrere seg om å sitte, holde seg på, og ha føttene på plass. Litt sånn småkaotisk situasjon. Hoftene blir det ikke rom for å tenke på. Uff. Antagelig bør jeg avstå fra galopp sammen med andre hester, og forsøke å komme ordentlig på plass når jeg rir på tur alene/på bane. Føler det blir litt for risky business. Tusen takk til alle som har tatt seg tid til å svare meg. Jeg harvfått masse gode innspill jeg skal ta med meg videre! Anonymkode: c920e...1d8
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #12 Skrevet 22. april 2018 Jeg skjønner hva du sliter med, for min del handler det egentlig mye om manglende styrke i beina og kjernemuskulatur enn manglende balanse. Jeg merker det godt i beina når jeg har vært på tur som krever mye jobbing fra min del, som lange oppoverbakker og/eller mye trav/galopp. Nå rir jeg bare 1 gang i uka, så burde egentlig begynne med mer styrketrening for å forbedre sitsen min og da spesielt i rask galopp. Anonymkode: 1dffe...5f7 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå