Gå til innhold

Selge stort hus og flytte inn i liten leilighet for å få et bedre liv?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i en stor enebolig hvor vi har forsømt vedlikeholdet i mange år. Vi har prioritert jobber/karriere og barna har vært krevende. Ingen av oss er spesielt praktiske. Vi vurderer å selge for å slippe å ta tak i vedlikeholdsarbeidet som både er kostbart og krever at vi setter oss inn i ting. Vi kan få god pris på huset pga beliggenhet i ettertraktet område sentralt i universitetsby, enestående utsikt, stor skjermet hage, tilbaketrukket fra trafikk. Gangavstand til alt man trenger av skoler, barnehager og bysentrum. 

Hvis vi selger er det for å slippe å bruke tid og penger på vedlikehold/oppgradering. Huset er egentlig alt for stort for oss. Vi ønsker å kunne bo mindre, men mer praktisk. Ettersom det ikke selges mindre boliger i skolekretsen her (er få mindre hus her og de er aldri til salgs, er mest store hus omgjort til leiligheter), ser vi for oss  oss å flytte til en leilighet .  Jeg innser at vi da taper hage (evt vi kan få en liten hageflekk  eller dele en hage/gressplen med flere andre, men ikke noe i nærheten av det vi har nå, med trær og bærbusker). 

Jeg er redd for å gjøre noe vi kommer til å angre på. På den ene siden ønsker jeg å bo mindre/trangere og mer praktisk, ha færre eiendeler,  leve fornuftig, mindre å passe på, mindre renhold, gjerne alt på ett plan. På den annen side syns jeg det er deilig å høste egne bær, ha et potetland, barna har plass til å spille fotball og hoppe trampoline. Hagen vår er ofte full av barn fra nabolaget og jeg syns det er deilig å ha denne skjermede frodige plassen ute som vi har. Problemet er selve huset som er alt for stort og med alt for mye som må fikses. Det kunne vært mulig å innrede utleieleiligheter f.eks, men det vil bli kostbart det også. 

Hvordan skal jeg finne ut hva jeg vil, hva som er lurt? Det er også et økonomisk aspekt ved dette. Selger vi får vi frigjort ganske mye penger. Det gir mulighet til å gjøre noe annet jobbmessig .Vi ønsker begge å trappe ned på den jobbingen som genererer mest inntekt og frigjøre tid til å gjøre andre mer kreative ting, men som ikke gir like bra inntekt. På den annen side er det kjekt å ha plass til å ta imot besøkende, overnattingsgjester, feire bursdager i hagen, sånne ting.. Og vi har jo barn som går i barneskolen, vil jo det beste for de også.

Hva ville dere gjort?

Anonymkode: 090cb...294

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hvor gamle er barna? Behovet for plass blir gjerne større jo større barna er... 

Bor du i leilighet, er behovet for å reise bort i ferier mye større. 

Anonymkode: 279cd...859

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har holdt på huset jeg også, men det er så mye jobb, og jeg bruker jo ikke halvparten av rommene engang, sånn egentlig!
Har nå tatt avgjørelsen om å flytte til en mindre leilighet, hovedsaklig pga det økonomiske for detfrigjør mye penger og utgifter. Da kan man få råd til å leve livet godt, i stedet for å snu på kronene for å få det til å gå rundt pga høye bo og vedlikeholdsutgifter. Tror ikke jeg vil angre, har kjent på dette lenge og selger i sommer. Livet har stått på stedet hvil i mange tiår nå, så på tide at jeg får råd til å gjøre litt andre ting enn å være hjemme, reise, shoppe, nyte, spa, hygge.

Anonymkode: 9ac2d...f06

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
46 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har holdt på huset jeg også, men det er så mye jobb, og jeg bruker jo ikke halvparten av rommene engang, sånn egentlig!
Har nå tatt avgjørelsen om å flytte til en mindre leilighet, hovedsaklig pga det økonomiske for detfrigjør mye penger og utgifter. Da kan man få råd til å leve livet godt, i stedet for å snu på kronene for å få det til å gå rundt pga høye bo og vedlikeholdsutgifter. Tror ikke jeg vil angre, har kjent på dette lenge og selger i sommer. Livet har stått på stedet hvil i mange tiår nå, så på tide at jeg får råd til å gjøre litt andre ting enn å være hjemme, reise, shoppe, nyte, spa, hygge.

Anonymkode: 9ac2d...f06

Har du barn? 

• Liker 1
Skrevet

Selg og flytt. Dersom dere går i pluss kan dere evt investere i en mindre leilighet som kan leies ut frem til barna kan/vil overta.

Barna husker mest den tiden man har sammen, ikke hvor man bodde.

• Liker 2
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi bor i en stor enebolig hvor vi har forsømt vedlikeholdet i mange år. Vi har prioritert jobber/karriere og barna har vært krevende. Ingen av oss er spesielt praktiske. Vi vurderer å selge for å slippe å ta tak i vedlikeholdsarbeidet som både er kostbart og krever at vi setter oss inn i ting. Vi kan få god pris på huset pga beliggenhet i ettertraktet område sentralt i universitetsby, enestående utsikt, stor skjermet hage, tilbaketrukket fra trafikk. Gangavstand til alt man trenger av skoler, barnehager og bysentrum. 

Hvis vi selger er det for å slippe å bruke tid og penger på vedlikehold/oppgradering. Huset er egentlig alt for stort for oss. Vi ønsker å kunne bo mindre, men mer praktisk. Ettersom det ikke selges mindre boliger i skolekretsen her (er få mindre hus her og de er aldri til salgs, er mest store hus omgjort til leiligheter), ser vi for oss  oss å flytte til en leilighet .  Jeg innser at vi da taper hage (evt vi kan få en liten hageflekk  eller dele en hage/gressplen med flere andre, men ikke noe i nærheten av det vi har nå, med trær og bærbusker). 

Jeg er redd for å gjøre noe vi kommer til å angre på. På den ene siden ønsker jeg å bo mindre/trangere og mer praktisk, ha færre eiendeler,  leve fornuftig, mindre å passe på, mindre renhold, gjerne alt på ett plan. På den annen side syns jeg det er deilig å høste egne bær, ha et potetland, barna har plass til å spille fotball og hoppe trampoline. Hagen vår er ofte full av barn fra nabolaget og jeg syns det er deilig å ha denne skjermede frodige plassen ute som vi har. Problemet er selve huset som er alt for stort og med alt for mye som må fikses. Det kunne vært mulig å innrede utleieleiligheter f.eks, men det vil bli kostbart det også. 

Hvordan skal jeg finne ut hva jeg vil, hva som er lurt? Det er også et økonomisk aspekt ved dette. Selger vi får vi frigjort ganske mye penger. Det gir mulighet til å gjøre noe annet jobbmessig .Vi ønsker begge å trappe ned på den jobbingen som genererer mest inntekt og frigjøre tid til å gjøre andre mer kreative ting, men som ikke gir like bra inntekt. På den annen side er det kjekt å ha plass til å ta imot besøkende, overnattingsgjester, feire bursdager i hagen, sånne ting.. Og vi har jo barn som går i barneskolen, vil jo det beste for de også.

Hva ville dere gjort?

Er dere nødt til å flytte fra stort hus til liten leilighet? Hvis dere har mulighet for en noenlunde stor leilighet ( et rom til hver) tror jeg det kan fungere. Jeg er vokst opp med stor hage full av bærbusker og frukttrær og tenker noen ganger det er litt synd at jeg ikke fører dette videre til neste generasjon. Men så er det så imari herlig å nyte livet ute ved sjøen eller skogen mens hageeiere står med rumpa i været å luker!!!

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, Lerkefugl skrev:

Selg og flytt. Dersom dere går i pluss kan dere evt investere i en mindre leilighet som kan leies ut frem til barna kan/vil overta.

Barna husker mest den tiden man har sammen, ikke hvor man bodde.

Eh, om barna er under 16 år så vil de ABSOLUTT merke at de plutselig ikke har plass til utelek, besøk av venner i hagen og trampoline ja. Nettopp muligheten til å leke ute er det mine barn benytter seg av mest. Innendørs er ikke så farlig, så lenge de slipper å bo vegg i vegg med oss foreldrene. 

Anonymkode: 1efc8...2fa

• Liker 3
Skrevet

Hvis det er i Trondheim vil jeg kjøpe huset ditt TS 😅💕 Hørtes helt fantastisk ut!! 

Har dere råd til å sette bort arbeidet med vedlikehold? Jeg hadde ikke flyttet fra en så herlig hage og beliggenhet med små barn, men jeg forstår absolutt at vedlikeholdet tynger dere. Det er mye å rekke over når man har jobb og barn! 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi har både små og store barn og trives godt med minimalisme. Mindre unødvendig hus- og hagearbeid. Mer penger til overs. Jeg kan trygt anbefale det hvis du heller vil oppleve livet utenfor hjemmet :)

Anonymkode: 9beed...300

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, Litjpusi skrev:

Hvis det er i Trondheim vil jeg kjøpe huset ditt TS 😅💕 Hørtes helt fantastisk ut!! 

Har dere råd til å sette bort arbeidet med vedlikehold? Jeg hadde ikke flyttet fra en så herlig hage og beliggenhet med små barn, men jeg forstår absolutt at vedlikeholdet tynger dere. Det er mye å rekke over når man har jobb og barn! 

Jeg og :P

Bor i en passe stor leilighet i en firemannsbolig, mye vedlikehold som må gjøres, bare at jeg må ha med resten av huset. Ganske vanskelig når enkelte har bodd her i hundre år og ikke gjort en dritt. Skulle gjerne hatt enebolig så jeg faktisk kunne gjort det som må gjøres..

TS, har dere vurdert rekkehus/tomannsbolig/firemannsbolig? Det er mange muligheter, det trenger ikke være enten enebolig eller liten leilighet. Hage er noe dritt hvis man ikke har helt sansen, særlig hvis den er stor. Å leie noen som kommer innom en dag i uka feks er jo også en mulighet :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å leie en leilighet i en forsøksperiode samtidig som dere leier ut huset? 

Anonymkode: a5b1c...5d0

AnonymBruker
Skrevet

Dere kan leie en Airbnb leilighet for å se om dere kan trives i en leilighet

Anonymkode: 2a488...4cb

AnonymBruker
Skrevet

Bor i rekkehus på 116 m2 med to barn i småskolen. Vi har tenkt og tenkt på om vi skal kjøpe enebolig med større hage. Men vi har funnet ut at vi blir boende. Barna har hvert sitt soverom med ok størrelse, og vi har alt vi trenger. Riktignok ikke hage, men stor terrasse med plass til en del uteleker og plass til gjester 😊

Barna beveger seg stadig i større grad på egenhånd rundt i nabolaget, besøker venner, og så har vi masse lekeplasser overalt, inkludert rett nedenfor huset.

Det vi har fokus på, er at døren alltid er åpen hos oss! Familie og venner er alltid velkomne, selv om vi ikke har en stor enebolig. Vi har hatt bursdager med 25 stykker, trangt men trivelig. Plassmangel er ikke noe tema når vi vil samle de vi er glad i. Når barna blir store og vil ha filmkvelder osv, så innreder vi rommene deres med sovesofa og TV, eller så får de stua og vi tar en tur ut.

Vi er tett på hverandre, men det føles trygt og fint! Kanskje endrer behovene seg når de går inn i tenårene. Men det er fint å tenke på at vi er gjeldsfrie lenge før pensjonsalder, har mulighet til å reise masse med barna og ha en del friheter jeg vet andre med store eneboliger ikke har. V vil også kunne jobbe redusert uten problemer om vi skulle ønske det.

Hvis du føler vedlikeholdet kveler mye av gleden ved stor bolig, og dere i tillegg kan jobbe redusert så synes jeg virkelig dere skal vurdere det sterkt. Barn setter i stor grad mest pris på tilstedeværende foreldre.

Vokste selv opp i en gigantisk enebolig med hage, og jeg husker helt fra jeg var ganske liten hvor opptatt mamma og pappa var med jobb i og utenfor huset. 

Anonymkode: f57d1...830

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Vi har både små og store barn og trives godt med minimalisme. Mindre unødvendig hus- og hagearbeid. Mer penger til overs. Jeg kan trygt anbefale det hvis du heller vil oppleve livet utenfor hjemmet :)

Anonymkode: 9beed...300

Hvordan da minimalisme? Hvor mange m2 trengs egentlig - f.eks 2 voksne og 3 barn...? 

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, Litjpusi skrev:

Det er fantastisk med stor hage ja, skjermet fra trafikk og bråk! :) Men det er kjipt med gigantisk hus som står og forfaller og man ikke aner hvor man skal begynne med vedlikeholdet.... for ikke å snakke om oppussing innvendig.. Aner ikke engang hvordan man skal regne ut kosten. Og vi kan ikke gjøre noe selv. Ingen av oss har gjort noe praktisk med hus noen gang. Kunne ønske det gikk å bare rive og bygge et nytt lite koselig et, det hadde vært drømmen

TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er det noen tomter til salgs i nærheten da? Kan dere skille ut noe av deres egen tomt og bygge nytt? Nye bygg har mye mindre vedlikehold, og dere kan velge materialer og produkter som varer "en evighet". Da bestemmer dere selv størrelsen på huset, og får en liten hage. 

Anonymkode: 90b3b...549

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Slik du beskriver det ville jeg definitivt solgt. Men som nevnt av en over her, ville jeg sett etter en romslig leilighet, ikke en liten, og gjerne et sted med fine fellesarealer/hyggelig nabolag. Det tror jeg ikke dere ville angret på. Og hus som forfaller er ikke bra, plutselig kan forfaller ha gått så langt at verdien forringes betraktelig (mine svigerforeldre gjorde dette, klorte seg fast til en enebolig de ikke klarte å vedlikeholde. Tror de satte prisrekord i nabolaget da de solgte- i negativ retning).

Anonymkode: eb384...23b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan kan dere har forsømt vedlikehold i mange år når dere har små barn? Har dere kjøpt et oppussingsobjekt og aldri kom i gang?

Jeg mener at med små barn er det tullete å flytte i leilighet. Huset blir vel ikke falleferdig når dere venter noen år til? Som du skriver er det beliggenhet som gjør huset attraktiv og det vil ikke forandre seg.

Vi bor på 200 kvm og har 2 barn som er snart tenåringer. Kunne ikke falt meg inn å flytte inn i noe mindre akkurat nå. De får venner på besøk og da er det greit at de kan gjøre det i kjellerstue mens jeg holder på oppe. Jeg skal flytte til mindre leilighet når ungene har flyttet hjemmefra. Da har vi fremdeles helse for å kunne reise og gjøre ting samtidig som vi slipper å bruke masse tid på hus.

Anonymkode: 23e72...0f7

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom på noe annet TS. I slike sameier som du beskriver med få boenheter, så behøves det også vedlikehold. Da må du bli enig med flere andre hvordan vedlikeholdet skal gjøres, og man må bli enige hvis det skal settes bort til firma. Etter min erfaring med 12 år i 3 slike sameier så gjøres mye av vedlikeholdet selv, bestemt av flertallet. Flertallet bestemmer også når det skal gjøres, så da må du avlyse alle planer.. Jeg har vært med å bytte drenering, pusse opp vaskerom, male, t.o.m bygge garasjer. Mange vil heller gjøre det selv enn å betale, og man kan som regel ikke kjøpe seg ut av sin del av arbeidet.

Anonymkode: 90b3b...549

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis hagen er så stor, ville jeg vurdert å delt ut tomt som har plass til nytt hus i passe størrelse med litt hage, så solgt det gamle huset. Valgt selvrensende vinduer, lerk eller hva det heter til bordkledning som aldri trenger maling. Ingen lister inne så robotstøvsuger kommer til overalt. Osv osv.

Anonymkode: 93b8b...552

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...