Gå til innhold

Bytte skole - snakke med rektor?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Mine barn skal bytte skole etter sommerferien, og jeg lurer på hvor omfattende det er?

Må jeg søke på skolen som er nærmest der vi kommer til å bo, eller er det nok å bare ringe og si at jeg ønsker de skal begynne der?

Skal skolen sende over all dokumentasjon de har på barna mine til den andre skolen?

Og så lurer jeg på om det er en samtale med rektor foreldre til nye barn skal ha, eller er det ikke slik?

Er det mulig på noe vis å få skolen til å plassere mine barn i klasser delvis utfra ønsker? Mener ikke at jeg ønsker at de skal komme i klasse med A, B, C og D etc., men om det er mulig å ønske seg en klasse for den ene av dem, hvor ikke alle guttene driver med fotball f.eks.? Slik er det i klassen han går nå, og han er alltid utenfor, alle de andre guttene er sportsinteresserte.

Anonymkode: dd697...167

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ring skolen og snakk med dem. 

Mest sannsynlig er det rektor du må snakke med, men det kan variere noe fra skole til skole. 

Du må normalt sende et brev. Men om flytting allerede er meldt, kan det hende det holder med samtale. 

Skolen vil jo prøve å plassere etter både barnas og skolens behov. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Her i kommunen er det vanlig på barneskolen at gammel skole snakker med ny skole om barnet. Dessverre for vår del ble det sagt A og ikke B. Ny skole fikk beskjed om at de fikk et barn som skulket, men ikke informasjon om hvorfor (mobbing). Du kan snakke med rektor på ny skole og fortelle om ønsker. Rektor har en kabal som skal gå opp og forhåpentligvis velger best mulig for de nye ungene med tanke på ledig plass i klasser.

Anonymkode: 04ede...338

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Og det har du ikke tenkt på før nå?

Det er litt sent, men jeg håper det likevel ordner seg for dere.

Anonymkode: 31c7a...2c7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og det har du ikke tenkt på før nå?

Det er litt sent, men jeg håper det likevel ordner seg for dere.

Eh, sent? Selvsagt er det ikke for sent, det er jo rundt disse tider mange folk flytter, om de trenger det.

Hva er poenget med å komme med en sånn frekk, uberettiget kommentar? 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Eh, sent? Selvsagt er det ikke for sent, det er jo rundt disse tider mange folk flytter, om de trenger det.

Ja, jeg synes det er litt i det seneste laget, og det er ikke sikkert du for plass spesielt når det gjelder flere barn.

Regner med at dette er noe du har visst en liten stund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg synes det er litt i det seneste laget, og det er ikke sikkert du for plass spesielt når det gjelder flere barn.

Regner med at dette er noe du har visst en liten stund.

Hvorfor er det i seneste laget? Du mener folk skal sende ut mail til alle skoler i et gitt område, sånn i tilfelle de havner der? Du vet kanskje ikke at det i byer ikke er sånn at man kan velge skole, men faktisk gå på den hvor man ender med å kjøpe seg et hus? Og at man ikke på magisk vis bare skaffer seg et hus akkurat der man vil når man vil?

Kom deg ned på jorden du.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Hvorfor er det i seneste laget? Du mener folk skal sende ut mail til alle skoler i et gitt område, sånn i tilfelle de havner der? Du vet kanskje ikke at det i byer ikke er sånn at man kan velge skole, men faktisk gå på den hvor man ender med å kjøpe seg et hus? Og at man ikke på magisk vis bare skaffer seg et hus akkurat der man vil når man vil?

Kom deg ned på jorden du.

Det finner du fort ut om det stemmer eller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

"ikke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så bitter og frekk? Har du det ikke bra? 

Jeg kunne selv ikke fått meg til å være frekk mot noen på nett jeg ikke kjenner og som spør om noe som ikke er kontroversielt eller noe.

Rare folk møter man dessverre på overalt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så lenge det ikke er Oslo du skal flytte til, er det bare å søke/ringe og informere om at dere flytter inn i deres skolekrets. Da vil de skrive inn barna og ordne det praktiske.

det er vanlig å sende papirene fra den ene skolen til den andre, men du må godkjenne det først. Jeg ville evnt bedt om å få mappa til barnet og gi det fysisk til den nye skolen. Søsteren min opplevde at gammel skole ikke sendte alle papirer som var relevant for barnet.

Hvis det er noe ekstra med barna dine,(type spes.ped) ville jeg bedt om et møte med rektor/spespedansvarlig slik så skolen var klar over behovet før barnet starter. 

Når det er snakk om å flytte i etablerte klasser, tror jeg ikke du får velge så mye. Det kommer jo veldig an på om det er plass i den aktuelle klassen. Men du kan jo ytre et ønske, så kan de ta hensyn til det hvis det er mulig.

Anonymkode: 5f29b...abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så lenge det ikke er Oslo du skal flytte til, er det bare å søke/ringe og informere om at dere flytter inn i deres skolekrets. Da vil de skrive inn barna og ordne det praktiske.

det er vanlig å sende papirene fra den ene skolen til den andre, men du må godkjenne det først. Jeg ville evnt bedt om å få mappa til barnet og gi det fysisk til den nye skolen. Søsteren min opplevde at gammel skole ikke sendte alle papirer som var relevant for barnet.

Hvis det er noe ekstra med barna dine,(type spes.ped) ville jeg bedt om et møte med rektor/spespedansvarlig slik så skolen var klar over behovet før barnet starter. 

Når det er snakk om å flytte i etablerte klasser, tror jeg ikke du får velge så mye. Det kommer jo veldig an på om det er plass i den aktuelle klassen. Men du kan jo ytre et ønske, så kan de ta hensyn til det hvis det er mulig.

Takk. Da spør jeg om å få den fysiske mappen til det ene barnet i alle fall.

Lurer og på om barneskoler har noen spesielle tiltak overfor nye elever som har opplevd mobbing tidligere (en av grunnen til at jeg bytter skole for dem)? 

Uansett, problemet er at jeg ikke vet om det kommer hus for salg i det området/bydelen vi vil flytte til, men så lenge skolen får beskjed før sommerferien er det forhåpentligvis greit. Det er ikke til Oslo vi skal flytte (heldigvis).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lurer og på om barneskoler har noen spesielle tiltak overfor nye elever som har opplevd mobbing tidligere (en av grunnen til at jeg bytter skole for dem)? 

Uansett, problemet er at jeg ikke vet om det kommer hus for salg i det området/bydelen vi vil flytte til, men så lenge skolen får beskjed før sommerferien er det forhåpentligvis greit. Det er ikke til Oslo vi skal flytte (heldigvis).

Mange skoler har egen handlingsplan for mobbing. Skolen vår har planen på hjemmesiden, så du kan jo se på hjemmesiden til den aktuelle skolen. 

Søstern ringte en uke før og ga beskjed om st de kom flyttende, og det løste seg med en gang. Nå var det et lite sted da, men allikevel. Tror det er slik at skolene må «rydde» en plass til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

I Bergen gir man bare beskjed til ny skole. Man har rett på skoleplass. Det anbefales å bytte skole så tidlig som mulig når man vet om overflyttingen. Ikke la barnet gå og grue seg/lure på hvordan det blir.

Anonymkode: aed39...4e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å gi elevmapper til foreldre som skal levere den til ny skole? Da kan jo foreldrene ta ut enkelte skriv som de ikke vil at den nye skolen skal ha. Tror nok den gamle skolen sender alle slike papirer i posten for å unngå at foreldre sorterer ut info som liggee i mappa. 

Anonymkode: 60d0c...773

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Er det lov å gi elevmapper til foreldre som skal levere den til ny skole? Da kan jo foreldrene ta ut enkelte skriv som de ikke vil at den nye skolen skal ha. Tror nok den gamle skolen sender alle slike papirer i posten for å unngå at foreldre sorterer ut info som liggee i mappa. 

Anonymkode: 60d0c...773

I bhg må foreldre samtykke til alt som skal gies videre til skolen, pga. Taushetsplikt. Vil tro det er samme regler på skolen.

Anonymkode: 28ca1...23b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I bhg må foreldre samtykke til alt som skal gies videre til skolen, pga. Taushetsplikt. Vil tro det er samme regler på skolen.

Anonymkode: 28ca1...23b

Det er sånn i skolen også, men gamleskolen sender selv mappen over til den nye skolen.

Anonymkode: b7de2...d1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du har krav på skoleplass på nærskolen din, og er overhode ikke sent ute. Nye elever kommer igjennom hele året, av og til over sommerferien med varsling lenge i forveien, av og til får vi beskjed dagen før, og av og til får vi plutselig en ny elev i klassen midt i året. 

Vi har rutiner på å ta i mot nye elever, bl.a. samtale med sosiallærer etter en liten stund. Dette tenker jeg dere også kan be om dersom det ikke er noe som går automatisk. 

Når det gjelder plassering i en klasse, går det ofte på elevantall og plass. F.eks om to klasser har 25 elever, og  en har 20 og alle har like stort klasserom, vil man nok i mange tilfeller plasseres i klassen med 20. Men man ser på klassesammensetningene også altså. Spesielt når det gjelder elever med ekstra bagasje (enten det er mobbing eller iop eller hva som helst), så prøver man å ta hensyn. 

Anonymkode: bd58a...3e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror ikke at det nødvendigvis var en frekk kommentarer. Vi flyttet 8 måneder før barna skulle begynne på ny skole, og da var skolenes kabal for klasser allerede lagt, og nærmeste skole var full. Mine måtte derfor gå på annen skole, selv om jeg klaget og styrte på. 

Forhåpentligvis har dere flyttet til en skolekrets hvor det ennå er åpning til å ta inn nye elever, men du bør melde fra så snart som mulig. 

Du melder til ny skole og nåværende skole. Så skal det være et overføringsmøte mellom gammel og ny skole. Dette pleier nåværende skole å kalle inn til. Der kan eventuelle behov og ønsker tas opp. 

Anonymkode: 1ec4e...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi flyttet også på grunn av mobbing. Desto viktigere å melde overgang så snart som mulig, og få et møte med gammel og ny skole så snart som mulig. Ny skole trenger litt tid på å forberede seg når de tar imot barn som har opplevd mobbing, så de kan planlegge å ivareta barnet best mulig, angående hvilken klasse og lærere som er best egnet til å se til at slik ikke får utvikle seg på ny skole. 

Mitt barn som ble mobbet ble bevisst plassert i en klasse med en svært erfaren lærer, som er utpreget god på dette med å skape godt klassemiljø. Streng, men svært oppmerksom og omsorgsfull. Mitt barn stortrives nå på skolen. Vi har fått tett oppfølging i forhold til tidligere problemer, og skolen har vært veldig på for å se til at ingenting slikt får utvikle seg på den skolen. 

Dette hadde de mulighetene til å planlegge og gjennomføre fordi jeg var tidlig nok ute til at de fikk legge gode planer. 

Anonymkode: 1ec4e...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...