Gå til innhold

Aleneforeldre- hva har man rett til?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Skal flytte fra samboer, med min 6 md gamle baby. Noen som vet hva jeg skal gjøre; hvilke ting jeg har rett på, hvilke søknadsbrosjyrer jeg må ha, om jeg må snakke med trygdekontoret, eller er det nok at jeg sender inn div. søknader(overgangsstønad osv)?

Og så har jeg et problem; lite penger, dvs det blir vanskelig å få ny leilighet uten hjelp. Tar det lang tid før man får det man har rett på, og går det an å få noe på forskudd?

Har lyst å komme meg vekk fortest mulig, men økonomien stopper meg :cry:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ring ditt lokale trygdekontor, så får du en time med en saksbehandler.

H*n hjelper deg med søknader til de tingene du har krav på som overgangsstønad, ekstra barnetrygd, bidrag fra far, bidrag til barnetilsyn, og kanskje noe jeg også har glemt.

Du vil nok også ha krav på bostøtte.

Lykke til! Det med økonomien ordner seg nok.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg vil huske at da jeg engang gikk fra min samboer, kunne jeg ikke søke om overgangsstønad etc før ETTER at jeg var flyttet fra han. Og saksbehandlingstiden var 1-2 mnd. Jeg gikk på sosialkontoret, men der var det ikke noe hjelp å få (gjør det aldri igjen), fordi jeg hadde 5000 kr i aksjefond.

Det var skikkelig deprimerende, men det gikk seg da til. Vi var lutfattige en stund men det varte bare noen uker.

Du klarer det fint du og. Men husk å ta med deg det som er ditt. Ikke vær like dumsnill som jeg var. Jeg ga eksen det aller meste av møbler, bil etc fordi jeg hadde dårlig samvittighet som gikk fra han. Det er tungt å etablere seg på nytt med hvitevarer, møbler og alt av utstyr.

Skrevet

Det var også slik, da jeg ble enslig, at bruddet måtte være et faktum, men at det var lang behandlingstid, nei, ikke for meg. Jeg fikk overgangstønad samme måned.

Skrevet

Takk for svar!

Har ringt trygdekontoret og får tilsendt 5-6 skjemaer jeg må fylle ut.

Men hva skal jeg gjøre når jeg rett og slett ikke har råd til å flytte enda,- og kanskje ikke har krav på noe/ får innvilget noe før jeg har flyttet?

Jeg trenger jo penger for å flytte. Vet ikke hvordan jeg skal få mulighet til å ta det steget,- derfor skulle jeg jo gjerne hatt penger på forskudd. Kanskje jeg kan låne av foreldrene mine. ellers vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. noen tips?

Gjest Anonymous
Skrevet

Kanskje be om feriepengene nå allerede?

Hvis du har fødselspermisjon med lønn, har du ikke krav på overgangsstønad.

Ellers får du håpe på en velvillig eks. Kanskje han hjelper deg over den verste kneika?

Gjest Anonymous
Skrevet

lån penger av foreldrevenner er jo et alternativ. Ellers er det sosialkontoret... Kan også prøve boligkontoret i din kommune, de er hjelpsomme om ikke med penger så med informasjon om rette instanser å henvende seg.

Lykke til til deg og barnet.

Skrevet
Jeg gikk på sosialkontoret, men der var det ikke noe hjelp å få (gjør det aldri igjen), fordi jeg hadde 5000 kr i aksjefond.

Det var skikkelig deprimerende, men det gikk seg da til. Vi var lutfattige en stund men det varte bare noen uker.

Kanskje litt på siden, men hvorfor i allverden gikk du på sosialkontoret når du hadde 5000 kroner i aksjefond? Er jo ikke allverdens av kapital det selvfølgelig, men trodde man brukte det man hadde før man tydde til slike nødløsninger som å be sosialkontoret om hjelp.

Gjest Anonymous
Skrevet

De 5000 i aksjefond hadde jeg helt glemt av.

Jeg vet at man ikke kan ha penger på bok eller noe av verdi for å få hjelp på sosialen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...