AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Skrevet 21. april 2018 Pga komplisert operasjon i juli/august som vil kreve lang rehabilitering får jeg ikke brukt ferie i 2018. Min lege sier han vil sykemelde for minst 4 måneder. Har 5 ukers ferie samt en ekstra uke fri i kontrakten. Har vært ansatt i 4 år hos arbeidsgiveren. Kan jeg kreve iht Ferieloven å få de 5 ukene med ferie utbetalt i kroner? Anonymkode: a1425...659
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #2 Skrevet 21. april 2018 https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymkode: 2bda3...1b8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #3 Skrevet 21. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: https://lovdata.no/dokument/NL/lov/1988-04-29-21 Anonymkode: 2bda3...1b8 Hei, takk for at du vil bidra! Ferieloven er der den - men finner ikke svar på mitt spørsmål. Håper noen vet 🙂 Anonymkode: a1425...659
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #4 Skrevet 21. april 2018 (2) (Feriepenger for ikke avviklet ferie) Er feriefritid overført til et påfølgende ferieår, utbetales feriepengene for den overførte del først når ferien tas, jf bestemmelsene i nr. 1. (3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager) Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales. 3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv) Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder. (1) (Ferieavvikling under sykdomsfravær mv) Arbeidstaker som blir helt arbeidsufør før ferien, kan kreve at ferien utsettes til senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes senest siste arbeidsdag vedkommende arbeidstaker skulle hatt før ferien. Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Anonymkode: 2bda3...1b8
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #5 Skrevet 21. april 2018 Det er ikke lov å utbetale ferie som ikke er avviklet. Du finner nærere beskrivelse av dette på Arbeidstilsynet sine sider Når ferie ikke avvikles Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at ferien blir avviklet, og arbeidstaker har plikt til å ta ferie. All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode. Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Anonymkode: e85f5...b2e 1
applestories Skrevet 21. april 2018 #6 Skrevet 21. april 2018 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: [...] (3) (Forskuddsferie og overføring av feriedager) Det kan inngås skriftlig avtale om avvikling av forskuddsferie på inntil 12 virkedager og overføring av inntil 12 virkedager ferie til det påfølgende ferieår. Forskuddsferie og overføring av ferie ut over dette kan ikke avtales. [...] Arbeidstaker som har vært helt arbeidsufør i løpet av ferien, kan kreve at et tilsvarende antall virkedager ferie utsettes og gis som ny ferie senere i ferieåret. Kravet må dokumenteres med legeerklæring og fremsettes uten ugrunnet opphold etter at arbeidet er gjenopptatt. Anonymkode: 2bda3...1b8 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke lov å utbetale ferie som ikke er avviklet. Du finner nærere beskrivelse av dette på Arbeidstilsynet sine sider Når ferie ikke avvikles Arbeidsgiver har plikt til å sørge for at ferien blir avviklet, og arbeidstaker har plikt til å ta ferie. All lovbestemt ferie som ikke er avviklet i løpet av ferieåret skal overføres til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller der arbeidstaker har for eksempel vært syk over flere år og har mye ferie til gode. Ferien må tas ut i feriedager, ikke penger. Det er ikke lov å få utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet eller overført til påfølgende ferieår. Dette gjelder også i de tilfeller det er tale om overføring grunnet arbeidsuførhet eller foreldrepermisjon. Anonymkode: e85f5...b2e Så dersom man er syk kan utsette ferien til senere i ferieåret. Man kan maks overføre 12 virkedager til neste år. Og all lovbestemt ferie som ikke er avviklet skal overføres til neste år. Jeg får ikke dette helt til å henge sammen
Gjest Dævendøtte Skrevet 21. april 2018 #7 Skrevet 21. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Pga komplisert operasjon i juli/august som vil kreve lang rehabilitering får jeg ikke brukt ferie i 2018. Min lege sier han vil sykemelde for minst 4 måneder. Har 5 ukers ferie samt en ekstra uke fri i kontrakten. Har vært ansatt i 4 år hos arbeidsgiveren. Kan jeg kreve iht Ferieloven å få de 5 ukene med ferie utbetalt i kroner? Anonymkode: a1425...659 Ta ferie nå da?
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #8 Skrevet 21. april 2018 23 minutter siden, applestories skrev: Så dersom man er syk kan utsette ferien til senere i ferieåret. Man kan maks overføre 12 virkedager til neste år. Og all lovbestemt ferie som ikke er avviklet skal overføres til neste år. Jeg får ikke dette helt til å henge sammen Man kan maksimalt avtale å overføre 12 virkedager ferie til året etter. Dersom du derimot blir sykmeldt ut året uten å ha fått avviklet ferie skal all ferie du er trukket i lønn for overføres til påfølgende år. Det er ikke lov å utbetale ferietrekk for ikke avviklede feriedager. Ferien blir altså overført til neste år dersom du ikke får avviklet den. Anonymkode: f9a7b...e7e
applestories Skrevet 21. april 2018 #9 Skrevet 21. april 2018 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Man kan maksimalt avtale å overføre 12 virkedager ferie til året etter. Dersom du derimot blir sykmeldt ut året uten å ha fått avviklet ferie skal all ferie du er trukket i lønn for overføres til påfølgende år. Det er ikke lov å utbetale ferietrekk for ikke avviklede feriedager. Ferien blir altså overført til neste år dersom du ikke får avviklet den. Anonymkode: f9a7b...e7e Da er jeg med, synes formuleringene der var litt vanskelige. Liten avsporing: Jeg bor i en liten kommune med en del industribedrifter som stenger fire uker i sommerferien og en uke om høsten. Sykefraværet går opp og ned som overalt ellers, ulike skader, ulike leger. Det man så for tre-fire år siden var at noen leger sykmeldte uavbrutt gjennom ferien, mens andre nektet å gi sykmelding da de visste hvor pasienten jobbet og at de holdt stengt visse uker. Andre arbeidere hadde andre leger - og fikk sykmelding gjennom ferien, og da fikk utsette ferien til de ble friskmeldte. Av to kolleger fikk dermed den ene, uanvhengig av sykmeldingsgrunn, ta igjen ferien senere, mens den andre måtte avvikle den mens man var sykmeldt. Hva som skjedde vet jeg ikke, men for et eller to år siden begynte en av arbeidsgiverne å sende brev til NAV om at bedriften stengte visse uker, og at arbeiderne dermed ikke skulle ha sykepenger for denne perioden. NAV var da pålagt å stanse sykepengene frem til bedriften åpnet igjen. Om leger og arbeidsplasser egentlig har muligheten til å gjøre slikt hadde vært interessant å vite, men det er ikke noe jeg har gravd noe dypere i ennå.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #10 Skrevet 21. april 2018 3 timer siden, applestories skrev: Da er jeg med, synes formuleringene der var litt vanskelige. Liten avsporing: Jeg bor i en liten kommune med en del industribedrifter som stenger fire uker i sommerferien og en uke om høsten. Sykefraværet går opp og ned som overalt ellers, ulike skader, ulike leger. Det man så for tre-fire år siden var at noen leger sykmeldte uavbrutt gjennom ferien, mens andre nektet å gi sykmelding da de visste hvor pasienten jobbet og at de holdt stengt visse uker. Andre arbeidere hadde andre leger - og fikk sykmelding gjennom ferien, og da fikk utsette ferien til de ble friskmeldte. Av to kolleger fikk dermed den ene, uanvhengig av sykmeldingsgrunn, ta igjen ferien senere, mens den andre måtte avvikle den mens man var sykmeldt. Hva som skjedde vet jeg ikke, men for et eller to år siden begynte en av arbeidsgiverne å sende brev til NAV om at bedriften stengte visse uker, og at arbeiderne dermed ikke skulle ha sykepenger for denne perioden. NAV var da pålagt å stanse sykepengene frem til bedriften åpnet igjen. Om leger og arbeidsplasser egentlig har muligheten til å gjøre slikt hadde vært interessant å vite, men det er ikke noe jeg har gravd noe dypere i ennå. Jeg trodde ikke det var lov? Hvis man er sykmeldt i ferien, skal ferien utsettes. Det har da ingen ting å si at bedriften stenger? Det som teller er vel om man ville vært sykmeldt hvis bedriften hadde vært åpen? Anonymkode: d85f4...a35 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå