AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Skrevet 21. april 2018 Nå er jeg 28 uker på vei og har lagt på meg 6,2 kg. For noen uker siden var det nesten 7 kg, men jeg går opp og ned en halvkilo som en jojo. Det har egentlig stått stille i flere uker. Var på kontroll i uke 24 og SF-målet var helt på kurven, men likevel blir jeg bekymret når jeg leser at babyen skal legge på seg 200 g på en uke, og så går jeg NED? Jeg spiser og spiser, men det skjer ikke noe. Går aldri sulten. Blir litt redd han ikke skal få næringen han trenger. Ny kontroll neste uke og jeg er spent på resultatet. Håper det viser at det vokser og gror. Hvor mye har dere lagt på dere og hvilken uke er dere i? Anonymkode: eaa60...04d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #2 Skrevet 21. april 2018 En halvkilo er jo ingenting. Jeg kan fly opp og ned to kg av litt ekstra salt eller usunn mat jeg. Stress ned! Vektøkningen din kan man ikke si noe på før du informerer om du fra før var normalvektig eller ikke. Babyen tar uansett næringen den trenger, og så lenge jordmor/lege ikke er bekymret er det ingenting å tenke på. Hvor mye andre har lagt på seg er irrelevant for deg og vil ikke hjelpe deg med spørsmålet ditt. Anonymkode: 21ce1...960
Ny Bruker Skrevet 21. april 2018 #3 Skrevet 21. april 2018 7 kg opp i uke 28 er jo en veldig bra resultat. Ingen grunn til stress. Slapp av. Det går i rykk og napp.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #4 Skrevet 21. april 2018 Babyen får næringen den trenger, den tar bare fra deg Jeg er 17 uker, har i perioden mens jeg har vært gravid gått opp ca 1,5 kg. Har hatt lite matlyst. Før jeg ble gravid veide jeg ca 59,2, akkurat nu veier jeg 60,8kg. Husk også at vekta endrer seg i løpet av døgnet, så vei på samme tid. Og en gang i uka holder, ellers blir det fort for mye svinginger. For å illustrere hadde jeg en liten test i går: Igår morges veide jeg 59,8, igår ettermiddag veide jeg 60,7 og i sent i går kveld veide jeg 61,3. Og nå veier jeg altså 60,8 Anonymkode: 8c047...e26
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #5 Skrevet 21. april 2018 Veide 55,5 kg før jeg ble gravid og var normalvektig. Veier meg kun om morgenen. Tror grunnen for at jeg stresser er fordi andre rundt meg som er 7 mnd på vei har lagt på seg mye mer enn meg og har større mage. Jeg får hele tiden påpekt hvor liten magen min er og at folk bare tror jeg er 5-6 mnd på vei. At det blir en liten baby osv. Følsomt tema for meg. Anonymkode: eaa60...04d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #6 Skrevet 21. april 2018 Slutt å sammenligne deg med andre Jeg har to venninner som er gravide samtidig som meg og de har helt forskjellige svangerskap, mager og vekt Anonymkode: 8c047...e26
Vera Vinge Skrevet 21. april 2018 #7 Skrevet 21. april 2018 Det er jo så mange ting som kan spille inn der (når på dagen, om du har spist/drukket, vært på do), og verken din vekt eller sf-mål er noe nøyaktig mål på hvordan babyen har det. Det viser seg jo også at babyene tar det de skal ha uansett, og at det er mor som evt lider mest under for liten vektoppgang. Selv de med ekstrem kvalme og vektnedgang føder gjennomsnittlig store babyer. (Selv hadde jeg for øvrig lavt sf-mål hele forrige graviditet inntil rett før fødsel, samt gikk ned eller stod stille i vekt de siste ukene, men ut kom en kar på 4,5 kg...). Ta evt opp bekymringene dine på neste kontroll.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #8 Skrevet 21. april 2018 Jeg har gått opp 5 kg og er 37+0. Jeg bekymret meg masse også, siden jeg veide 56 før graviditet. Lege og jordmor bekymrer seg ikke. Anonymkode: 5505c...350
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #9 Skrevet 21. april 2018 Jeg gikk ned 10 kg første trimester, må stabilt i andre og gikk opp 10 i tredje. Etter fødsel var jeg 20 kg lettere enn før jeg ble gravid. Jeg hadde litt ekstra å ta av, så jeg ble aldri for tynn og ut kom en helt normal unge. Anonymkode: d01d0...ca1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #10 Skrevet 21. april 2018 Jeg har termin til uka og gått opp 2 kilo til sammen så hadde ikke bekymret meg med mindre jordmor eller lege hadde sagt noe. Jeg har også liten mage til tross for at jeg har veldig kort rygg og ingen forstår helt hvor babyen min ligger. Likevel er han estimert på ultralyd til å være 4 prosent over gjennomsnittet så hvor mye du har gått opp og magestørrelse har ingenting å si. Anonymkode: 47991...8c4
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #11 Skrevet 21. april 2018 Jeg gikk opp 14 kilo første gang, sist veid noen dager før fødsel. Venninnene mine la på seg hhv 8 og 30 kilo totalt. Mye som er normalt og så lenge babyen har det bra og du ikke går sulten så tenker jeg du kan slappe v. Anonymkode: 94a77...1bd
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #12 Skrevet 22. april 2018 Denne halvkiloen som du snakker om har ingenting med vektøkning å gjøre. Vekten din kan variere med opptil 2 kg pr dag pga innhold i blære, tarm, osv. Det beste er å måle seg når du har stått opp om morgenen og vært på do. Gjør dette 4-5 dager på rad og ta et gjennomsnitt. Gjenta prosessen med noen ukers mellomrom. Da får du oversikt over reell vektøkning. Ellers er ikke 6-7 kg i uke 28 så lite. Du skal fortsatt være gravid i 12 uker til. Anonymkode: 5be3d...ae2
l86 Skrevet 22. april 2018 #13 Skrevet 22. april 2018 (endret) På 21.4.2018 den 15.03, AnonymBruker skrev: Veide 55,5 kg før jeg ble gravid og var normalvektig. Veier meg kun om morgenen. Tror grunnen for at jeg stresser er fordi andre rundt meg som er 7 mnd på vei har lagt på seg mye mer enn meg og har større mage. Jeg får hele tiden påpekt hvor liten magen min er og at folk bare tror jeg er 5-6 mnd på vei. At det blir en liten baby osv. Følsomt tema for meg. Anonymkode: eaa60...04d Søsteren min fikk kommentarer hele tiden på at magen var så liten og hun gikk opp lite i vekt under svangerskapet, hun bekymret seg mye over kommentarene om at magen var så liten. Men ut kom en helt gjennomsnittlig baby både i høyde og vekt. Det virker som om det er individuelt hvor stor mage man får og hvor mye man legger på seg, er ikke jordmor og lege bekymret behøver ikke du være det heller. Men jeg forstår du tenker på det, man er ekstra følsom som gravid og bekymrer seg mye for babyen og derfor er det en uting å kommentere på magestørrelse både den ene og den andre veien synes jeg. Jeg har også fått høre at jeg ikke har så stor mage ennå i forhold til mange andre, og jeg blir også bekymret av av slike kommentarer Endret 22. april 2018 av l86
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #14 Skrevet 22. april 2018 Ikke vær bekymret og sammenlign deg med andre. Jeg gikk opp 6-7 kilo igjennom hele svangerskapet. Alle kommenterte hvor liten magen min var og kunne ikke tenke seg at jeg snart hadde termin på slutten. Men jm var ikke bekymra. Og ut kom den lille på 3700 gram og 51 cm lang. Helt frisk og perfekt. Fordelen med det var at jeg kun la på meg kiloene på magen omtrent (ikke noe vann i kroppen som var synlig), og de forsvant omtrent samtidig med at baby var ute. Bare litt deigede mage etterpå. Anonymkode: 19fb3...823
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #15 Skrevet 22. april 2018 Bare vent, mot slutten kommenterer folk om du venter tvillinger, og så blir dét også gæærnt. Anonymkode: 94ba8...44b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #16 Skrevet 23. april 2018 Ikke bry deg om hva folk sier. Høres ut som meg i mitt 1. svangerskap. La på meg lite og hadde realtivt liten mage. Var kjempebekymret når termin nærmet seg. Spurte de erfarne jordmødrene om de trodde babyen min var liten og de tippet at han i var mellom 2,5-2,9 kg. Ut kom en perfekt baby på 3,5 kg og 51 cm 10 dager før termin. har var nok godt gjemt inn i magen min. Anonymkode: 150b4...225
Gjest GoldenLioness Skrevet 23. april 2018 #17 Skrevet 23. april 2018 (endret) På 21.4.2018 den 14.38, AnonymBruker skrev: Nå er jeg 28 uker på vei og har lagt på meg 6,2 kg. For noen uker siden var det nesten 7 kg, men jeg går opp og ned en halvkilo som en jojo. Det har egentlig stått stille i flere uker. Var på kontroll i uke 24 og SF-målet var helt på kurven, men likevel blir jeg bekymret når jeg leser at babyen skal legge på seg 200 g på en uke, og så går jeg NED? Jeg spiser og spiser, men det skjer ikke noe. Går aldri sulten. Blir litt redd han ikke skal få næringen han trenger. Ny kontroll neste uke og jeg er spent på resultatet. Håper det viser at det vokser og gror. Hvor mye har dere lagt på dere og hvilken uke er dere i? Anonymkode: eaa60...04d Slutt å stresse. Babyen tar det den den trenger. Det er i såfall du som vil få mangler om du ikke får i deg nok næring. Så lenge du vet at du spiser normalt så er det ikke noe å stresse med. Du skal ikke spise mer når du er gravid. Du skal fortsette å spise som du alltid har gjort, gjerne en brødskive ekstra. Jeg la på meg 12 kg og hadde liten mage. Ble faktisk sjekket opp på gata av en mann som ikke så at jeg var gravid før jeg åpne opp jakken litt og presset den ut Så lenge du ikke teller kalorier eller spiser restriktivt så er det ikke noe å bekymrer seg for. Endret 23. april 2018 av GoldenLioness
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #18 Skrevet 23. april 2018 Uke 36 her. Var bekymret for det samme (skal sier at jeg hadde 5-7 kg «for mye» når jeg ble gravid) da jeg totalt har lagt på meg 7,5 ved forrige kontroll for 2 uker siden. Jeg gikk ned 1,5 kg rundt uke 28 selv. Jordmor sa det skjer mange. I gamle dager var det «fasiten» å gå ned litt rundt den tiden. Jordmor sier det er helt normalt me vektøkning mellom 6 og 24 kg 😂 Babyen min er helt på kurven, men kroppen min er nok tynnere/laver fettprosent enn før jeg ble gravid. Jeg velger å føle meg heldig Anonymkode: ad024...618
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå