AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #1 Del Skrevet 21. april 2018 Språket er i utvikling. For eksempel het det «jeg haver» og ikke «jeg har» tidligere. Og høflighetspronomene «De» og «Dem» er utgått, benyttes ikke lenger. Selv tror jeg dette med spørreord, eller spørrepronomen, kommer til å endre seg. Vi trenger ikke så mange som vi har. Hvem, hva, hvilken, hvor, hvordan, hvorfor. Især de tre første går egentlig ut på det sammen. Man spør om noe, hvor svarer skal være er substantiv. Mitt tips er at ordet «hvilken» vil bli først ute til å forsvinne, og så vil «hvem» og/eller «hva» overta. Selv ønsker jeg å være en pioner innen språk, og vil ta dette paradigmeskiftet allerede nå. Jeg vil dermed avstå fra å bruke ordet «hvilken». Især for våre nye landsmenn tror jeg dette vil være en fordelt, norsk er et meget komplisert språk å lære seg. Det neste blir å gjerne kjønnene, virker å være helt tilfeldig laget. Hvorfor er ei kjerre hunkjønn mens en bil er hankjønn og et fly intetkjønn? Latterlig ulogisk. Kommentarer? Anonymkode: d260f...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #2 Del Skrevet 21. april 2018 *det samme *svaret skal være et substantiv *med *å strykes foran gjerne Anonymkode: d260f...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #3 Del Skrevet 21. april 2018 Hvis du er interessert i språk burde du kanskje begynne med overskriften? Hvem ord??? Det heter HVILKE ord... Anonymkode: cbf4f...e80 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #4 Del Skrevet 21. april 2018 Kødder du med oss? "Hvem ord" og du initierer en språkdebatt? Anonymkode: ff9bd...f29 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #5 Del Skrevet 21. april 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du er interessert i språk burde du kanskje begynne med overskriften? Hvem ord??? Det heter HVILKE ord... Anonymkode: cbf4f...e80 Du kunne kanskje lest innlegget først? Jeg redegjør jo grundig for valg av ord i overskriften. 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kødder du med oss? "Hvem ord" og du initierer en språkdebatt? Anonymkode: ff9bd...f29 Se over. Anonymkode: d260f...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #6 Del Skrevet 21. april 2018 Jeg stemmer for at ordet HVEM blir borte Anonymkode: d301d...bb9 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #7 Del Skrevet 21. april 2018 Veldig få sier «hvem» istedenfor «hvilke», så her tror jeg du tar feil, men kanskje flere sier «hva» istedenfor. Ellers troe jeg ikke kjønn forsvinner, men det er jo allerede lov å bruke hankjønn istedenfor hunkjønn. Hvor jeg kommer fra bruker vi bare hannkjønn og intetkjønn. Anonymkode: 247fd...103 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #8 Del Skrevet 21. april 2018 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg stemmer for at ordet HVEM blir borte Anonymkode: d301d...bb9 Enig Anonymkode: cbf4f...e80 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #9 Del Skrevet 21. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker said: Selv ønsker jeg å være en pioner innen språk, og vil ta dette paradigmeskiftet allerede nå. Jeg vil dermed avstå fra å bruke ordet «hvilken». Især for våre nye landsmenn tror jeg dette vil være en fordelt, norsk er et meget komplisert språk å lære seg. Det neste blir å gjerne kjønnene, virker å være helt tilfeldig laget. Hvorfor er ei kjerre hunkjønn mens en bil er hankjønn og et fly intetkjønn? Latterlig ulogisk. Pioner? https://snl.no/dialekter_i_Bergen Anonymkode: b23ad...db9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #10 Del Skrevet 21. april 2018 48 minutter siden, AnonymBruker skrev: Veldig få sier «hvem» istedenfor «hvilke», så her tror jeg du tar feil, men kanskje flere sier «hva» istedenfor. Ellers troe jeg ikke kjønn forsvinner, men det er jo allerede lov å bruke hankjønn istedenfor hunkjønn. Hvor jeg kommer fra bruker vi bare hannkjønn og intetkjønn. Anonymkode: 247fd...103 Som du ser åpner jeg for at det like gjerne kan bli "hva" som erstatter "hvilken/hvilke". Det er selvsagt mulig. Det kommer an på flere ting, bl.a. i hvor stor grad bruken av "hvem" i stedet for "hvilken" vil spre seg. Da er du vel fra Bergen? Tror ikke det forekommer flere steder at man har droppet hunkjønn. For øvrig er det fornuftig, langt mer fornuftig enn tre kjønn. Men ett kjønn hadde selvsagt vært det beste, dvs. fullstendig kjønnsnøytralt. Hadde kanskje vært noe for SV og Venstre. Anonymkode: d260f...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #11 Del Skrevet 21. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Pioner? https://snl.no/dialekter_i_Bergen Anonymkode: b23ad...db9 To kjønn er bedre enn tre, men ikke bedre enn fullstendig kjønnsnøytralitet. Anonymkode: d260f...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #12 Del Skrevet 21. april 2018 49 minutter siden, AnonymBruker skrev: Enig Anonymkode: cbf4f...e80 Hvem skal bestemme det? Eller: hvilke skal bestemme det? I teorien kan det skje, men "hvem" er et mye enklere ord, og språkutvikling er ofte forenkling. Anonymkode: d260f...bbd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ginavn Skrevet 22. april 2018 #13 Del Skrevet 22. april 2018 Jeg tror hunkjønn forsvinner, fordi det tydeligvis er "for vanskelig". Hvis det er for komplisert og for mye arbeid med tre kjønn framfor to, forstår jeg ikke hvordan folk klarer å fungere i hverdagen. Et finsk-ugrisk språk en plass i Russland har 32 kasus, men her til lands er tre kjønn et ork. Og du er en sær jævel om du fortsatt vil ha tre kjønn! Jenten på hytten. Ææææsj Og nei, bergensere, dere er ikke hele Norge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå