Gå til innhold

Telt kalorier i 3 uker - ikke gått ned et gram

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Dere som har erfaring med dette, er det helt normalt? Jeg går ikke på noen spesiell diett, men teller kalorier i en app. Jeg har stilt inn på vektnedgang, så appen sier jeg skal spise max 1400 kalorier hvis jeg ikke er i fysisk aktivitet. Jeg holder meg godt innenfor dette 6 dager i uken, men på lørdag spiser jeg det jeg vil. Ender vel ofte opp på 2000-2200 kalorier den dagen. Kan legge til at jeg spiser ekstra lite på søndager, typ litt knekkebrød på dagtid og suppe til middag. Bør jeg også holde meg innenfor 1400 kalorier på lørdager? Det å ha en "cheat day" er en stor motivasjon til å være flink resten av uka, så jeg vil nødig miste den. Jeg er normalvektig, med en BMI mellom 22 og 23, men har lagt på meg en del de siste årene, og vil derfor ned i vekt.

Er det for tidlig å gå ned etter 3 uker? Går det tregt fordi jeg er normalvektig eller må jeg nødt til å kutte ut cheat dagen min?

Anonymkode: 654f4...78f

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du bør ikke slanke deg når du har BMI på 22, kan potensielt være veldig farlig. 

Anonymkode: ba4c3...5af

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du flink på å telle med alt du spiser da? Også f.eks stekefett? Det er noe mange glemmer. Drikker du alkohol? Det er også en stor kalorikilde som gir mye ekstra. Ellers kan det være du rett og slett spiser for lite, 1400 kcal er ingenting.

Anonymkode: 82f72...cca

Skrevet

Cheat day ødelegger.
Cheat day er ikke for at du skal spise flere kalorier, cheat day er for at du skal spise ting du normalt sett ikke spiser, uten å overstige kalorimålet ditt.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
10 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du flink på å telle med alt du spiser da? Også f.eks stekefett? Det er noe mange glemmer. Drikker du alkohol? Det er også en stor kalorikilde som gir mye ekstra. Ellers kan det være du rett og slett spiser for lite, 1400 kcal er ingenting.

Anonymkode: 82f72...cca

Ja, jeg teller absolutt alt, det være seg matolje eller saft osv. Hvis jeg er usikker, skriver jeg heller inn litt før mye enn for lite. Ts

Skrevet

Du er jo veldig tynn, så det skal nok litt til for å gå ned et par kg. 
Selv kan jeg fint ha en cheatdag og spise masse, så lenge det fordeler seg ut over uka. 

AnonymBruker
Skrevet
8 minutter siden, FactsOverFeelings skrev:

Cheat day ødelegger.
Cheat day er ikke for at du skal spise flere kalorier, cheat day er for at du skal spise ting du normalt sett ikke spiser, uten å overstige kalorimålet ditt.

Gjelder det også hvis jeg spiser veldig lite på søndager? Hvis jeg skal spise 1400 kalorier om dagen, så blir jo det 2800 på to dager. Hva hvis jeg tilsammen holder meg til dette på lørdag og søndag, men spiser mesteparten på lørdag? Ts

AnonymBruker
Skrevet

Har du tenkt på at det er din kropps måte å fortelle deg at du ikke skal bli tynnere på? Du er bra som du er. :) 

Anonymkode: f904c...6c6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør ikke slanke deg når du har BMI på 22, kan potensielt være veldig farlig. 

Anonymkode: ba4c3...5af

Med min vekt er jeg kun 8 kg unna overvektig, mens det er flere kilo ned til undervekt, så det er nok ikke farlig. Har ikke tenkt til å bli undervektig, men jeg veide 7 kg mindre for noen år siden, og trivdes med den vekta. Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Tren styrke istedetfor å¨gå ned i vekt. Du vil se mye bedre ut om du strammer opp, selv om du ikke går ned i vekt. Har du mer muskler har du også høyere hvileforbrenning og kan spise mer, for kroppen din bruker mer energi på å opprettholde musklene så lenge du trener regelmessig. 

Å bare gå ned i vekt gjør ikke nødvendigvis slik at du ser bedre ut, trener du styrke vil du få tydeligere "innsving" på midjen og mer formet kropp

Anonymkode: 5c23b...5f6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har du tenkt på at det er din kropps måte å fortelle deg at du ikke skal bli tynnere på? Du er bra som du er. :) 

Anonymkode: f904c...6c6

Hei! Jeg har vært tynnere enn det jeg er nå, men har ødelagt det med å spise drittmat(mye sukker.) Dét er ikke bra på noen som helst måte. Ønsker å både bli sunnere og gå ned i vekt. Ts

AnonymBruker
Skrevet

Det tar for øvrig tid å gå ned i vekt om du allerede veier lite. 3 uker er ingenting, du må nok regne med et år om du skal gå ned de 7kg forsvarlig og klare holde det nye kostholdet ditt

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Tren styrke istedetfor å¨gå ned i vekt. Du vil se mye bedre ut om du strammer opp, selv om du ikke går ned i vekt. Har du mer muskler har du også høyere hvileforbrenning og kan spise mer, for kroppen din bruker mer energi på å opprettholde musklene så lenge du trener regelmessig. 

Å bare gå ned i vekt gjør ikke nødvendigvis slik at du ser bedre ut, trener du styrke vil du få tydeligere "innsving" på midjen og mer formet kropp

Takk for tips, men jeg ønsker fortsatt å gå ned i fett. Har allerede litt "form" på kroppen. Ts

AnonymBruker
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det tar for øvrig tid å gå ned i vekt om du allerede veier lite. 3 uker er ingenting, du må nok regne med et år om du skal gå ned de 7kg forsvarlig og klare holde det nye kostholdet ditt

Takk! Det var egentlig et slikt svar jeg håpet på. Det er greit for meg at jeg ikke har gått ned enda, hvis det er fordi det har gått for kort tid, og ikke fordi jeg gjør noe feil. Hører bare så mye om at sunn vektnedgang er 1 kg i uka, men da burde jeg jo ha gått ned 3 kg allerede. Er det bare mer vanskelig fordi jeg er normalvektig? Ts

Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Det var egentlig et slikt svar jeg håpet på. Det er greit for meg at jeg ikke har gått ned enda, hvis det er fordi det har gått for kort tid, og ikke fordi jeg gjør noe feil. Hører bare så mye om at sunn vektnedgang er 1 kg i uka, men da burde jeg jo ha gått ned 3 kg allerede. Er det bare mer vanskelig fordi jeg er normalvektig? Ts

Det er "inntil 1 kilo i uka", og det viktige ordet er "inntil". Hvis du veier 100 kilo, er 1 kilo i uka bra. Hvs du veier 60 kilo, er 400-500 gram per uke en prestasjon.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, Pringle skrev:

Det er "inntil 1 kilo i uka", og det viktige ordet er "inntil". Hvis du veier 100 kilo, er 1 kilo i uka bra. Hvs du veier 60 kilo, er 400-500 gram per uke en prestasjon.

Signerer denne, jeg går sjeldent ned mer enn 300-400 gr pr uke, ligger også på 1400 kcal.  Jeg går heller ikke ned om jeg spiser mer feks på lørdagen og bruker da å bytte ut feks yoghurt ol med et glass vin. Forsøker å holde meg på 1400 kcal hver dag.  Det går tregere jo slankere man er synes jeg. 

Anonymkode: f95f1...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...