Gå til innhold

Blør i tannkjøttet!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, 

Er 30 år gammel, men har vel egentlig blødd i tannkjøttet så lenge jeg kan huske. Siden jeg var ungdom, i alle fall. Jeg pusser tennene 2 ganger dagen(veldig myk tannbørste), bruker tanntråd, og munnskyll, noe jeg alltid har gjort. Blør alltid. Videre er tennene mine veldig svake: Knekke i øst og vest, får sprekker, har vel hatt hull i de fleste tenner, og må trekke en veldig snart. 

Min far, og hans far, slet også ekstremt mye med tennene. Begge var regelrett fri for tenner før de fylte 60 år.

Røyker ikke, holder meg unna sukker og syrlige ting...kan ikke tenke meg at dette er normalt. Også er det jo dyrt som pokker, har brukt flere titusener på tenna mine til nå. 

Anonymkode: 113d8...68e

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Får alltid beskjed at mine blødninger skyldes tannstein... ikke at det trengermå bety noe for deg. Anbefaler deg å oppsøke proff hjelp :) ja det er dyrt, men er det ikke verdt å ta vare på de tennene en har :) 

Anonymkode: 92812...0d0

AnonymBruker
Skrevet

Bør vel ta en tur til tannlegen.

Jeg hadde samme problem før, det var dårlige fyllinger som irriterte tannkjøttet kombinert med at jeg lagde konstante skrubbsår fordi jeg pusset for hardt. Hadde noen steder litt småbetennelse i tannkjøttet, men er kvitt det nå.

Har som deg, elendige tenner. Både mamma og pappa har kroner i hele munnen og trukket flere tenner (har trukket en selv også, men har visdomstann der istedenfor nå). Hos meg skyldes det kombinasjon av medisiner, mye oppkast, syreproblemer (magesyre altså), for hard pussing og regulering. 

Jeg går ekstra mye til tannlegen, bruker spesialtannkrem og har fått kjempegod hjelp. Slik det ser ut nå kan jeg nok beholde tennene mine en god stund iallefall (lengre enn mamma og pappa, altså) :D 

Anonymkode: 37cfe...bb3

AnonymBruker
Skrevet

Uff, føler med deg, jeg har også hatt mye problemer med tennene og har trukket mange, jeg er snart 50.

For blødningene kan du kanskje prøve å ta ganske høye doser C-vitamin. Det bør være som Ester C eller Liposomal C, ikke askorbinsyre. 6000 mg er ikke uvanlig å ta for helseproblemer, det er vanskelig å ta for mye av det så prøv det gjerne.

Og det med magesyre kan hjelpes med ren sellericjuice, 1/2 liter på tom mage hver dag, så skal man vente 15 min før man spiser noe. Dette skal gjenopprette magesyren slik den skal være så den ikke etser på tennene.

Anonymkode: 81039...a3b

AnonymBruker
Skrevet

Gå til en kompetent tannlege og be om fullstendig rens for tannsteing pluss laserbehandling for tannkjøttbetennelse.

Anonymkode: 9504a...340

AnonymBruker
Skrevet

Signerer alt som står her og anbefaler i tillegg Longo Vital. Underverk for tannkjøtt når ingenting virker. 

Anonymkode: 99912...ff0

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje det går en svakhet i familien for en viss plage? Dersom dere alle spiser dårlig, så kanskje dere alle får den plagen fordi dere får ikke i dere nok av vitaminene som trengs for å forebygge?

Dette burde jo en av dere vært til tannlege/ lege med og funnet ut hva som er galt slik at det kan forebygges. Hva om dine plager kunne blitt forebygget fra du var liten om du for eks fikk ekstra c vitamin tilskudd eller kosthold med mye c vitamin? Noe veldig enkelt kunne forhindret noe så plagsomt

Anonymkode: d9053...322

AnonymBruker
Skrevet

Hei! TS her: 

Min bestefar har fått tannimplantat, han fikk på vist en eller annen tannkjøttsykdom, som jeg ikke kommer på hva heter. For hans del, så skjedde det vist også i 20-30 åra. Min far gikk bort for noen år siden, så fikk aldri spurt han om det, men han hadde vist også en lang historie med tenner som regelrett falt ut. 

Kostholdet vårt (alle sammen) er svært forskjellig...men bestefar spiser nesten bare fisk,drikker melk, og har egentlig helnorske matvaner. Drikker aldri brus eller noe med kullsyre. 

Jeg spiser egentlig det meste, men stort sett blir det "sunn" mat, og bruker vitamintilskudd på toppen - noe jeg har gjort i snart 10 år, fordi jeg aktivt driver på med fitness. Har ingen historie med sure oppstøt, spy, eller noe slikt. Mistenker at det må være noe genetisk. Bestemor, som spiser og drikker det samme som bestefar, har hatt helt perfekte tenner hele livet. Hun er nå snart 90 år, og kan gå hvert 5 år til tannlegen uten at det har blitt noen hull. Alle på hennes side hadde også sterke tenner (dvs. ingen av pensjonistene manglet tennner eller brukte gebiss). Samme på min mor siden side, kan ikke kommer på noen der som mangler tenner eller har slitt noe. 

Mine søstre, dvs. vi som har felles far, sliter alle også med tennene. 

AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei! TS her: 

Min bestefar har fått tannimplantat, han fikk på vist en eller annen tannkjøttsykdom, som jeg ikke kommer på hva heter. For hans del, så skjedde det vist også i 20-30 åra. Min far gikk bort for noen år siden, så fikk aldri spurt han om det, men han hadde vist også en lang historie med tenner som regelrett falt ut. 

Kostholdet vårt (alle sammen) er svært forskjellig...men bestefar spiser nesten bare fisk,drikker melk, og har egentlig helnorske matvaner. Drikker aldri brus eller noe med kullsyre. 

Jeg spiser egentlig det meste, men stort sett blir det "sunn" mat, og bruker vitamintilskudd på toppen - noe jeg har gjort i snart 10 år, fordi jeg aktivt driver på med fitness. Har ingen historie med sure oppstøt, spy, eller noe slikt. Mistenker at det må være noe genetisk. Bestemor, som spiser og drikker det samme som bestefar, har hatt helt perfekte tenner hele livet. Hun er nå snart 90 år, og kan gå hvert 5 år til tannlegen uten at det har blitt noen hull. Alle på hennes side hadde også sterke tenner (dvs. ingen av pensjonistene manglet tennner eller brukte gebiss). Samme på min mor siden side, kan ikke kommer på noen der som mangler tenner eller har slitt noe. 

Periodontitt kanskje? Min mormor mistet alle tennene da hun var 17. Mener det var den betennelsen. Ikke like vanlig å miste tenner idag, men krever selvfølgelig ekstra oppfølging hos tannlege.

Anonymkode: 37cfe...bb3

AnonymBruker
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Hei! TS her: 

Har aldri en lege eller tannlege sagt noe om hva det kan være?

Anonymkode: d9053...322

AnonymBruker
Skrevet

Kan være periodontitt eller mangel på saliva (spytt), munntørrhet. Melk er bra å drikke, og fluortabletter for voksne. Nevn problemet til tannlegen, evt. finn en ny tannlege. Er desverre mange tannleger som ikke gir noe info til pasientene sine om hvordan tennene ser ut. 

Mvh tannhelsesekretær

Anonymkode: 0ed25...1e5

AnonymBruker
Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Får alltid beskjed at mine blødninger skyldes tannstein... ikke at det trengermå bety noe for deg. Anbefaler deg å oppsøke proff hjelp :) ja det er dyrt, men er det ikke verdt å ta vare på de tennene en har :) 

Anonymkode: 92812...0d0

Samme her, jeg fikk fjernet masse tannstein og etter det har jeg ikke blødd i det hele tatt.

Anonymkode: 25e7b...b99

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...