Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det greit å lære barn fra 11 - 13 år om anal- og oralsex? Det er ikke snakk om detaljer, men korte svar.

http://www.dagbladet.no/dinside/2005/02/22/424141.html

Libresse gir ut et blad om det¨å være ung, vokse opp og bli kjent med kroppen sin. Spørsmål som "Hva er analsex? - 13-åring." dukket opp og skapte en debatt.

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hvis en trettenåring lurer på det og IKKE får svar fra noen voksne blir det kanskje vanskeligere å "forholde" seg til det? Synes svaret som ble gitt var greit, i hvert fall. Selv lurte jeg ikke på sånt da jeg var tretten, og husker at det var mange ting jeg ikke forsto i det hele tatt (skillet mellom onani og orgasme, blant annet, det skjønte jeg ikke før et par år senere :oops: ) selv om de ble forklart for oss.

Men igjen - hva er galt med å få saklige svar på konkrete spørsmål? Temaet blir jo ikke akkurat oppfordret til og ufarliggjort i brosjyren. En annen ting er at det sees bort i fra at gutt/gutt også kan ha analsex.

Skrevet

Jeg synes at svaret som ble gitt var helt ok, og synes det minner om hysteri fra foreldres side. Men det er nå min mening.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Kjempeflott svar på et helt naturlig spørsmål, spør du meg.

Gjest Madam Felle
Skrevet

det er stor forskjell på en 11 åring og en 13 åring, og jeg syns det blir vel tidlig å skulle begynne å forklare en 11 åring hva analsex og oralsex er.

Hadde heftet vært for de mellom 13-15 ville jeg ikke tenkt noe over det, men en 11 åring?

Skrevet

Hadde jeg fått spørsmålet så hadde jeg svart. Hvordan jeg hadde svart hadde vært avhengig av barnets alder.

Skrevet
det er stor forskjell på en 11 åring og en 13 åring, og jeg syns det blir vel tidlig å skulle begynne å forklare en 11 åring hva analsex og oralsex er.

Hadde heftet vært for de mellom 13-15 ville jeg ikke tenkt noe over det, men en 11 åring?

Et kort og greit svar synes jeg er greit. Detaljer unngår man selvsagt. Svaret som kom frem i artikkelen var helt greit etter min mening..

Skrevet
Kjempeflott svar på et helt naturlig spørsmål' date=' spør du meg.[/quote']

Helt enig.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Synes det er naivt å ikke forvente et slikt spørsmål fra en 11åring. Vel, da jeg var elleve visste jeg knapt hva fitte var for noe, men sorry mac, tidene har forandret seg!

Det er sex sex sex på nyhetene, i avisene, i blader, på mtv og overalt egentlig, for ikke å snakke om en overkuul gutt i klassen som har lært seg et nytt ord og slenger det rundt til alle i skolegården.

Å få et realt svar fra en voksen gjennom et så stillferdig medium som en brosjyre/infobok er etter min mening en bra ting, ikke noe å angripe.

Skrevet

Trenger egentlig barna svar på alt om sex? Skal de ikke finne ut av noen ting selv lenger? Hvis et barn spør konkret, så skal en selvsagt prøve å svare etter beste evne, men en trenger ikke gi ut all verdens informasjon på denne måten.

De har ikke vondt av å lure litt på ting, og finne ut av ting selv etterhvert som de vokser til.

Skrevet

Hvis de spør konkret så bør de få et svar.

Og uansett så er det langt fra teori til praksis.

Har en fjortis i huset som kan mye i teorien. Jeg bare flirer av ham. Han skal tidsnok få prøve det ut...

Gjest Anonymous
Skrevet
Trenger egentlig barna svar på alt om sex? Skal de ikke finne ut av noen ting selv lenger? Hvis et barn spør konkret, så skal en selvsagt prøve å svare etter beste evne, men en trenger ikke gi ut all verdens informasjon på denne måten.  

De har ikke vondt av å lure litt på ting, og finne ut av ting selv etterhvert som de vokser til.

Jeg skjønner jo tankemåten din, men selv tror jeg ikke det er "skadelig" eller negativt for en 11-åring å lese om feks analsex på den måten det er framstilt i brosjyren. Ved å svare som det blir gjort i akkurat dette eksemplet signaliserer jo også en voksenperson noe om holdninger til sex, og såvidt jeg kan lese er det BRA holdninger som blir kommunisert.

Om det er "nødvendig" for en 11-åring å lese om analsex er jo et annet spørsmål, men da må man også sensurere Dagbladet, VG, ukeblader og ungdomsblader før poden får kloa i dem.

Libresse-magasinet (?) kunne eventulelt latt være å informere/svare på spørsmål som ikke er direkte knyttet til de fysiske forandringene i kroppen - det er tross alt et produkt-markedsføringsblad, men ungen er ikke derved "beskyttet" for alt som har med sex å gjøre. Og svaret i seg selv synes jeg var helt fint og passende ovenfor både en 11- og 13-åring.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jada, kjempelurt.

Vi har flere generasjoner med kvinner som ikke har peiling på hvor klitoris er, og menn som tror at det bare er å peise på så er damen fornøyd.

Joda, null info har funket før, la oss fortsette å hemmeliggjøre sex, sånn at 13åringer vil finne ut ting på egenhånd og kommer fulle hjem og har hatt sex med en de ikke tåler trynet på, bare fordi de ble så nysgjerrige og de voksne aldri fortelle noe, man får bare se halve sannheter og pirrende ting på tv. Jepp jepp.

Skrevet
Joda, null info har funket før, la oss fortsette å hemmeliggjøre sex, sånn at 13åringer vil finne ut ting på egenhånd og kommer fulle hjem og har hatt sex med en de ikke tåler trynet på, bare fordi de ble så nysgjerrige og de voksne aldri fortelle noe, man får bare se halve sannheter og pirrende ting på tv. Jepp jepp.

Jeg ser heller ikke fordelen i at de skal ut og prøve alt dette nye og spennende som de aldri har visst om, gjerne det også i fylla med en de ikke tåler trynet på. Tror ikke uvitenhet om sex er grunnen til tidlig debut og tilfeldig sex.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Jada, kjempelurt.

Vi har flere generasjoner med kvinner som ikke har peiling på hvor klitoris er, og menn som tror at det bare er å peise på så er damen fornøyd.

Hvor er mellomtingen henne? må det være enten eller?

Gjest Ninakanin
Skrevet

Selvfølgelig er en mellomting best, jeg satte det bare litt på spissen :wink:

Skrevet

Ser for meg seksualundervisningen hvor lærer forklarer og forteller og elevene sitter der og ikke aner hva som er hvor og hva det kalles når man gjør sånn.. Informasjon om at man må være forsiktige når det kommer til det seksuelle er like greit å få før hormonene setter igang.. En 14-årig hormonbombe er nok litt vel mer nysgjerrig enn en 11 åring.. men en 14-åring som har lært om diverse saker og ting noen år før tror jeg er mer forsiktig. Individuelt, selvsagt, men generelt sett tror jeg nok det kan virke prevantivt, evnt. minske nysgjerrigheten litt på lang sikt. Det gjelder bare å ikke bli hysterisk så fort ungen nevner noe som kan tolkes i seksuelle baner, noe jeg har en følelse av at endel foreldre gjør..

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg fatter ikke hvordan noen, uansett alder, kan ta skade av saklig informasjon om livets realiteter. Sex er et av livets viktigste kilder til både gleder og sorger, og jo bedre kunnskap man har, jo bedre utrustet er man til å ta selvstendige, reflekterte, trygge og riktige valg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...