Gå til innhold

Hersens vinterferie

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg blir så lei av disse skoleferiene som ikke passer inn i de flestes dagligliv. Flott for dem som har anledning til å ta ut ferie disse dagene, men for oss andre er det bare prakk.

Mine to jenter er 13 år og 16 år, og har de skolefri, er det ikke bare å gi dem beskjed om å legge seg. Pga jobb må min mann og jeg opp kl.06.30, og da er det ikke like lett å skru av TVn kl elleve og si at nå er det sengetid. Den eldste er ute med venner lenge etter at jeg har lagt meg, og det skjønner alle, at det går ikke å få sove før du hører at hun kommer inn. Dette er jo greit på helg når jeg kan sove lenge, men skal jeg på jobb er det pyton. Jeg ligger der og irriterer meg over TV, stereo og data og får ikke sove. Når jeg kommer hjem fra jobb, sitter de som regel foran data,n i pysj enda. De sover hele dagen, og det er ikke mye hjelp til husarbeid i allefall. Sikkert bortskjemte.

Enda verrre er det for dem med små barn som må leie inn barnepike i disse feriene. Bestemødre er jo ute i arbeid de også.

Forleng heller sommerferien for barna sier nå jeg!!!

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Men de fleste foreldre har jo ikke ni ukers sommerferie heller? Da måtte du vært sint om sommern i stedet for vintern, da

Skjønner deler av problemstillinga, men jeg ville heller satt grenser for barnas støynivå når dere må sove, enn å irritere meg over det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Skjønner hva du mener. Men det er drøyt å forlenge sommerferien...

Jeg har en på 10 år, og lurte fælt på hva jeg skulle gjøre med han i vinterferien. For det er jo litt lenge å være alene mens jeg er på jobb. Svaret ble at jeg meldte han på fotballskole og avtalte med faren hans at han skulle hente og kjøre han... På den måten ble alle fornøyd...

Skrevet
Pga jobb må min mann og jeg opp kl.06.30, og da er det ikke  like lett å skru av TVn kl elleve og si at nå er det sengetid. Den eldste er ute med venner lenge etter at jeg har lagt meg

:o

Du vil legge ned vinterferien fordi du ikke har kontroll på jentene dine i ferien?

Du vil forlenge sommerferien, som allerede er på 8 uker. Vil det være lettere for deg å være hjemme hele sommerferien? Vil du ha noe mer kontroll over jentene dine da?

Skrevet

Det er jo du som voksen som må sette grenser.

Har selv huset fullt av tenåringer og de må roe seg ned til kl. 23. Vi voksne skal opp kl. 6 så...

En lengre periode måtte jeg stå opp 5.15 for å komme meg på jobb og når fredagen kom så var jeg helt slakt. Min, den gang, 16-årige datter var skikkelig sur og sint da hun fikk beskjed om å komme tidlig hjem på fredager bare fordi mor måtte sove. Visste jo at det var vel tidlig for en 16-åring, men hva gjør man når man ikke vil legge seg før alle ungene var i hus. (I dag er hun 18 og mor sitter ikke oppe og venter på at hun skal komme hjem fra byen.

Når man bor i samme hus så får man ta hensyn til hverandre.

Skrevet

Skjønner problemet ditt! Ja, ja, så skulle du sikkert ha satt grenser og fått jentene dine til å ta mer hensyn - men er det ikke det som er vanskelig med ferier og andre avbrudd fra rutine? Hverdagen tikker og går, men når den brytes blir man satt på prøve. Etter at jeg fikk barn har jeg slutta å preke om grenser ovenfor andre - for nå vet jeg hvor vanskelig det er!

Skrevet

Nå har det jo vært en prøveordning med fleksibel vinterferie på enkelte skoler her i landet.

Dersom ordningen evalueres positivt, tror jeg det kan bli en fast ordning etterhvert.

Gjest Anonymous
Skrevet

I sommerferien har vi ikke ferie alle sammen samtidig, så da er det greit at barna kan være hos besteforeldre osv noen dager, dessuten har den eldste sommerfobb, og den yngste har hest så da har de mere ansvar for å komme seg opp om morgenen selv, i tillegg til at jeg trenger mindre søvn på lyse netter.

Men på mørke februarkvelder er jeg kjørt kl 23.

Men jeg husker da begge to var under ti år og vi måtte hyre barnepike for å få ting til å gå opp, det var verre.

Fleksibel vinterferie må være topp. Håper for dem som kommer etter meg at det blir vanlig over hele landet. Da kan man eventuellt forlenge den ferien som passer best.

Skrevet

Hva med å be dem skru ned lyden på tv og stereo så du får sove?

Når jeg var 16 år så la jeg meg når jeg ville. På skoledager la jeg meg i 11-12 tiden, mens i helger var jeg lengre oppe.

Jeg hadde også da tv på rommet, så jeg forstyrret ikke noen.

Jeg forstår problemstillingen din, men det er ikke så mye du kan gjøre med selve tidspunktet på feriene deres. Det er mange som sliter med det samme som dere når det gjelder akkurat den biten.

Jeg aner ikke hvordan vi skal gjøre det når datteren vår begynner på skolen til høsten.

Med ferier og sånt.

Men lengre sommerferie er jeg ikke for. 8 ukers ferie er mer enn nok. Vi foreldre skal jo liksom ha nok feriedager til barnas sommerferie, for vi må være hjemme med dem.

Uansett, hva med å snakke med døtrene dine? F eks la de være oppe å se på tv etter at dere har lagt dere, men at det må være litt lavt på, så dere får sove?

Dette er jo bare et forslag. Jeg forteller bare ut i fra min erfaring når jeg var 16 år.

Ønsker deg lykke til og håper dere kommer fram til en løsning.

Skrevet

Nå føler jeg meg eldgammel... Da jeg var 16 og hadde fri når moder'n ikke hadde det, var det faktisk en selvfølge at jeg (Og min tre år yngre bror) tok husarbeidet og laget middag! Å "fly ute" og se på TV til langt på natt var rett og slett helt uaktuellt... Det er jo vanligvis ikke helt unyttig å lære seg å respektere andre menneskers ønsker og behov da... Det kan jo tenkes at de blir nødt til å leve og bo sammen med andre i fremtiden også :wink: !

Jeg ville nok ha tatt en alvorlig prat med de unge damene og forklart dem at "Jeg trenger å sove fordi jeg har en jobb som faktisk forsørger dere". De er ikke småbarn lenger og må jo før eller siden lære at penger man skal leve av som regel betyr at man må sove om natten og stå opp om morgenen!

Gjest LoisLane
Skrevet
De sover hele dagen, og det er ikke mye hjelp til husarbeid i allefall. Sikkert bortskjemte.    

:enig_animasjon:

Tror du må stramme opp jentene dine. Ikke lett, og særlig ikke når de er så store, men på sikt tror jeg at du vil ha igjen for å stille krav til dem.

Lykke til!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg bodde på hybel når jeg var 16 år, men når jeg hadde ferie bodde jeg hjemme. På hverdagene måtte jeg være hjemme kl23, men fikk sitte oppe så lenge jeg ville å se på tv eller lese, men lyden på tv'n skulle være minimal. Fikk heller ikke ha besøk etter kl 23, for da hadde foreldrene mine lagt seg. Jeg fikk små oppgaver for dagen,selv om jeg var ganske så bortskjemt, som feks støvsuge stua og lage middag en dag, handle og lage middag en annen dag, rydde etter meg så mamma ikke ble gal når hun kom hjem fra jobben. Også ringte hun alltid i matpausen sin for å forsikre seg om at om jeg sov så ble jeg vekket.

Når jeg var 13 år måtte jeg legge meg samtidig med foreldrene mine, så eneste alternativ var å lese på senga. Da også måtte jeg feks handle og lage middag og støvsuge(noe jeg aldri måtte gjøre ellers), men da delte jeg på oppgavene mine med storesøster.

Syns du burde stramme opp de unge damene litt. Iallefall mht hjemmetider og volum på tv og pc, og at de om ikke annet skal holde det rent og ryddig etter seg selv, så du kommer hjem til samme hus som du forlater når du dra på jobb. Så kan du kanskje prøve å tåle å høre LITT lyder i huset når du skal sove. Svak musikk eller svak tv-lyd må du jo takle, eller kjøpe deg ørepropper...

Gjest Madeline
Skrevet

Forleng heller sommerferien for barna sier nå jeg!!!

Nei, 8 ukers sommerferie er jammen lenge nok som det er. Det er greit med vinterferie, men høstferien kan med fordel kuttes ut.

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er 23, og bor ikke hjemme. Men jeg er jo hjemmom av og til da, og da må jeg følge min mors regler angående stilletid og slikt. Så jeg tror neppe en 16 åring som bor hjemme tar skade av å vise hensyn. Er det du eller hun som bestemmer da?

Gjest Anonymous
Skrevet

Nei, 8 ukers sommerferie er jammen lenge nok som det er. Det er greit med vinterferie, men høstferien kan med fordel kuttes ut.

Syns heller omvendt jeg, høsten blir veldig lang for ungene dersom de ikke får høstferie. Da er den jo 19- 20 uker i strekk jo!! På våren er det så mange andre fridager, at da kan det kanskje holde med langhelgene i mai/ juni og påsken?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...