Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva tenker dere andre prøvere som har tatt laproskopi?

Problematikken med meg er at jeg har små cyster på eggstokkene, dette har de oppdaget på innvendig UL. Gynekologen ønsker å ta vevsprøver av cystene. Noen som har gjort dette?

Er under utredning og det er veldig tøft for meg å svelge at jeg muligens må gjennom ivf, en operasjon føles helt surrealistisk ut fortsatt og jeg gruer meg veldig, Er redd for bl.a sammenvoksinger i buk og andre komplikasjoner. Tenk om de må fjerne en eggstokk. Har et håp om å bli gravid på den naturlige måten iallefall et år til.

Anonymkode: 97b29...dea

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har operert med laproskopi to ganger, men da pga endometriose. Hadde sammenvoksninger i tarm, endo på eggstokker og igrunn over alt i buken pga endometriose. Selve operasjonen har gått fint, hvertfall første da de ikke gjorde så altfor mye. Ble noen små snitt på magen. 
Syns det er bedre de kan gjøre det de kan for å hjelpe deg om du ønsker å bli gravid. Vet cyster kan gjøre det vanskelig med å bli gravid. Selve operasjonen er enkel og grei og de fleste blir god etter et par dager. 

Anonymkode: ed3f5...048

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk kjempekomplikasjoner etter laparoskopi, men som oftest går det jo ganske bra. 

Anonymkode: f0f1b...267

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har operert med laproskopi to ganger, men da pga endometriose. Hadde sammenvoksninger i tarm, endo på eggstokker og igrunn over alt i buken pga endometriose. Selve operasjonen har gått fint, hvertfall første da de ikke gjorde så altfor mye. Ble noen små snitt på magen. 
Syns det er bedre de kan gjøre det de kan for å hjelpe deg om du ønsker å bli gravid. Vet cyster kan gjøre det vanskelig med å bli gravid. Selve operasjonen er enkel og grei og de fleste blir god etter et par dager. 

Takker for svar. Jeg gruer meg til Laproskopien. Fikk du vondt i skuldrene etter operasjonen? Jeg har ikke lest så mye om dette med bukoprasjon, men husker at min mor hadde vondt i skuldrene etterpå. Hun måtte fjerne livmor og eggstokk pga endo.

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg fikk kjempekomplikasjoner etter laparoskopi, men som oftest går det jo ganske bra. 

Anonymkode: f0f1b...267

Kan du fortelle om hvilken type komplikasjon? Ble du gravid etter laproskopien?

AnonymBruker
Skrevet
9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takker for svar. Jeg gruer meg til Laproskopien. Fikk du vondt i skuldrene etter operasjonen? Jeg har ikke lest så mye om dette med bukoprasjon, men husker at min mor hadde vondt i skuldrene etterpå. Hun måtte fjerne livmor og eggstokk pga endo.

Ja, veldig vondt. Det gikk over etter et par dager/en uke og så fikk jeg smertestillende mot det. 
Narkosen og alt det gikk kjempefint, grudde meg men ingenting å grue seg til. Vet legene er kjempeflinke på slike operasjoner. Hvilket sykehus skal du opereres på?

Skrevet

Operasjonen går nok helt fint, det tar bare en halv morgen så er du hjemme igjen med litt smertestillende innabords. Hvordan du reagerer er nok litt individuelt, men jeg hadde ikke noe særlig smerter i skuldrene annet en første dagen, og tror jeg bare tok smertestillende i tre eller fire dager totalt. 

Jeg trodde i utgangspunktet det ikke var noe galt med meg, men de endte opp med å finne tette eggledere og endometriose og jobber meg nå gjennom ivf. Ikke det jeg hadde håpet på, men det er tross alt bedre å vite og å få hjelpen som jeg hadde trengt uansett. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde svært lite smerter etter lap. Jeg hadde lest om alle som fikk så smerter i skuldre og forventet dette, men nei. Det var litt ømt når jeg reiste meg opp og satt med ned, det var det. Tok ikke smertestillende engang. Jeg veldig positiv opplevelse for min del. 

Anonymkode: 1b2ef...4a3

Skrevet

Hadde lap for noen år tilbake ifbm utredning. Veldig glad dette ble gjort. De fjernet to syster på hver side og klarte å åpne ene egglederen bittelitt. Den andre var potte tett. Jeg var litt øm i magen og hadde noe smerter i skuldrene, men helt innenfor på smerteskalaen altså. Må bare ta livet med ro og ta smertestillende. 

Siden de fikk åpnet den ene egglederen litt, skjedde det vi hadde prøvd på i to år, vi ble gravide en måned serene. Legen fortalte meg etter lap at det var store muligheter selv om den egglederen slynget seg veldig. Dessverre endte det i MA, og siden har jeg ikke blitt gravid og nå holder vi på med andre IVF forsøk. Jeg forstår veldig godt at IVF er litt tungt å svelge, man vil jo klare det selv. Men jeg er veldig takknemlig for at vi kan få hjelp til å oppfylle vårt største ønske. Absolutt verdt det. Lykke til videre på veien🤞

AnonymBruker
Skrevet
16 timer siden, Wiley skrev:

Operasjonen går nok helt fint, det tar bare en halv morgen så er du hjemme igjen med litt smertestillende innabords. Hvordan du reagerer er nok litt individuelt, men jeg hadde ikke noe særlig smerter i skuldrene annet en første dagen, og tror jeg bare tok smertestillende i tre eller fire dager totalt. 

Jeg trodde i utgangspunktet det ikke var noe galt med meg, men de endte opp med å finne tette eggledere og endometriose og jobber meg nå gjennom ivf. Ikke det jeg hadde håpet på, men det er tross alt bedre å vite og å få hjelpen som jeg hadde trengt uansett. 

Oj, det må ha vært en stor overraskelse at du hadde tette eggledere og endometriose. Virker som om mange har endo!

AnonymBruker
Skrevet
7 timer siden, tuppelene skrev:

Hadde lap for noen år tilbake ifbm utredning. Veldig glad dette ble gjort. De fjernet to syster på hver side og klarte å åpne ene egglederen bittelitt. Den andre var potte tett. Jeg var litt øm i magen og hadde noe smerter i skuldrene, men helt innenfor på smerteskalaen altså. Må bare ta livet med ro og ta smertestillende. 

Siden de fikk åpnet den ene egglederen litt, skjedde det vi hadde prøvd på i to år, vi ble gravide en måned serene. Legen fortalte meg etter lap at det var store muligheter selv om den egglederen slynget seg veldig. Dessverre endte det i MA, og siden har jeg ikke blitt gravid og nå holder vi på med andre IVF forsøk. Jeg forstår veldig godt at IVF er litt tungt å svelge, man vil jo klare det selv. Men jeg er veldig takknemlig for at vi kan få hjelp til å oppfylle vårt største ønske. Absolutt verdt det. Lykke til videre på veien🤞

Åh for en flaks å bli gravid rett etterpå, men trist å miste spriren. Det må ha vært tøft for deg etter alt du gikk gjennom. En oprasjon er jo veldig stort tenker jeg.

Jeg lurer på om det finnen en annen måte å sjekke tette eggledere på? Må man ta laproskopi?

Ønsker deg lykke til med runde to ivf, og takk for at du svarte.

Skrevet
36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Åh for en flaks å bli gravid rett etterpå, men trist å miste spriren. Det må ha vært tøft for deg etter alt du gikk gjennom. En oprasjon er jo veldig stort tenker jeg.

Jeg lurer på om det finnen en annen måte å sjekke tette eggledere på? Må man ta laproskopi?

Ønsker deg lykke til med runde to ivf, og takk for at du svarte.

Hvis det kun skal sjekkes etter tette eggledere kan dette gjøres med kontrastveske i våken tilstand, men da får de jo ikke sjekket alt det andre som kan befinne seg på utsiden da... Jeg er veldig glad jeg hadde den operasjon og fikk alle svarene jeg fikk. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke prøver, men hadde lap for rett under to uker siden. Fjernet en stor cyste på eggstokken, og et par steder til (mindre).

Jeg var på ullevål, og er veldig fornøyd. Ble sykemeldt en uke etterpå, og det var nok lurt. Litt luftsmerter (vondt i skuldrene) og ganske oppblåst et par dager, men det ga seg fort. Det er ikke så smertefullt som enkelte vil ha det til, men jeg mistenker jeg har en veldig høy smerteterskel - fikk jo påvist endometriose.

Nå holder stingene mine på å gro, og på meg gikk de inn i navlen, litt lengre ned på begge sider (ett snitt på hver side), og et snitt til i midten nede med bikinilinjen. Du må regne med å være litt sår, anbefaler ikke å hoste de første dagene, og du blir sannsynligvis veldig trøtt. Men, det var absolutt ikke så ille som jeg hadde forventet :)

Jeg gruet meg en del selv, aldri operert eller vært i narkose, men det gikk altså kjempefint :)  Hvis de finner cyster når de er der inne så brenner de vekk det de finner, og hvis det kan hjelpe på med barneønsket så hadde jeg ikke vært i tvil om at det ville jeg ha gjort. 

Anonymkode: 66214...520

AnonymBruker
Skrevet

Jeg opererte for godt over ti år siden, ifm utredning. Grunnen var for å sjekke eggledere, etter at jeg tilfeldigvis fant ut at jeg hadde klamydia, og ikke visste hvor lenge jeg hadde hatt det (minst et par år). 

Operasjonen var fort gjort, alt var i orden og jeg hadde faktisk ingen smerter i skuldrene etterpå. 

En venninne ble også operert, og fikk fjernet cyster. Det gjorde at hun ble gravid umiddelbart etterpå. Hun har pcos. 

Anonymkode: 77fd9...eb5

AnonymBruker
Skrevet
20 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva tenker dere andre prøvere som har tatt laproskopi?

Problematikken med meg er at jeg har små cyster på eggstokkene, dette har de oppdaget på innvendig UL. Gynekologen ønsker å ta vevsprøver av cystene. Noen som har gjort dette?

Er under utredning og det er veldig tøft for meg å svelge at jeg muligens må gjennom ivf, en operasjon føles helt surrealistisk ut fortsatt og jeg gruer meg veldig, Er redd for bl.a sammenvoksinger i buk og andre komplikasjoner. Tenk om de må fjerne en eggstokk. Har et håp om å bli gravid på den naturlige måten iallefall et år til.

Når de vil ta vevsprøve så er nok det for å utelukke alvorlig sykdom, og hva jeg tenker på bakgrunn av erfaring, at de mistenker endometriose. Da vil en operasjon være nødvendig før ivf eller lignende. 

Laparaskopi gir bittesmå arr. Kameraet settes inn i navlen og en eller til hjelpeinstrumenter settes inn nedenfor bikinilinjen. Innstikkene er knapt en cm store. Hele bukhulen fylles med gass for å gi gode arbeidsforhold. Noe du ikke bør være bekymret for sammenvoksninger eller andre komplikasjoner på sikt. Men dette skrevet og sagt, jeg ville ikke latt meg operere på et lite lokalsykehus eller på det største sykehuset i vest. 

Du kan og gå inn i klistret tråd i linken på underforumet og spørre gynekolog Mette Moen. 

Anonymkode: 9a95b...0dd

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok laparoskopi i 2013 på Ullevål. Gikk veldig greit, de fant egentlig ingenting - alt var bra, bittelitt endometriose ble brent bort - sykmeldt en uke etterpå med litt magesmerter, men gikk veldig greit. For min del måtte vi videre til IVF siden jeg ikke ble gravid etter operasjonen heller. Men angrer ikke på at den ble gjort - man får noen svar, og det er et lite inngrep. Hvis du har cyster, kan det jo tenkes at sjansene for å bli gravid øker om de fjernes ved en lap. ☺️lykke til!!

Skrevet
20 hours ago, AnonymBruker said:

Oj, det må ha vært en stor overraskelse at du hadde tette eggledere og endometriose. Virker som om mange har endo!

Det var grunnen til at de ville ta lapraskopi til å begynne med, men jeg trodde som sagt ikke det var noe galt med meg, så jeg brukte en del tid på å svelge resultatet og forberede meg på at ivf var vår eneste vei videre. Det er dessverre ganske normalt med endo, det tar lang tid å få diagnose så mange som går med det lenge uten å vite. Men det er veldig individuelt hvordan man blir påvirket av det så diagnosen behøver ikke å bety at man må ha hjelp for å bli gravid. Håper du slipper det, men selve operasjonen er ikke så ille, jeg var mest trøtt etterpå. Vel verdt ubehaget for å få besvart noen spørsmål. 

AnonymBruker
Skrevet

Tatt det to ganger. Det gikk helt fint og var det som måtte til for å bli gravid med prøverør. Vondt et par uker og noen veldig små arr, men veldig greit å få et endelig svar på hvorfor og få hjelp videre. 

Anonymkode: 7bdc0...27f

AnonymBruker
Skrevet

Fint at det var så mange som tok seg tiden til å dele sin historie her. Nå har jeg lest gjennom alle og føler situasjonen ble litt mer betryggende mtp kikkhullsoperasjonen. Jeg har ikke fått oprasjonsdato ennå, men jeg håper det blir etter sommeren.

Det jeg stusser på er hvorfor de skal utføre biopsi/vevsprøver av 4 cyster som er 1-2 cm store?? ved siste UL ble det oppdaget fire cyster av denne størrelsen på begge eggstokkene. Noen som har tatt biopsi av cyster? Til opplysning har jeg forhøyede og økende verdier på blodprøve som indikerer tumor ca125.

Ts

AnonymBruker
Skrevet
21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fint at det var så mange som tok seg tiden til å dele sin historie her. Nå har jeg lest gjennom alle og føler situasjonen ble litt mer betryggende mtp kikkhullsoperasjonen. Jeg har ikke fått oprasjonsdato ennå, men jeg håper det blir etter sommeren.

Det jeg stusser på er hvorfor de skal utføre biopsi/vevsprøver av 4 cyster som er 1-2 cm store?? ved siste UL ble det oppdaget fire cyster av denne størrelsen på begge eggstokkene. Noen som har tatt biopsi av cyster? Til opplysning har jeg forhøyede og økende verdier på blodprøve som indikerer tumor ca125.

Ts

Jeg skrev litt over her. De fjernet en cyste som var på appelsinstørrelse på eggstokken min, og den ble sendt til biopsi. Gyn mistenkte sterkt at det er en såkalt "sjokoladecyste", altså bare blod inni, men de sender til biopsi for å være sikre :) I praksis betyr det jo bare at de tar de ut og sender de til undersøkelse. De gjør det for å være helt sikre på at det ikke er noe farlig, men som legene fortalte meg flere ganger - hadde de mistenkt noe skummelt hadde de tatt meg inn veldig fort, og ikke latt meg vente i ca 4 mnd på operasjon. 

Og når de først er der inne, kan de like godt fjerne det de finner og renske litt opp om det trengs :) 

Anonymkode: 66214...520

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...