Gjest aldri sur Skrevet 22. februar 2005 #1 Skrevet 22. februar 2005 Skal på hyttetur til helga med venner. Vi spleiser på leie av det hele 1000 pr pers (hytte for 14 personer). Hadde gleda meg kjempemye til moro og hæla i taket! Så viser det seg nå at det har blitt invitert med venner av venner - det ene paret har en baby, det andre en toåring. Og i tillegg har det blitt invitert med enda et par som det ikke er senger til en gang (risikerer å havne på rom med noen vi ikke kjenner og aldri før har møtt). Føler meg furten og sær, men jeg gleder meg ikke mer i det hele tatt! :veldigsur: Plutselig blitt familietur i ei overfylt hytte med grinende unger, pupping og folk som skal sove på madrasser i gang og stue, røykeforbud og skal ikke forundre meg om man må være stille etter barnetv for da skal krapylet sove. Hvorfor kan ikke de med ungene dra på familetur på egen hånd? Hun som kjenner dem ringte å sa disse folka gjerne ville være med og hva jeg syntes om det. jeg svarte jeg ikke var så overbegeistra. Da sier hun alle de andre hadde syntes det var greit, men hun var redd folk kanskje ikke turte si hva de mente. Vel, jeg prøver si hva jeg mener og jeg syns ikke noe særlig om det, svarte jeg, men det gikk visst ikke inn. Så nå skal samboern og jeg på tåpelig helg vi ikke lenger har lyst til å være med på og attpåtil betale 2000 for det (kunne fått et utmerket hotelllrom for de pengene - uten unger, røykeforbud, pupping eller noen på gulvet). Om vi sier vi ikke vil være med likevel risikerer vi å miste de vennen som vi tross alt flere ganger har hatt det morsomt sammen med. - Lyst å si jeg har fått influensa, men er ikke sikkert vi får tilbake pengene... Er jeg sur og sær og grinete? Hva ville dere gjort?
Gjest porselen Skrevet 22. februar 2005 #2 Skrevet 22. februar 2005 Vel, det må vel være lov å si fra om at forutsetningene for turen ble endret for ditt vedkommende. Og at hvis disse forutsetningene med barn og sådant hadde vært tilstede fra begynnelsen så kan det hende at saken hadde stilt seg annerledes for deg, da hadde du hatt et reelt valg om du ville være med eller ikke. Vennene dine gjorde nok ikke dette for å være ekkel, men mange lar seg rive med og plutselig er en hyttertur for 6 med hæla i taket blitt en hyttetur for 18......... med de begrensninger som barn osv. fører med seg. Var det klarlagt hva slags tur dere skulle på i utgangspunktet, var alle enige om at det var en heisatur eller var det du som hadde disse forventningene?
nyibyen Skrevet 22. februar 2005 #3 Skrevet 22. februar 2005 Jeg hadde blitt ganske irritert, og trukket meg (vel og merke hvis jeg og partneren laget en annen og KUL plan for helga istedet, og evt. fått med noen andre av vennene hvis de følte det på samme måte), og sagt at nå slipper noen å ligge på gulvet, de kan ta våre sengeplasser. Det er jo tross alt ikke SÅ ofte at alt klaffer og man finner på noe med gode venner. Ring noen av de andre og hør hva de synes om saken! Kan ikke barnefamiliene leie en hytte ved siden av?
Gjest aldri sur Skrevet 22. februar 2005 #4 Skrevet 22. februar 2005 Vi har vært på mange turer før og opplegget har alltid vært: Ski om dagen, afterski, forspiel på hytta, ut på byen, nachspiel på hytta hvor det ikke er sjeldent at de siste legger seg omtrent samtidig som morgenfuglene står opp. Og til denne turen har det aldri vært nevnt noe om at noe er anderledes før de ungene plutselig dukket opp. Jeg sa også at dette er da vel ikke noe å dra med unger på, men det var ikke noe problem mente vennina min b- ville ikke merke at de var der en gang. I tillegg så har vi vært en fast gjeng som kjenner hverandre godt som drar på disse turene. Da har det vært greit nok å dele soverom, men jeg har ikke noe lyst til å dele soverom med noen jeg ikke har sett før - og i alle fall ikke til den prisen! Samboern min har heller ikke lenger så lyst til å dra og vi kan heller ikke forstå at noen vil ta med seg ungene på en slik tur - kanskje noen har unlatt å fortelle de foreldrene om hvordan de turene pleier å være? Vil ikke. Får snakke med samboern i kveld og høre om vi skal prøve å trekke oss fra det hele. Bare redd for at vi blir sett på som sure, sære grinerpomper da - hadde hun vennina skjønt et snev av vår tankegang så hadde hun vel sagt til de folka at det ikke passet?
Krølltoppen Skrevet 22. februar 2005 #5 Skrevet 22. februar 2005 Bare redd for at vi blir sett på som sure, sære grinerpomper da So what? Ingen vits i å betale dyre dommer for en helg som du egentlig ikke vil være med på? Jeg synes det er rart at foreldre med barn vil være med på en slik tur jeg. Greit nok at dere kanskje ikke vil høre barna, men hvis dette er en hæla-i-taket-tur så vil ungene bli forstyrret av dere. Unger burde slippe å bli holdt våkne av fulle voksne. Festing natta lang går ikke sammen med barn. Så enten blir det festehelg uten barn, eller så blir det ski-helg med moderat alkohol inntak, tidlig til sengs og småbarn. Sier ikke at det ene er værre eller bedre enn det andre. Det er bare to ulike ting. Og dere har rett til å trekke dere hvis forutsetningene har endret seg.
Gjest Persille i.i. Skrevet 22. februar 2005 #6 Skrevet 22. februar 2005 Jeg hadde også blitt sur og forbannet. Og jeg har selv barn. La de med unger overta deres plass mot å betale 2000 og så finner du og samboer på noe annet. Siden dere er en gjeng som er har en form for tradisjon når det gjelder hytteturer så er dere sikkert ikke alene om å reagere. Snakk med de andre. Det er stor forskjell på hva man gjør med og uten barn.
Gjest aldri sur Skrevet 22. februar 2005 #7 Skrevet 22. februar 2005 Jeg hadde blitt ganske irritert, og trukket meg (vel og merke hvis jeg og partneren laget en annen og KUL plan for helga istedet, og evt. fått med noen andre av vennene hvis de følte det på samme måte), og sagt at nå slipper noen å ligge på gulvet, de kan ta våre sengeplasser. Det er jo tross alt ikke SÅ ofte at alt klaffer og man finner på noe med gode venner. Ring noen av de andre og hør hva de synes om saken! Kan ikke barnefamiliene leie en hytte ved siden av? Om vi bare får tilbake de pengene (er allerede betalt), så kan vi dra på hotell-weekend og få eget rom, uten ungeskrik og restriksjoner. Men jeg tror ikke det er så lett å få tilbake de pengene for da blir det jo mer å betale på de andre som drar. :veldigsur: Og om vi forlanger å få tilbake pengene så blir det sikkert et himla bråk og ikke så gode venner mer. Og slik som det har blitt nå så er det bare 2 par av de som skal dra vi kjenner - resten (3 par + unger som heller ikke kjenner hverandre fra før) er venner av det ene paret som de plutselig har funnet ut de skal dra med. Hun vennina som ordna dette føler visst hun har regien for det hele fordi det tilfeldigvis var hun som bestilte den fordømte hytta denne gangen :veldigsur:
smidja Skrevet 22. februar 2005 #8 Skrevet 22. februar 2005 Si at dere ikke hadde noe lyst til å bli med fordi at det ble annerledes enn det pleier å være. Om det er mange som er kommet til i etterkant, burde jo de kunne overta deres plass siden det likevell ikke ville være sengeplasser til dere, og ergo betale dere for det dere allerede har lagt ut.
Gjest aldri sur Skrevet 22. februar 2005 #9 Skrevet 22. februar 2005 Fatter ikke at foreldre vil ta med unger på dette jeg, for som dere skriver er det to forskjellige ting og barn hører ikke med i mer enn den ene varianten. Nesten så man kan tro hun vennina har "glemt" å nevne for foreldrene hvordan de turene pleier å være. Syns dette er trasig jeg , for selv om jeg syns jeg har vmin fulle rett til å forlange pengene tilbake og bruke dem til noe jeg faktisk syns er morsomt, så vil jeg ikke ødelegge vennskapet heller... For å gjøre det optimalt så jeg nettopp at det er meldt om kommende sprengkulde så nå kan det ende med å sitte å dikke-dikke med de ungene hele dagene om det blir for kaldt til å gå ut. Vil ikke, vil ikke, vil ikke!!!! :evil:
Krølltoppen Skrevet 22. februar 2005 #10 Skrevet 22. februar 2005 Hun som kjenner dem ringte å sa disse folka gjerne ville være med og hva jeg syntes om det. jeg svarte jeg ikke var så overbegeistra. Da sier hun alle de andre hadde syntes det var greit, men hun var redd folk kanskje ikke turte si hva de mente. Vel, jeg prøver si hva jeg mener og jeg syns ikke noe særlig om det, svarte jeg, men det gikk visst ikke inn. OK. Hun har ringt deg og spurt. Du har sagt at du ikke synes det er greit. Hun blåser i det og inviterer likevel barnefamilier. Da MÅ det være greit at du trekker deg! Det at hun endrer forutsetningene for turen til tross for at du har sagt fra er hennes problem. Ikke ditt. Det er derfor ikke du som skal behøve å delta eller betale.
smidja Skrevet 22. februar 2005 #11 Skrevet 22. februar 2005 OK. Hun har ringt deg og spurt. Du har sagt at du ikke synes det er greit. Hun blåser i det og inviterer likevel barnefamilier. Da MÅ det være greit at du trekker deg! Det at hun endrer forutsetningene for turen til tross for at du har sagt fra er hennes problem. Ikke ditt. Det er derfor ikke du som skal behøve å delta eller betale. :bukke:
Gjest Anonymous Skrevet 22. februar 2005 #12 Skrevet 22. februar 2005 Må si jeg synes det er rart at man ikke har vurdert å leie TO hytter når det skal bli med barn. Har selv vært på hyttetur hvor noen har hatt med små barn, og det har vært hyggelig, det. Men da har man kunnet la være å ha nachspiel i hytta hvor ungen(e) sover, og så har foreldrene til barnet valgt selv at DE er på tur med ungen, vi andre på tur med venner:) Ungene har forresten sovet godt selv om man sitter utenfor og prater, eller sjangler inn utpå morgenkvisten. Synes det vitner om relativt lite gangsyn om premissene for hytteturen er klare (og slik du beskriver), og man likevel vil ha med unger. Og ikke foreslå å leie en ekstra hytte.
Gjest gjesta Skrevet 22. februar 2005 #13 Skrevet 22. februar 2005 Syns det er rart at de med barn vil være med, hvis de vet det er partytur, men det spørs hva de fikk inntrykk av. Hadde nok blitt sur jeg også. Kan kanskje si det til dem på en fin måte at det er festing utover natta, røyking osv. Eller la de være med, å heller si KLART IFRA neste gang
Nella Skrevet 22. februar 2005 #14 Skrevet 22. februar 2005 Jeg hadde gjort som du tenker. Fått pengene tilbake og funnet på noe med kjæresten bare vi to istedet. Du ble spurt hva du syns, sa ifra om det og ble "overkjørt" på din mening. Da endrer jo ting seg. Hadde ikke selv vært interessert i å sitte på ei hytte med flere unger når det ikke var planen i det hele tatt. For unger merkes. Uansett. Snakk med venninnen di og forklar dette på en ordentlig måte. Si hvordan du føler det uten å bli sinna. Dersom dere ikke får igjen pengene og det blir masse bråk og uvennskap av dette så er vel egentlig ikke vennskapet så mye verdt tross alt. Tror få ville gjort som venninna di har gjort der med tanke på å invitere med ekstra folk (med barn) når det er andre som sier nei. Og det er jo 10 voksne og 2 barn ihvertfall så å dele 2000,- på de er vel ikke allverden. Når man skal på tur alikevel mener jeg.
Væren Skrevet 22. februar 2005 #15 Skrevet 22. februar 2005 Jeg forstår godt at dere har lyst til å trekke dere!!! Det var jo tross alt ikke en "familietur" dere hadde avtale om? Det er din venninne som har krøllet dette til, ved å endre fullstendig på turopplegget! Jeg synes ikke dere skal være redd for å trekke dere og be om å få pengene tilbake, ettersom det ikke er dere som har endret på forutsetningene. Snakk om å melde seg på tur på feil premisser! Det ville jo ha vært det samme som om min familie og jeg skulle på hyttetur med våre tre barn og to familier til, og det ene paret hadde invitert med et eller to par uten barn - som var skikkelig klar for party-party! Jeg hadde blitt ganske irritert, og sikkert følt meg sånn som deg. Du/dere er IKKE vanskelige, men det er for ille at dere skal betale så mye penger for å dra på en tur dere alt har mistet lysten på, bare for å være høflige! Jeg ville ha forklart på en hyggelig og ærlig måte at dere føler forutsetningene for turen har blitt endret, og at dere ikke er interessert i å ta hensyn til småbarnsfamilier når dere melder dere på hyttetur og betaler så mye for det. Tilby dere å stille deres sengeplasser til disposisjon for de sist påmeldte. Så kan folk slippe å ligge rundt alle steder, og alle får sengeplass. Så kan jo evt. du og samboer finne dere hotellrom i nærheten, og likevel treffe vennene deres når dere selv ønsker! Få høre hva det blir til, da!
LilleBille Skrevet 22. februar 2005 #16 Skrevet 22. februar 2005 Enig med de andre her. Dere er ikke vanskelige. Har man avtalt en vennetur - og plutselig noen endrer dette til å bli en tur med barn/babyer etc. er det noe helt annet. Ikke det at det ikke kan være hyggelig - men når ikke det var forutsetningen for turen - burde de som har kommet på i tillegg - og som det ikke var plass til - selvfølgelig "kjøpe" ut dere - og deres plasser .. så kan dere bruke de pengene på en hotelweekend el. Si fra .. og om venninnen din blir sur for det .. spør henne om hun synes hun var en god venninne som endret på forutsetningene - selv etter at du hadde sagt hva du mente.
Gjest gjest 0 Skrevet 22. februar 2005 #17 Skrevet 22. februar 2005 Men skal dere likevel betale 1000 kr per pers selv om det er flere som skal være med? Det stemmer vel ikke? Og jeg hadde nok også sagt at jeg ikke ønsket å være med pga endringene og krevd pengene tilbake! Faktisk ifølge loven om avtalerett har du lov til å gjøre det! Pam
Sheba Skrevet 22. februar 2005 #18 Skrevet 22. februar 2005 Jeg hadde blitt sur ja. Og jeg hadde definitivt trukket meg. Innen jussens verden heter dette bristende forutsetninger - og er grunn til å gå ifra en avtale. Hvis din venninne som har bestillt hytta ikke skjønner at forutsetningene er vesentlig endret med de nye med barn som har kommet til, mangler hun gangsyn. Dropp hele turen - det blir ikke noe gøy for dere uansett når ting har endret seg som de har. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt dårlig samvittighet for å gjøre det.
Gjest Ninakanin Skrevet 22. februar 2005 #19 Skrevet 22. februar 2005 Si at dere blir med neste gang, når avtalen ikke forandrer seg underveis. At dere gjerne vil at de to andre parene som skulle bli med kan betale deres leiepris på 2000,-, og at dere gleder dere til å bli med neste gang.
Sheba Skrevet 22. februar 2005 #20 Skrevet 22. februar 2005 Jeg hadde blitt sur ja. Og jeg hadde definitivt trukket meg. Innen jussens verden heter dette bristende forutsetninger - og er grunn til å gå ifra en avtale. Hvis din venninne som har bestillt hytta ikke skjønner at forutsetningene er vesentlig endret med de nye folkene med barn som har kommet til, mangler hun gangsyn. Dropp hele turen - det blir ikke noe gøy for dere uansett når ting har endret seg som de har. Jeg hadde ihvertfall ikke hatt dårlig samvittighet for å trekke meg fra hele turen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå