AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #1 Skrevet 20. april 2018 Har inngått avtale om E-faktura og skulle gjennomføre min første betaling i dag ved trykke "Betal". Da tok jeg utgangspunkt i at den betalte med en gang. Det er fortsatt ikke trekt noe fra kontoen min og betalingen står som "venter" i status på "utførte betalinger" i nettbanken. Den er datert til å trekkes 01 april ser jeg det står, som er forfallsdato på fakturaen. Jeg ser at man kan endre dato i feltet på E-fakturaen, men om jeg endrer den i dag, vil den bli automatisk endret til dagens dato neste måneds faktura også, eller settes E-faktura alltid til forfallsdato automatisk når den kommer i nettbanken? Håper noen skjønner hva jeg mener og kan svare Anonymkode: 36663...aef
Million Skrevet 20. april 2018 #2 Skrevet 20. april 2018 (endret) E-fakturaer er som andre fakturaer, man får dem med en gitt, fast forfallsdato fra avsender. Passer ikke denne datoen deg, kan den i noen tilfeller endres til fast forfallsdato på et annet tidspunkt i mnd. Enkelte firmaer tilbyr dette. F.eks. om du har fått forfall den 10. i mnd, og ønsker den 25 fordi det er da du får lønn, går det an å ringe og spørre om dette. Er dette (å kunne velge forfall) noe avsender av regningen(e) tilbyr, endrer de fast forfall, og alle regninger (E-fakturaer) fra dem vil heretter dukke opp i nettbanken med dette forfallet. Endrer du datoen på den regningen som ligger inne nå, skjer det ingenting med fremtidige regninger - den endringen i nettbanken skjer kun med denne ene regningen. Fast endring av forfall må som nevnt tas opp med utsteder av fakturaen, enten pr tlf eller epost. Skjønte jeg hva du prøvde å spørre om? Endret 20. april 2018 av Million
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #3 Skrevet 20. april 2018 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har inngått avtale om E-faktura og skulle gjennomføre min første betaling i dag ved trykke "Betal". Da tok jeg utgangspunkt i at den betalte med en gang. Det er fortsatt ikke trekt noe fra kontoen min og betalingen står som "venter" i status på "utførte betalinger" i nettbanken. Den er datert til å trekkes 01 april ser jeg det står, som er forfallsdato på fakturaen. Jeg ser at man kan endre dato i feltet på E-fakturaen, men om jeg endrer den i dag, vil den bli automatisk endret til dagens dato neste måneds faktura også, eller settes E-faktura alltid til forfallsdato automatisk når den kommer i nettbanken? Håper noen skjønner hva jeg mener og kan svare Anonymkode: 36663...aef Det trekker ikke med en gang, nei. Om forfallsdatoen er den 01.04 og vi i dag er på den 20.04 så vil de fortsatt bruk tid på å få den trekt fra kontoen. Sjekk i morgen tidlig. Det burde være i orden da Efaktura tar utgangspunkt i det som står på fakturaen. Hva du gjør med forfallsdatoen i nettbanken din er ikke relevant. Det er forfallsdatoen som settes av firmaet som er gjeldende. Anonymkode: 1e90b...00d
applestories Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trekker ikke med en gang, nei. Om forfallsdatoen er den 01.04 og vi i dag er på den 20.04 så vil de fortsatt bruk tid på å få den trekt fra kontoen. Sjekk i morgen tidlig. Det burde være i orden da Efaktura tar utgangspunkt i det som står på fakturaen. Hva du gjør med forfallsdatoen i nettbanken din er ikke relevant. Det er forfallsdatoen som settes av firmaet som er gjeldende. Anonymkode: 1e90b...00d Den der må du nesten forklare en gang til. TS: E-faktura kommer med en ferdig utfylt forfallsdato. Om du godkjenner betalingen, blir beløpet trukket den dato som er oppgitt som forfall. Jeg forandrer vanligvis dato til den dagen jeg godkjenner betalingen, da jeg foretrekker at beløpet blir trukket umiddelbart. "Umiddelbart" er derimot ikke det som skjer - ihvertfall ikke i min bank. Jeg kan bare anta at det skjer i løpet av natten, da beløpet er trukket neste morgen. Når du forandrer dato på en efaktura du har mottatt, påvirker det ikke den neste. Det blir som en papirfaktura - neste faktura har samme forfallsdato uavhengig av hvilken dato du betalte forrige faktura på. Forfallsdato bakover i tid har jeg ingen erfaring med, men siden du ikke fikk feilmelding og måtte endra dato da du trykket "Betal" kan du nok forvente at pengene er trukket i morgen tidlig. Eller nå, vi har visst passert midnatt. Bankene er stengt, men er ikke sikker på hvordan det påvirker efaktura. Det må jeg prøve ut når jeg får min neste
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #5 Skrevet 21. april 2018 6 timer siden, applestories skrev: Om du godkjenner betalingen, blir beløpet trukket den dato som er oppgitt som forfall. Jeg forandrer vanligvis dato til den dagen jeg godkjenner betalingen, da jeg foretrekker at beløpet blir trukket umiddelbart. "Umiddelbart" er derimot ikke det som skjer - ihvertfall ikke i min bank. Jeg kan bare anta at det skjer i løpet av natten, da beløpet er trukket neste morgen. Når du forandrer dato på en efaktura du har mottatt, påvirker det ikke den neste. Det blir som en papirfaktura - neste faktura har samme forfallsdato uavhengig av hvilken dato du betalte forrige faktura på. Ja ts her, vil gjerne hatt det trukket med en gang jeg trykket betal, og ikke at regningen venter med å betale seg helt til den 1 april (forfallsdato). Men den står fortsatt under "venter" så antar den ikke trekkes før 1 april da selvom jeg trykket betal i går. Neste gang får jeg prøve å endre dato for det gikk an i feltet der. Forstår jeg ikke kan endre selve fakturadato men vil gjerne den skal trekkes fra nettbank samme dag jeg trykker betal. Anonymkode: 36663...aef
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #6 Skrevet 21. april 2018 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja ts her, vil gjerne hatt det trukket med en gang jeg trykket betal, og ikke at regningen venter med å betale seg helt til den 1 april (forfallsdato). Men den står fortsatt under "venter" så antar den ikke trekkes før 1 april da selvom jeg trykket betal i går. Neste gang får jeg prøve å endre dato for det gikk an i feltet der. Forstår jeg ikke kan endre selve fakturadato men vil gjerne den skal trekkes fra nettbank samme dag jeg trykker betal. Anonymkode: 36663...aef Du skriver konsekvent 1.april, men jeg antar du mener 1.mai. Da får du gå inn i forfallstegisteret og endre datoen da. Og neste gang får du endre datoen når du godkjenner den. Anonymkode: dbc6b...19f 1
tdm900 Skrevet 21. april 2018 #7 Skrevet 21. april 2018 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Har inngått avtale om E-faktura og skulle gjennomføre min første betaling i dag ved trykke "Betal". Da tok jeg utgangspunkt i at den betalte med en gang. Det er fortsatt ikke trekt noe fra kontoen min og betalingen står som "venter" i status på "utførte betalinger" i nettbanken. Den er datert til å trekkes 01 april ser jeg det står, som er forfallsdato på fakturaen. Jeg ser at man kan endre dato i feltet på E-fakturaen, men om jeg endrer den i dag, vil den bli automatisk endret til dagens dato neste måneds faktura også, eller settes E-faktura alltid til forfallsdato automatisk når den kommer i nettbanken? Håper noen skjønner hva jeg mener og kan svare Anonymkode: 36663...aef Ja, du kan endre datoen selv. Nei, den kommer ikke igjen med den datoen du satte den til.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #8 Skrevet 21. april 2018 Noen banker som f.eks Sbanken og DNB kan man velge straksbetaling. Det betyr at det forsvinner it sv kontoen din med en gang. Anonymkode: 61aa3...911
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #9 Skrevet 21. april 2018 Mener du 1 mai? Du kan selv endre forfallsdatoen, som du alt har gjort. Men det er helg. Den blir ikke trekt før til mandag uansett Anonymkode: 150f3...9eb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #10 Skrevet 21. april 2018 Mener du 1 mai? Du kan selv endre forfallsdatoen, som du alt har gjort. Men det er helg. Den blir ikke trekt før til mandag uansett Anonymkode: 150f3...9eb
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #11 Skrevet 21. april 2018 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Det trekker ikke med en gang, nei. Om forfallsdatoen er den 01.04 og vi i dag er på den 20.04 så vil de fortsatt bruk tid på å få den trekt fra kontoen. Sjekk i morgen tidlig. Det burde være i orden da Efaktura tar utgangspunkt i det som står på fakturaen. Hva du gjør med forfallsdatoen i nettbanken din er ikke relevant. Det er forfallsdatoen som settes av firmaet som er gjeldende. Anonymkode: 1e90b...00d Mye feil her. https://www.efaktura.no/privat Anonymkode: 65493...598
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå