AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #1 Skrevet 20. april 2018 Har lagt om kostholdet fullstendig og gått ned 20 kilo snart. Det jeg sliter med er veeeldig hard avføring. Kan gå 3 dager imellom jeg får ut noe. Kjenner at jeg må litt på do, men klarer ikke presse det ut. Når jeg endelig klarer å få det ut må jeg presse så hardt at jeg må holde meg fast, svetten renner og jeg får vondt i hodet. Før når jeg spiste usunt hadde jeg veldig løs avføring flere ganger om dager så dette er veldig uvant. I løpet av en dag spiser jeg: 2 brødskiver til frokost med diverse pålegg. Middag består av kylling/kjøtt/ fisk og ris/potet med diverse posesaus. Kveldsmat er som regel 2 brødskiver. Drikker ofte skummet melk til frokost. Får i meg veldig lite grønnsaker og frukt, kan det være derfor? Anonymkode: 897aa...ba3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #2 Skrevet 20. april 2018 Pass på at du får i deg nok vann! Når man øker fiberinntaket, så må man også øke vannintaket. For å komme i gang litt, så kan du jo forsøke med litt duphalac eller laxoberal på kvelden. Dette er midler som mykgjør avføringen ved at det trekker mer væske til tarmen. Men uansett så må man drikke maaasse! Anonymkode: c3165...3bb
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #3 Skrevet 20. april 2018 Du trenger fiber. Anonymkode: deaf9...531
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 Om du spiser mer grønsnaker får du i deg mer fiber og det kan sette igang magen Jeg får lett treg mage av melkeprodukter som skummet melk. Ris kan være noe forstoppende om du ikke spiser det med nok saus Kanskje du spiser for lite fett? Du kan også forsøke bytte ut skivene til frokost med havregrøt. Det er mer protein inn + fiber og jern, setter også igang magen. Anonymkode: 11551...6b3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #5 Skrevet 20. april 2018 Har du noen frosne bær på havregrøten får du også i deg antooksidanter Anonymkode: 11551...6b3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 Vel, hvis du presser for mye så kan du få hemoroider og eventuelt også analprolaps (om du er skikkelig uheldig). Movicol er best avføring fordi den er mer skånsom for tarmen enn de to andre nevnt. Laxoberal kan gi deg kraftige magesmerter og du tømmer deg helt, men da kan det gå et par dager til neste gang du må på toalettet og hvis det da er like hardt så må du ha en dose til. Jeg har gått fra 1 toalettbesøk (avføring) hver 2-4 dag til 1-3 ganger toalettbesøk (avføring) om dagen. Jeg spiser MYE proteiner, tar jerntabletter, drikker laktosefri melk. Spiser jeg noe med fint mel, blir avføringen hardere, så mest mulig grovt. Anonymkode: c39ea...c6b
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 Høres ut som du trenger å mykgjøre avføringen. Til fungerer laktulose. En skje olivenolje rent pr dag har også smørende effekt. Anonymkode: 6e796...c44
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #8 Skrevet 20. april 2018 Nei, ikke begynn med laktulose og annen dritt før du har forsøkt normal kostomlegging. Det beste er at magen klarer seg selv, laktulose skal bare brukes i nødstilfeller. Det står også på pakken at man skal begrense bruk, for magen kan bli "avhengig" av det for å ikke bli forstoppet. Forsøk å spise mer grønnsaker, kanskje dropp den skummede melken (jeg har opplevd å bli forstoppet bare av skummet melk da jeg prøvde å inkludere det i kosten min) Anonymkode: 11551...6b3
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #9 Skrevet 20. april 2018 Grønnsaker er en fantastisk kilde til fiber og fiber er gull for fordøyelsen. Anonymkode: 46fc1...cfe
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #10 Skrevet 20. april 2018 Har det samme problemet 😣 men har tenkt at det har med at jeg har kuttet ut fettholdig mat? Jeg drikker mye hver dag, spiser mye grønnsaker og får i meg godt med fiber. Bare er dønn hard 😂🙈 Anonymkode: 08c3a...ead
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #11 Skrevet 20. april 2018 For egen del har jeg løst dette problemet ved å innta ca. 500g gummigodteri før jeg legger meg hver kveld. Nå eksploderer det i toalettskålen når jeg står opp hver morgen. Anonymkode: 1e15b...b43
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #12 Skrevet 20. april 2018 Når man spiser mye fiber må man også drikke nok vann. Anonymkode: cc03c...39d
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #13 Skrevet 20. april 2018 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: For egen del har jeg løst dette problemet ved å innta ca. 500g gummigodteri før jeg legger meg hver kveld. Nå eksploderer det i toalettskålen når jeg står opp hver morgen. Anonymkode: 1e15b...b43 Det er ikke lurt å innta så mye godteri hver dag. Spis svisker i stedet Anonymkode: cc03c...39d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #14 Skrevet 21. april 2018 Anbefalingen ligger på minst 500 gram grønnsaker og frukt hver dag. Og ja, det vil sannsynligvis hjelpe mye på forstoppelse! https://helsenorge.no/kosthold-og-ernaring/kostrad/fem-om-dagen Anonymkode: 0daec...a3d
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #15 Skrevet 21. april 2018 Fiberrik mat har ingen virkning på fordøyelsen om du ikke drikker nok vann. Mye frukt, grønt og fiber uten vann = forstoppelse. Anonymkode: 48928...629
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #16 Skrevet 22. april 2018 Har du hard mage er det ofte fordi du spiser for mye fiber. Å øke inntaket av fiber, som flere foreslår her, vil sannsynigvis gjøre problemet verre. Vi trenger nemlig ikke fiber og ikke er det bra for oss heller. Jeg har slitt med løs mage, men nå som jeg nesten ikke spiser fiber så har tarmene mine det mye bedre. Jeg kan anbefale boka Fiber Menace. Anonymkode: 4d618...ed7
Gjest Herr Heftig Skrevet 22. april 2018 #17 Skrevet 22. april 2018 Spis et par epler, så går det nok bra.
Boblee Skrevet 22. april 2018 #18 Skrevet 22. april 2018 Lever du lavkarbo? Da jeg gjorde det, så var det normalt at det gikk 3-4 dager i mellom. Venta bare så kom det av seg selv. Ikke press på deg hemoroider.
AnonymBruker Skrevet 22. april 2018 #19 Skrevet 22. april 2018 29 minutter siden, AnonymBruker said: Har du hard mage er det ofte fordi du spiser for mye fiber. Å øke inntaket av fiber, som flere foreslår her, vil sannsynigvis gjøre problemet verre. Vi trenger nemlig ikke fiber og ikke er det bra for oss heller. Jeg har slitt med løs mage, men nå som jeg nesten ikke spiser fiber så har tarmene mine det mye bedre. Jeg kan anbefale boka Fiber Menace. Anonymkode: 4d618...ed7 Søtpoteter er høye i fiber. På en øy kalt Okinawa bestod kostholdet til menneskene på nesten 70% søtpoteter og 12% ris. Disse menneskene var blant de sunneste og lengst levende i verden. Fremt til de begynte å herme etter vestens kosthold. Problemer er sannsynligvis at vi får i oss for lite fiber og det gir oss problemer sent i tenårene elelr i 20-årene. Noen ganger får man problemer når man spiser mer fiber fordi skaden allerede er gjort fra man var 1- 22 år. Da er det ikke fiberen sin feil, det er kostholdet du hadde frem til du ble voksen som var feil Hvordan forklarer du at andelen mennesker med IBS øker, samtidig som nordmenn spiser stadig mindre fiber? Nordmenn spsier mer kjøtt og fett enn noen gang, og vi blir feitere, får mer diabetes og mer hjerte- og karsykdom. Den linken din forsøker å hevde at økt inntak av grønnsaker kan gjrøe oss feite. Hvordan forklarer du da at veganere har lavere (innenfor normalvekt) BMI enn de som spiser kjøtt (overvektig BMI)? Anonymkode: 11551...6b3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2018 #20 Skrevet 23. april 2018 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Søtpoteter er høye i fiber. På en øy kalt Okinawa bestod kostholdet til menneskene på nesten 70% søtpoteter og 12% ris. Disse menneskene var blant de sunneste og lengst levende i verden. Fremt til de begynte å herme etter vestens kosthold. Problemer er sannsynligvis at vi får i oss for lite fiber og det gir oss problemer sent i tenårene elelr i 20-årene. Noen ganger får man problemer når man spiser mer fiber fordi skaden allerede er gjort fra man var 1- 22 år. Da er det ikke fiberen sin feil, det er kostholdet du hadde frem til du ble voksen som var feil Hvordan forklarer du at andelen mennesker med IBS øker, samtidig som nordmenn spiser stadig mindre fiber? Nordmenn spsier mer kjøtt og fett enn noen gang, og vi blir feitere, får mer diabetes og mer hjerte- og karsykdom. Den linken din forsøker å hevde at økt inntak av grønnsaker kan gjrøe oss feite. Hvordan forklarer du da at veganere har lavere (innenfor normalvekt) BMI enn de som spiser kjøtt (overvektig BMI)? Anonymkode: 11551...6b3 Dette var bare et snapshot fra 1949 som amerikanere har hentet inn. Altså er dette hentet inn kort tid etter 2. verdenskrig. Historisk sett har de spist veldig mye svin der og mye fett. Faktisk spiste de mer kjøtt der enn resten av Japan, og mindre fisk. Mer kjøtt+fisk enn resten av Japan. Jeg synes du også skal se på hva for eksempel inuittene tradisjonelt spiste eller hva masaiiene spiser. Og da er ikke dataene hentet inn mens folkene prøver å bygge seg opp igjen etter en verdenskrig. Angående økende IBS. Veeeeeeeeel... Se vedlegg. Vi har økt inntaket av grønnsaker mye mer enn avi har økt inntaket av kjøtt og fisk. Vi har økt kjøtt og fisk med 1% og vi har økt inntaket av grønnsaker med 24%. Så... ehh... Hva var det du påstod? Hvor hevder de at økt inntak av grønnsaker kan gjøre oss feite? Finner ingenting om det. Her er det snakk om tarmhelse i hovedsak, ikke vekt. Og veganere har lavere BMI enn den jevne kjøttspiseren fordi de er mer opptatt av helse. Jeg husker ikke tallene nøyaktig men det er noe sånt som at 10% kjøttspisere røyker, 2% vegetarianere røyer og 0.5% veganere røyker. Tilsvarende trend med alkohol, trening osv. Veganere lever et sunnere liv totalt, til tross for at de ikke spiser kjøtt. Vestlige vel og merke. Studier på østlige vegetarianere der de trener like mye, røyker like mye og drikker like mye alkohol viser dårligere helsemarkører hos vegetarianerne enn kjøttspiserne. Anonymkode: 4d618...ed7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå