Blue Berry Skrevet 20. april 2018 #1 Skrevet 20. april 2018 Vi har leid en kjellerleilighet siden desember, som fremstod som nuoppusset og fin. Etter tips fra en nabo(som har vasket leiligheten) fortalte oss at det var mugg på hele veggen på soverommet vårt. Og det fant vi på deler av veggen bak sengen i går! What to do? Vi har 2 små barn og jeg vil ikke bli boende. Hvordan gå frem og har vi krav på redusert leie?
stan Skrevet 20. april 2018 #2 Skrevet 20. april 2018 Det første er jo å varsle eier. Så er det jo å finne årsaken, helst sammen med eier. Og sette i gang med tiltak så muggsoppen fjernes og ikke kommer tilbake. Samtidig bør ihvertfall dette rommet ikke benyttes, kanskje hele leiligheten. Muggsopp kan gjøre leiligheten ubeboelig. Og er leiligheten ubeboelig så skal dere hverken bo der eller betale leie, og det kan være grunnlag for å heve kontrakten. Normalt er det eier som er ansvarlig for kostnader, med unntak av om muggsoppen skyldes noe leier har gjort. Til dette er avklart ville jeg luftet veldig godt når dere er i leiligheten, men oppholdt meg minst mulig i leiligheten
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #3 Skrevet 20. april 2018 Bodde i en leid leilighet der jeg fant svartsopp. Bodde der i 6mnd. Etter det utviklet jeg allergier. Så kom dere bort fort. Anonymkode: 14dd8...4a4
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #4 Skrevet 20. april 2018 1 minutt siden, stan skrev: Det første er jo å varsle eier. Så er det jo å finne årsaken, helst sammen med eier. Og sette i gang med tiltak så muggsoppen fjernes og ikke kommer tilbake. Samtidig bør ihvertfall dette rommet ikke benyttes, kanskje hele leiligheten. Muggsopp kan gjøre leiligheten ubeboelig. Og er leiligheten ubeboelig så skal dere hverken bo der eller betale leie, og det kan være grunnlag for å heve kontrakten. Normalt er det eier som er ansvarlig for kostnader, med unntak av om muggsoppen skyldes noe leier har gjort. Til dette er avklart ville jeg luftet veldig godt når dere er i leiligheten, men oppholdt meg minst mulig i leiligheten Takk for svar 😊 Har sendt en sms til eier(grunnet at han snakker veldig dårlig norsk), men ikke fått svar.. Vi har vært gode på å lufte masse nå, siden det er sol. Og soveromsvinduet er åpent ca 24/7. Jeg vet at dette ikke er oss, siden naboen så det før de pusset opp. Og hun kunne gå god for dette. Så stresset. Håper virkelig dette løser seg raskt.
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #5 Skrevet 20. april 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Bodde i en leid leilighet der jeg fant svartsopp. Bodde der i 6mnd. Etter det utviklet jeg allergier. Så kom dere bort fort. Anonymkode: 14dd8...4a4 Etter kun 6 mnd ja? Bodd der i 5 mnd nå 😲 Har hatt lungebetennelse og bronkitt siden jeg flyttet inn(aldri hatt det før). Pluss hodepine og tett i nesa daglig... Æsj altså! Men har vi mulighet til å flytte før oppsigelsestiden da?
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 Akkurat nå, Absurdah skrev: Etter kun 6 mnd ja? Bodd der i 5 mnd nå 😲 Har hatt lungebetennelse og bronkitt siden jeg flyttet inn(aldri hatt det før). Pluss hodepine og tett i nesa daglig... Æsj altså! Men har vi mulighet til å flytte før oppsigelsestiden da? Ja. Ta bilder. Det er farlig og dere kan da flytte på dagen uten å betale noe. Men viktig med bildebevis Anonymkode: 14dd8...4a4
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #7 Skrevet 20. april 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja. Ta bilder. Det er farlig og dere kan da flytte på dagen uten å betale noe. Men viktig med bildebevis Anonymkode: 14dd8...4a4 Da skal vi ta bilder 😊
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #8 Skrevet 20. april 2018 Hvor og hvordan har dere tørket klesvasken? Hvor mye/ofte har dere luftet? Anonymkode: 82089...fd7 1
penny_ Skrevet 20. april 2018 #9 Skrevet 20. april 2018 (endret) 33 minutter siden, Absurdah skrev: Etter kun 6 mnd ja? Bodd der i 5 mnd nå 😲 Har hatt lungebetennelse og bronkitt siden jeg flyttet inn(aldri hatt det før). Pluss hodepine og tett i nesa daglig... Æsj altså! Men har vi mulighet til å flytte før oppsigelsestiden da? Har du råd til å betale to husleier i oppsigelsestiden? I så fall, forsøk å heve kontrakten, flytt og spar 3 måneder i husleie i tilfelle du må betale allikevel. Få naboen til å bekrefte skriftlig til deg at det var mugg der før dere flyttet inn. Ta vare på SMS-er og e-poster til huseier angående skadene. Endret 20. april 2018 av penny_
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2018 2 minutter siden, penny_ skrev: Har du råd til å betale to husleier i oppsigelsestiden? I så fall, forsøk å heve kontrakten, flytt og spar 3 måneder i husleie i tilfelle du må betale allikevel. Få naboen til å bekrefte skriftlig til deg at det var mugg der før dere flyttet inn. Ta vare på SMS-er og e-poster til huseier angående skadene. Har ikke mulighet til å betale doble husleier. Student, med deltidsjobb 😓 Men skal spare på alt av beviser og få naboen til å skrive et skriftlig «brev», for å være på den sikre siden.
stan Skrevet 20. april 2018 #11 Skrevet 20. april 2018 49 minutter siden, Absurdah skrev: Men har vi mulighet til å flytte før oppsigelsestiden da? Ja. Dere har sannsynligvis mulighet til å flytte på dagen. Leiligheten er ikke beboelig om det er slik du beskriver.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #12 Skrevet 20. april 2018 Det avgjørende her er om dere selv er skyld i problemet eller om det er et bakenforliggende problem inne i veggen. En gjenganger når det gjelder mugg og soppvekst inne i biliger er feilbruk av boligen. Når ts ikke vil svare på hvordan hun tørker klær og lufter, så er det i seg selv noe som gir grunn til uro. Mange har måttet betale mye etter å ha feilbrukt utleieboliger. Anonymkode: 82089...fd7 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #13 Skrevet 20. april 2018 Om dere har skap og seng helt inntil veggen kan det danne sopp pga kondens. Så trekk det noen cm ut fra vegg. Om det er sopp fortsatt (og dere lufter godt som du sierkr mø du nok flytte for at huseier kan ordne opp i det. Da må vegger rives osv. Anonymkode: 451e6...80c 2
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #14 Skrevet 20. april 2018 (endret) 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det avgjørende her er om dere selv er skyld i problemet eller om det er et bakenforliggende problem inne i veggen. En gjenganger når det gjelder mugg og soppvekst inne i biliger er feilbruk av boligen. Når ts ikke vil svare på hvordan hun tørker klær og lufter, så er det i seg selv noe som gir grunn til uro. Mange har måttet betale mye etter å ha feilbrukt utleieboliger. Anonymkode: 82089...fd7 Ikke vil svare på? Kan ikke se noen har spurt meg om det? Første gangen min her i dag 🤨 Vi tørker klærne i stua. Har gulvvarme på og vinduer/dør mer eller mindre åpne daglig i 2 uker nå. Hvis du leser innlegget mitt, så fortalte naboen min som er renholder. Som rengjorde hele leiligheten før vi flyttet inn, at det var masse svartmugg. Endret 20. april 2018 av Absurdah
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #15 Skrevet 20. april 2018 1 time siden, AnonymBruker skrev: Om dere har skap og seng helt inntil veggen kan det danne sopp pga kondens. Så trekk det noen cm ut fra vegg. Om det er sopp fortsatt (og dere lufter godt som du sierkr mø du nok flytte for at huseier kan ordne opp i det. Da må vegger rives osv. Anonymkode: 451e6...80c Kan se for meg det blir sistnevnte. Da han tydeligvis har satt smartpanel rett over muggen.
Blue Berry Skrevet 20. april 2018 Forfatter #16 Skrevet 20. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvor og hvordan har dere tørket klesvasken? Hvor mye/ofte har dere luftet? Anonymkode: 82089...fd7 Så denne først nå. Se svar over. Vi har luker i alle rom, som alltid er åpne. Og i vinter har soveromsvinduene vært oppe mer eller mindre hele tiden. Gjennomlufting av leiligheten ca daglig, selv i vintermnd.
Traktor Skrevet 21. april 2018 #17 Skrevet 21. april 2018 Om leiligheten er ubeboelig vil jeg også tro at utleier er nødt til å dekke hotell eller lignede til det er fikset eller mulig å fremskaffe ny bolig.
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #18 Skrevet 21. april 2018 49 minutter siden, Traktor skrev: Om leiligheten er ubeboelig vil jeg også tro at utleier er nødt til å dekke hotell eller lignede til det er fikset eller mulig å fremskaffe ny bolig. Det går kanskje på forsikringen. Husforsikringen til utleier eller innboforsikringen til leieboer. Anonymkode: 451e6...80c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå