GulSitron Skrevet 20. april 2018 #1 Skrevet 20. april 2018 Hei! Gjør det kjapt og enkelt; utleier har solgt huset og de aller fleste som tittet på huset var interesserte i å leie ut videre til meg. Så ble jeg litt usikker på dette med depositum. Er det noe jeg kan forvente å måtte betale når jeg evt fornyer en kontrakt med de nye eierne? Jeg tenker da på at jeg allerede bor her. På forhånd takk for svar! :D
Gjest O.G. Skrevet 20. april 2018 #2 Skrevet 20. april 2018 Du har vel ikke gitt huseieren et depositum uten at det er en depositumkonto?
Gjest O.G. Skrevet 20. april 2018 #3 Skrevet 20. april 2018 Du blir uansett nødt til å finne ut av å få pengene dine tilbake.
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #4 Skrevet 20. april 2018 Er det slik at du ikke har depositumskonto på det nåværende tidspunktet? Jeg forstår ikke helt spørsmålet ditt. Om du har depositumskonto nå videreføres den til det nye leieforholdet. Anonymkode: f049d...fad
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #5 Skrevet 20. april 2018 Kanskje den depositumskontoen du har nå kan overføres? Slik at kontoen står på deg og ny eier, i stedet for på deg og den forrige eieren. Anonymkode: a2da6...a60
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #6 Skrevet 20. april 2018 Har du betalt depositum til forrige eier? Uansett må du nok betale på nytt til ny eier med mindre videreføring av leieforhold er en del av kontrakten. Det er det ikke for mindre privatboliger. Anonymkode: 652c3...de1
penny_ Skrevet 20. april 2018 #7 Skrevet 20. april 2018 (endret) Har ikke nåværende eier krevd depositum? De fleste vil nok ha depositum, så det ville jeg satt av penger til i tilfelle. Endret 20. april 2018 av penny_ 1
ekkoet Skrevet 20. april 2018 #8 Skrevet 20. april 2018 Jeg tolker det som at du ikke har depositum nå og lurer på om ny eier vil/kan kreve dette. Slik det er så har vel du en kontrakt med nåværende huseier, denne videreføres vel om den ikke er sagt opp av noen av partene. Er eksisterende leieavtale sagt opp? Hvis ikke selges vel egentlig huset med leieboer og kontrakt. Dersom ny eier vil ha sitt navn på kontrakten er vel det fair, men jeg trodde ikke det gir anledning til å endret på betingelsene (slik som økt husleie, depositum eller endret oppsigelsestid). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1385841
GulSitron Skrevet 20. april 2018 Forfatter #9 Skrevet 20. april 2018 Oj, ble litt opptatt her. Jeg har leid igjennom megler siden utleier synes det var best, så jeg har kjøpt sånn depositumsgaranti igjennom dem. Er det da sånn å forstå at hvis de nye huseierne ønsker meg som leietaker så må jeg betale depositum?
GulSitron Skrevet 20. april 2018 Forfatter #10 Skrevet 20. april 2018 5 timer siden, ekkoet skrev: Jeg tolker det som at du ikke har depositum nå og lurer på om ny eier vil/kan kreve dette. Slik det er så har vel du en kontrakt med nåværende huseier, denne videreføres vel om den ikke er sagt opp av noen av partene. Er eksisterende leieavtale sagt opp? Hvis ikke selges vel egentlig huset med leieboer og kontrakt. Dersom ny eier vil ha sitt navn på kontrakten er vel det fair, men jeg trodde ikke det gir anledning til å endret på betingelsene (slik som økt husleie, depositum eller endret oppsigelsestid). https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1385841 Jeg ble sagt opp slik at oppsigelsen startet i mars, så hvis jeg ikke får ny kontrakt vil jeg da måtte finne et nytt sted fra og med 1.juni
Glitnir Skrevet 20. april 2018 #11 Skrevet 20. april 2018 2 timer siden, GulSitron skrev: Jeg ble sagt opp slik at oppsigelsen startet i mars, så hvis jeg ikke får ny kontrakt vil jeg da måtte finne et nytt sted fra og med 1.juni Når kontrakten er sagt opp, så regner jeg med det er fordi ny eier skal benytte utleiedelen selv? Så da kan du ikke regne med å få forlenget leieforholdet, og bør finne deg noe nytt snarest. Men husk at oppsigelse som eventuelt kun er gitt fordi boligen får ny eier, ikke er gyldig. Kontrakten skal i utgangspunktet videreføres.
GulSitron Skrevet 20. april 2018 Forfatter #12 Skrevet 20. april 2018 1 minutt siden, Glitnir skrev: Når kontrakten er sagt opp, så regner jeg med det er fordi ny eier skal benytte utleiedelen selv? Så da kan du ikke regne med å få forlenget leieforholdet, og bør finne deg noe nytt snarest. Men husk at oppsigelse som eventuelt kun er gitt fordi boligen får ny eier, ikke er gyldig. Kontrakten skal i utgangspunktet videreføres. Oj! Kontrakten ble sagt opp fordi boligen skulle selges. De to jeg leier hos er jurister, så jeg tok det for en god fisk at dette var noe som måtte gjøres.. (Som de selv sa) Ingen av de som var på visning gav uttrykk for at de skulle bruke leiligheten selv og 90% sa dirrekte at jeg skulle få leie videre. Utleier var på kontraktsmøte i dag og hadde da sagt til de nye eierne at jeg ønsket å leie videre, så jeg skulle høre fra de ganske snart. Jeg ble litt satt ut da de sa meg opp egentlig, for kontrakten ble signert for en periode på 3år med 9mnd «binding» (altså at ingen av partene kan si opp før de 9mnd har gått).. Blir så stressa av flyttingen, jeg finner kun hybler på 12kvm til samme pris som jeg leier for nå, pluss at jeg i gjennomsnitt har flyttet en gang i året siden jeg var 17år. (Er 25 nå)
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #13 Skrevet 20. april 2018 Huseier som selger løsgjør ditt depositum med han, og om han overfører direkte til en ny depostitumskonto mellom deg og nye eier, eller om du får pengene først på konto og selv overfører til ny eier vet jeg ikke, men du må regne med at de nye eierne også skal ha depositum ja. Anonymkode: 3094c...064 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #14 Skrevet 20. april 2018 At kontrakten blir sagt opp er naturlig, for det er opp til ny huseier om de vil ha deg som leieboer der eller ikke. Du må inngå ny leiekontrakt med ny huseier om du ønsker å bli boende. Anonymkode: 3094c...064 1
AnonymBruker Skrevet 20. april 2018 #15 Skrevet 20. april 2018 Jeg mener også at du ikke kan bli sagt opp pga salg, men kun dersom ny eier skal bo der selv. Det er i alle fall ganske strengt. Anonymkode: 8493a...b00 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #17 Skrevet 21. april 2018 depositum er en uting som finnes i Norge, bør gjøres på en helt annen måte! Anonymkode: cfd9f...2f2
Leifern Skrevet 21. april 2018 #18 Skrevet 21. april 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: depositum er en uting som finnes i Norge, bør gjøres på en helt annen måte! Anonymkode: cfd9f...2f2 Hvordan da, mener du? Og hvorfor er det en uting? 1
penny_ Skrevet 21. april 2018 #19 Skrevet 21. april 2018 4 timer siden, AnonymBruker skrev: depositum er en uting som finnes i Norge, bør gjøres på en helt annen måte! Anonymkode: cfd9f...2f2 Opplys oss. 1
AnonymBruker Skrevet 21. april 2018 #20 Skrevet 21. april 2018 Salg av bolig er ansett som saklig grunn til oppsigelse av leiekontrakt https://www.forbrukerradet.no/forside/bolig/husleie/oppsigelse/ Anonymkode: 81a8a...6b5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå