Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje litt gjerrig eller stas, men som sakt vil jeg ikke betale en bot fordi jeg glemte ruterkortet hjemme. Etter å ha lest meg litt rundt her og der så jeg at det er ganske lett å komme seg unna det.. så jeg lurer på om noen her har fått bot, men sluppet å betale? Det jeg har fått med meg er å helt klart vente til inkassovarsel, men jeg har heller aldri fått det.. når er det vanligst å få inkassovarselet?

I min tilfelle så hadde jeg ikke legitimasjonen på meg, men jeg ga fødselsdato og navn. Så ble jeg spurt om adressen var riktig ved å se på en skjerm, og ja det var den. Så underskrev jeg utrolig dårlig (det så ikke ut som hva jeg skriver til vanlig) siden jeg skrev med fingeren min. Etter å ha lest meg frem så sto det at jeg kan klage på dette veldig lett, siden det eneste «beviset» de har er en dårlig underskrift som kan skrives av alle som vet hva navnet mitt er.

Tilbake til spørsmålet: Er noen kjent med å klage til ruter og faktisk slippe å betale? Hvor lang tid tok hele prossessen? Hvor lang tid tar det til å få et inkassobrev i postkassa?

Leste meg her: http://www.nyttnorge.com/hvordan-unngå-å-betale-bot-hvis-du-blir-tatt-i-billettkontroll.html

Anonymkode: 905ce...9f3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ikke vent til du får inkasso, det er jo bare idiotisk.

Det du gjør er å sende en klage til Ruter. Ikke vanskelig.

Anonymkode: ca9b2...816

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Det jeg tenker på er å si at jeg ikke var den personen, og vil heller klage for identitetstyveri. Det eneste som ble spurt var fødselsdato og navn. Ettersom å ha fått varselet, vil det være mulig å gjøre det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Klag til Ruter. Enten tas klagen til følge, eller så gjør den ikke det. Hva folk på KG sier fra eller til spiller ingen rolle.

Anonymkode: 12d7e...5b7

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kanskje litt gjerrig eller stas, men som sakt vil jeg ikke betale en bot fordi jeg glemte ruterkortet hjemme. Etter å ha lest meg litt rundt her og der så jeg at det er ganske lett å komme seg unna det.. så jeg lurer på om noen her har fått bot, men sluppet å betale? Det jeg har fått med meg er å helt klart vente til inkassovarsel, men jeg har heller aldri fått det.. når er det vanligst å få inkassovarselet?

I min tilfelle så hadde jeg ikke legitimasjonen på meg, men jeg ga fødselsdato og navn. Så ble jeg spurt om adressen var riktig ved å se på en skjerm, og ja det var den. Så underskrev jeg utrolig dårlig (det så ikke ut som hva jeg skriver til vanlig) siden jeg skrev med fingeren min. Etter å ha lest meg frem så sto det at jeg kan klage på dette veldig lett, siden det eneste «beviset» de har er en dårlig underskrift som kan skrives av alle som vet hva navnet mitt er.

Tilbake til spørsmålet: Er noen kjent med å klage til ruter og faktisk slippe å betale? Hvor lang tid tok hele prossessen? Hvor lang tid tar det til å få et inkassobrev i postkassa?

Leste meg her: http://www.nyttnorge.com/hvordan-unngå-å-betale-bot-hvis-du-blir-tatt-i-billettkontroll.html

Tror liksom ikke helt på historien din. Både fordi de fleste har periodebilletten sin på app i dag og fordi hvis du ikke har det, så får du en frist til å komme og vise frem gyldig billett. 

Anonymkode: e2c06...8e2

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tror liksom ikke helt på historien din. Både fordi de fleste har periodebilletten sin på app i dag og fordi hvis du ikke har det, så får du en frist til å komme og vise frem gyldig billett. 

Anonymkode: e2c06...8e2

Jeg har det for tiden på periodebilletten i et kort og nei jeg fikk ikke et tilbud om å vise et gyldig billett innen et frist

AnonymBruker
Skrevet
15 minutter siden, AnonymBruker said:

Det jeg tenker på er å si at jeg ikke var den personen, og vil heller klage for identitetstyveri. Det eneste som ble spurt var fødselsdato og navn. Ettersom å ha fått varselet, vil det være mulig å gjøre det.

Dette er jo bare idiotisk. Hjelpes.

Anonymkode: ca9b2...816

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Klag til ruter, men ikke la det gå så lang tid som at det går til inkasso. Hvis et krav først går til Inkasso, så skiter inkassoselskapet langt i eventuelle uenigheter man hadde med firmaet som overdro fordringen til inkasso. Husk at et inkassoselskap i praksis kjøper opp en utestående fordring, så manglende betaling vil da være mellom dem og deg - ikke Ruter og deg.

Anonymkode: 5d275...0a7

• Liker 2
Skrevet (endret)

.

Endret av Nysgjerrig1230
...
AnonymBruker
Skrevet

Var mulig å slippe unna for 7 år siden, klin umulig nå så vil anbefale deg å betale før det går til inkasso eller namsmann og beløpet blir dobbelt så mye. Har prøvd å nekte og klage flere ganger, gått til helvete og måttet bite i det sure eplet hver gang. 

Anonymkode: 2c5b3...978

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, Nysgjerrig1230 said:

Skjønner.. da tar jeg å klager siden det ble sakt at jeg får visst et frist til å vise frem gyldig billett

Den fristen er som regel senere samme dag/ den etter du ble tatt i kontroll da. Sånn at du ikke skal få tid til å låne bilett av en annen :) Forøvrig er det vanlig å registrere ruterkortet sitt på mobilnummer, og ved å gjøre det kan de se om du har gyldig bilett eller ikke. 

Anonymkode: 0a373...e5b

Gjest Optimo
Skrevet

Håper de driver inn gebyret ditt via lønnstrekk. 

Skrevet

Du kan klage ja. Men du får ikke medhold. 

Det står tydelig på ruter sine sider:

Glemt reisekort eller mobil – får jeg gebyr?

Ja. Du må alltid ha billetten med deg når du reiser, ellers får du gebyr ved billettkontroll.

Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nope det der funka for mange år siden. Men ruter har hørt den for mange ganger til å bite på det nå så man må fremlegge bevis på politi anmeldelse på mistet bankkort/lommebok datert før man ble tatt i kontroll

Anonymkode: 2c5b3...978

• Liker 1
Gjest padawan
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har det for tiden på periodebilletten i et kort og nei jeg fikk ikke et tilbud om å vise et gyldig billett innen et frist

Det gjelder ikke lenger. På denne siden står det: 
Alle våre billetter, både på mobil og reisekort, er upersonlige og kan lånes bort til andre. Du kan derfor ikke komme og vise gyldig billett i ettertid av en kontroll, da det ikke er mulig å dokumentere om reisekortet ditt lå hjemme eller ble brukt av noen andre. Dette gjelder selv om du har registrert reisekortet.

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hjelpe meg, hva du utsetter deg selv for, frivilig. 

Uansett hvor dårlig du skriver signaturen din, så er det din signatur, og den bekrefter at du godtar det du har fått deg forelagt. Har du noen gang sett signaturen til en advokat eller en lege av den gamle skolen? De ligner ikke mye på annet enn en krussedull. I tillegg har vekteren sett deg signere og kan bevitne at det ikke var aidemannen som signerte. I beste fall så bar det også overvåkning på kjøretøyet og da sikrer de seg filmen. 

Inkasso kommer når du ikke har betalt, til fastsatt tid. Bestrider du kravet, så blir saken sendt til Forliksrådet for pådømmelse. Da skal du være god for ikke å få en dom på deg. Du vet jo i tollegg at du ikke har opptrådt i tråd med regelverket. Med en dom på deg kan du glemme mange yrker, glemme innreise til flere land og andte konsekvenser du får finne ut av om det er verdt å spille rusisk rullett med for noen skarve bøtekroner sånn sett i den store sammenhengen.

Anonymkode: cceed...da7

AnonymBruker
Skrevet

Har du ikke gyldig kort/billett, skal du betale boten. Hvis ikke er det sniking. Kontrollørene kan ikke vite om du har et gyldig kort når det ligger hjemme

Anonymkode: 94e02...5fa

AnonymBruker
Skrevet

Så du mener du har gått på bussen uten å betale? Hjelper jo jævlig lite at kortet ditt ligger hjemme... selvfølgelig så skal du betale der og da. Nytter ikke å gå i butikken og ta med deg ei jakke, så blir du stoppet og forklarer at bursdags pengene ligger i sparebøssen hjemme. Det er jo akkurat det samme. Så du må nok betale boten. 

Anonymkode: 65d2a...632

AnonymBruker
Skrevet

Så du skal vri deg unna en teit, men rimelig uskyldig, feil du gjorde ved å gjøre deg til kjeltring ved å komme med falske anklagelser? Ja ja... 

Anonymkode: 201c4...80c

AnonymBruker
Skrevet

Morsomt å se at du linker til en nettside som påstår at jorda er flat........

Anonymkode: 245c2...05c

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...