Gå til innhold

Når jeg ikke sogner til kirka

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg husker at jeg leste en tråd her i fjor sommer hvor noen hadde fått gratis leie av kirka, fordi foreldrene hennes sogna til kirka. Jeg har nå undersøkt om det samme i kirka vi skal gifte oss i, og der sier de at det følger meg, ikke foreldrene mine. Jeg bor utenbys, og er ikke lenger folkeregistrert der vi skal gifte oss.

Jeg finner ikke igjen den tråden, så jeg lurer på om noen har kunnskaper om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er forskjellig praksis i hver kirke.

Gjest Soon Mrs S
Skrevet
Det er forskjellig praksis i hver kirke.

Ja, føler at det er ulike praksis overalt. Vi må betale for kirken fordi vi ikke sogner til den. Men presten er fra menigheten vi sogner til og dermed gratis( :ler: ) men organisten betaler vi 1000,- for.

På min hjemplass fikk jeg høre at de ikke må batale for kirken uansett om de sogner til den eller ei, noe jeg har vanskelig for å tru, men men....

Skrevet

Må man betale ekstra for presen og organisten?? Hm.. trodde det var inkludert i prisen.

Dette må jeg undersøke....

Skrevet

Vi gifter oss i en kirke vi ikke sogner til, kirken betaler vi ikke noe for, men presten måtte leies inn fra vårt sogn og det betaler vi 1000 kr for. Høy time pris...

Skrevet

Vi betalte ingen ting fordi jeg tidligere var aktiv i det sognet (gikk i tensing kor som øvde i den kirken, og var konformert der) men egentlig skulle jeg betalt 1000 kr da. De tar det litt på skjønn også da.

Men begge foreldrene mine har flyttet og jeg sognet ikke til kirken der lenger..

Skrevet

Vi gifter oss i kirke vi ikke sogner til.

Betaler 2500 for leie av kirke (inkludert organist),

og så kommer prest i tillegg, regner med ca 1000 kr for det.

Skrevet

Da virker det som at det er ulik praksis ja...

Kirka 'vår' koster 1000,- å leie (inkl kirketjener), så kommer 750,- i tillegg for organisten.

Gjest Vigdis ikke innlogget
Skrevet

Vi fikk beskjed om at dersom en av oss hadde sognet til kirken for mindre enn 10 år siden (bostedsadresse registrert hos folkeregisteret) så måtte vi ikke betale for leie av kirken.

Men må sansynligvis betale for presten? Det trodde de men hadde ikke oversikten over gebyret enda... :roll:

Prisen for leien varierer veldig fra kirke til kirke etter hva jeg forstår, men tror regelen om de 10 årene gjelder alle steder.

Men for å være sikker må du nesten ringe kirkekontoret der dere skal gifte dere :wink:

Skrevet

Den ti års regelen gjelder ikke alle steder ;)

Skrevet

Vi betalte ikke for leie av kirken da vi giftet oss. Kirkevergen oppga som grunn, at det var fordi foreldrene til brudgommen sognet til kirken (vet ikke om det hadde noen betydning at han var både døpt og konfirmert i kirken)

Skrevet

Jeg spurte nærmest bare i forbifarten om akkurat det, når jeg bestilte kirken, og fikk beskjed om at vi ikke måtte betale noe siden jeg hadde sognet til kirken.

Jeg er døpt og konfirmert der, men bor ikke lenger i kommunen. Hun jeg snakket med spurte ikke hvor lenge siden det var siden jeg flyttet...

Skrevet

gifter oss i en annen kirke enn den vi sogner til. Snakket med kirkekontoret idag, og vi må betale ca 1000 kr. Greit nok det.

Skrevet

Jeg sokner alene til "vår" kirke, og vi betaler ingenting, ikke for organist heller... :wink:

Later til at praksisen er VELDIG ulik fra menighet til menighet! :o

Skrevet
Jeg sokner alene til "vår" kirke, og vi betaler ingenting, ikke for organist heller...

Later til at praksisen er VELDIG ulik fra menighet til menighet

Ja, prisen er noe menighetsrådene bestemmer selv.

De felles reglene er som følger: Dersom minst en av brudefolkene sogner til kirken, er både kirke, prest og organist gratis. Dersom noen ikke vil ta imot dette "tilbudet", men velger en annen kirke, har de ingen rett på å få verken kirke, prest eller organist gratis.

At noen menigheter har snillere regler enn andre kan ha flere årsaker, men først og fremst tror jeg det har med å gjøre at de ikke har så mange vigsler der.

Når det gjelder kostnader for prest: Jeg synes ikke 1000 kr er dyrt. Presten skal ha vigselssamtale + vielsen + forberedelse, noe som minst blir tre timer til sammen. Jeg tror ikke du hadde fått en advokat eller lege til samme pris, for å si det sånn!

Skrevet

I min hjemkommune må man ikke betale så lenge en eller begge sogner til kirka man skal vies i. Ellers er prisen 1600,- dersom man ikke sogner til kirka

Skrevet

Vi betalte 2500 kroner til kirka fordi vi ikke sognet til den lengre. Det hjalp ingenting at min mann hadde sognet til den i 25 år tidligere. Men dersom noen av foreldrene våre hadde sognet til den hadde vi fått det gratis.

Å si at 1000 kroner er høy timespris for en prest syns jeg er litt dårlig, tenk på at presten faktisk jobber ekstra på en lørdag, at han bruker tid på en samtale først og at han bruker tid på å skrive den personlige talen :wink:

Skrevet

Jder.

Når det gjelder kostnader for prest: Jeg synes ikke 1000 kr er dyrt. Presten skal ha vigselssamtale + vielsen + forberedelse, noe som minst blir tre timer til sammen. Jeg tror ikke du hadde fått en advokat eller lege til samme pris, for å si det sånn!

ENIG! Ting krever jo litt mere tid enn akkurat den ene halvtimen-timen som vielsen er... + jeg synes man skal tenke på at vielser som regel er lørdag, og litt "ubekvem" arbeidstid, selvom det sikkert er noe en prest må regne med som vanlig arbeidstid...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...