Gå til innhold

Datter som er livredd sprøyter - trenger sårt råd

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei

Har ei jente som nå skal ta vaksine, går i 2.klasse.
Hun er livredd sprøyter generelt og det er alltid en kamp å få tatt alt fra stikk i fingeren til vaksine og blodprøver. Hun tok hull i ørene for en tid tilbake og det gikk fint. Som hun selv sa; det ville hun så da var det greit.
Men nå skal hun ha vaksine og hun turte ikke, så jeg må bli med til helsesøster. Vi skal bruke embla krem og vi har snakket om hvorfor hun skal ta den...Det roet henne noe ned, men da vi skulle til helsestasjonen og ta den ble hun veldig "distrahert" - begynte med alt annet på vei til helsestasjonen...plukke opp steiner, se på alt annet og hun sa det var fordi hun skulle ta denne vaksinen at hun da måtte plukke steiner osv...
Da vi kom frem så var helsesøster syk (!), så vi må ta det en annen dag. Min datter jublet, men da måtte vi ta av empla plaster og det var et helvete...
Inni meg blir jeg SÅ sint og frustrert, men skjønner følelsen av å være redd/ha angst, men jeg er så LEI...!

Har dere noen gode råd for hvordan dette skal gå bedre/bra? Det blir da 2 problemsituasjoner; ta av embla plaster før vaksine og det å ta vaksinen...

Anonymkode: e05ed...d9d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det blir ikke bedre av å unngå det ihvertfall, så hun må vel bare trygges på at dette går bra osv. 

Anonymkode: 9df62...231

AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det blir ikke bedre av å unngå det ihvertfall, så hun må vel bare trygges på at dette går bra osv. 

Anonymkode: 9df62...231

Ts her.
Hun tar ikke ofte sprøyter, men etter det er ferdig blir hun ofte "overrasket" over hvor lite vondt det er...Så hun gruer seg ekstra  mye fordi hun er redd for at det skal være veldig vondt...

Skrevet (endret)

Sprøyteskrekk er fælt. Jeg har det selv og hadde det som barn også. Husker ennå datoen som jeg tok BCG vaksinen i 8 klasse og det sier vell sitt. 🙊🙈 Jeg er 37 år nå.

Endret av Ofilia
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva med å få tatt vaksinen hos fastlegen, så er du sikker på at den blir tatt den dagen. 

Hvorfor er det ille å ta av emla plasteret egentlig?

Å ha spøyteskrekk handler ikke om at selve stikket er vondt, for det er det jo ikke. Det er tanken på nåla som skal inn i kroppen. Og når man har en slik skrekk så må man begynne i det små. Snakk med legen og spør om dere kan få komme inn til sykepleieren og starte i det små. Se på nåla, se på sprøyter, også bygge det opp. 

Ellers så vil hun ha med seg dette opp i voksen alder. 

Anonymkode: 25aaf...0f2

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde samme situasjon i fjor med min datter men fikk hjelp fra uventet hold. På venterommet satt det en jente som begynte å småprate med henne.... hun skulle også ta vaksine og sa at min datter kunne bli med henne inn og se på. Det ville hun og når denne kvinnen var ferdig sa hun bare at "nå er det din tur" . MIN DATTER HOPPET opp på benken og dro opp ermet og vips så var det gjort. Null drama. Kvinnen småpratet med henne hele tiden så hun hold oppmerksomheten på henne og ikke nåla.

Følte meg ikke som den beste moren i verden da men men.....

Anonymkode: 62d4a...353

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

En ukjent situasjon kombinert med spisse nåler kan være ganske overveldende for et barn. Jeg har to selv, og de er heller ikke overbegeistret for denslags.

Jeg spør dem om de vil være med og se på når jeg eller pappaen skal ta blodprøve når det er mulighet for det, så de får mulighet til å bli litt mer fortrolig med situasjonen. Innleggene over synes jeg har god tips. La henne få se på nåler, prat om prosedyrer f.eks. 

Anonymkode: 7a0f9...894

AnonymBruker
Skrevet

Min datter i 3. klasse er også livredd sprøyter. Vi opplever at emla-kremen (bruker ikke plaster pga at det er vondt å ta av) har god effekt, ikke minst psykisk. Når hun får denne mirakelkremen på, tør hun liksom alt.

Kjøp krem på liten tube, ev. skrap kremen av innsiden av plasteret, og ta rett på huden. Så kan dere ta vanlig plastfolie (sånn gjennomsiktig som man har på kjøkkenet) og surre rundt armen/der stikket skal være, etter at kremen er påført det aktuelle området.

Hun har fått ganske mange sprøyter gjennom oppveksten pga en sykdom hun hadde som liten, og vi har prøvd ALT fra ipad til belønninger etc, men det eneste som fungerer og klarer å roe henne ned, er kremen.

Anonymkode: c8036...b62

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Syns ikke det høres så ille ut jeg :)

Det er helt normalt å være nervøs før sånne ting. Husker selv sist jeg skulle ta blodprøve. Jeg holdt på å kaste opp da vi nærmet oss sykehuset. Men jeg VET jo innerst inne at det går bra, og at det ikke er så ille som jeg tror. Følelsen er der bare uansett. 

Det er normalt å grue seg, og det er ingenting galt med det. La henne plukke litt steiner eller ha noe annet å holde på med før dere skal inn. Hun vil bare tenke på noe annet. Snakk med henne om at å grue seg er normalt, og hva er det verste som kan skje? Jo, at det gjør litt vondt i 4 sekunder, også er det over. Du kan gjerne snakke om situasjoner der du selv gruer deg, så hun forstår at det er normalt.

Anonymkode: e897a...d70

AnonymBruker
Skrevet

Sønnen min var veldig redd før vaksine i andre klasse. Det endte med at jeg stakk han selv kvelden før, kun med nål, etter hans eget ønske (er helsepersonell, anbefaler ikke det til andre), og dermed var han "kurert". Da visste han hva han gikk til, sov godt den natta og det var ikke noe problem å ta vaksinen.

Anonymkode: b0338...4f5

AnonymBruker
Skrevet

Vil anbefale å ha litt eksponeringsterapi enten før eller etter vaksinen, snakk med helsesøster om dette. 

Min datter har tatt vaksinen for kort tid siden, endte med at vi tvang henne til å ta den, var grusomt, men var for at hun skulle slippe å gå gjennom det en gang til, da vi hadde holdt på en stund.

Etter den var tatt var det null problem, hun smilte og var blid, det gjorde jo ikke så vondt som hun trodde!

Helsesøster på skolen skal hjelpe henne nå fremover slik at hun kan slippe frykten for sprøyter.

Anonymkode: e1e36...413

Gjest Skjæra på tunet
Skrevet

Brava plasterfjerner er veldig effektiv for å fjerne plaster uten at det gjør vondt. Den har ingen sterk lukt heller. 

AnonymBruker
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Min datter i 3. klasse er også livredd sprøyter. Vi opplever at emla-kremen (bruker ikke plaster pga at det er vondt å ta av) har god effekt, ikke minst psykisk. Når hun får denne mirakelkremen på, tør hun liksom alt.

Kjøp krem på liten tube, ev. skrap kremen av innsiden av plasteret, og ta rett på huden. Så kan dere ta vanlig plastfolie (sånn gjennomsiktig som man har på kjøkkenet) og surre rundt armen/der stikket skal være, etter at kremen er påført det aktuelle området.

Hun har fått ganske mange sprøyter gjennom oppveksten pga en sykdom hun hadde som liten, og vi har prøvd ALT fra ipad til belønninger etc, men det eneste som fungerer og klarer å roe henne ned, er kremen.

Anonymkode: c8036...b62

Ts her.
Takk for tips med plastfolie - det er jo mye bedre enn plaster som hun hater å ta av. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Si det til de som er alvorlig syke.. Den dagen du blir syk og må ha behandling for å overleve, så regner jeg med at du heller ber sykepleieren kjøpe en smoothie til deg? Og ikke lar den "fæle" legemiddelindustrien påvirke deg?

Anonymkode: b0338...4f5

Nå inneholder smoothie altfor mye sukker og er heller ikke regnet som sunn naturmedisin. Du forstår liten om naturmedisin hvis du tror at smoothie kan brukes til å helbrede og som medisin. Jeg snakker faktisk om urter, krydder, blader (for å nevne noe) som har bevist effekt mot flere sykdommer. Da trenger jeg ikke lengre å oa meg påvirke og være avhengig av legemiddelindustrien som har helt andre intensjoner enn å hjelpe.

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja,ja vi forstår at du vil provosere. Men nå kan du slutte å spore av. 

Så får du spise urtene dine i fred, ingen bryr seg. 

Anonymkode: 25aaf...0f2

Prøver ikke å provosere, men kun å dele mitt syn og min erfaring. Det hadde vært skummelt om alle oss som har avslørt legemiddelindustrien for det den er hadde valgt å tie og ikke rope ut. Viktig å få debatt om dette, selv om moderne medisin ikke ønsker det. 

Anonymkode: ff6dd...852

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var slik som svimye av av sprøyter. Det som hjalp meg var når jeg skulle ut å reise og måtte ta mange. Så om du kjenner noen som er sykepleier f.eks så lag en avtale om å sette stikk  regelmessig slik at hun blir kvitt angsten. Jeg prøvde akupunktur men det hjalp ikke, en sa at jeg måtte klipe meg selv for kroppen kjente smerte bare en plass. Det funket ikke. du må ikke prøve å ufarlig gjøre det, det gjør det faktisk verre.

Anonymkode: 47f15...9c5

AnonymBruker
Skrevet

Kan man ikke bare tie i hjel vaksinemotstandere/naturbarna med å tie de ihjel og rett og slett ikke svare dem? Nytter ikke diskutere med dem uansett. 

TS, jeg tror det er vanlig blant mange barn å være redde for sprøyter, tenker du får fortsette som du gjør og trygge henne best mulig. Tror ikke hun er noe ekstremtilfelle, husker det var flere i min klasse med sprøyteskrekk :) noen svimte av, andre måtte ha med foreldre osv. Helsepersonell flest er vant med at noen barn er redde for dette, til og med som voksen blir man jo spurt om «det går greit» :P 

Hadde selv sprøyteskrekk som barn, tok ikke min første blodprøve før jeg var nærmere 20! I dag har jeg ikke noe problemer med sprøyter, men jeg lar være å se på og prøver tenke på noe annet. 

Anonymkode: 3c528...0bd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 39 og fortsatt livredd for sprøyter. Blodårene mine ligger oppå senene mine så det gjør faktisk vondt. Ikke mer enn 2 uker siden jeg svimte av sist på legekontoret pga blodprøve.

Se positivt på det som moren min sa, liten sjans for at hun blir sprøytenarkoman.

emlaplaster med plastfolie ble brukt på meg også.

Anonymkode: b20ff...bec

AnonymBruker
Skrevet

Har du selv tatt påfyll av difteri, polio og stivkrampe vaksinen? 

Hvis ikke kan du ta den først, mens hun er med, slik at datteren din får se at det ikke er vondt, og at det går fort og alt det der. Etterpå er det hennes tur, gjerne med emla plaster, eller krem dersom det er bedre. Gjør som beskrevet tidligere i tråden med krem, og plastfolie over. 

Når dere er ferdig skryter du masse, og håper at den gode opplevelsen gjør det lettere neste gang! :)

Anonymkode: 6adfd...ba4

• Liker 1
Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei

Har ei jente som nå skal ta vaksine, går i 2.klasse.
Hun er livredd sprøyter generelt og det er alltid en kamp å få tatt alt fra stikk i fingeren til vaksine og blodprøver. Hun tok hull i ørene for en tid tilbake og det gikk fint. Som hun selv sa; det ville hun så da var det greit.
Men nå skal hun ha vaksine og hun turte ikke, så jeg må bli med til helsesøster. Vi skal bruke embla krem og vi har snakket om hvorfor hun skal ta den...Det roet henne noe ned, men da vi skulle til helsestasjonen og ta den ble hun veldig "distrahert" - begynte med alt annet på vei til helsestasjonen...plukke opp steiner, se på alt annet og hun sa det var fordi hun skulle ta denne vaksinen at hun da måtte plukke steiner osv...
Da vi kom frem så var helsesøster syk (!), så vi må ta det en annen dag. Min datter jublet, men da måtte vi ta av empla plaster og det var et helvete...
Inni meg blir jeg SÅ sint og frustrert, men skjønner følelsen av å være redd/ha angst, men jeg er så LEI...!

Har dere noen gode råd for hvordan dette skal gå bedre/bra? Det blir da 2 problemsituasjoner; ta av embla plaster før vaksine og det å ta vaksinen...

sikker på hun har så angst?

• Liker 2
Skrevet

Jeg har selv en datter, som nå er 18 år, som har vært redd for sprøyter i mange år. Hun brukte emla plaster når hun måtte ta sprøyte/blodprøve o.l. Hun gjør det fremdeles. Men skrekken for sprøytene har roet seg bittelitt etterhvert som hun vokste. Men jeg tror hun føler seg litt tryggere med å bruke emla plaster, for da kjenner hun ikke stikket. Jeg tror skrekken bunner i at hun skulle få stikk som liten og som et lite barn kan det virke skremmende. Pluss at hun havnet på sykehuset pga blodplatemangel og det ble tatt en del blodprøver av henne da, så  jeg tror det var det som startet det hele...

Det er ikke noe å gjøre annet enn å bruke emla plaster/emla krem og så snakke med henne om skrekken for sprøyter. Få henne til å sette ord på hvorfor hun er redd. Hva tror hun vil skje og hvorfor er hun så bekymret? Det kan være frustrerende, har som sagt vært der selv, men man kan jo ikke tvinge barnet heller. Man må bare prate og berolige barnet, Og selvfølgelig gi masse ros når det er overstått. Det kan gi en boost på mestringsfølelsen :jepp:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...