Gå til innhold

Budrunde og reagerer veldig på fremgangsmåte. Noen som vet?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Temmelig frustrert her! Vi la inn ett bud på en eiendom med forbehold om finansiering, banken min hadde gitt beskjed om at de fikk avklart finansieringen i løpet av kort tid. Han som startet budrunden gikk 300.000 over meg med 15 min frist. Jeg gikk så 300.000 over han igjen og satt frist til dagen etter kl 14 da jeg visste finansieringen ville være i orden før det. Hørte ingenting og det tikket heller ikke inn ett nytt bud fra han andre. En halvtime senere ringer megleren meg og sier at boligen er solgt og at den andre budgiveren har tilbudt selger samme sum som meg uten finansiering forbehold. Jeg sa at jeg syntes dette var rart midt i en budrunde og at jeg var villig til å øke budet mitt. Fikk bare beskjed om at beklager de har gjort en avtale seg imellom. Rett etter ble huset markert som solgt på finn. Er dette egentlig lov? Fikk jo ikke opplysninger om motpartens bud og ikke mulighet til å øke budet og føler meg snytt rett og slett. Vi  kunne ha betalt noen hundre tusen mer enn prisantydning. Er det noe jeg kan gjøre her? Syntes hele fremgangsmåten her var veldig spesiell og føler oss skikkelig snytt for drømmeboligen :-(  

Anonymkode: 6b1bb...30a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Klart det er lov! Ditt bud er useriøst (i mange tilfeller). Den andre gav et seriøst bud som er trygt for kjøper å akseptere. 

Anonymkode: 20666...b78

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

*Selger

Anonymkode: 20666...b78

AnonymBruker
Skrevet

Du er temmelig frimodig som legger inn bud uten finansieringsbevis i orden.

Bud med forbehold pleier å bli avvist, særlig når en annen budgiver med finasieringen på plass også byr. 

At du i tillegg beklager deg i all offentlighet viser at du ikke har forstått hvordan budrunder foregår og heller ikke hva som må være på plass før du begynner å by. Jeg ville vært så flau at jeg hadde holdt munn om egen fremgangsmåte og manglende forståelse av egen fremgangsmåte at jeg hadde holdt helt munn om saken for all fremtid. 

Anonymkode: b4463...07a

• Liker 17
Gjest GiftMann38
Skrevet

Jeg tipper den andre budgiveren har tatt kontakt med selger og sagt "Hør nå her, den andre budgiveren har ikke finansieringen i orden. Hva om jeg matcher deres bud og vi sier det er greit?" Jeg tipper selger syntes dette var en god løsning ettersom prisen hadde kommet opp på et nivå han var fornøyd med.

Skjønner at dette er kjipt, men jeg har en kompis som er eiendomsmegler og han har opplevd mye rart med folk som ikke har finansieringen i orden. Så jeg forstår godt at selger ville sikre seg.

Skrevet

Fordi om han aksepterer ditt bud og du ikke får finansieringen i orden.. Hva skjer da? Jo, han har mistet dere begge. Det er tryggere å akseptere den andre, og ikke deg. Det er ingen steder der det står at du er nødt til å akseptere det høyeste bud. Selger kan akseptere det budet han ønsker. :) Til neste gang, få i orden finansieringen før du byr. 

• Liker 7
Gjest padawan
Skrevet

Jeg skjønner egentlig ikke hvorfor du suttrer over dette. Sselvfølgelig er det lov.

AnonymBruker
Skrevet

Du sa du var villig til å øke budet ditt, men ser du ikke at budet ditt i praksis er verdiløst når du ikke har avklart finansieringen? Jeg skjønner det er kjipt, for all del, men selger har ikke gjort noe galt her. 

Let videre du, så finner du nok en annen bolig som kan være like fin - kanskje tilogmed bedre :) 

Anonymkode: c4067...722

• Liker 4
Skrevet (endret)

Som flere andre her forteller, så blir bud som har forbehold om finansiering, som regel sett på som useriøse og ikke helt reelle. Du kan jo tenke deg selv om du skulle selge noe, og en sa at "Jeg kan KANSKJE kjøpe den" og en annen ved siden av sa "Jeg kan HELT SIKKERT kjøpe den". Hvem velger du? Selvfølgelig den som har penger og kan betale!

Jeg ville aldri godtatt et bud som hadde forbehold om finansiering. Skulle jeg ventet på det, måtte det i så fall vært eneste budgiver på banen akkurat da.

PS! Hvordan i alle dager tør du å by på noe før du har finansieringen 100% sikkert trygt i havn i form av bevis!?? Det er jo galskap!

Endret av Million
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner en som godtok høyeste bud, som hadde forbehold om finansiering. Finansiering kom ikke, så da satt han med skjegget i postkassen. 

Anonymkode: 2bd0f...06b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Selger kan selge til hvem hen vil, også til en som ikke har det høyeste budet, om hen rett og slett liker trynet på vedkommende. Det er snakk om et privat salg, ikke et offentlig anbud eller noe sånt.

Anonymkode: e6208...269

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Har som selger fått bud  som var 200000kr over budet jeg godtok, som også var over takst.Sa nei til kjøperen fordi han ikke hadde papirer på at finansieringen var i orden. Sikkerhet før penger.

Anonymkode: fb181...3bf

• Liker 3
Skrevet

Selger kan gjøre akkurat som han vil.
Han kan selge til de personene han liker best. 
Jeg har opplevd at leilighet har blitt solgt til en som ga nesten 100 000 mindre en neste budgiver. Da var det rett og slett ikke mer penger for førstemann, men selger likte denne kjøper best og ville gi dem en sjanse til å komme inn på boligmarkedet. 

Du har jo ikke finansiering i orden. 
Hvordan skal du få inn over 300 000 kr mer når du ikke engang har fått dette godkjent på forhånd fra banken?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Temmelig frustrert her! Vi la inn ett bud på en eiendom med forbehold om finansiering, banken min hadde gitt beskjed om at de fikk avklart finansieringen i løpet av kort tid. Han som startet budrunden gikk 300.000 over meg med 15 min frist. Jeg gikk så 300.000 over han igjen og satt frist til dagen etter kl 14 da jeg visste finansieringen ville være i orden før det. Hørte ingenting og det tikket heller ikke inn ett nytt bud fra han andre. En halvtime senere ringer megleren meg og sier at boligen er solgt og at den andre budgiveren har tilbudt selger samme sum som meg uten finansiering forbehold. Jeg sa at jeg syntes dette var rart midt i en budrunde og at jeg var villig til å øke budet mitt. Fikk bare beskjed om at beklager de har gjort en avtale seg imellom. Rett etter ble huset markert som solgt på finn. Er dette egentlig lov? Fikk jo ikke opplysninger om motpartens bud og ikke mulighet til å øke budet og føler meg snytt rett og slett. Vi  kunne ha betalt noen hundre tusen mer enn prisantydning. Er det noe jeg kan gjøre her? Syntes hele fremgangsmåten her var veldig spesiell og føler oss skikkelig snytt for drømmeboligen :-(  

Anonymkode: 6b1bb...30a

Du burde lese deg litt opp før du setter deg i offerposisjon. Ja, dette er fullt lovlig. Hva forventer du egentlig? At selger skulle avslå budet fra den andre kjøperen??

La oss si ditt bud var 2 mill med frist til i morgen kl 14. Med FORBEHOLD om finansiering. Hverken selger eller megler vet om du får den finansieringen du har lovet. Får du ikke lån, gjelder heller ikke budet ditt. 

Så kommer kjøper nr 2. Som byr det samme som deg. UTEN noen form for forbehold. Han har bekreftelse fra banken på at finansieringen er i orden. Han setter budfristen til kl 12 idag. 

Hva tror du da en oppegående megler gjør? Jo, han råder selger til å godta budet uten forbehold. Det er ingen garanti at du får lån, og det er heller ingen garanti at kjøper nr 2 vil følge opp med et nytt bud hvis du ikke får lån. Som kan ende med at selger ikke får solgt i det hele tatt, eller må selge til en dårligere pris. Selger vil såklart bli kvitt boligen. Han leker ikke butikk! Han driver ikke veldedighet!

Hvis du ikke skjønner dette har du ingenting i boligmarkedet å gjøre. Og du bør også vite at selger står helt fritt til å akseptere eller avvise ethvert bud som kommer inn. Det budet som aksepteres trenger heller ikke være det høyeste. 

Har selv vært i slike situasjoner, både som kjøper og selger.

Da jeg kjøpte bød jeg mot et par som hadde forbehold i alle bud. Mine var uten forbehold. Til slutt la jeg inn et bud 50.000 UNDER deres bud, med kort frist, uten forbehold. Selger godtok jo såklart mitt bud uten å mukke. Et bud uten forbehold er et reelt bud. Ett bud MED forbehold er ikke engang verdt blekket det er skrevet på. 

Da jeg solgte den forrige boligen avviste jeg hvert eneste bud med forbehold. Der hørte jeg via bekjente i ettertid at de aktuelle kjøperne fikk ikke lån, og jeg var ikke den første de hadde lagt inn bud med forbehold til. 

Hva forventer du? At selger skal avvise vanntette bud for deretter å sitte på nåde og håpe at du skal få finansiering? 

Nei, vet du hva! Slutt å sutre, bli voksen og sett deg inn i hva kjøp og salg av fast eiendom faktisk er. Og vil du ha sjans i budrunder framover, så sørger du for å ha finansieringen i orden FØR du legger inn bud.

For alt det koker ned til er at et bud med forbehold er og blir et useriøst bud som ikke er verdt blekket det er skrevet med. 

Så vet du det.

Anonymkode: c9496...906

• Liker 6
Skrevet

Da har vel TS fått infoen - det er bitter, man er ganske følelsesmessig involvert i slike saker, men det er dessverre bare å legge bak seg.

Ellers så er det vel biten om at budet ble holdt hemmelig et lurt utspill fra "budvinners" side.

http://www.nef.no/fagstoff/hvordan-skal-eiendomsmegler-handtere-hemmelig-bud/

Jeg vil tippe at her tenkte de:

• Vi kan matche beste bud (ev. + litt)
  • Dersom vi ikke får tilslag på vårt hemmelige bud har vi helt frem til kl 14 i morgen å vurdere situasjonen på
  • Selger står i en veldig usikker situasjon dersom vi gir et hemmelig bud med kort frist og selger tar sjanse på at andre kjøper ordner finansiering.

Det er vel faktisk et veldig lurt tidspunkt å spille "hemmelig bud-kortet". Det er gunstigere det (for andre budgiver) enn å havne ytterligere noen 100 000 opp og inn i småøkninger selv om det da blir veldig tydelig at man foretrekker et bud hvor finansieringen er klar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, ekkoet skrev:

Da har vel TS fått infoen - det er bitter, man er ganske følelsesmessig involvert i slike saker, men det er dessverre bare å legge bak seg.

Ellers så er det vel biten om at budet ble holdt hemmelig et lurt utspill fra "budvinners" side.

http://www.nef.no/fagstoff/hvordan-skal-eiendomsmegler-handtere-hemmelig-bud/

Jeg vil tippe at her tenkte de:

• Vi kan matche beste bud (ev. + litt)
  • Dersom vi ikke får tilslag på vårt hemmelige bud har vi helt frem til kl 14 i morgen å vurdere situasjonen på
  • Selger står i en veldig usikker situasjon dersom vi gir et hemmelig bud med kort frist og selger tar sjanse på at andre kjøper ordner finansiering.

Det er vel faktisk et veldig lurt tidspunkt å spille "hemmelig bud-kortet". Det er gunstigere det (for andre budgiver) enn å havne ytterligere noen 100 000 opp og inn i småøkninger selv om det da blir veldig tydelig at man foretrekker et bud hvor finansieringen er klar.

Blir man følesesmessig involvert i en budrunde der en ikke har finansieringen i orden så er tiden moden for å oppsøke psykisk helsehjelp. De fleste byr ikke når de vet at du ikke har finansieringen i orden fordi de skjønner hva de gjør når de byr, det har med all tydelighet ikke ts forstått. 

Anonymkode: b4463...07a

AnonymBruker
Skrevet

Overhodet ikke rart! Jeg fikk en bolig til 50000 kr UNDER det en som hadde forbehold om finansiering. Da han hadde høyeste bud ringte megler meg og sa at bare jeg gikk litt opp så ville jeg antagelig få boligen. Nei, sa jeg klart, mitt bud står, og siden vi kun er to budgivere igjen, så skal ikke selger se bort fra at mitt neste bud blir mindre, dersom det viser seg at han andre ikke får finansiering. Så det er selger som må tenke seg godt om, hevdet jeg. Et trygt bud, eller å vente i uvitenhet, og kanskje risikere at prisen går lavere. Innen fristen ble da mitt bud akseptert. 

Den andre kjøperen fikk faktisk finansiering på plass noen dager senere, men det var flaks for meg at jeg sto på mitt, og uflaks for den kjøperen. Og selger selvfølgelig. 

Har man ikke finansiering på plass før budrunde så risikerer man slikt, og det er sikkert surt, men uredelig er det ikke! Bedre med en fugl i hånden enn ti på taket! :)

Nå har du nok lært at det å ha finansiering på plass før budrunde er utrolig viktig. 

Anonymkode: fe22f...156

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...